Kim Pedersen

Napsters stifter vil levere film til din stue samme dag, som de har premiere i biografen

Du er i din gode ret til at mene filmbranchens forretningsmodel er gammeldags, men det er trods alt en model som har sikret forbrugerne en ordentlig kvalitet, volumen og diversitet i filmudbuddet og fortsat vil kunne gøre det.

Hvis du mener filmbranchen foretager sig noget kriminelt, synes jeg du bør melde branchen til politiet.

Jeg har nu en ret god idé om hvorfor forbrugerne ser piratkopierede film. Det er fordi det er gratis. Danske film findes ikke i piratudgaver så længe de vises i biograferne. Pirateriet på danske film opstår først på det tidspunkt hvor filmene netop er tilgængelige på utallige legale platforme og forbrugerne uden problemer kan få digital adgang til dem. Det er faktum.

Du forstår øjensynligt ikke at spillefilm er produceret med henblik på visning på biografernes store lærred og biograferne giver filmene et brand. Biograferne bidrager da også med 60% af filmproducentens indtægter. Streamingtjenester kun med 9%. Biografernes visning af filmene er hele forudsætningen for at du overhovedet kan se spillefilm i hjemmet.

For at sikre den kvalitet, diversitet og volumen i udbuddet af film, samtidig med en billig adgang til filmene i hjemmet, ja, så er 3-4 måneder ventetid en meget lav pris at skulle betale.

Netflix var nu blot et eksempel på at billig adgang til film ikke har dæmmet op for piratiet.

Nogle film køber Netflix de globale rettigheder til. Andre køber de kun rettighederne til i det land, hvor filmens potentielle publikum er. Jeg tvivler stærkt på at f.eks. den danske film ”Player” har interesse for nogen uden for Danmark, hvorfor det ville være spild af penge at købe de globale rettigheder til denne film. Men når Netflix frivilligt har indgået en aftale, skal den naturligvis også overholdes. At du ikke kan finde de nævnte danske film på Netflix skyldes, at tjenesten kun tilbyder danske filmproducenter peanuts for rettighederne. Men selvfølgelig er filmene tilgængelige digitalt på andre tjenester.

Dit regnestykke er helt hen i vejret. Netflix har en global abonnementsskare på 170 millioner, som betaler 79 kroner om måneden. Det er urealistisk at tro man kan få 200 millioner abonnenter i kun USA og Europa til 400 kroner om måneden. I øvrigt overser du også at filmproducenten aldrig vil få alle indtægterne og i øvrigt også gerne skal have en forrentning af sin kapital, foruden momsproblematik. Du glemmer også lanceringsomkostningerne der i forbindelse med films udsendelse.

Alene ”Star Wars” har indtægter på over 12 milliarder kroner. Heraf står biograferne for 75 procent af indtægterne.

Det er derfor et sølle alternativ du tilbyder. Der bliver i verden årligt produceret 4500 spillefilm, men du tilbyder kun de ca. 250 spillefilm deres nuværende indtægter. Det kan kun gå galt.

14. marts 2016 kl. 15:10
Napsters stifter vil levere film til din stue samme dag, som de har premiere i biografen

Jeg har med stor interesse læst ovenstående indlæg og tillad mig at påpege en lang række misforståelser og besvare den lange række af spørgsmål brugerne på denne side stiller.

For at film kan produceres kræver det indtægter. Indtægter som internettet ikke er i stand til at generer. Udsalgspriserne på internettet er nemlig dikteret af illegale hjemmesiders tilbud om at se filmene gratis. Den form for ’konkurrence’ kan filmindustrien ikke overleve på. Og ingen tvivl om at de nævnte 350 kroner hurtigt vil falde dramatisk og dermed kannibalisere filmproducenternes indtægter fra biograferne. Dermed vil filmindustriens indtægter falde til et niveau, hvor film af ordentlig kvalitet, volumen og diversitet ikke længere kan opretholdes.

Biograferne står pt. for 60 procent af filmproducenternes indtægter. For 15 år siden stod biograferne kun for 30 procent. Det er beklageligvis ikke fordi biograferne omsætter så forfærdeligt meget mere, men fordi prissætningen på internettet er røget i frit fald, pga. pirateri.

En spørger hvad der menes med ”Fra 2003 og til i dag er prisen for at to voksne kan se en film i hjemmet faldet med mere end to tredjedele grundet pirateri.” Det drejer sig om udsalgsprisen for en film på internettet som er faldet med to tredjedel. Med ovenstående in mente er årsagen til det dramatiske prisfald på internettet af piratsiderne diktere udsalgsprisen. Man har aldrig – og vil aldrig – ikke konkurrere med gratis.

Forudsætningen for produktion af film er indtægter. Banalt at skulle skrive det, men øjensynligt mener mange at man ikke behøver betale for at se filmene, eller i al fald kun en lille pris. Det kan filmbranchen ikke overleve på.

Der er intet der tyder på at ”The Screening Room” vil betyde et fald i pirateriet. Tværtimod. Nu bliver det endnu lettere at få fat i perfekte digitale udgaver af filmene. I øvrigt er udsalgsprisen på Netflix et direkte forsøg på at dæmme op mod pirateri. Håbet var at den lave prissætning på Netflix ville kunne gøre det mindre attraktivt af være filmtyv. Det er ikke sket. Tværtimod.

En anden spørger hvorfor biograferne partout skal holdes kunstigt i live. Nu ved jeg ikke hvad spørgeren mener med ”kunstigt”, for biograferne står for 60 procent af filmproducentens indtægter og årsagen til at man overhovedet kan se film via internettet. Så det er vel en god grund til at biograferne holdes i live. Internettet vil aldrig blive i stand til at erstatte indtægterne fra biograferne.

Såfremt der var EN service med ALLE film og ALLE serier, ville prisen – uden biograferne – ikke være 3-400 kroner om måneden, men derimod titusinder af kroner. Hvis man vel og mærke fortsat vil have den kvalitet, volumen og diversitet man er forvænt med.

Nogen mener biograferne er forældet som hestevogne og telefoner med drejeskive, men dog forudsætningen for at man overhovedet kan se spillefilm i hjemmet.

Når biograferne står for 60 procent af filmproducentens indtægter og streamingtjenester kun står for sølle 9 procent, er det nok en dårlig ide at lukke biograferne.

Med venlig hilsen

Kim Pedersen, Formand, Brancheforeningen Danske Biografer

13. marts 2016 kl. 19:34