Anders Christensen

Mens vi venter på MitID

Jeg bestilte en MitID Chip 30. juni og valgte at afhente den hos Borgerservice (da den ikke kan leveres fra MitID selv åbenbart..)

Jeg ringede så og tjekkede med min lokale borgerservice at de havde chips på lager og ja jeg kunne bare møde op uden tidsbestilling.

Det gjorde jeg så i dag, efter sommerferie osv hvor jeg lige var kommet fra det.

Efter at have trukket nummer og ventet 20 minutter spurgte jeg receptionen om den forventede ventetid for bare at hente en chip, og da svaret var "Nok omkring 3 timer.." kunne jeg konkludere to ting:

  1. Jeg måtte kun holde 2 timer på parkeringspladsen
  2. 3+ timers ventetid ville jo cirka æde det meste af arbejdsdagen..

Så nu har jeg booket en tid d. 7. oktober til at få udleveret den chip jeg bestilte i slutningen af juni.

Så er jeg spændt på om de faktisk kan udlevere den eller om udleveringen fejler, fordi transkationen er så gammel at de formentligt får svært ved at hæve pengene på kortet...

Og så kan jeg igen undre mig over hvad den samfundsmæssige økonomiske omkostninger er med MitID i forhold til at folks tid regnes til en omkostning på kr. 300 i timen hvis de holder i kø på motorvejen, hvad mon det så koster i spildt ventetid for de hundredetusinde der skal forbi borgerservice.. Og for kommunerne!

11. august kl. 12:12
RIP GratisDNS Tak for mange gode år

Kan rigtigt godt lide QuickDNS, men projektet er desværre meget mangelfuldt mht. nye funktioner, f.eks. DNSSEC. Jeg har forståelse for at projektet er frivilligt og man derfor ikke kan forlange, men tror også at man i den sammenhæng, skal forstå at uden brugere, så heller ikke nogen tjeneste, gratis eller ej.</p>
<p>Så der mangler noget konkret udmelding fra projektet, andet end den mur af tavshed der er, hvis man prøver at få kontakt.

Nu er det vel netop også sådan at du som bruger af en gratis service, vel ikke rigtigt kan tillade dig at stille en masse krav?

Det er helt fair at ønske sig funktioner osv, men at stille krav, ja så skal man nok finde et andet sted at være.

QuickDNS udsprang af et konkret behov vi var nogle stykker der havde, og så blev det åbnet for offentligheden.

Jeg er forøvrigt sikker på at du kan få dit abonnement refunderet hvis du er utilfreds med servicen ;-)

4. februar kl. 08:14
RIP GratisDNS Tak for mange gode år

Jeg husker webinterface hos QuickDNS som ganske fint

Mange tak, det var vist mig der stod for det UI dengang vi startede QuickDNS for mange år siden.

Siden Christian, Andreas og Jeg forlod projektet i 2017 har Sonny så vidt jeg ved kørt det videre alene, så måske kunne han bruge en hånd eller to til at hjælpe ham med det.

Jeg kan ihvertfald se at der kommer en lind strøm af nye brugere derovre.

3. februar kl. 08:31
Navneændringer er svært i IT systemer år 2020

Tilbage i 1920'erne blev min farfar Svend Christensen indskrevet i kirkebogen som Christensen med Ch, selvom det skulle have været Kristensen.

Men man kunne jo ikke rette i kirkebogen, så således blev det nu til Ch i stedet!

Selv var han ret pragmatisk overfor navne da han i sin virksomhed Crisplant fik en gravør til at gravere logo i en stor ordre mikrometerskruer, hvor der skulle have stået Chrisplant, men ved en fejl var h'et ikke helt sevet ind hos gravøren.

Så det er så derfor Crisplant kom til at hedde Crisplant i stedet for Chrisplant.

Nu om dage hedder det så godt nok Beumer Group, men de tyske ejere er nu også ganske flinke :)

1. marts 2020 kl. 20:17
Dovne Y2K-rettelser giver nye Y2020-fejl

Den dag i dag er der folk som køber brandforsikringer, selvom deres hus ikke brænder - fjolser :-)

Det skyldes typisk at det er et krav fra det realkreditinstitut der har pant i ejendommen.

Ingen lån i huset uden brandforsikring ;-)

14. januar 2020 kl. 14:55
Hvad skal man forvente af WiFi?

Men nu er WiFi-performance jo andet end blot hastighed - Ubiquiti anvendes jo primært i professionel sammenhæng med mange brugere. Om AP'et er optimeret til et større antal klienter på bekostning af hastigheden kan jeg ikke gennemskue.

Arh, i min (måske lidt nørdede) omgangskreds er vi nu rigtig mange der har brugt lidt basseører på et ret omfattende UBNT setup i private hjem.

Det er nemt at styre og holde opdateret og jeg har ikke oplevet problemer i det år det har kørt i det nye hus. Det er så et setup med et AP (AP-AC-LITE) på hver etage, poe switch, USG router og cloud key til fjernkontrol af netværket. Jeg har oplevet lidt udfald efter en uheldig firmware, men det blev løst med en ny version et par dage senere.

Kort sagt har jeg været rigtig godt tilfreds med det efter et års brug.

13. januar 2020 kl. 13:23
Oraklet har talt

Der laves en auktion, hvor ejeren ikke selv deltager.
Efter endt auktion kan ejeren enten vælge at sælge til det højeste bud (+ 10-20% kompensation) eller blive siddende med en vurdering, der svarer til det næsthøjeste bud.

Men det giver jo stadigvæk direkte adgang til privat ekspropriation.

Jeg kan stadigvæk ikke se at det har nogen gang på jord.

Næh, ansæt en flok vurderingsfolk ude i kommunerne og lad dem kigge på ejendommene hvor der er tvivl om vurderingen passer med virkeligheden. Altså, mennesker i stedet for den magiske IT-sovs der f.eks. ikke kan høre støjen fra motorvejen, fordi computermodellen siger at der ikke er støj der..

Ejendomme der er handlet for nylig, er jo forholdsvis nemme at vurdere hvis de er handlet til markedsprisen, da det jo så må være der omkring vurderingen skal ligge.

29. oktober 2019 kl. 11:18
Oraklet har talt

</p>
<p>Men er ideen ikke netop at hvis der er nogen der rent faktisk er villig til at betale den meget højere pris for at anskaffe sig boligen så er det markedsværdien af boligen?

Fordi en "tosse" vil give en voldsom overpris for en ejendom, så tænker jeg ikke det retfærdiggør at den ejer der ikke vil sælge den, skal beskattes som om ejendommen var solgt til den voldsomme overpris, hvis ejeren ikke ønsker at sælge til prisen.

28. oktober 2019 kl. 15:21
Oraklet har talt

</p>
<p>Nej, det er ikke tanken - det er kun et spørgsmål om at etablere hvad den realistiske handelsværdi for en uhandlet ejendom er. Som så skal danne basis for beregning af ejendomsskat.

Men en offentlig auktion over ejendomme der ikke er til salg, vil jo nemt kunne betyde at folk med pengepungen i orden, kan tvinge folk ud af deres ejendom.

F.eks. bor jeg på en smukt beliggende landejendom mellem Aarhus og Skanderborg og er rigtig glad for den.

Hvis nu en eller anden "rig tosse" ser sig lun på min ejendom, så vil han jo nemt kunne tvinge mig til at sælge den ved at byde mere end jeg kan betale skat af på ejendommen?

Godt nok giver det så en god avance, men det betyder at rige folk kan tvinge mindre rige folk til at sælge deres ejendomme, selvom de ikke er til salg.

Det tænker jeg ikke er hensigtsmæssigt.

28. oktober 2019 kl. 12:09
'Den Digitale Prøvevagt': Totalovervågning af elevers computere midlertidigt trukket tilbage

En opfordring til de elever der vælger at anvende Den Digitale Prøvevagt og/eller bliver tvunget til det.

Søg indsigt i de registrerede oplysninger hos skolen og få alle dine medstuderende til at gøre det samme.

Skolen har en måned til at besvare og udlevere dine data, i særlige tilfælde op til 3 måneder, men den frist kan de ikke overskride uden konsekvenser.

Klag til datatilsynet hvis ikke skolen efterkommer anmodningen om indsigt.

Hvis de vil undgå at drukne i sager om indsigt i oplysningerne, skal der ske en af to ting:

  1. Skolen undlader at tvinge eleverne til at bruge Den Digitale Prøvevagt

  2. Staten går ind og undtager skolerne fra persondatalovgivningen.

7. marts 2019 kl. 11:12
IT-sikkerhed i hjemmet Januar 2019

Jeg har netop monteret følgende i vores nye 180 m2 hus:

  • Unifi USG router
  • Ubiquiti UniFi UAP-AC-LITE (2 stk, en på hver etage)
  • Ubiquiti UniFi Switch 8 (60W POE)
  • Ubiquiti UniFi Controller Hybrid Cloud Key

Al kabling er lavet med cat6 kabler, ført skjult i bygningsdele, det var jo smart når man var i gang med at renovere.

Det hele er hurtigt at sætte op og fungerer stortset lige ud af boksen, og er nemt at styre centralt med den controlleren i den POE fødede cloud key.

Nu mangler jeg "blot" at få koblet et par NanoBeam M5 op så jeg kan skyde netværk over til udbygningerne, uden at grave hele gårdspladsen op.

Ubiquiti er forøvrigt rigtig gode til at lave softwareopdateringer til deres grej, til tider flere gange om ugen og med en central controller er det nemt at opdatere tingene efter behov.

9. januar 2019 kl. 15:28
Politisk aftale om udfasning af op til 50 år gamle it-systemer i Skat: Det vil koste milliarder

Nu vil prisen ende på +1 mia. ... og/eller det vil aldrig blive færdigt.

Hvis de vælger den klassiske tilgang til offentlig IT "Vi skal have det her nye system som skal kunne X og Y om 6 år" så er jeg overbevist om at det både kommer til at koste mere end 1 mia og alligevel aldrig bliver færdigt..

Hvis de i stedet kigger på "Vi skal kunne opnå de her delmål om X tid og de her delmål om Y tid" og så ellers laver microservices der skal tale sammen via API'er, tror jeg at de har en chance for at nå i mål med det.

Måske endda både indenfor budget og tidsrammen.

Men det afhænger naturligvis også af hvor mange ændringer i kravspec (f.eks. skattelovgivning) der kommer undervejs i projektet.

11. december 2018 kl. 13:02
Ny firmware lukker sårbarheder i amerikanske pacemakere: Det bør gå godt i de fleste tilfælde

Med fare for at spørge dumt, men er det ikke livsfarligt for de 14 personer der forventeligt mister funktionaliteten helt i deres pacemakere?

Hvordan er holdbarheden normalt på sådan nogle? Dør folk hvis de holder op med at virke eller bliver de bare hundedårlige og skal babu babu på sygehuset og have hjælp?

30. august 2017 kl. 14:59
EFI-afløser til 1,1 mia. på vej: Stor del af beløbet skal gå til systemudvikling

Ved ikke at lægge armene over kors og sige "Vi rører det ikke før Folketinget har forsimplet de kaotiske regler" ?

Ja okey, hvis det halve af det er til jurister der skal fortolke hvordan reglerne skal implementeres og derefter skrive 6000 siders kravspec med referencer i alle retninger, så er det selvfølgelig dømt til at løbe stærkt opad..

Jeg er helt enig med dig i at det skal forenkles, det burde være ret enkelt at lovgive sig ud af besværet.

  1. Gæld til det offentlige forfalder på forfaldsdagen
  2. Der rykkes automatisk 1. gang 3 bankdage efter forfald. Rykkergebyr kr. 100
  3. Der tilskrives en årlig rente på diskontoen +7%, dog minimum 5% uanset type af gæld og beløb.
  4. Er gælden ikke betalt efter X dage overgår den til retslig inkasso.

Jeg ved ikke helt om ovenstående dækker fyldestgørende, men i stedet for mange forskellige frister og rentesatser og beregninger, så må man godt nok kunne skære igennem og gøre det ensartet, så gæld er gæld og renten er den samme, uanset hvordan gælden er opstået.

Man burde kunne stifte et nyt parti og gå på valg på at rydde op i regeljunglen og IT-systemernes kaos og forenkle alting...

Men det kræver jo selvfølgelig at de digitale vælgererklæringer kommer til at virke igen først... suk!

18. maj 2017 kl. 13:50
EFI-afløser til 1,1 mia. på vej: Stor del af beløbet skal gå til systemudvikling

Jeg har svært ved at gennemskue hvordan hulen man kan brænde 1,1 mia på noget der ligner et års udvikling..

Selv med en mere end almindelig konsulenthyre, så er det altså noget der ligner 1000 mandeår de har brugt eller påtænker at bruge, på noget der skal endeligt i drift om et års tid.

18. maj 2017 kl. 13:43
USA beder indrejsende om brugernavne til sociale medier

Bugger - Jeg skulle have søgt ESTA forleden så, skal derover til foråret og nu skal jeg så til at rydde op på facebook, twitter og linkedin inden jeg søger :D

24. december 2016 kl. 10:52
Har I en teflon kultur?

Hvor er det?

Jeg sidder hos Safeticket A/S hvor vi udvikler og driver billet- og tilmeldingssystemer for en hulens masse arrangører, fordelt på mange forskellige brancher og geografiske områder.

11. oktober 2016 kl. 11:20
Har I en teflon kultur?

Hos os har vi et mantra der hedder: "Brugere er per definition dumme".

Det skal på ingen måde tolkes negativt, men som at det derfor er vores pligt at sørge for at tingene er lavet så de ikke kan gøre noget forkert. Hvis en bruger misforstår systemet og gør noget uhensigtsmæssigt, så er det ikke fordi brugeren er dum, men fordi vi ikke har gjort vores fodarbejde godt nok, eftersom systemet ikke er intuitivt nok at anvende.

Med mange tusinde brugere er det til tider en udfordring at gennemskue alting fra alle vinkler, men vi gør vores bedste hver dag.

Når vi engang i mellem møder en problemstilling hvor noget ikke virker efter hensigten, selvom det er lavet præcis efter kravspec, så er det ikke et spørgsmål om at pege fingre og den klassiske "det er din skyld!!"

  • Det gælder om i fællesskab at få løst opgaven så den løser problemet og så kan man kigge på hvorfor det gik galt og reflektere over hvordan man undgår at et sådan problem/misforståelse opstår igen.

Det der med at pege fingre lave SEP*-felter (Somebody Else's Problem) omkring tingene er der ingen vindere ved, kun tabere.

Så jeg vil vove at påstå at vi ikke har ret meget teflon hos os, men det er nok også nemmere når vi primært udvikler på et produkt for os selv, og ikke ret meget på timebasis for eksterne kunder :)

11. oktober 2016 kl. 11:16