torben ibsen

Ny app skal være overbygning på private lægers virvar af systemer: Staten betaler

Dem, der ikke har en smartphone mister da ikke noget ved, at alle vi, der både har en og kan finde ud af den, får sådan en app og nogle tidssvarende muligheder. Det er som om, at hver gang der sker et eller andet positivt for folket omkring IT, så kommer der meget bagstræberiske bemærkninger. Vi kan jo ikke blive ved med at udgive aviserne på runesten, have hestevogne på motorvejene, sende post med brevduer, bruge telefoner med håndsving, have WC i gården og den slags. Der er den særlige gruppe "ældre", vi hele tiden hører om. Selv er jeg 67 år, så jeg tæller med i denne gruppe. Men jeg har altså haft computer hjemme i 30 år. Og jeg har i 20 år betalt regninger med Netbank. Og jeg har haft iPhone i 10 år. Alle de her nymodens IT ting er jo ikke pludselig faldet ned fra himlen. Så alle dem, der i dag er "de ældre, som ikke kan finde ud af IT", har faktisk haft samme mulighed som mig for at følge med i de sidste 30 års IT brug på hjemmefronten. - De bliver sikkert aldrig dygtigere, for de har jo valgt samtiden fra, men det store flertal skal da ikke hele tiden bremses på grund af de bagstræberiske, som aldrig kommer videre.

9. juni 2018 kl. 12:18
40-59-årige: Nej tak, lægen skal ikke have mine løbe- og fitnessdata

Jeg var en dag med min kone til øjenlæge. Vi kom ind på det med IT, for han brugte mere tide på sin PC end på min kones øjne. - Han vidste godt, at man på en iPad kan zoome med to fingre, så man bedre kan se, hvad der står på skærmen. - Men han havde aldrig hørt om al den “Tilgængelighed” der findes i en iPhone for blinde, svagtseende og døve og dem med Parkinson. Så han anede ikke, at man (omtrent, selvfølgelig) kan klare sig næsten som normalt, selv om man er blind, hvis man har lært “Tilgængelighed” i tide. Min egen læge aner intet om IT og havde aldrig hørt om Apple og Sundhedsapp’en og den slags. Mange læger synes at have tilsluttet sig et ret håbløst nyt portal system, hvor man ikke engang skal bruge Nem-Id for at få adgang. Man skal sende en mail til klinikken, og så svarer sekretæren efter nogle dage, og så kan man logge ind. Selvfølgelig på et system, hvor der ikke er nogen steder, hvor man kan klikke på “Hjælp”. Det er den verden, hvor unge mennesker gerne vil sende deres data hen. Det er også den verden, hvor man på Region Syd hospitaler bliver bedt om at dele sine data med forskningsverdenen, bare fordi man skal have undersøgt sin ryg. Det præsenteres, som om man er tvunget til det. Men hvem (på denne hjemmeside) tror, at den verden er i stand til at modtage, opbevare og bruge disse data på en sikker måde? En dag vil der ske en personlig fejl (der vil blive kaldt “Vi er blevet hacket”), og så havner alle disse data på nettet. Hvor så forsikringsselskabernes IT gutter vil sidde og suge dem op i en frygtelig fart. VI ved, at de unge ikke bliver så glade, når deres nøgenbillder kommer frit ud på nettet. Hvad mon de så siger, hvis det pludselig også er deres røngtenbilleder?!

22. maj 2018 kl. 12:29
Amerikanerne flygter fra Facebook: Hver tiende har slettet deres profil - siger de

Når man kommenterer på denne side, så skal man være logget ind. Og en af de login-muligheder, man kan vælge er “Login med Facebook”. Er det ikke lige præcis på den måde, at alle ens data faktisk kommer ud og rejse en tur på Internettet? Har Version2 nu ikke pludselig fået adgang til at læse mine Facebook data?

13. april 2018 kl. 18:35
Fra CPR til identitet: Skat.dk udleverer mail og telefonnummer i bytte for CPR

I private virksomheder er der mulighed for at gøre et personligt ansvar gældende for direktion og bestyrelse, hvis der er noget rigtig galt. Men i det offentlige er det altid bare "systemet" eller "styrelsen" eller noget andet anonymt, der laver disse fejl. Ansvarsfrit. - Der skal gøres et personligt ansvar gældende overfor både de konkrete medarbejdere og hele vejen op til bestyrelsen, når der sker disse tåbelige og uansvarlige IT sikkerhedsbrud. Hvis ikke både medarbejderne og lederne ovenover gøres ansvarlige, vil det her fortsætte til evig tid.

10. marts 2017 kl. 14:55
Uoverensstemmelse i e-Boks.dk's url: »Man skal kigge efter hængelåsen«

Som familiens nærmeste bud på en it-kyndig falder det i min lod at forklare konen (og svigermor og lidt flere) om farerne på internettet. Herunder, at man skal være OBS på, hvad der faktisk står i URL-feltet i toppen af Safari. Og at man ikke skal klikke på links i mail og i SMS'er og alt det der. - Jeg tror ikke, jeg vil kunne forklare det her til min lille kundekreds. Det er endnu mærkeligere end at SKATs mails også indeholdt links, selv om vi fortæller os selv og hinanden, at man ikke må klikke på links og så udfylde noget på skærmen bagefter.

4. marts 2017 kl. 06:58
'giraf1' uden nøglekort er godt nok til netbanken

I vores familie er det denne app, der genererer vores passwords. Totalt nonsens passwords på op til 25 karakterer (af enhver slags). Hver af vores login's på nettet har sit helt eget password. I denne app kan man også gemme alle de fortrolige oplysninger, man ellers ikke skriver ned. - Synkronisering til både IOS og MAC virker helt perfekt. Det er nemmere og hurtigere at logge ind med denne app end det er selv at taste sine passwords. - Der må findes noget tilsvarende udenfor Apple verdenen.

15. februar 2017 kl. 12:18
Dankort på mobilen smækker døren i for Apple og Android Pay

På en måde har jeg længe haft "Dankort på mobilen". Og jeg har i et par også haft noget på min iMac, som er mindst lige så nemt som Apple Pay og Mobile Pay. Så de nye tiltag vil ikke være noget, jeg overhovedet vil skænke en tanke. - Og man skal ikke engang være nørd for at kunne bruge det. Min kone, som er anti-nørd har samme løsning på sit grej, og hun elsker det.

"Dankort på mobilen" kommer automatisk, hvis man har et smartphone cover, der kan indeholde kreditkort. Jeg har et "BookBook" cover, der udvendigt forestiller en lille, gammel og slidt bog. Den er ret kraftig og af læder. Og i den har jeg så bl.a. mit Dankort, som nu er af den "trådløse" type. Jeg skal bare lægge min lille lukkede bog oven på terminalerne i butikkerne, så har jeg betalt med "Dankort på mobilen". Helt uden en app. Og når der kommer en app, så kan man ikke se forskel på min armbevægelse og på dem, der bruger en app inden i mobilen til betalingen.

Til køb på nettet bruger jeg PayPal, der hvor jeg kan. For handel mellem private kan man tilmed glædes over en form for køber-/sælgergaranti, som gør at ingen snydes ved denne handelsform.

Men til alle andre netkøb bruger jeg en app, der hedder 1Password på vores Mac computere. Denne app er beregnet til at huske alle ens login's og tilhørende passwords. Men man også registrere alle sine kreditkort med kortnummer, datoer og den lille kontrolkode bag på kortene. - Når man vil betale noget, så kommer app'en med et lille rullegardin, hvor alle kreditkortene er listet op. Et klik på det ønskede kort, så udfylder app'en selv alle felterne på betalingssiden. Det kan ikke blive nemmere.

1Password er en krypteret løsning, og app'en findes også på vores smartphones og tablets. Jeg har 185 logins, som hver har sit unikke password på 15-25 karakterer, alt efter hvor langt et password nu kan være på et bestemt site. Jeg kender ingen af de umuligt lange password, for jeg skal bare huske eet password, som er en lille sætning med korte ord. En sætning jeg har nemt ved at huske, selv om den har mange karakterer.

Så vidt jeg kan se, så tilbyder de kommende løsninger ikke noget, jeg (og min anti-nørd kone) ikke allerede gør lige så nemt i forvejen. - Mon der er noget, jeg ikke har opfattet?

29. december 2016 kl. 11:20
Journalistforbund blotlægger medlemmers personoplysninger

"For hvis vi gjorde, var det aldrig sket. Hverken første eller anden gang."

Burde dette ikke have været det sande svar?

19. oktober 2016 kl. 15:38
Død over Fejl 40 – al magt til brugeren!

Det er en skam, at analogien med TV betjeningen er kommet til at være i fokus. For det er da ikke forkert, hvad der står i artiklen. Jeg har da set bjerge af Excel ark, som de enkelte medarbejdere bruger, fordi de ikke kan finde ud af det centrale system. Eller fordi det centrale system ikke løser opgaven. Eller fordi dem i produktion og på lageret altid får de aflagte, meget langsomme PC'er.

Nu, hvor jeg er førtidspensionist (IT supporter) har jeg helt forladt PC/Windows verdenen og bruger Apple udstyr til alt. Men altså nu som almindelig IT forbruger.

Min kone, som har hadet PC'er og de store systemer på arbejdet, sidder nu hver dag ved sin iMac og er en glad og god bruger. Hun er også glad for sin iPhone og sin iPad mini. Jeg har også et "sæt" med de tre apparater. Alt er fryd og gammen. Alle former for data rejser rundt, som var det en lyst, og dataene flyder også som en drøm mellem de forskellige applikationer på de tre platforme.

Både en ingeniør og en software udvikler kan nemt finde en masse hjørner, hvor der er noget, man kan gøre smartere et andet sted. Men det særlige ved Apples måde at have dannet sit univers på er, at helheden fungerer upåklageligt. (Hvis noget var påklageligt, så skulle konen nok fortælle mig det!) Så kan vi altid glæde os over den velfungerende helhed, indtil de små hjørner også bliver smartere hos Apple.

Men når vi kommer i nærheden af ting, der stammer fra den gamle verden (Windows/PC), så er der tit problemer. Ting, som kun virker, hvis man har Flash eller Acrobat Reader eller en eller anden trediparts app installeret. Geografiske kort, som tydeligvis aldrig er lavet af nogen, som har et OS/X apparat. Hjemmesider fra det offentlige, som kun virker under bestemte PC forudsætninger. Osv.

Apples verden er for almindelige mennesker, hvoraf mange ikke har en kontoropdragelse. Det er altså folk, som ikke til daglig er blevet dresseret til at tro, at en PC og Windows og dårligt implementerede megasystemer er den eneste mulighed. De almindelige mennesker gider heller ikke læse lange brugervejledninger. Men man kan sagtens bruge en IOS app helt uden at læse sig til noget. Man prøver sig frem, for der er ikke meget, der kan gå galt.

Jeg har været med i IT brancen siden det begyndte at hedde "edb" og programmørerne gik rundt med deres program i nogle lange metalæsker. Æsken indholdt nemlig de hulkort, der skulle indlæses, når programmet skulle bruges. Jeg har også læst Yourdon og Tom DeMarco og lært om normalisering af data og al den slags. Og det er sikkert stadig yderst fornuftigt. Man skal bare ikke fortælle noget om det til en nutidig bruger. De forventer, at ting virker så nemt som på deres smartphone og iPad. Og det er da også rimeligt nok at forvente i vores tidsalder.

Til gengæld burde det også være et rimeligt krav, at nutidens ledere i både det private og det offentlige snart havde et minimum af forståelse af, hvad det vil sige at indføre IT systemer, og hvad der skal til for at få dem til at virke. - Hvornår har vi hørt om et større, offentligt system, som kom til at fungere indenfor rimelig tid? Hvornår har vi hørt om nogen, der gav sig tid (og penge) nok til at indføre en succesfuld SAP løsning? Hvorfor har hver region sin egen hospitalsløsning?

Og hvem arbejder på at få en smartphone app klar, sådan at vi kan bruge det europæiske Galileo GPS system, når det er klar? I stedet for et rejsekort. Det er nok ikke nogen hos det offentlige, der gør det.

Og hvem i branchen siger nej til kunden, når kunden beder om noget, som vil være håbløst i praksis? Det kan da ikke komme bag på alle IT folkene, at Rejsekortet var en død sild fra starten, eller at ting, der kræver Java eller Flash osv. aldrig bliver gode løsninger i nutidens verden.

6. september 2015 kl. 13:49
Hvordan sikrer vi viftekortet?

Når jeg på www.visaeurope.com læser om Visa og Apple Pay, så får jeg det indtryk, at hvis man bruger iPhone 6 og Apple Pay, vil man ikke have de problemer, som artiklen beskriver. For når man har registreret sit Visa kort i Apple Pay, så kan man bare lade selve Visa kortet blive derhjemme og bruge sin iPhone som "Visa kort" ved disse NFC terminaler. Jeg har også det indtryk, at Apple Pay med Visa allerede vil virke i de danske terminaler og alle andre steder i Europa, hvor der er trådløse Visa terminaler. - Men nu er situationen den, at jeg ikke er teknisk kyndig, og at jeg ikke har en iPhone 6. Jeg venter nemlig på den, der kommer i næste uge. Så jeg ved ikke, om jeg har ret i min forståelse af, hvordan det med Visa og Apple Pay virker, sådan teknisk set. Mon nogen her på Version2 ved det?

6. september 2015 kl. 08:43
NemID - NU bli'r det godt!

Enig, Peter Stricker - Jeg var en gang ansat et godt sted, hvor man havde den helt rigtige holdning til design og programmering. Det måtte gerne tage en del tid og være enormt besværligt for programmøren, bare resultatet blev godt for brugerne bagefter. For programmøren skulle jo kun bande over koden een gang. Ellers skulle alle brugerne bande hver gang.

30. april 2015 kl. 17:40
NemID - NU bli'r det godt!

Jeg har arbejdet med IT siden 1977. Jeg har prøvet alt, hvad man kan komme til at prøve i IT brancen. Men for det meste med fokus på administrative systemer og direkte kontakt med brugerne. PC brugere, Concorde XAL, SAP og alt muligt andet. Og jeg har vel i 10-15 år været ham, der havde det der “all” password og været ham, der stod for brugernes rettighedsprofiler. Også i SAP. Nu er jeg fhv. på grund af stress. (Vær søde at prøve at undgå det!)

Min kone, det kære væsen, har som mange andre koner temmelig mange meninger om temmelig meget. Så hun kunne godt være blevet politiker. Det er jo folk med meninger, der bliver politikere. Man kan jo sagtens have mange meninger, selv om man ikke har forstand på det, man mener noget om. Sådan er det med politikerne (men selvfølgelig ikke med min kone!).

Som nu 63 årig og udflytter fra Nordsjælland til Sydfyn oplever jeg i min hverdag nærmest ingen fra 50 år op opefter, som elsker IT. Og heller ikke rigtig nogen, der overhovedet forstår, hvad de egentlig sidder og laver ved deres skærm eller på smartphonen. - Mange er stadig ikke rigtig fortrolige med knapperne på deres iPad. Ikke engang den ene, store runde knap. Mange tror, at når det har købt en “tablet” henne hos Harald Nyborg, så har de købt en “iPad” og taler om den som en “iPad”.

Og bjerge af dem, jeg møder, hører til den gruppe, som har sagt nej til digital post. Og de har ikke engang opfattet, at det med e-post fra det offentlige og e-post fra virksomheder ikke er helt det samme.

Hjemme hos mig er der et stort bord i stuen. I den ene ende sidder jeg med min iMac. I den anden ende sidder min kone med sin iMac. Konens har mest standard software fra Apple (og så selvfølgelig 1Password, Evernote og Wunderlist). Jeg har det samme og noget mere.

Det, der opfattes som “nemt” på den ene iMac opfattes som helt sort tale henne på den anden iMac. Og min søde kone er endda en af de mere vakse af dem, der bruger IT her på egnen.

Så når man taler om, at Nem-ID skal være “nem”, hvem der det så, det skal være nemt for? - Man skulle hellere bruge et andet ord: Forståeligt. - De nedre brugerklasser i IT verdenen er vant til, at ting er ret besværlige på en computer. For de har aldrig sat sig ind i, hvordan de kunne gøre ting mindre besværlige. Den lille fidus, de opdagede i Windows XP er stadig deres foretrukne arbejdsrutine. Og de har aldrig interesseret sig for at lære mere.

Så det gør ikke så meget, at noget er besværligt. Bare det er forståeligt. Der er altså stor forskel på om noget er “nemt” eller “forståeligt”. Også fra person til person.

VI har fire grupper på banen omkring dette emne. Politikerne, som ikke fatter noget af det med IT, men bare udstikker mål om, at det skal være “nemt” og så skal det være klar i morgen.
DJØF laget i administrationerne. De kan ødelægge alt, hvad de kommer i nærheden af, og det gør de vist også med IT. De professionelle, som skal lave det der IT for politikerne. Jeg har den erfaring, at alt for mange IT professionelle giver sig til at lave det, som “kunden” siger, at kunden gerne vil have. Men det går jo tit skidt, for kunden har det med at beskrive et (dårligt) løsningsforslag baseret på sin egen manglende indsigt og holde selve opgaven eller problemet skjult. Det burde være omvendt. Beskriv problemet og lad de professionelle finde løsningen. Og så er der den fjerde gruppe: “Brugerne”. Denne gruppe er meget fragtementeret. Det, de mest har tilfældes er, at de ikke elsker det der med IT på samme måde, som os, der skriver på denne hjemmeside nok gør. Og de fleste er bange for maskinen. Bange for at lave ulykker, så de igen skal ringe til deres unge nevø for at få hjælp. Og de kan eller vil ikke læse en brugervejledning.

Så jeg synes, man skulle fokusere på, at systemer, der skal bruges af alle de bange brugere hjemme i stuerne skal designes med to kriterier som det vigtigste: De skal være lavet, så man ikke kan blive bange for dem. Og de skal være forståelige. Ikke sværere end 7-kabalen på en PC.

Skal man endelig have et mål for det med “nemhed”, så kan man måle løsningen i forhold til iTunes App Store. Her prøver man at få en stor løsning til at virke for flere hundrede brugere, som ikke i forevejen aner noget om emnet. Men som alligevel bruger det. Også selv om det ikke er helt “nemt”. Men det er da i det mindste forståeligt nok til, at man kan hitte ud af det. Og det virker. Helt uden Java.

Det der med at designe nøgler og den slags lyder rigtig godt og sikkert. Men når man som jeg har siddet ved siden af hundredevis af computerbrugere af den helt almindelige slags ude på kontorerne, på lagrene og i produktionen (hvor de altid får det forældede udstyr oppe fra regnskabsafdelingen og derfor skal vente en krig på at logge ind på SAP om morgenen og derfor ikke logger ud om aftenen, for login tiden tæller ikke med i arbejdstiden) og ude i de små hjem hos ældre damer, så kan I godt glemme det. Det er kun tanker og hensyn, der kan bruges af den absolutte IT-overklasse. - Selv om vi godt ved, at vi skal vaske hænder, når vi har været på toilettet, og at vi skal låse yderdøren, ikke komme antibiotika i grisene, og at vi ikke skal ryge eller køre for stærkt, så gør vi det alligevel. Og langt de fleste af os vil heller ikke tage det her med brugerdefinerede nøgler til os. Det er lidt som at prøve at bringe hygiejneregler fra en operationsstue ud til hele befolkningen og tro, at det vil virke. Man skal altså være helt “djøfficeret” for at forestille sig den slags.

30. april 2015 kl. 12:55
Lukning af FM-båndet udskydes med minimum 2 år

Jeg købte engang en DAB radio. Men alt det, der blev sendt var i teknisk dårlig kvalitet. Det var dengang noget med, at DR hellere ville sende mange kanaler i dårlig lydkvalitet end få med god lydkvalitet. Så jeg blev ved FM dengang. - Men nu er der i mit hjem et Apple Miljø med omkring 14 ting, som er hægtet på mit trådløse netværk. Og jeg ser på AirPlay højtalere med Spotify Connect og den slags ting. Både mine to iMac, mine to iPad og mine 2 iPhone kan streame til alle højttalere i huset og til det gode gamle stereoanlæg. - Så for mig at se burde nogen fortælle dem, der arbejder med DAB, at de er igang med noget, der er lige så teknisk forældet og upraktisk som rejsekortet. - Men hvordan får man en organisation til selv at erkende, at den er blevet overflødig og forældet?

30. april 2015 kl. 11:20
HBO slår ned på VPN-brugere

Netflix USA og Amazon Prime sender gerne til min "amerikanske" iPad. Men HBO Go skrev til mig, at min (free trail) konto ville blive lukket. Men det gør nu ikke så meget. For med HBO Nordic får jeg set Game of Thrones. Og Amazon Prime og HBO samarbejder sådan, at man på Amazon kan se store dele af HBO's indhold. Bare ikke lige Game of Thrones.

23. april 2015 kl. 08:32
Softwareproblemer på iPads sender S-togstrafikken til tælling - igen

Det er som om, at store, offentlige (eller deromkring) IT afdelinger altid vil nyudvikle software, hvergang en opgave skal løses. Hvorfor kan man ikke få sig selv til at købe noget, der allerede virker? - Andre lande og virksomheder har samme slags opgaver, der skal løses, og de har allerede kørende software. Tag f. eks. en snak med flyselskaberne om, hvordan piloter arbejder med iPad.

Dette her med at produkter fra Apple ikke er helt magen til en Windows PC synes også at være en evig kilde til undren i det offentlige. Der er mange offentlige sider, som ser lidt mærkelige ud eller ikke rigtig virker hjemme på min iMac. - Men det der med certifikater har vist eksisteret næsten lige siden Al Gore opfandt internettet. Så DSB's forklaring skulle hellere have været: "IT medarbejdere klumrer med certifikat administration". At nævne iPad er da bare et forsøg på en (dårlig) undskyldning og bortforklaring.

2. februar 2015 kl. 11:20
Kritik: Rejsekort-handlingsplan er sminke på et defekt system

Mon ikke vi kan forestille os, at det bliver noget, som kan lades op? Lige som vores smartphones, smarte ure osv. Det er næppe mere besværligt end at tanke et rejsekort op med penge.

23. december 2014 kl. 09:44
Så nemt er det at hacke et smart-tv via gennemhullet NAS-boks

Der er nok gået mange interessante timer med at hitte ud af alt det, artiklen handler om. Men resultatet er vist blevet en artikel, hvor mange, også V2 læsere, kun kan forholde sig til overskriften. Man kan jo godt anse sig for IT-professionel uden at være netværks-ekspert. På min iMac kan man heller ikke komme længere ned i detaljerne, for når jeg klikker på linket til rapporten, svarer min iMac (Yosemite): "Der er ikke angivet noget program til at åbne URL'en “htts://securelist.com/analysis/publications/66207/iot-how-i-hacked-my-home/”." - Jeg håber, at der kommer en artikel, som kan forstås af en lidt bredere kreds. Gerne også lidt mere konkret, så den kan bruges til noget af mig. Mon min Apple Airport Time Capsule er en NAS?

23. december 2014 kl. 09:01
Kritik: Rejsekort-handlingsplan er sminke på et defekt system

Rejsekortet er en løsning, som aldrig kan komme til at virke. Så det er for længst tid til at tænke nyt. Der er mange muligheder. Man kunne indføre en enhedspris for transport, sådan at prisen var for at stige op i bussen eller i toget. Hvor langt man så bliver siddende/stående er ligemeget. Man kunne gøre det helt gratis, sådan at vi betalte vores infrastruktur over skatterne. Man kunne fastholde dette med at pris og forbrugt strækning fastholdes. I det sidste tilfælde kunne man sagtens nu gøre sig klar til, at bruge det kommende europæiske GPS system, Galileo. Det vil være præcist nok til, at holde styr på, hvor vi allesammen er. Så kunne man købe et helt anonymt rejsekort, som bare skal have en lille GPS-dims indbygget. Dermed kunne vi undgå alt det med ind- og udcheckning og personlige oplysninger.

23. december 2014 kl. 08:38