Jeg er langt hen af vejen enig også i den del om hvor ringe nyhedsdækningen er blevet....det er endvidere uudholdeligt med de teaseroverskrifter som en del af vores dagblade bruger nu. De hører hjemme i et eller andet kulørt magasin....der er alt for meget ligegyldigt skrammel. "Arbejdede 80 timer om ugen og stod af ræset" - nå..."har fået fantastisk nyt spisebord" - nå. "russere prøvede at hacke Nato...", nå, det samme som de sidste 50 år. "præsident i Langbortistan er korrupt...", nå...."bortløbet skilpadde jagtes....".
Det er godt at der er fundet lokaler til samlingen. På sigt kunne det være godt, hvis der kunne etableres et "rigtigt" museum, som havde sine egne bygninger og var på finansloven. Det kunne så både være et traditionelt museum, et eksperimentarium og et undervisningssted....
Gør som i USA, tag nogle mennesker som er eksperter i IT og giv dem en politiuddannelse oven i.
Det der sker lige nu er håbløst.
En politimand, der er uddannet til at fange tasketyve og som har lært at skrive på computer med 1-fingersystem skal overdrage sagerne til nogen der ved noget om IT...
"Øh ja, vi har sån' sag der med det dersens internet, du ved nok...der er nogen der vist har snydt nogen med et eller andet de kalder Bitkøjn eller sådan noget, jeg ved ikke lige hvad det er...er det noget I kan klare ?"...
Det kan vel så kun være fordi de ikke arbejdede for Putin....
Der hvor jeg arbejder bruger vi vel personale-bærbare i 5 år og stationære i 10 år...så er de udtjente.
Jeg smider dem dog ikke ud, men gemmer til reserve, hvor det giver mening....
Jeg har endda nogle gamle HP probook som kører endnu, de bliver brugt til elever i 1.g som mangler computer eller har glemt den.
Hvis man er parat til at gøre en indsats kan meget holdes kørende i lang tid.
Det der trænger til er noget ny lovgivning, der adresserer IT-kriminalitet specifikt, istedet for at det skal afledes af eksisterende lovgivning / laves som udvidelser af straffeloven.
Istedet for at udvide straffeloven med endnu flere paragraffer kunne dette med fordel placeres i en helt ny lov, der kunne hedde "lov om IT-kriminalitet".
I en tilhørende bekendtgørelse kunne man så opliste de tekniske betegnelser for de enkelte ulovlige handlinger.
Desuden skal man lave en forbedret uddannelse af politifolk.
Gør som man har gjort i USA i hundrede år: tag folk som er eksperter i et område og giv dem en politiuddannelse oven i.
Det man gør nu er at tage politifolk som ikke ved noget om IT, der så skal have nogle støttepædagoger i form af folk som ved noget om IT.
Drop det, lav et korps af IT-specialister, der har fuld efterforskningsmæssig kompetence.
Om formiddagen sidder de ved computeren og om eftermiddagen sparker de døre ind og razziaer.
Dem de har sat på er nogle hårde hunde, Kristian Kirk Petersen er i hvert fald en af dem som altid får de sværeste sager. Hvorfor han kun er "vice" undrer mig.....
Jeg har et spørgsmål som nogle af jer måske kan give et bud på...
Baggrunden er den her: i Grønland findes der lige nu kun 2 IT-uddannelser, det er IT-supporter (Noget af det er skole i Danmark) og IT ledelse og teknologi (Handelsskolen i Nuuk). Dette er generalist-uddannelser. Hvis man skal specialisere sig i f.eks. netværk og sikkerhed som en videreuddannelse, hvilke uddannelser af 1½ - 2 års varighed i Danmark ville så være den mest relevante overbygning på een af de 2 uddannelser ?
Min interesse skyldes at jeg er studievejleder og at jeg gerne vil kunne forklare eleverne at der faktisk findes relevante videreuddannelser ovenpå disse grunduddannelser.
De lokale uddannelsesinstitutioner er ikke selv særligt skarpe på videreuddannelsesmuligheder, desværre.
Der findes noget som hedder Wiseflow, der allerede kan meget af dette.
Den eksamensansvarlige opretter de forskellige flows og uploader opgaveformuleringerne.
Eleverne logger ind med unilogin eller Nem-ID.
Når eksamen starter bliver flowet aktivt og eleven kan hente opgaveformuleringen som en PDF-fil.
Der er så en tidsfrist til afleveringen og man afleverer ved at uploade en PDF-fil med besvarelsen + evt. ekstramateriale som kan have forskellige formater.
Der kan sættes bedømmere på flowet, som både kan være fra skolen og udefra.
Censoren får så et link til opgaverne, der kan hentes som en zip-fil.
De indtaster karakterne som bliver gemt...
Hvis der er både en lærer og en censor ind over, så låses karaktererne når de er enige.
Karaktererne bliver ikke automatisk overført til Lectio som vi bruger, men det burde være en mindre sag at lave denne dataoverførsel.
Så de behøver vist ikke at opfinde den dybe tallerken en gang til....
Det var da på tide at de begyndte på det.
Hvis man ser på tvivlsomme firmaer, vil man kunne konstatere at mange af dem skifter frem og tilbage mellem selskabsformer, de skifter ofte navne og adresser og der er et ryk-ind og ryk ud af personer i ledelsen, samt hyppige revisorskift eferhånden som de ikke kan få godkendt deres svigagtige regnskaber.
De har ofte regnskaber som er totalt intetsigende og blottede for alle informationer andre end de tvunget nødvendige.
Hvis man kigger efter de møsntre, vil jeg tro at man kan fange en god del af disse svindlere inden de kan gøre for meget skade.
Hvis de så også kan opdage stråmænd er det kun endnu bedre....
Hele deres tilgang til sikkerhed er utilstrækkelig, det er faktisk bare en variant af "security by obscurity". Alene den kendsgerning at de ikke vil fortælle noget nærmere, viser hvor håbløst det er.
Idealet burde være at man lægger et kort ud med en oversigt over hele sin IT-infrastruktur, hvor man kan se hvordan det hele er forbundet og hvilke programmer der bruges.
Hvis man ikke tør det eller mener det er et problem at andre kan se hvordan det er lavet, så er det fordi der ikke er styr på sikkerheden.
Det har altid været en del af kinesisk propaganda at folk skulle gå rundt og smile....se alt det gamle propaganda med Mao.
Folket er lykkeligt, derfor smiler det......
Det vil da være fint, hvis Rusland forlader internettet. Så kan de sidde og hacke hinanden i stedet for at genere os. Og de penge som Putin og hans venner stjæler fra statskassen må de så finde en anden måde at flytte rundt på. Det var sådan set bedre hvis vi herfra klippede forbindelserne til den korrupte rede....
Jeg arbejder et sted, hvor eleverne bruger Office 365 og de har mange ting liggende på Onedrive. Det betyder så at NSA måske kan udspionere deres afleveringsopgaver, uha....
Alle kontorets ting ligger på vores egen server.
Så der er vist ikke noget stort problem....
Med hensyn til folkeskole og gymnasieelever, der er der næppe meget at spionere med hensyn til ny viden....og md hensyn til undervisning af de studerende på de videregående uddannelser, hvem skulle have interesse i at kigge med der ?
"Yes sir, nu har de igen en forelæsning om Chr. 4, og dem her har et kursus i effektelektronik for begyndere...."
Der hvor der faktisk bliver produceret ny viden kan man så bruge andre mere sikre kanaler.
En generel bekymring i forhold til f.eks. Office 365 er noget sludder.
Vi bruger Office 365 der hvor jeg arbejder (Grønland som er uden for EU) og jeg synes det virker godt og vil ikke undvære det.
Os kan EU-bureaukraterne så ikke genere umiddelbart.
Ender det ikke bare med at Microsoft smider alt EU data på servere i EU og sørger for at support-personalet sidder i EU også ?
Så kan de vel leve op til EU-bureaukraternes mange regler...
Ja, det er ikke let...og Saltolåse kan man åbne ved at slå på dørhåndtaget med en stor hammer, så går den i baglås og kan åbnes...så elektronisk er ikke bedre på den led.
Jeg arbejder et sted, hvor alle håndtag på ydersiden af flugtvejsdørene er pillet af, så de ikke kan åbnes med hammer.
Hoveddørene er låst indefra med rigler for at forhindre at de åbnes med hammer på dørhåndtag....
Pedellerne går ind og ud af en gammeldags dør, når de laver åbne og lukkerunden, for den kan ikke hackes.....
Det er en "gammeldags" elektronisk lås.
Under alle omstændigheder burde man da forvente at bibliotekarer havde så meget viden om IT, at de ikke står af bare fordi der skal bruges andet end Microsoft-produkter.
Det skulle vel også kunne lade sig gøre at finde tid til et kursus, så de kunne få noget ny viden...
Eller de kunne selv opsøge den.
Hvis ikke eleverne lærer at bruge computeren rigtigt, så hjælper det ikke noget at give dem en computer.
- De skal lære at organisere deres data rigtigt, på samme måde som man ville gøre med papirnoter.
Jeg har desværre ofte set at elever smider alle deres dokumenter i en stor stak uden at organisere dem.
- De skal lære at bruge forskellige programmer på den rigtige måde, så det hjælper dem i arbejdsprocessen.
Et program som er unødigt besværligt at bruge eller bruges forkert, fremmer ikke indlæringen.
- Der hvor det ikke giver mening at bruge computer skal man lade være med det....
- Forrige side
- Nuværende side
- Side
- Næste side
Martin Schmidt