Anders Djursaa

Ingeniør årgang 1986 20+ års erfaring med softwareudvikling

Kommentarer

Kommentar til Stig Lundbech – du har ret, men der er også et paradoks

Leverandøren forsøger at levere det som kunden beder om

Så hvis kunden ønsker at leverandøren skal tænke business Casen ind i leverancen - så skal det være en af de parametre som leverancen måles på. Herudover så gætter jeg på at mange Business Cases udarbejdes ud fra den antagelse at projektet/leverancen er et Level 1 kaos. Og at det er i mange tilfæ...

Den strategiske fejltagelse vil ikke blive belyst

Jeg har netop deltaget i "IDA Ledelse 2018" og hørt en tidligere programchef for Sundhedsplatformen forklare hvorfor det faktisk er en succes. Og det må være klart at implementering af et fælles IT system i en så kompleks verden ikke er nemt - for nu at sige det på jydsk. Og det er...
Kommentar til Sådan implementerer Netcompany Skats digitale inddrivelse

Hvordan er dette fornuftige projekt igennem et EU-udbud?

Det meget spændende spørgsmål er hvordan et sådant fornuftigt project er kommet igennem et EU-udbud - uden at have form af en traditionel vandfaldmodel. Hvis Skat.dk kunne få en fornuftig projektmodel gennem et EU udbud - så kan andre vel også?

Det er alt for tidligt at drage konklusioner

Opfattelser i samfundet ændrer sig langsomt. Det er alt, alt for tidligt at drage konklusioner. Der skal meget mere tid, vedholdende viderearbejde og håndhævelse til- før man kan forvente at gode initiativer som GDPR fører til øget tillid. Tillid tager som bekendt lang tid at opbygge.

Af akademisk interesse

Kunne det være interessant at få de tekniske rådgivere i udbudssagen til at forsvare eller forklare deres oprindelige anbefaling (af Sundhedsplatformen). For man vægrer sig jo ved at tro at ansvarlige og sikkert begavede konsulenter/eksperter kan have anbefalet noget med så mange åbenlyse og let...
Kommentar til Russisk cybertrussel sender ideen om elektroniske valg i graven

Helt i tråd med artiklen

Som jeg forfattede for nogen tid siden https://www.linkedin.com/pulse/analog-information-technology-needed-demo...
Kommentar til Stemmesedler versus stemmemaskiner

Uanset hvordan det vendes og drejes

Så er konklusionen at et valg bedst afvikles med lidt analog teknologi. Nærmere (eller snarere resumeret) argumentation findes på https://www.linkedin.com/pulse/analog-information-technology-needed-demo...

En stemmeseddel skal være lavet af papir

Udvidet argumentation findes her https://www.linkedin.com/pulse/analog-information-technology-needed-demo...

Store IT projekter er ikke en stangvare

Igen og igen kommer der forskellige, men samstemmende vinkler på det grundlæggende problem ved den nuværende metodik omkring store IT projekter (ofte i det offentlige). Denne her er nok mere solidt funderet på erfaringer end min egen mere teoretiske analyse på https://www.linkedin.com/pulse/publi...
Kommentar til Produktivitet fik konsulentfirma til at fravælge Java

Re: Man bør vælge teknologi under hensyn til forventet livs...

Udsagnet (at time to market ikke betyder noget) skal selvfølgelig læses i lyset af om man vælger det hurtigste programmeringssprog (at udvikle i) eller det mest langtidsholdbare og vedligeholdelsesvenlige :-) Jeg tror det bliver svært at finde offentlige IT skandaler hvor programmeringshastighed ...
Kommentar til Produktivitet fik konsulentfirma til at fravælge Java

Re: Man bør vælge teknologi under hensyn til forventet livs...

Udsagnet "Mere eller mindre uændret" skal ses fra helikopterperspektivet. Dine detaljeringer - som jeg er enig i - understreger at det samlede ressourceforbrug i en appplikations livslængde og dermed vedligeholdelsesvenligheden (i bredeste forstand) er langt vigtigere end om der er en...
Kommentar til Produktivitet fik konsulentfirma til at fravælge Java

Man bør vælge teknologi under hensyn til forventet livslængde

Uden at forholde sig til de finere detaljer mellem Groovy og Java vil jeg påstå at det er meget vigtigt at vælge en teknologi som passer til applikationens formodede livslængde. I dette tilfælde er der tale om en funktionalitet som må formodes at skulle virke mere eller mindre uændret i mange år ...
Kommentar til Systematic vinder kæmpe EPJ-udbud i Region Syddanmark

Med håb om stabilitet

Når man ved hvor meget det belaster organisationen - og dermed hvor omkostningstungt det i virkeligheden er, at udskifte centrale IT-systemer - så må man håbe at Systematic evner og især får lov til at levere deres system til regionen meget, meget langt ud i fremtiden.

En planlagt ulykke

Historien om EFI er langt hen ad vejen en illustration af de centrale problemer der er i den gængse offentlige udbudsmodel. Særligt kompleksiteten har været for stor. Se https://www.linkedin.com/pulse/public-scandals-founded-during-contract-p...
Kommentar til Opgør med dyre databasekopier af CPR-registret

Kopiregistre er den ENESTE arkitektur

Der i praksis fungerer til batchkorsler og avancerede søgninger hvori der skal joines med organisationens øvrige forretningsinformationer. Kopiregistre er den eneste arkitektur der giver mulighed for integration dybt nede i databasen. Der er simpelthen ikke nogen RDMS databaseoptimisere som virke...
Kommentar til Bedre balance mellem faglighederne, tak!

Et meget vigtigt indlæg i debatten

Det er sjældent at læse en så gennem-fornuftig påmindelse om hvad der er grundlaget for virksomheders eksistensberettigelse. At indlægget også er velformuleret, velargumenteret og afbalanceret er blot en ekstra bonus
Kommentar til Derfor gik det galt for EFI-systemet

Hånsværksmæssige dyder

Det virker som om der har været for mange teoretikere og for lidt praktisk erfaring i såvel planlægning som ledelse. Altså et simpelt underskud af håndværksmæssig dygtighed og erfaring. Herudover kan man gætte på at mange projektdeltagere også har begrænset deres ansvarsfølelse til egne revirer. ...
Kommentar til Et uklart begreb om kunden giver masser af spild

Kundebegrebet er mere komplekst

Dit primære budskab om at kunden er den eksterne juridiske entitet der betaler for varen, er naturligvis korrekt. Uanset om leverandør-organisationen måske er så stor, at dele af organisationen, kan komme til at forveksle kunden med nogle af de andre interessenter, der som regel ingår i IT ydelse...
Kommentar til Outsourcing til Bangladesh?

IT Kvaliteter i Bangladesh

Jeg ønsker ikke at forholde mig til håndværkerrådets ageren.. Men da vi faktisk i en årrække har haft et outsourcing samarbejde med en IT virksomhed i Dhaka, kan jeg kommentere artiklens billede af IT branchen i Dhaka. Vi oplever et møde med autoritær kultur, men de enkelte udviklere er begavede ...