Andreas Kallesøe

Datatilsynet efter endelige Schrems II-anbefalinger: »Rummet for at overføre persondata til USA er meget snævert«

"Men det er vel ikke en naturlov at alt cloud kun kan ligge i USA? Leverandørerne kan jo lave lokale afdelinger i EU, eller andre kan stå for driften."

Det har de allerede gjort, men da de alle sammen er datterselskaber så er de amerikanske myndigheder response at, da de alle er datterselvskaber så er de stadigt amerikanske selskaber og derfor skal de have adgang til data aligevel hvis de ønsker det, og MS må ikke fortælle kunden at de har kigget i deres data.

"Og hvorfor overvejer danske virksomheder stadig ikke produkter i en onprem/ikke-cloud version, det virker som om det nemme gør at man er ligeglade med om det er lovligt?"

Der er flere overvejelser her. Teams findes ikke som en standalone installation, og det store trækplaster for Teams er at man kan invitere gæster ind fra andre virksomheder og være sikker på at det er den rigtige person i den anden ende. Det kan også være at man har en buisnesscase på at det er billigere at have servere i MS eller AWS cloud end at skulle have eget hardware og serverrum til at drive det. Og det er "nemmer" at skalere ud og ind alt efter behov i skyen, da man ikke skal have hardware i baghåneden til at klare presset hvis man en eller to dage om året skal bruge mere regnekraft eller server kapacitet.

29. juli 2021 kl. 11:36
Økonomistyrelsens første AI-system skal spare millioner på faktura-håndtering

Lad os sige at en regnskabs medarbejder får 240 kr i timen, det tager denne medarbejder 10 min i gennemsnit at behandle en faktura, der med koster en faktura 40 kr at få gennem en medarbejders hændrer. 40 kr pr faktura ved 5 mil fakturare bliver 200 millioner kr, så jeg køber gerne en besparelse på 66 mil kr for 8 mil hvis jeg kan få mine medarbejdere til at lave noget andet i 1/3 del af tiden. så 8 mil om året lyder ikke af meget.

Pil selv på tallene for at se hvor langt ned du skal for at få 8 mil til at være urentablet.

21. maj 2021 kl. 20:23
Microsoft Exchange-servere under angreb fra kinesiske hackere

hvis du ligger helt i skyen og ikke har nogen exchange servere selv så er du ikke ramt.

3. marts 2021 kl. 16:51
Microsoft Azure deler kundeoplysninger med leverandører

Så han læste ikke det med småt, og han er åbenbart heller ikke blevet spurgt om hvilket datacenter han lavede maskinene i, var det f.eks. i USA han lavede maskinen? for så har har selv lavet maskinen uden for EU og der med selv udleveret sine data til en part uden for EU (har læst original artiklen).

14. februar 2021 kl. 16:02
Skoleledere langer ud efter Aula: »Har på ingen måde gjort hverdagen lettere«

men drives i EU af et europæisk datterselskab,

Lige her er problemet, for det amerikanerne prøver at agumentere for, er at når hovedkontoret ligger i USA er alle data amerikanske, hvis man altså spørg amerikanerne. Lige meget om det er et datterselvskab der ejer EU delen, for ejeren er jo det amerikanske hovedselvskab.

14. december 2020 kl. 16:34
Et forkert flueben: Sådan slettede Sundhedsdatastyrelsen alle mails

Microsofts backup er de 4 kopier og brug af legalhold funktionen, alle andre ønsker om backup står du selv for.

Men problemet her er ikke så meget at det er blevet slettet fra mail systemet, det er et mail system ikke et sagsbehandlings system eller et arkiv system. Probmet ligger her hos ledelsen der i en krisesituation har presset medarbejderne så meget at de ikke har haft tid til at gennemføre korrekt journalisering.

2. oktober 2020 kl. 13:40
Mystisk iPhone-trafik: TDC-kunde fik mobilregning på 20.000 kr.

Hvem laver så telefoner fra helvede?

Samsung?

26. januar 2011 kl. 12:06
Bedste pris i Københavns Kommune: 42.000 kroner for en bærbar

@ Michael Hansen

Gider du godt læse alt hvad jeg skriver.....

Jeg skriver også at de 5000 til 6000 kun dækkede server og netværks drift, ikke den direkte support af brugere og software, det var den lokale IT-afdeling der dækkede det.

Og med opgraderinger så menes der udvidelse af kapacitet og lign. Det skal nemlig også dækkes af TOC prisen men mindre der aldrig udvides eller videreudvikles på de services der tilbydes på netværket.

OG som jeg også skriver så er alles ramaskrig over prisen baseret på en artikkel der er skrevet at en enøjet journalist (måske journalist) der på ingen måde har boret dybere i hvad de 42.000 faktisk dækker over.

18. juni 2010 kl. 10:32
Bedste pris i Københavns Kommune: 42.000 kroner for en bærbar

og det koster også penge at skifte, den helt store fejl i den her artikel er at journalisten (hvis man da kan kalde ham det) har en dagsorden der går ud på at få købehavns komune til at se dårlige ud og få det til at se ud som om at den onde IT afdeling river frugten ud af munden på børnene. Journalisten skriver aldrig hvad de 42.000 kroner dækker over, altså hvad insitutionen får for pengene, 42.000 kroner lyder af mange penge men jeg ved at min tidligere arbejdsplads betalte et sted mellem 5000 og 6000 kroner til en ekstern leverandør pr maskine for at drive servere og netværk, og det var vel og mærke uden at regne opgraderinger og andre udviklings aktiviteter med i aftalen, og vi skulle selv stå for den direkte support af brugeren og afdelingerne betalte selv for hardware. Så 42.000 for en bærbar som der efter ikke koster institutionen andet end strøm lyder pludseligt ikke så dyrt vel?

18. juni 2010 kl. 00:01
Bedste pris i Københavns Kommune: 42.000 kroner for en bærbar

Kære Ebbe

De penge institutionen betaler til IT afdelingen skulle IT afdelingen bruge aligevel, hvis de ikke aflevere dem når de køber en computer aflevere de dem bare på deres hovedbudget i form af en besparelse.

Og hvis alle skal købe en maskine igennem systemet så koster det vel det samme for alle afdelinger. Så hvor i systemet er det at det koster mere? Hvis det skulle være milimeter retfrædigt burde man vel indføre minut rytteri så de forskellige dele af kommunen kun betalte for de timer de faktisk bruge hos IT afdelingen.

Til Michael Hansen

Sidder du i en Support enhed, for hvis du gjorde ville du nok opleve at det ikke er det at sætte computeren op der tager mest tid i dens levetid, det er desvære brugere og de problemer de har/laver. Det er normalt sådan at brugerne typiske har mange mindre problemer som man løser i løbet af 5 til 15 min så en reinstallation ikke kommer på tale, eller også er problemet af en sådan karakter at det slet ikke er et problem med hardwaren eller software men snarere et problem med den måde brugeren bruger det på der udløser kontakten til support afdelingen.

Desuden skal i stadigt huske at det koster noget at drive den bagved liggende infrastruktur og dette høre også med til den totale pris for en computer.

17. juni 2010 kl. 21:12
Bedste pris i Københavns Kommune: 42.000 kroner for en bærbar

effektivisering af indkøb?

Tjaaa nemmere fejlfinding da der er færrer hardware platforme at skulle fejlfinde på?

Færre indkøbs aftaler at skulle holde styr på?

17. juni 2010 kl. 15:57
Bedste pris i Københavns Kommune: 42.000 kroner for en bærbar

Problemet med artiklen og dækningen af denne problem stilling er generelt at der ikke er blevet boret i hvad prisen faktisk dækker over.

Hvis prisen dækker harware, software, support i alle døgnets timer, netværk, storage og trafik så begynder prisen faktisk at noget mere rimelig ud. Specielt hvis der bruges cost based pricing, altså hvor IT-afdelingen skal hente pengene til deres drift hos kunderne, i det her tilfælde de forskellige institutioner under københavns komune.

17. juni 2010 kl. 15:54
Bedste pris i Københavns Kommune: 42.000 kroner for en bærbar

Jeg vil dog gætte på at der kun er en samlet IT-afdeling i københavns komune og derfor er der kun et sted man kan "købe" support og derfor kan denne support regnes med i prisen når man indkøber PC'en.

Men Københavns Komune kan da godt sælge dem en computer uden noget andet software end det der følger med og uden netværks tilslutning og uden support, jeg tror også at institutionen hurtigt vil opdage at de ikke kan bruge den billige maskine til ret meget.

17. juni 2010 kl. 13:12
Fire ud af fem nye offentlige pc'er er strømslugere

Det man også skal huske er at det er mindre atraktivit at stjæle en stationær computer nu end for måske 5 år siden.

Desuden yder de fleste stationære maskiner mere for hver krone man bruger på dem i forhold til bærbare, så jeg har intet problem med at forstå tallene.

4. december 2009 kl. 09:27
Læger spilder mange timer på pc-venten

Jeg skal lære at læse det igennem først, der mangler vist er par ord rundt omkring.

Hovedpunktet er at politikere ikke vil betale for en løsning med mindre den er betalt hjem inden for samme valg periode eller inde for samme år

13. marts 2008 kl. 14:14
Læger spilder mange timer på pc-venten

Ja man kan godt effektivicere sig til besparelser, man skal dog lige slippe slanterne til at lave løsningen først og det kan man ikke gøre uden at spare effektivicering først og så lave løsningen. dette vil genenrer en uønsket venteliste der er dybt upopulær og derfor en konsekvens som politikerne ikke vil have, derfor giver de los for at lave løsningerne, da de jo samtidigt skal spare 2% eller blive 2% mere effektive hvert år.

Ja vi kan godt blive enige om at det ikke køre som det skal i øjeblikket og der nok er nogen ledelser der skal omprioritere en del men det absolut vigtigste mål for sundhedsvæsnet er stadigt at lave syge mennesker om til raske. Desvære er det sådan at man idag i sundhedssysmet måske ikke har den fokus på IT man burde have, man skal heller ikke forregne at der er en vis modstand mod forandring i de forskellige organationer.

Jeg er også med på at ting skal gøres nemmer men det skal samtidigt være sikkert og en singel sign on løsning med en USB nøgle anser jeg desvære ikke for at være sikker da det er person data vi snakker om.

PS. flot trippel post

13. marts 2008 kl. 14:06
Læger spilder mange timer på pc-venten

Hvis har så gode ideer kan i jo kontakte Koncern IT i regionhovedestaden og foreslå jeres løsninger og tilbyde at arbejde gratis.

Med mindre i selvfølgelig har lyst til at betale mere i skat.

13. marts 2008 kl. 09:05