Michael Kjærsgård

Case study: Pakketab målt i Gram

MTU problemer er noget fanden har skabt - specielt når det er uden for eget net så man er afhængige af andres fejlsøgning :( Lykkedes det at blive klog på hvordan iPad'en hos Kunde1 opførte sig anderledes siden den ikke var berørt af problemet?

22. oktober 2018 kl. 18:46
Pærelet at sende snyde-sms'er og lave falske opkald: »Dybt problematisk«

At vi ved de kriminelle altid vil forsøge at omgå sikkerheden, kan jo ikke medføre at vi så slet ikke skal forsøge noget. :)

Det har jeg bestemt heller ikke sagt, som tidligere nævnt bliver der allerede gjort meget, men som du selv skriver - katten efter musen...

23. juli 2017 kl. 17:48
Pærelet at sende snyde-sms'er og lave falske opkald: »Dybt problematisk«

Opklaring ift SMSC. Hvis nu en dansker går ind på en amerikansk hjemmeside der tilbyder at sende en SMS til et dansk nummer med valgfri afsender-nummer, vil det så fremgå af den tekniske del af SMS'en, at den er afsendt fra en amerikansk SMSC? Eller hvordan vil det se ud?

Den amerikanske hjemmeside sender højst sandsynligt SMS'en ud via. en SMSC i en eller anden ø-stat i Asien, men bortset fra det så ja, du kan se hvilken SMSC beskeden kommer fra. En sådan trafik er derfor af en type der relativt nemt kan filtreres væk.

23. juli 2017 kl. 13:47
Pærelet at sende snyde-sms'er og lave falske opkald: »Dybt problematisk«

Vi bliver vist ikke enige - det havde jeg nu heller ikke forventet - så jeg vil stoppe her.

Jeg kan dog med 100% sikkerhed love dig, at hvis vi legede med tanken at det du foreslår (ændre afsender på alle udenlandske og maskinelt afsendte SMS til "RobotSMS") blev implementeret i morgen, så vil der komme noget lignende et ramaskrig fra alle ledder og kanter.

21. juli 2017 kl. 10:21
Pærelet at sende snyde-sms'er og lave falske opkald: »Dybt problematisk«

Ja, nummeret skal erstattes med f.eks. "RobotSMS", med mindre ejeren af nummeret skriftligt har godkendt, at andre bruger det.

Du sprang lidt let hen over hvordan det praktisk skulle iværksættes, og om du virkelig mener Konkurrencestyrelsen vil bifalde at de 4 netejere på den måde stort set kvæler forskellige SMS-udbyderes eksistensgrundlag?

Hvis en virksomhed ønsker at benytte et bureau til udsendelse af SMS'er, bliver de nødt til at godkende, at andre sender i deres navn. Det kan f.eks. sikres med en simpel SMS fra teleudbyderen til virksomheden som f.eks.: "Vil du give tilladelse til, at bureau XX udsender SMS'er med følgende af dine telefonnumre: xxx". Den slags verifikation benyttes jo allerede mange steder.

OK, så vi skal i fremtiden vænne os til at gå og huske på at Danske Bank har - og sender SMS fra +4545121100 men at +4545111200 potentielt kunne købes af en svindler der skriver han kommer fra Danske Bank. Gør det det virkelig nemmere for gamle Fru Olsen?

Nej. Telefonnummeret skal bare fjernes eller erstattes, hvis man ikke kan garantere integriteten.

Aha - så vi skal ligefrem ind og ændre i beskeden? Du vil ikke have teleselskaberne til at scanne for anstødeligt sprogbrug og potentiel kriminalitet nu de er i gang (man kunne sikkert komme noget narkosalg til livs på den måde!). Spændende.

VISA, Mastercard, Facebook og andre udsender vel ikke falske SMS'er

Øhhh nej..? Det er vel netop hele konceptet i det vi diskuterer, at afsenderen er en anden end de udgiver sig for. Men indtil du er kommet op med en plan for, hvordan vi får hele verden med på vores kaffebords-aftale, er vi jo nødt til at antage at alt fra udlandet ikke kan stoles på, og derfor skal blokeres. Eller nå nej, vi skulle bare redigere i det.

Jeg må jo nok igen slutte af med at beklage - denne gang at jeg sådan ser begrænsninger frem for muligheder (for selvfølgelig er der også nogle muligheder, og den dag i dag filtrerer teleudbyderne meget skrammel væk, men det er - af grunde beskrevet her i tråden - svært at fange alt).

P.S. Hvis der nu, stærkt mod forventning, skulle være enkelte kunder der ringer og ikke synes det er særligt fedt at deres SMS er redigerede og/eller ikke kommer frem - må vi så viderestille dem til dig, så du kan forklare hvorfor denne nye metode er til alles bedste?

20. juli 2017 kl. 19:15
Pærelet at sende snyde-sms'er og lave falske opkald: »Dybt problematisk«

Tilbage et så call-centre og SMS-bureauer, som forpester verden med spam; men her kan vi vist godt leve med, at deres SMS'er bliver mærket med f.eks. "RobotSMS" eller lignende i stedet for telefonnummer, og at firmanavnet så må stå i selve SMS'en; men det reelle problem er måske, at teleudbyderne tjener for meget på spam til at ville reducere mulighederne for at udgive sig for hvem som helst?

Bare lige så vi alle spiller på samme hold, kan jeg så ikke lige lokke dig til at uddybe hvordan det skal fungere i praksis?

Skal alle teleudbyderne sætte sig sammen over en kop kaffe og blive enige om, at de fremover kun vil tillade hver enkelt operatørs egne numre samt "RobotSMS" som eneste alfanumeriske afsender? Vil en sådan aftale mellem operatørerne være OK for konkurrencemyndighederne, eller vil det måske være en smule misbrug af monopollignende forhold - også set i forhold til der er virksomheder (Cooltel etc.) der har maskinelt afsendte SMS som et primært forretningsområde.

Nu hvor vi er blevet enige om at alle maskinelt afsendte SMS skal mærkes "RobotSMS", er vi så i øvrigt sikre på, at når der - jf. dit forslag - står "Med venlig hilsen Danske Bank", så er det også Danske Bank der har sendt beskeden?

Skal operatørerne i øvrigt samtidigt blive enige om at blokere alle SMS fra udenlandske numre? Fra lille Danmark kan vi jo nok dårligt kontrollere at hele verden accepterer vores kaffebords-aftale om kun at sende SMS fra afsendernumre man selv råder over.

Eller skal vi nøjes med at blokere alfanumeriske SMS fra udlandet, og i så fald er det OK med dig at din aktiveringskode fra VISA, Facebook og Gmail samt din check-in SMS fra Norwegian ikke nårfrem?

Beklager jeg hænger mig i små detaljer, de griske teleselskaber må jo selvfølgelig bare se at rette ind...

20. juli 2017 kl. 17:20
Teleselskaber i hele EU undgår fri roaming (Ing)

Jeg vil tvinge dem til at prissætte efter at data går til/fra den lokale peering-hub.
Der er alt for meget meget teknisk wobbly wobbly, som man som stat og forbruger ikke skal acceptere som grundlag for ekstra udgifter for teleselskaberne.</p>
<p>Tele er et reguleret område og selskaberne kan bare adlyde eller lukke.</p>
<p>Der er ikke een eneste grund til ikke her at stille bundhårde krav til selskaberne.

Siden dette nu er ingeniørens debatforum og ikke ekstrabladets nationen kunne du måske komme med nogle praktiske eksempler på hvordan det skulle foregå.

-vil du tvinge alle til at skifte til samme apn (ok det er muligt, men kræver vel nogle millioner kunder skulle ændre indstillinger på deres telefon) -hvordan vil du håndtere kunder med statisk ip? -hvordan vil du håndtere kunder med special-apn's der kun tillader trafik i deres lukkede vpn's? -vil du tvinge samtlige indholdsleverandører til at se stort på geo-ip blokeringer af indhold? -hvordan vil du sikre alting virker ens fra operatør til operatør der i sagens natur vil have forskellige firewalls/konfigurationer -hvem skal håndtere support når noget ikke virker og al trafik er udenfor din egen operatørs kontrol?

Og er der overhovedet noget at spare? Hvor meget giver du i dag for dit abonnement, er det virkelig SÅ ublu at du har behov for at stille uigennemtænkte krav, eller er der blot en politikerspire i maven? :) Jeg tror jeg lukker debatten her for mit vedkommende, den udvikler sig vist ikke konstruktivt.... Hav en god dag.

20. juni 2017 kl. 07:03
Teleselskaber i hele EU undgår fri roaming (Ing)

Der skal blot lovgives om i alle 28 (27) EU lande - at det skal teleselskaberne får ordnet

Dit indlæg giver ikke megen mening for mig... Hvad præcis er det du vil have teleselskaberne til at ordne, hvad vil du opnå?

19. juni 2017 kl. 15:44
Teleselskaber i hele EU undgår fri roaming (Ing)

Men det er jo netop et - grufuldt - eksempel på at selskaberne skal tvinges med knortekæppen til at gøre det rigtige og mest økonomiske.

Tjaa med local breakout ville du på ferien først skulle ud og indgå en aftale med et lokalt selskab i hvert enkelt land du måtte komme igennem og ønske at bruge data i. Herefter ændre apn-indstillinger på din telefon (og retur igen når du kommer hjem) - for at få en forbindrmelse med en lokal ip-adresse der dermed ikke kan tilgå diverse danske services. Er du sikker på det er det du vil?

19. juni 2017 kl. 10:14
Teleselskaber i hele EU undgår fri roaming (Ing)

Er det ikke blot et opslag fra Frankrig til HLR-registret i Danmark, der fortæller at fruens telefon også befinder sig i Frankrig, hos Operatør X, evt celle Y?

Nej kaldet vil blive sendt via ISUP/SIP fra den udenlandske operatør, via. deres transit-forbindelse til DK, her laves HLR opslag der finder 'fruen' i Frankrig og sender det retur.

19. juni 2017 kl. 02:17
Teleselskaber i hele EU undgår fri roaming (Ing)

Og ved data til/fra internettet er det altid lokalt fra mobil <-> mobilmast <-> peering hub i landet. Derfra er det 'internet backbone', der sørger for den videre transport.

Det er heller ikke korrekt. Trafikken sendes fra SGSN i udlandet til den hjemlige GGSN og derfra ud på internettet. Du vil derfor også opleve at have en dansk IP-adresse (og kan dermed stadig tilgå services fra DR o.a).

Det du beskriver kendes som "local breakout", det har aldrig rigtigt fanget an trods EU-krav for år tilbage om at det skulle udbydes

19. juni 2017 kl. 02:09
Fra i dag kan du roame frit - men to teleselskaber vil allerede undtages (Ing)

Til historien hører, at jeg bare har en ganske almindelig telefon, hvorfra der kan føres samtaler og udveksles sms-beskeder ... dvs. jeg bruger ingen MB af betydning...

Essensen af lovgivningen er jo netop, at hvis du har et antal MB/GB data inkluderet i dit abonnement, så SKAL denne mængde (med nogle undtagelser når man kommer over en vis grænse) være tilgængelig i EU også. Dvs. har du købt et abonnement med inkluderet data, så må dit teleselskab kalkulere med at du bruger en del af dette i EU, og agere derefter. En løsning kunne måske være at finde et abonnement uden inkluderet data og så bare betale efter forbrug herhjemme?

For der er jo ingen reel konkurrence alligevel :-(

??? Danmark er et af de lande med den absolut højeste konkurrence indenfor telebranchen. Hvad var din abonnements- og minutpris da TeleDanmark havde monopol? Er du HELT sikker på det er det du ønsker tilbage?

18. juni 2017 kl. 17:06
I dag bliver der åbnet for HD-tale på 4G-nettet i Danmark

-og den nye software+operatørindstillinger er så kommet nu så iPhone 6 og fremefter også er med på vognen :)

10. december 2015 kl. 06:53
Håndværker står til 10.000 i bøde for at opsætte forstærker til dårlig mobildækning

Spindoktor alligevel? Jeg udtaler mig helt privat, men ja er da sikkert farvet af til hverdag at beskæftige mig med disse problemer fra den anden side af bordet.

Derudover tror jeg du skal læse indlæggene igen/læse hele indlæggene. Jeg kan ikke forklare mig tydeligere end jeg har forsøgt (jo jeg burde måske have skrevet makrodækning i stedet for blot dækning), er det ikke tilstrækkeligt kan jeg selvfølgelig kun beklage.

Med ønsket om en god weekend

24. januar 2015 kl. 13:59
Håndværker står til 10.000 i bøde for at opsætte forstærker til dårlig mobildækning

Det er erhversafdelingerne man skal have fat i (manden i artiklen må også formodes at være erhvervskunde). Telia reklamerer med Femto på deres hjemmeside. Telenor har indtil for nylig reklameret med repeatere på hjemmesiden (produktet eksisterer stadig, bare knapt så synligt) og TDC har også forskellige muligheder jf. Lars' indlæg. 3 ved jeg ikke.

23. januar 2015 kl. 06:54