Det er blevet nævnt, at telefonens styresystem skal være opdateret for at kunne modtage alarmen. Producenterne leverer imidlertid kun opdateringer til deres telefonmodeller i forholdsvis få år (3-6 år). I praksis lever telefonerne i Danmark meget længere end det. Måske ikke hos den første ejer, men brugte telefoner bliver jo foræret/solgt videre. Sandsynligvis vil alle danske telefoner først være nye nok til at modtage alarmen om 10-20 år. Den telefonbaserede alarm kan altså ikke erstatte de traditionelle alarmeringsmetoder (også af de grunde Maciej nævner), men giver det stadig mening også at bruge telefonerne som supplement.
Telefonproducenterne leverer kun OS opdateringer til deres telefonmodeller i et begrænset antal år. Mange telefoner lever længere end det som second-hand, hand-me-down osv. Sådanne gamle telefoner vil ikke kunne modtage et broadcast. Nogen skulle prøve at sammenligne antallet af aktive sim kort med salgstallene for nye telefoner. Om 10-15 år vil problemet nok være løst.
Man kan ikke fjerne stråling som sådan. Man kan højst fjerne de partikler, der udsender strålingen, eller blokere for, at de bliver optaget i kroppen til at begynde med - og begge dele er også godt nok. Er der en ingeniør tilstede?
Det er pudsigt (og lidt paradoksalt), at atomprøvestationen på Risø blandt meget andet fik til opgave at opstille modeller for eventuel spredning af udslip fra et atomkraftværk (eller fra et angreb med atombomber). Den forskning i vindforhold endte med at gøre Risø til et af de største videncentre om vind og dermed udgangspunktet for det danske vindkrafteventyr.
Intet er umuligt for den, der ikke skal gøre det selv.
"rigelig med kapacitet på de danske cykelstier"? Måske i længden, men vist ikke i bredden. Det er de færreste steder, to ladcykler i dagens modeller kan passere hinanden, og mon ikke endnu bredere modeller vil blive introduceret til godstransport?
"mellem Nordre Ringvej/Søndre Ringvej ved Ringkøbing til Attenagrevej"?
Jeg har hørt om "fra A til B" og "mellem A og B". "Mellem A til B" ligner en bastard af de to.
Så udenlandske lastvogne skal synes og have monteret chip i Danmark?
Der findes stadig biler uden GPS og bilister uden smartphone (nej, jeg er ikke en af dem). Der kører også mange udenlandske biler i Danmark, f.eks. lastvogne og turister.
GPS og smartphone kan være udmærkede i en forsøgsordning, men de kan næppe være den endelige løsning.
quod erat demonstrandum, som de gamle grækere sagde det?
Beklager, "quod erat demonstrandum" er latin, ikke (old)græsk.
Boliggevinster er rene matadorpenge, med mindre du flytter ud i en papkasse på fortovet foran Netto. Hvis du stadig skal have tag over hovedet efter boligsalget, er den nye bolig steget ligeså meget som den gamle.
"Måske skulle vi se på, om jyderne får løn nok" - og samtidig se på, om de betaler for lidt for deres boliger... Et indlæg nævner de store rådgivere. Min erfaring er, at den rådgivende branche generelt er et lavtlønsområde, hvilket sikkert hænger sammen med priskonkurrencen på opgaverne og den store andel af offentlige opgaver. Efter 3 år i et rådgivende firmas konstruktionsafdeling, skiftede jeg i 1983 til IT og har ikke set mig tilbage siden. Efter yderligere 38 år pænt på den høje side af 50% fraktilen er jeg så gået på pension.
Efter at have udsultet og nedgjort erhvervsuddannelserne i årtier, ødelagt folkeskolen og rodet rundt i gymnasiet, er det vel kun logisk, at turen nu er kommet til de videregående uddannelser.
Jeg kan desværre nok ikke leve op til bibelcitatet "Tilgiv dem, thi de ved ikke, hvad de gør".
Når det gælder diskussionen om alkohol (i moderate mængder, selvfølgelig), kan man ofte komme i tvivl om, hvor grænsen går mellem videnskab og moral.
Et liv efter døden stadig er under debat, men man skal ikke have så travlt med at blive et smukt og sundt lig, at man glemmer, at der er et liv før døden.
Er min hukommelse fra grundlæggende termodynamik rustet helt sammen?
Som jeg husker det, er der et energitab (varme), hver gang energi omformes fra en type til en anden, f.eks. kemisk energi (benzin) -> bevægelsesenergi + varme og tilsvarende elektrisk energi (batteri) -> bevægelsesenergi + varme.
Så en benzinmotor har kun et varmetab, og en elmotor har kun et varmetab.
Sekvensen bestående af
- kemisk energi -> bevægelsesenergi + varme
- bevægelsesenergi -> elektrisk energi + varme
- elektrisk energi -> bevægelsesenergi + varme
ser for mig ud til at have tre varmetab i stedet for blot et.
Jeg tør ikke vurdere størrelsen af de tre energitab i form af varme, men det lyder ikke særlig effektivt. Forskelle i antallet og vægten af bevægelige dele kan selvfølgelig trække i den modsatte retning.
Interessant brug af ordet "uvildig" i nyhedsmailen. "Uvildig" betyder jo uden forudindtagede meninger, bias, særinteresser eller egeninteresse, og artiklen beskriver en anklage om noget nær det stik modsatte. Det er selvfølgelig næppe forfatteren, der har skrevet nyhedsmailen.
Nogle fjernvarmeprojekter har vist en tidshorisont, hvor kunden kan nå at installere, afskrive og nedslide en varmepumpe i ventetiden.
For mange observationer vil øge risikoen?
Risikoen er vel meteorernes eksistens, ikke hvorvidt vi har observeret dem eller ej? Lidt uheldig formulering.
Slammet var vist snarere for blødt end for giftigt.
Samtidig vil du blokere for uddybning og oprensning af alle eksisterende havne, lystbådehavne, erhvervshavne og færgehavne. De sander/silter/slammer jo til med tiden.
For slet ikke at tale om nye havne, som ikke længere kan anlægges. Eller anlæg af nye badestrande som Amager Strandpark og Købe Bugt Strandpark.
Enig.
I dagens debatmiljø var hverken Storebæltsbroen eller Øresundsbroen blevet bygget.
Drømmen om højhastighedstog i Danmark bliver nok aldrig realiseret, selv en begrænset højhastighedsforbindelse mellem Sverige og Tyskland gennem Danmark er usandsynlig.
Med et obligatorisk stop i hver valgkreds undervejs kan hastigheden alligevel ikke nå at komme ret højt op.
Det er ikke første gang, at politikerne er fuldstændigt blinde for omkostningerne og implementeringsarbejdet i forbindelse med kompleks administration. Det seneste eksempel var varmechecken, hvor der først var kritik af, hvor lang tid den tog at implementere, og der nu viser sig problemer med datakvaliteten af BBR, som var det eneste realistiske datagrundlag at bruge, hvis pengene skulle ud før 2024.
- Forrige side
- Nuværende side
- Side
- Side
- Side
- Næste side
Arne Emborg Jørgensen