Mads Jeppesen

Ny it-bommert hos Rigspolitiet: Sletter 27 millioner filer fra straffesager ved en fejl

»Koncern IT vil på baggrund af ovenstående udarbejde en beskrivelse af, hvordan processen for udvidelse af lagerkapacitet på servere fremover udføres. Ud fra et forsigtighedsprincip har Koncern IT besluttet, at den tekniske opgraderingsmetode, der blev anvendt i den konkrete sag, fremover fravælges,« skriver justitsministeren i sin orientering.

Oversat til dansk: Næste gang, I udskifter en harddisk, så læg filerne fra den oprindelige harddisk ind på den nye. Den gamle måde duer ikke.

1. august kl. 10:16
Ombudsmanden vil undersøge det fejlramte våbenregister fra Netcompany

8 uger på at skrive, at man vedtog at igangsætte brugen af et ufærdigt system for at overholde deadline. En gang imellem kan Netcompany få røg, men her er der taget en politisk beslutning om at sk... på jægere og sagsbehandlere og i stedet trykke GO for ikke at tabe ansigt (og måske for at undgå en bøde fra EU). Der burde uddeles en dummebøde.

16. maj kl. 18:37
NIS2-aftale: Danmark får 21 måneder til at få styr på it-sikkerheden

der sker måske det samme som med systemet for våbentilladelser. Man overholder deadline overfor EU, men at gennemføre tilsyn viser sig at være umulig, da det nye system til registrering af tilsyn er forsinket og testfasen er planlagt til efter releasedatoen

16. maj kl. 18:33
Justitsministeren sender flere medarbejdere efter fejlramt Netcompany-system hos politiet

Årsagen til de lange sagsbehandlingstider er, at det nye it-system blev sat i værk, selvom der var fejl og mangler ved systemet, fordi EU-regler kræver øgede krav til sporbarheden af skydevåben.

Den sætning giver ikke helt mening. Men som Computerworld skriver

Politiet satte systemet i sving i begyndelsen af året vel vidende, at det ikke var funktionsdygtigt, men igangsætningen skyldes, at politiet ellers risikerede at få en EU-sag på halsen for forsinket implementering.

Så man har vurderet, at det bedre kunne betale sig at få 20.000 jægere på nakken end EU. For at kunne sige, at de nåede deadlinen, droppede de at teste og satte i produktion. Der er altså tale om en ledelsesmæssig beslutning, hvor man fokuserer på tid frem for kvalitet. Og hvor konsekvensen for EU-dummebøder åbenbart overstiger konsekvenserne ved at have frustrerede politi-medarbejdere og jægere. Det er i min optik dårlig ledelse, og hvis man har et projekt med en risiko for EU-sag ved forsinkelse, er det desuden en dårlig forhandling, at man ikke har taget det med i betingelserne for udbuddet.

26. april kl. 06:26
Ny cloud-vejledning fra Datatilsynet presser Kombit og Aula-platformen

lige en korrektion: vi har ikke færre rettigheder end amerikanerne Vi er ligestillede, den amerikanske lovgivning tilsiger udlevering af data uanset ophav

12. april kl. 20:31
Silkeborg Kommune deler 13.000 skolebørns CPR-numre i usikker mail

Har Silkeborg Kommune elevernes samtykke til at videresende oplysninger til tredjepart? Uanset om det er krypteret eller ej.

25. november 2021 kl. 15:26
Efter digitalt kørekort: Sundhedskortet kommer i ny app til 10 millioner kroner

Jeg har på intet tidspunkt nævnt, at jeg ville afskaffe det eksisterende. Hvis du har det indtryk, så beklager jeg at ikke have gjort det tydeligt nok. Men jeg bruger ordet supplement og hvis der er en økonomisk gevinst ved at have en digital løsning indover baseret på allerede udviklet teknologi, er det i min optik en business case.
Om man kan genbruge teknologien til et nationalt id-kort også, ville være endnu mere positivt. Igen som et digitalt supplement til en analog løsning til de, der ikke kan eller vil anvende dette.

6. december 2020 kl. 17:35
Efter digitalt kørekort: Sundhedskortet kommer i ny app til 10 millioner kroner

Det var så en påstand.</p>
<p>Der er brugerbetaling, hvis udskiftningen skyldes andet end lægeskift.

Der er gennemsnitligt blevet udstedt ca. 1.770.000 gule sundhedskort hvert år de sidste tre år, hvoraf ca. 120.000 betales af borgeren selv og ca. 1.650.000 er gratis for borgeren. Det koster dig 205,- i gebyr ved en udskiftning. Jeg kan ikke finde dokumentation for hvad de reelle omkostninger er, men selv ved det halve er der derved tale om ca. 165 millioner kroner årligt. Business case siger så break even hvis et digitalt supplement til plastikkortet kan reducere udstedelsen med 100.000 stk. 6%...

6. december 2020 kl. 08:26
Efter digitalt kørekort: Sundhedskortet kommer i ny app til 10 millioner kroner

Men politiet kan sjovt nok godt finde ud af at sende bøden, hvis man har glemt kørekortet - så kan man jo filosofere lidt over hvilken magi der gør at det kan lade sig gøre.

Undskyld, men den argumentation er så tynd, at den kræver en tilbagetrækning. Du er forpligtet til at identificere dig overfor politiet med navn, adresse og fødselsdato. Magi, uhhhh.

5. december 2020 kl. 01:52
Efter digitalt kørekort: Sundhedskortet kommer i ny app til 10 millioner kroner

Hvor mange steder vil i også i DK nemt kunne nøjes med en app udgave? Hos min læge og på apoteket scanner de stregkoden. Det ændres næppe.

Det smarte ved smartphones er at den blandt andet kan vise en stregkode, hvis man beder den om det. Det kalder man en use case.

5. december 2020 kl. 01:29
Efter digitalt kørekort: Sundhedskortet kommer i ny app til 10 millioner kroner

Hvilket problem har man med de nuværende plastic kort, som skal løses?

At det koster samfundet en del penge, hver gang, du skifter læge eller bopæl, taber det, ødelægger det og skal have et nyt. Omkostningerne overstiger langt de 10 millioner. Det at have en app og dermed reducere behovet for at man som borger har et fysisk kort med sig, som man kan miste, tror jeg på, er en business case i sig selv.

5. december 2020 kl. 01:19
Digitaliseringsstyrelsen lancerer kørekort-app

Som jeg læser i en artikel fra 2006 (https://www.computerworld.dk/art/36817/politiet-danske-pas-er-blandt-verdens-sikreste) er der en chip i dit pas. Hvis ikke, er dit pas udløbet. Så vi beholder dine 8 kr.

25. november 2020 kl. 07:36
Minister trods omfattende misbrug af CPR-numre: »Ingen planer om at ændre systemet«

Tænk, at der er gået næsten 50 år, før jeg har fundet ud af, at jeg åbenbart er født i udlandet. Eller er fra fremtiden.

Well well well, jeg må hellere købe mig en sølvpapirshat, nu jeg er i gang.

16. november 2020 kl. 23:16
Føtex identificerer dig via betalingskort

Jeg har ikke ikke givet Storebox en general-fuldmagt til at indsamle data om mit kortforbrug. Kun til at de må kigge over skuldrene må jeg bruger det til at tanke med hos Best Oil

Har du fået undtagelse fra deres betingelserhttps://dk.storebox.com/#/webview/terms[..]brugere, som registrerer deres betalingskort, email og telefonnummer på Storebox og som efterfølgende anvender betalingskortet eller identificerer sig med email eller telefonnummer i en butik, der er tilsluttet Storebox automatisk vil have adgang til at se en elektronisk kvittering af købet på www.storebox.com, www.kvittering.dk eller Storebox app.

21. oktober 2020 kl. 22:23
It-firma forsøgte at skjule læk af forsikringsdata på danske kunder

Ja, som jeg læser artiklen, var der 1 selskab, der anmeldte sagen, og du skal vel spørge dit selskab, om det var dem, der anmeldte det til Datatilsynet. Hvis ikke, så skal du spørge dem om hvorfor de ikke gjorde det, som loven kræver. Men det er nok nemmere blot at skrive en kommentar til en artikel og føle sig krænket.

15. september 2020 kl. 07:44
DMI har mistet 413.000 månedlige brugere: Hjemmeside får skylden

I min egen fjendebilled-verden er skurkene identisk med hære af unge, uerfarne IT-folk som tror de er verdensmestre og kan gøre alting bedre. Billedet kommer helt klart af at jeg har mødt den type i mit arbejdsliv. Jeg forventer nogen protesterer og fortæller jeg tager fejl :/

Alder er ingen hindring for inkompetence. Skurke kan forekomme overalt. Jeg har selv været ung know-it-all verdensmester ;-), men dengang som nu støder jeg på ronkedorer, som har en tilgang til udvikling, hvor brugere af systemer er en gene og ikke “kunden”. Så jeg er ikke helt uenig, men pilen peger mange veje.

15. juli 2020 kl. 07:18
Her er it-problemerne, der plager de danske retssale: »Der har været en række barrierer«

Hvis i nogensinde har mødt en jurist, så i vide at en gennemsnits jurist sætter en faglig stolthed i ikke at vide noget om IT.

Det er frygteligt generaliserende, og jeg tillader mig med samme manglende grundlag at sige, at der er ældre udviklere og IT-folk uden en bjælde indsigt i eks. GDPR, der brokker sig over hvilken negativ effekt, det har at skulle overholde selvsamme.

Jeg har oplevet en del advokatfirmaer, som benytter IT til at optimere sagsgange, skabe et samlet sagsoverblik, AI til at genkende sagsforløb og meget meget mere. Karnovs lovsamling har man kun stående for syns skyld, ligesom IT har Linux- og OS/2-manualer stående i reolen.

Offentlige, juridiske IT-systemer har til gengæld den udfordring at være underlagt (surprise) lovgivningen, og dermed kan være et moving target. Det er således den til enhver tid siddende regering, der kan være med at mudre målbilledet for et muligvis veltilrettelagt IT-projekt ved at skifte fokus og ændre lovgivningen. Og der har IT, politik og jura sammen en opgave i at investere i en løsning, der er mere fleksibel, som kan tage højde for skiftende lovgivninger. Men det kræver en politisk indsats.

17. juni 2020 kl. 11:48