Chr Hannested

Dødt link i ejendomsvurderinger kan blive dyrt for boligejere

Digital Post, ikke eBoks. Det offentlige har egen visningsklient og er det testet om links faktisk virker i den klient? det er/var et kendt problem med aktive links i eBoks...Jeg har altid kopieret url-adressen og derefter indsat i browser, vupti, så virkede det. Det er/var eBoks der havde fejlen... Gå blot over til Digital Post, hent deres app, virker bedre og har langt færre nedbrud end eBoks....

Digst burde udføre en landsdækkende kampagne, i stedet for at eBoks fortsat promoveres i medier etc.

8. september kl. 08:31
IT Universitetet trodser negativ tendens: Alligevel bliver hundredvis af ansøgere afvist

Alle blev optaget sidste år på DIKU: https://di.ku.dk/ominstituttet/ansoegningstal/#DatalogiBA

Mange får allerede tilbudt arbejde efter 1. år. Ret så stor efterspørgsel...Måske datalogi er for hardcore?

ITU har ikke en bachelor i datalogi, men en kandidat i datalogi: https://www.itu.dk/om-itu/presse/nyheder/2017/it-universitetet-faar-ny-datalogiuddannelse

6. juli kl. 13:29
Professor forsvarer milliarddyr udvikling af ejendomsvurderingssystemet

Heri er jeg meget enig: for få medarbejdere i SKAT til programmet. Tænk hvis man havde mulighed for at have 1 million interne timer, og ½ million eksterne? Så havde billedet set meget aneredes ud. Agil er vejen, især hvis man ikke har medarbejdere, der kan lave den gode kravspec... De gik ud på en rejse, uden kort, måske et halvt sløvt kompas og for få til at bære... Det ersvært, at få nok dygtige folk, og det har SKAT selvfølgelig også mærket... Ofte bliver jeg kontaktet med gode intentioner om "vi har et job til dig..." Jeg siger altid pænt nej tak... Og hvorfor mon? Jeg skal ikke havde det på mit CV.... Ikke nu. Det er for sent. Det er, set ude fra, kaos og det kan ikke være vildt sjovt, at være 'en af dem'. Men agil? JA DA!!!

Jeg håberdet bedste. Virkelig dybt og inderligt! Det er sikkert super godt, om 5 år fra nu...

6. december 2021 kl. 15:51
Konsulentbesparelser presser myndigheder dybere ind i jagten på eftertragtede it-folk

Synes lidt, at du misser pointen. Havde vi ikke det, så var vi et IT U-land. Læg følelserne væk og tænk logik... Nuvel, jeg har også personlige holdninger. Vi taler om offentlige it-projekter, som er lykkedes eller ej. Ikke om hvorvidt, det er er smart eller ej.

Bare tag antallet af brugere, og så kan du bedre vurdere, om det har virkning eller ej.

Du vil måske hellere tilbage til selvangivelse på papr fx? Nej vel.... Eller ringe og få en tid til vaccination? nej vel. Eller når du skal oprette en virksomhed, så sende et brev? Nej vel.... det kan godt være, at du som person fx. ikke har skullet operete et firma, men helt ærligt: hvorfor tror du, at DK er nok det bedste land at oprette et firma i? Nok fordi, at det er nemt.

Jeg kan fornemme, at dette er meget værdiladet. Tænk lidt væk fra egen næstetip, og så vil du opdage, at det faktisk er et fedt digitalt land vi lever i. Ikke perfekt, nej, men dog nemt

24. juni 2021 kl. 13:37
Konsulentbesparelser presser myndigheder dybere ind i jagten på eftertragtede it-folk

Det er netop et samspil mellem begge verdener. Jo aldrig enten eller. Oftest er det et miks. Forreningsejer, product owner, eget infrastrukturteam, Drift, what ever.

Det er jo det, der er det svære og komplekse... En leverandør kan intet lave UDEN kunden. Og kunden er jo netop ikke bare en underskrift, og så bare læne sig tilbage....

24. juni 2021 kl. 13:30
Regeringen vil digitalisere sundheds- og kørekort

Jeg er nysgerrig: Jer 6 der gav negativ udtryk for mit indlæg: Har I så hentet kørekort APP alligevel? ;-)

24. juni 2021 kl. 10:13
Konsulentbesparelser presser myndigheder dybere ind i jagten på eftertragtede it-folk

Er en påstand, som jeg på ingen måde kan underbygge. Men, har da læst, at det negative overdøver, det der er postivt, med en faktor 10.

Jeg har adskellige eksempler på meget store private virkomheders projekter, som totalt har fejlet, også i milliardklassen. Men det holdes bage lukkede døre. Og da de ikke har krav om aktindsigt, så flyver de under radaren.

Styrken ved offentligt It er netop gennemsigtighed, hvorend det giver en esktra dimension og merabejde en masse. Det er dog ogå på sin plads, da det er vores alle sammens penge der benyttes.

  • Kørekort APP
  • Sundhedskort
  • Gratis grunddata
  • Corona APP
  • Politiets nr.pladekontrol m. scanning
  • NemID
  • Digital post
  • Borger.dk
  • Skat.dk
  • Sundhed.dk
  • Erst.dk

Alle er i min verden vellykkede projekter, med enorm samfundsmæssig værdi, OGSÅ selvom sikkert alle er gået over budget. Det er dog kun på den relativt korte bane. Havde vi ikke dem, så er mit gæt, at vi ikke havde et af veredens mest velstående og velkørende lande.

Jeg har været i begge verdener, mest i det private. Og græsset er hverken mere grønt eller mere visent på den anden side.

24. juni 2021 kl. 09:59
Ombudsmanden vil helt ind i designet af SKATs systemer: Fejlene skal fanges tidligere

Tanken er smuk og med de pragmatiske' briller' godt set... Dog ser jeg det som en gråzone at gå ind i, for: Nu får de et medansvar in spe. Og de vandtætte skotter bliver utætte for nu kommer de 'med på vognen', dog ikke som chauffør, men som veloplyst og vidende. Opstår der senere udfordringer, kan de nu sidde med en subjektiv mening, og ikke som den udefrastående objektive aktør. Lidt ligesom at politet undersøger sig selv.

Desuden desavouere det DIGST i den grad, for hvad det er jo netop den myndighed der burde have denne rolle: at sikre at vi ikke kører ud i hegnet. For hvem er nu myndigheden og sikrer kvalitet og rette retning?

14. april 2021 kl. 10:24
Version2-undersøgelse: Tilgængeligheden bagefter på offentlige sites fire måneder efter deadline

Hltenig. Vi skal blive LAAANGT bedre til at være kunder, at tage ansvar. Vi kan ikke bare skubbe ansvaret fra os...Ressourcer eller ej

27. januar 2021 kl. 13:35
Version2-undersøgelse: Tilgængeligheden bagefter på offentlige sites fire måneder efter deadline

Nok de to mest vigtigeste off. stes i DK, og især pga. COVID19. Hvorfor er de ikke med i undersøgelsen?

27. januar 2021 kl. 10:46
Debat om kunstig intelligens og borgerdata: »Vi skal lige stoppe op og tænke«

Fin liste med virkelige eksempler, nogle er skræmmende...

https://github.com/daviddao/awful-ai

19. marts 2019 kl. 10:00
Midt i krisesituation på Storebæltsbroen: Politiets hjemmeside ramt af nedbrud

Man bør overveje at kun have en, og kun en hjemmeside til netop kriseindformation til borgerne (og nej Twitter er ikke nok): forslag kan være borger.dk

Hvis vi alle nu ved at vi bare skal ind på fx borger.dk og ikke ind på politi.dk, beredskabsinfo.dk og sikkert flere hjemmesider, så er vi mere sikre på at relevant og korrekt information findes her... Borger.dk er muligvis en af de nationale portaler der er bygget til at kunne håndtere et stort antal brugere.

Vi lærere allerede i forvejen at borger.dk er den primære indgang til det offentlige, så hvad med at netop benytte dette til også at massekommunikere vigtige kriseinformation der?

Bare en idé

2. januar 2019 kl. 13:35
Sådan skal danske ID-beviser digitaliseres

Kørekort APP er blot en ekstra mulighed for os. Det fysiske kort har du fortsat. Det fysiske kørekort skal du fortsat have med dig når du krydsr landegrænsen.

I DK kan du så vælge at lade dit kørekort blive hjemme i skuffen og så have det digitalt med dig. Så nej, du skal ikke afelvere eller få annulleret dit rigtige kørkort. du skal faktisk beholde det..

13. december 2018 kl. 13:16
Regeringen vil digitalisere sundheds- og kørekort

Uagtet, om vi taler om endnu en app, webservice, fælles databaser, ansigtsgenkendelse, feromduft-sniffere, stemmeanalyse, iris-skanning, fingeraftryk, håndfladeskanning, fodaftryk og andre muligheder,, så er bottom line for mig, at jeg snart kun behøver at have min mobil med mig rundt i DK, så jeg er begejstret. Helt enkelt bare begejstret. Det er enormt positiv, at der bliver rykket på dette felt, og mere af det. Jo før jo bedre. Kan kun være en stor gevinst for os alle.

Selvfølgelig er der meget mere man kan gøre, så vi slipper for disse 'kort'tricks', men istedet for, at vi sætter kæmpe projekter i gang hver gang, så lad os være lidt agile her og så komme med noget rimeligt brugbart på gaden hurtigst muligt...Og så bygge videre på det.

Jeg gætter på, at det her bare er en begyndelse på noget stort, som bygges op med flere tiltag, og gerne med flere gode input fra os borgere og erhvervsliv, start-ups der tænker helt nyt og radikalt. Og erfaringer fra udlandet. NemID er et godt eksempel på, at det startede med et certifikat på en pc, så noget pap, en nøglering og så en mobil-app. Hvem siger at det mobile kørekort (sjov betegnelse i øvrigt) ikke også udviklerog tilpasser sig ny teknologi, når det bliver muligt?

Ånden kom ud af flasken med Mobil NemID, som mange har taget godt imod og som virker. Nu er der gode erfaringer at høste og nu tør man gå skridtet videre. Og det skal da roses og tilskyndes. Også selvom det ikke bliver til en revolution af de helt store på, hvodan vi som borgere og virksomheder fremover skal identificere os selv eller kunne blive identificeret.

Jeg er begejstret :-)

25. september 2018 kl. 13:49
Oprydning efter it-kaos i Skat kan koste 15 milliarder

Kan nogen med fornuft forklare mig hvorfor Jesper Rønnow ikke er opsagt? Han har da om nogen et kæmpe ansvar...

Jeg er faktisk rystet i min grundvold.

13. juni 2016 kl. 18:41
Rekordmange danskere taber penge på internet-bedrageri

Inden vi går i selvsving her, bør vi få facts på bordet. Jeg savner antallet af politianmeldelser og måske tal fra kreditkortselskaberne, og endda fra bankerne. Spørgeskema er et for tyndt grundlag til, at vi kan konkludere noget som helst. Nuvel, det kan give en retning eller tendens, om I vil. Og den der med at flere er kommet på internettet, den holder altså heller ikke, når vi taler om stigningen fra år12 til år 13. I flg fdim, med tal fra DK Statistik så havde 92% af hustandene i DK i 2011 adgang til Internettet. Det spring, som vi ser i grafen, kan ikke forklares med øget adgang, men måske på øget køb via Internettet? Jeg er enig i antagelsen om at vi er flere der er ramt, men det er kun fordi vi er flere der køber ind på internettet, og at vi fortsat er ved at lære hvirdan vi skal gebærde os på nettet. Jeg selv er meget påpasselig med køb. Har jeg fundet et produkt hos en udbyder, så laver jeg lige en simpel søgning på Goolgle, for at finde noget historik fra andre kunder. Personligt har jeg ikke været ramt og jeg har ingen i min familie eller omgangskreds. Og det med links i nyhedsbreve fra en leverandør er en udfordring. Hvis bare vi kunne opfinde en form for et vandmærke i en mail, som ikke kan kopieres, så er vi godt på vej.

28. november 2013 kl. 19:11