Frederik Gaffron

Der kan komme to digitale postkasser med forskelligt indhold i fremtiden

Der er et særligt sted i Helvede reserveret til folk der kræver kvitteringer for læste mails. ;-)

14. marts 2019 kl. 13:38
Svenske hackere udstiller dårlig sikkerhed hos Kommunernes Landsforening

Vil lige påpege at Kommunernes og Regionernes Løndatakontor er ikke lig med Kommunernes Landsforening. Det er 2 forskellige organisationer med hver deres IT-systemer. Med undtagelse af en DNS record så har KL's IT afdeling ikke noget at gøre med det pågældende site. Men overskriften fik mig da til at læse artiklen, så det er vel god journalistik. :)

12. marts 2015 kl. 12:41
Lenovo taget i at installere adware på spritnye computere

Så vidt jeg ved bliver OEM producenter pålagt af Microsoft at levere maskinen med mulighed for at køre et rent Windows image uden crapware på når Windows 10 kommer ud.

19. februar 2015 kl. 11:01
Google dropper opdateringer til Android 4.3 Jelly Bean og ældre versioner

Helt korrekt Jan. Synes også Google bærer sin del af ansvaret for at platformen er så fragmenteret som den er. De må kunne stille nogle minimumskrav til hardwareproducenterne for at sikre brugerne får opdateringer til deres telefoner I hvert fald et par år frem I tiden, og indenfor en rimelig tidsramme.

14. januar 2015 kl. 10:34
Google dropper opdateringer til Android 4.3 Jelly Bean og ældre versioner

En anelse dobbeltmoralsk at Google den ene dag har travlt med at hænge Microsoft ud for at være langsomme til at reagere på et sikkerhedshul når de ikke engang selv gider at gøre noget ved egne fejl.

14. januar 2015 kl. 09:05
Smid nu de lokale administratorer på porten!

Fint indlæg Jakob, og er helt enig med dig. Det er desværre noget der svært at sælge til dem der bestemmer når holdningen som regel er "det skal bare være så nemt som muligt at bruge vores systemer". Nu prøver vi igen, så kan vi håbe vi har mere held med os denne gang. :)

Mvh Frederik

20. august 2014 kl. 09:21
Opråb til it-nørderne: Smid tennissokkerne - og tal, så vi kan forstå det!

Trines billede af hvordan en IT-afdeling ser ud trænger vist til en opdatering. Jeg er systemadministrator, og jeg går på arbejde i skjorte og blazer, har pænt hår og bruger parfume. Kigger jeg på mine ældste kolleger er der da lidt sandhed i det med tennissokkerne og den sjove t-shirt, men det er da absolut ikke det der dominerer, og det er heller ikke mit indtryk på diverse seminarer/kurser.

Langt de fleste "nørder" jeg kender kan sagtens snakke om andet end computere, faktisk undlader jeg helt at gøre det med mindre jeg snakker med en kollega fordi jeg ved hvor groft uvidende Trine o.a. er på området og der derfor ikke bliver meget meningsfuld samtale ud af det.

Det værste ved dette blogindlæg er at Trine er IT-ordfører for et af de største partier i Danmark, og det siger vel lidt om hvor langt bagud vi er i forhold til at tage IT seriøst hvis man sammenligner med andre lande omkring os.

2. august 2013 kl. 11:17
Ugelangt DDoS-angreb vil ikke gå væk: Sådan beskytter KL sig

Nu vil jeg ikke diskutere semantik, men helt konkret så sidder TDC og sorterer trafik fra for at vores linje eller i anden omgang, firewall, ikke bukker under. Ergo, de mildner/tager brodden af angrebets styrke.

Under alle omstændigheder håber jeg mit indlæg er til at forstå. :)

16. april 2013 kl. 15:04
Ugelangt DDoS-angreb vil ikke gå væk: Sådan beskytter KL sig

Hej beggge

Først og fremmest, 250.000 er mange penge ja. En stor del af dette beløb skyldes den 24/7 overvågning vi i øjeblikket kører med for at mitigere angrebene. Derudover er der også en bindingsperiode på den DDoS-beskyttelse vi har tilkøbt, så derfor regnes abbonement på den ydelse for den bindingsperiode med.

Artiklen siger at vi ikke har nogle netværksfolk internt. Det er dog ikke ensbetydende med at vi ikke har professionelle folk til at tage sig af vores netværk. Driften af netværket er outsourcet til en meget kompetent leverandør, hvis folk har gjort hvad de kunne for at holde os i luften. Som artiklen kommer ind på har vi jo været under så hæftig beskydning at det var ligemeget hvor meget vi pillede og rodede ved netværket da hele linjen blev lagt ned.

Kunne vores sites have kørt på en anden forbindelse eller have været hostet ude i byen? Vi har haft tradition for at hoste tingene selv i KL, men det er klart at det er nogle af de overvejelser vi gør os nu. Det er som bekendt svært at gisne om fremtiden, og det er første gang vi oplever noget af denne karakter i KL. Nu har vi prøvet det, og er blevet nogle erfaringer rigere, og det tager vi selvfølgelig med i det videre arbejde med at sikre en god, stabil IT-drift fremover.

Mvh Frederik Gaffron IT-Driftsansvarlig, KL

16. april 2013 kl. 14:10