Kent Klein Degerbøl

Skoleledere langer ud efter Aula: »Har på ingen måde gjort hverdagen lettere«

AULA blev testet og testet grundigt

  • Det er muligt. Men i den kontekst betyder ”grundigt” ikke nødvendigvis ”godt nok”.

    hvorfor kom disse ting så ikke frem den gang når de er så tydelige nu

  • Mit bud er ingen fokus på skalering og forskellige adfærdsmønstre blandt slutbrugerne.

Der er ingen tvivl om at nogle af problemerne stammer fra skole og forældre, med der er nogle helt generelle fejl og mangler, som relaterer sig til systemet.

Jeg ved ikke hvor let det er for skolen at sende beskeder der kun rammer de relevante målgrupper. Med de andre UX udfordringer der er, kan jeg kun gætte mig til at det er noget nær muligt at finde ud af.

Et godt UX vil unægtelig gøre det lettere for alle parter at fjerne en stor del af disse 80% af problemerne.

Men med hensyn til de (ifølge dig) resterende 20% så burde der komme fokus på:

Der er (for) ofte login problemer. Særligt om morgenen, som gør det umuligt at se elevernes skema eller give sende beskeder til skolen. Det gør det lidt svært at pakke tasken om morgenen eller give informationer, der er relevant for den aktuelle dag. Generelt er den ofte meget langsom. Specielt på tidspunkter hvor der må formodes at være mange bruger på systemet.

Der er ingen let funktion til ”Marker alle som læst” i ”Overblik” og ”Beskeder”. Det betyder at jeg pt. har 3 ulæste emner i mit ”Overblik” som jeg ikke finde, da det tager for lang til at scrolle gennem gamle beskeder. Og når en gammel besked er læst ryger man ofte tilbage til toppen af ”Overblik”, hvorefter man kan begynde forfra på noget der ender i en sisyfos opgave.

Der er ingen datomarkering i ”Overblik”, hvilket gør det svært at se hvor langt tilbage i oversigten man er kommet. Specielt i relation til ovenstående problematik.

Hvis telefonen kortvarigt lægges fra sig/låses, genindlæses ”Overblik” og man kan begynder forfra med at søge efter gamle beskeder. Igen med reference til ovenstående

Stylingen af ”Overblik” vs. ”Beskeder” er forskellige og kan give lidt forvirring. I beskeder er skriften ”fed” ved ulæste beskeder, mens det ikke er tilfælde i ”Overblik”, hvor der nogle gange står "NY". Det giver ellers mulighed for at se hvad der er står som ulæst.

Når der registreres ferie/fridag kan den efterfølgende ikke ses samme sted som registreringen sker. Det betyder at bla. at jeg ikke kan se om konen har husket at registreret ferie som aftalt…eller var det nu forreste mig der lovede at gøre det.

Standardmetode til svar under ”Beskeder” er ”Svar til alle..” hvilket støjer og betyder at forældre vælger ”Forlad samtalen” (hvorfor ”samtale” og ikke ”besked”?). Det har igen den utilsigtede konsekvens at hvis trådstarteren kommer med ny vigtig information, er det ikke alle der modtager den.

Det er ikke intuitivt hvad ”Marker som følsomt” betyder under beskeder. Er det hele tråden eller min mit eget svar der markeres som følsomt. Og kan andre fjerne det igen?

Der er ingen rød tråd i fremsøgning af elever/forældre hvis man fx skal give en besked til alle pigerne.

Det er muligt at tilføje elever til en besked på trods af at de ikke kan modtage beskeder (1. klassetrin). Men "heldigvis" får man en generisk fejlbesked ved afsendelse i stil med ”Der er modtagere på listen der ikke kan modtage din besked”). Så må man jo gå igang med en lille gætteleg om hvad det kan skyldes.

Der ser ikke ud til at være den mindste brug af lokal cache, som gør det utroligt langsomt at navigere frem og tilbage mellem de samme emner. Uanset om det er beskeder, kalender eller overblik.

Der burde være blokeret (eller i det mindste meget besværligt) at vedhæfte .docx filer. Det er lettere irriterende at blive tvunget til at installere Word på sin telefon, for at kunne læse nyeste vigtige besked vedr. håndtering af dagens coronaudbrud.

…..og jeg kunne blive ved ☹

I denne situation er jeg glad for at vi kun har ét barn.

tl;dr

  • Dårlig performance
  • Grimt/inkonsekvent UI
  • Dårlig UX
14. december 2020 kl. 22:39
Forsikringsdata på en million danskere har manglet anonymisering i tre måneder

Mon ikke dem der har adgang til testmiljøerne også har adgang til produktionsmiljøerne?

28. august 2020 kl. 16:16
Juleopgave del 1: Find din adresse

Vi forventer at implementere funktionen, men har også behov for validering af svenske adresser.

Er der nogle her der kender en svensk pendant?

8. december 2016 kl. 09:00
Hacket hæveautomat uddeler bundter af penge

Øv Henrik var hurtigere...

9. oktober 2014 kl. 22:56
Hacket hæveautomat uddeler bundter af penge

Se evt. et gammelt eksempel fra 2012 her:

http://www.youtube.com/watch?v=w1KfSSDh3gU

Skræmmende hvor let han får det til at lyde.

9. oktober 2014 kl. 22:55
Skat og phishing-svindlere gør det samme: Beder om dine kreditkortoplysninger

Hvis man bare sikrer sig at adressen starter med "https://*.skat.dk", så bør man være sikker. Hvis man vil vide hvem man taler med på Internettet, så er det domainenavnet man skal kigge på; andre regler er fyldt med undtagelser og huller.

Gad vide hvor mange der ville blive snydt at et domænenavn der hedder http(s)://skat.dk.indbetaling.nu

20. marts 2013 kl. 18:55