ole jeppesen

Europol arresterer 95 e-handelssvindlere for mere end 20.000 falske korttransaktioner

Milliarder...det er voldsomt! 400.000 Euro per transaktion!

Europol angiver beløbene i millioner

25. juni 2018 kl. 21:52
Fire ud af ti udviklere dropper tests på grund af release-pres

Det her handler om professionalisme

...og erfaring.

En organisation kan altid indføre TDD for at sikre en konsistent tilgang til kvalitet, men.. ofte bunder de manglende tests ofte i en indgroet (men uafprøvet) forestilling om at f.eks. TDD eller test generelt giver en længere udviklingstid.

Som alt indenfor SW udvikling kræver alt nyt et projekt eller 3 før man har tingene på rygraden, men de der har været gennem forløbet ved at man får mere kvalitet for de samme penge/tid

17. oktober 2017 kl. 20:27
Skat: Nye logoer koster 113 årsværk at rette i it-systemerne

Benjamin, du mener åbenbart vi har rigeligt med kvalificeret og mobil arbejdskraft der kan påtage sig opslåede job i morgen - facts? Jeg ved at firmaer som Systematic vil blive glade! Men, det er jo ikke tilfældet

1. august 2017 kl. 14:41
Skat: Nye logoer koster 113 årsværk at rette i it-systemerne

Outsourcing til udlandet er, og vil altid være, en politisk glohed kartofel, men som skattyder må man stille sig spørgsmålet om det er i samfundets interesse at sådanne "trivielle" opgaver udføres af den bedst stillede del af befolkningen til 1.000.000 kr pr. mand (som der i forvejen er rift om)?

Udenlandske service udbydere der er specialiseret i automatisering, har ekspertise og praktisk erfaring, og er godkendt til fortroligt arbejde i EU kan uden de større problemer reducere 40 årsværk til en udgift på mindre end 10 millioner kroner.

De mellemstore virksomheder i Danmark er i forvejen presset på lønninger og evne til at tiltrække kvalificeret arbejdskraft. Offentlige udbud til denne slags opgaver fra staten vil blot accelerere den onde spiral og (mis)bruge dansk arbejdskraft til noget der på ingen måde er nogen fremtid i for nogle udviklere - en udvikler til 1 million skal minimum kunne give et privat firma en indtægt på 2.

Så, det vil være et regnskab med bund-røde tal på alle planer med en dansk løsning.

Er der nogen som tør følge regnestykket til dørs på et samfundsøkonomisk plan uden al for meget politisk kulør?

31. juli 2017 kl. 17:14
It-professor om overvågningsdata: De regler kommer Danmark til at ændre

Ja det er det

Tænkte det nok! Tak for info Troels. Nogen som har prøvet en udenlandsk udbyder?

7. november 2016 kl. 09:07
It-professor om overvågningsdata: De regler kommer Danmark til at ændre

Helt tilbage i 90'erne og op igennem 00'erne var det muligt for enhver med adgang til en global mobioperatørs netværk at foretage lokationsbaserede forespørgsler hen over landegrænser og få præcis de samme oplysninger som politiet åbenbart har let adgang til. Det krævede blot IMSI samt positioner for den nationale operatørs master. Er det mon stadig teknisk muligt?

Hvis ja, er der nok andre problematikker man burde kigge på i samme ombæring.

6. november 2016 kl. 16:52
Java 9 får bedre garbage collection til at rydde op i hukommelsessvineri

Når nu Garbage Collection nævnes i forbindelse med Real-time systemer er der ingen vej uden om "pilleri" og intensive tests over lange perioder. Her er et link til en god intro om G1 ifbm. real-time systemer

15. september 2016 kl. 09:28
Innovation og outsourcing – hinandens modsætninger?

Er der nogen som vil "stejle" over et forslag om at putte innovation i backloggen?

27. august 2016 kl. 00:12
Innovation og outsourcing – hinandens modsætninger?

Det glæder mig at der stadig er nogle som bærer fanen højt, og endnu mere hvis der er danske firmaer som lader inovation være en integreret det af software R&D. Jeg er måske blevet lidt mere "rund" med årene og set mange ting gå op i en højere enhed hvis man blot tør bekende sine begrænsninger modenhedsmæssigt, og ikke låser sig fast i tidens trends.

Jeg kan følge din tankegang 100%, men eftersom oplægget var om Outsourcing og Inovation er hinandens modsætninger, tillod jeg mig at komme med mit input til at forene de to ting. Jeg startede faktisk min kommentar med et klart 'Ja', med netop dit scenarie i baghovedet.

Jeg er også så gammel at vandfaldsmodellen var defacto og struktureret programmering var de-facto. Har aktivt været del i den agile udvikling - før der var nogen som havde sat navn på. I dag "skriger" alle på Scrum eller Kanban, men jeg ser meget få udøve disse ud i den mindste detalje - ja, faktisk møder jeg flest R&D afdelinger som påstår de kører det ene eller andet...men lige glemmer hovedelementerne som er grundlaget for tankesættet, eksempelvis med Scrum med en scrummaster OG projektleder i en og samme person,...o.s.v. Når man begynder at se historisk på tingene bliver man mindre og mindre "religiøs", og tager det helt afslappet hvis man ikke lige kan leve op til normen og et agilt prædikat - om 10 år er nutidens agile metoder forældet, fejltagelserne afdækket og et nyt mantra på spil.

Summa-summarum er at jeg har set utallige eksempler på forening af outsourcing/offshoring og innovation. Man bliver blot nødt til at gå på kompromis med tid og sted. Dvs. opsamle de gode ideer - de der virkelig gør en forskel -og bearbejde dem når man har mulighed for det - og meget gerne på samme lokation.

Ligesom projekter skal man i min optik have et behov for x antal mandetimer for at det kan forsvares at have et administrativt overhead.

Hvis man kan leve med samme tankegang omkring innovation er der ingen forhindring i at kombinere med outsourcing/offshoring. Og, ja, der er visse begrænsninger, men disse bliver forretningsmæssigt opvejet af andre fordele uden nødevendigvis at give køb på kvalitet.

Hvis man har en sælger-kasket på kan det være meget svært ikke at få skudt i skoene at man bedriver (indirekte) marketing og ikke er objektiv i sine betragtninger. Bare alle ved det kan det jo føre til nogle givtige debatter som forhåbentlig kan forene. Så, tak til Carsten for standhaftigt at komme med nye indlæg vi kan have en åben debat om. Måske bliver vi ikke enige, men en løbende dialog er i den grad en nødvendighed.

Nuvel, jeg har endnu ikke set nogle danske R&D afdelinger requeste ledelsen at påbegynde et outsourcing projekt. Men det er ikke længere et spørgsmål 'om', men mere om 'hvornår' ledelsen kommer med en strategisk beslutning om outsourcing. For de som er 'imod' er det derfor ekstra givtigt at have gjort sig nogle tanker om hvordan man forener "enderne" den dag beslutningen er taget.

27. august 2016 kl. 00:03
Innovation og outsourcing – hinandens modsætninger?

Din beskrivelse af en IT drevet innovations process dækker nok de fleste danske virksomheders behov/formåen/modenhedsgrad, og du har mange gode pointer Michael. Nogle virksomheder kalder det "bare" udvikling mens andre har arbejdet så længe med begrebet at det er sat i system og tilpasset firmaets behov og på tværs af hele firmaet (ikke blot IT afdelingen).

Mellemstore virksomheder har dog i de senere år omorganiseret, nedbrudt siloer, og haft hele innovations begrebet til revision. Dette har bevirket at disse organisationer har lært at håndtere innovation på helt nye måder (efter danske forhold), på tværs af afdelinger, på tværs af fag og over landegrænser, e.g. Jylland/Sjælland ;-)...og, ja, fysiske møder er ofte en nødvendighed for at få det fulde udbytte - men det forhindrer outsourcing jo heller ikke - det er blot et spørgsmål om planlægning, ledelse og management.

Man skal blot passe på ikke at definere hver lille krølle i almindelig software udvikling som værende innovation.

Om man som person er innovativ er enten en medfødt- eller oparbejdet- evne, men at alle skulle være innovative er nok en illusion (kan også være et definitions spørgsmål)

26. august 2016 kl. 10:01
Innovation og outsourcing – hinandens modsætninger?

Innovation og outsourcing er en modsætning. Ikke fordi udviklere hos en outsourcing leverandør ikke er innovative, men fordi de sjældent får lov til at være det.

I bund og grund er det blot noget med lederskab, tillid og økonomistyring. Nu er det jo ikke sådan at alle danske udviklere er født med et innovations-gen (jo, vi er gode, men der er altså forskel på folks evner). Hvis folk ikke får lov til at bruge tid på innovation får man aldrig identificeret de få der virkelig har evnen - dette gælder både i den lokale afdeling såvel som i et remote team. Hvis man samtidigt har en tendens til at trække stopuret frem når en fjern-medarbejder får en opgave hvor der er forventning til innovation, ja så snyder man sig selv for at opdage talentet.

I danmark har jeg været så heldig at krydse veje med virkelige tallenter som kunne få lige så meget fra hånden som et helt team tilsammen og i udlandet ligeså. Men...innovation er ikke nødvendigvis afhængig af at man kan sidde i rundkreds i den samme bygning. Ofte er det een, maks. 2 i en hel afdeling der besidder evnen.

Det sværeste ved outsourcing/offshoring er at nedbryde gamle vaner, se muligheder fremfor begrænsninger, turde at gå nye veje, og nogle gange være ærlig når man begynder at jonglere med metrikker og mavefornemmelser.

Så det korte svar er JA - hvis man begrænser alle faktorer der kan føre til succes.

22. august 2016 kl. 20:08
Verdens første databørs skal skabe it-job i hovedstaden

Der skulle da vist være lavet lidt research inden den selvudnævnte titel kom på banen.

Danske Resiport, www.resiport.com blev lanceret i 2014 og er idag verdens største data markedsplads for auditeret data om firmaer i software outsourcing-, nearshoring- og offshoring- industrien.

Eftersom Resiport langtfra er de første i verden der laver en data markedsplads vil jeg blot henstille til at man pænt "stiller sig bag i køen" ;-)

24. juni 2016 kl. 01:07
Danske virksomheder hjælper hackere når de tier om hackerangreb

Inklusiv Banedanmark

21. juni 2016 kl. 23:25
Danske virksomheder hjælper hackere når de tier om hackerangreb

Måske er danske virksomheder tavse. Spørgsmålet er om man kan sige det samme om de danske myndigheder, herunder center for cybersikkerhed?

Her er link til artikel om sidste uges nyhed om 70.000 RDP servere som angiveligt skulle være hacket og efterfølgende sat til salg:

https://securelist.com/blog/research/75120/the-tip-of-the-iceberg-an-unexpected-turn-in-the-xdedic-story/

Heraf fremgår det at de 700+ IP adresser er danske. En stikprøve viser at de fleste adresser er private, men der er også virksomheder.

Kan man helt lavpraktisk abonnere på denne slags oplysninger hos de danske myndigheder, eller bliver man helt automatisk kontaktet hvis ens firma pludeselig skulle dukke op på en list?

21. juni 2016 kl. 23:19
Danske virksomheder hjælper hackere når de tier om hackerangreb

Tak for info Mette.

Umiddelbart vil jeg nok vurdere at der er en grund til at små og mellemstore virksomheder er "stille som graven".

Hvis hver time brugt på sikkerhed er bedre givet ud indenfor egne rammer er der ikke helt det win-win entisement som er nødvendig for en større opbakning.

Venlig hilsen Ole

21. juni 2016 kl. 17:42
Danske virksomheder hjælper hackere når de tier om hackerangreb

Hvor går grænsen for indberetning, og hvem får glæde af åbenheden?

Hos Resiport, vil vi da hellere end gerne bidrage til den nationale sikkerhed med åbenhed om sikkerhedsangreb.

Vi har et sted mellem 1 og 10 angreb per dag. Dette er vel og mærket detekterede angreb.

Er der nogle nationale systemer som kan have glæde af denne information?, hvilken information ønskes?, er der systemer til rådighed der gør det administrativt muligt at indrappotere?, og sidst men ikke mindst: får man information retur der gør systemet til en win-win?

21. juni 2016 kl. 15:40
Google-forskere vil give løbsk kunstig intelligens en nødbremse

High-Frequency Trading, HFT, er en algoritme baseret form for AI som efterhånden står for størsteparten af de daglige aktie transaktioner på globalt plan.

Politikerne kender til det, verdens befolkninger er blevet oplyst og worst-case senarierne har flere gange været tæt på at trække tæppet væk under hele verdensøkonomien.

I disse tilfælde er det private og delvis nationale organisationer som også udvikler "bremserne" - om de virker? - only time will show

6. juni 2016 kl. 18:28
Velkommen til BI-bemærkninger

Noget jeg er sikker på et par stykker ser frem til ude i det ganske land

6. juni 2016 kl. 13:03
Dansk startup brændte fingrene på indiske app-udviklere: »Vi troede pengene var tabt«

Tro nu ikke at forkert valg af udenlandsk partner kun sker for start-ups!

Der findes talrige eksempler på store firmaer som har brændt fingrene endnu mere ved at tro man selv havde kompetencerne til at finde den rigtige partner.

Første-gangs kunder er selvfølgelig mest udsat, men selv 3. og 4. generations kunder begår de samme fejl igen og igen.

Og, hvad gør de galt?

Det hurtige svar: Baserer sine forretningsbeslutninger på

  • mavefornemmelser
  • ingen eller mangelfuld rådgivning
  • "rådgivning" fra outsourcing-brokere og andet godtfolk
  • reklamer, kolde kald og lokale representations agenter
  • rådgivere med et begrænset kendskab til et globalt marked
  • "rådgivere" på komission (via leverandør)
  • at når de store firmaer vælger et bestemt land eller leverandør må det også virke for os.
  • kollegaen som har prøvet det een gang før

Jeg kender personligt ikke en branche hvor så store forretningsbeslutninger træffes på så løst et grundlag som når virksomheder vælger outsourcingpartner.

I den ikke-vestlige verden findes der omkring 75.000 software huse (Big Data analyse vil kunne findes på www.resiport.com til fri download i juni). Disse virksomheder spænder fra micro virksomheder til giganter med 100.000+ udviklere. Nogle er specialister, andre er "arme og ben".

Hvor mange virksomheder skal man så undersøge ned i detaljen for at kunne rådgive om Software outsourcing? 10?, 50?, 100?, 500?...erfaringsmæssig skal man nok nærme sig 1000 for til enhver tid at kunne pege på et perfekt match til enhver tænkelig kunde.

Subjektive holdninger om at kode fra et specielt land eller kontinent skulle være entydig god eller dårlig er simpelthen...bullshit...undskyld sprogbrug.

Nej, det drejer om at betragte hver enkelte unike virksomhed som en platform for både R&D samt forretning. Hvis man ønsker at køre i 2CV går man ikke til Ferrari, eller omvendt,

Der er så mange nye problemstillinger at tage stilling til når man outsourcer at ingen burde overveje en genvej under pre-selection fasen - uanset om det drejer sig om udvikling af Web, app, custom, cloud, embeddet, eller langsigtede dedikerede teams.

Og, nej, med dine behov er det perfekte match måske ikke på den anden side af jorden. Hvis man griber analysen rigtigt an baseret på aktuelle behov og regner på alle parametre for at estimere Total Cost of Service kan det sagtens vise sig at den lokale leverandør i Århus, Odense...eller København er et langt bedre valg - baseret på facts.

27. maj 2016 kl. 22:18