Andrew Rump

Hver fjerde dansker stempler MitID som 'dårlig'

Men der er en betydelig risiko for at den bliver hugget...

Ja og derfor den skal have sikkerheden aktiveret, så kun du kan bruge den, mens andre (forhåbentlig) står med en ubrugelig papirholder ;-)

22. november kl. 13:22
MitID, Aula og kommunen skraber bunden: Her er brugernes dom over de offentlige it-løsninger

ja, det er nok ikke mange steder, hvor en sådan model, vil kunne tages i brug, uden at forvirre borgerne

Vi ser jo desværre en del borgere som slet ikke kan finde rundt i systemerne og blander mitid.dk sammen med mit.dk og ikke har gennemskuet at både E-boks og Mit.dk giver adgang til Digital Post og at begge systemer kan ende med at blive postkasse for private virksomheder - forvirringen er total!

22. november kl. 10:59
Få så lavet gov.dk

"Gov.dk" klinger godt nok spøjst, men jeg ved ikke lige hvad jeg skal foreslå i stedet. off.dk er taget af en fynsk filmfestival.

Rettighed omhu! Det var ikke taget dengang jeg foreslog off.dk for flere år siden - burde selv have registreret det :-D

22. november kl. 10:21
Hver fjerde dansker stempler MitID som 'dårlig'

Korrekt, der er absolut ikke nogen tvivl - MitID er markant mere sårbar over for denial of service end NemID

Overfor tilfældige personer, ja til en hvis grad og hvis MitID får sat nogle ordentlig filtre op, så vil de kunne modvirke det ret betydeligt - så det er en tom trussel.

22. november kl. 09:25
Hver fjerde dansker stempler MitID som 'dårlig'

Det må da kunne gøres bedre. Nej, ikke smartere. Bedre.

Har du selv et forslag til hvordan det kun gøres bedre? Jeg har ikke - ud over det jeg har skrevet i forvejen.

22. november kl. 09:19
Hver fjerde dansker stempler MitID som 'dårlig'

HVIS nu MitID havde været et helt vildt fantastisk produkt, ja så havde folk jo nok rost det til skyerne, men det gør folk jo ikke - de gør faktisk det modsatte - og det må vel så betyde at det IKKE er særlig godt, punktum?

Du drager en forkert konklussion. Produktet er fint nok. Det er bare blevet markedsført forkert - der mangler både uddannelse og information - og desuden er mangler der understøttelse af de "svage" i samfundet. Vi har haft NemID i mange år og der er ikke den store forskel på de to produkter fra brugernes synspunkt, men der er blevet mange flere krav til borgerne med MitID og der er det fejlet - specielt for de "svage" i samfundet.

21. november kl. 15:33
Hver fjerde dansker stempler MitID som 'dårlig'

Jeg var ellevild da jeg fik min gratis kodeviser til MitID. Jeg forsatte simpelthen successen med brugernavn + kodeord + "papkort" fra NemID. Men gang på gang stødte vi på folk der slet ikke kendte til kodeviseren.

Ja mine 80+ gamle forældre kunne se fidusen i kodeviseren, så det fungere også perfekt for dem.

Men, som bekendt, viste det sig bagefter, at jeg ikke længere kan bruge MitID til at verificere mine kortbetalinger ved online køb. Suk.

Det kommer, men ja det er sku en eklatant smutter at det ikke allerede fungere - men jeg læste et sted, så er det fordi bankerne lukkede for hele NemID i stedet for kun brugen af NemID kortet i første omgang - hold mig dog ikke op på det.

Nu kører den relevante myndighed en kampagne om, at man bør have et MitID backup. F.eks. en fælles tablet i hjemmet med app'en, sin arbejdstelefon, eller en kodeviser. Men man kan ikke have 2 kodevisere, så...

Man kan ikke have 2 kodevisere (til det samme MitID), men man kan godt have en backup app liggende, hvis man taber sin kodeviser, så man kan lukke den næste kodeviser op og bruge app'en i mellemtiden.

21. november kl. 14:31
Hver fjerde dansker stempler MitID som 'dårlig'

Så kan du jo mene at du ikke kan bruge det til noget, mens jeg mener det et et direkte udtryk for, at folk ikke mener det er særlig godt.

Det er netop kun udtryk for at der ikke er særlig mange der mener at det er vildt godt - men ikke nødvendigvis at det er særlig skidt. 2500 mennesker er ingenting og hvis du kigger på andre Trustpilot anmeldelser, så ser du også der at det kun viser om et produkt bliver overvejende positivt eller negativt modtaget - men ikke om det er godt eller dårligt gennerelt set.

21. november kl. 14:25
Hver fjerde dansker stempler MitID som 'dårlig'

MitID virker nogle gang som forventede, men giver mig ikke nogle muligheder for noget, som jeg ikke kunne før. Hvis en ny løsning succesfuldt skal erstatte en tidligere løsning, er den nød til at bidrage med noget, der ikke var muligt før.

MitID giver flere muligheder og en større sikkerhed - men det er ikke meldt ordentligt ud, så det er ikke synligt for den enkelte bruger.

  • Med broker konceptet vil en broker kunne berige logindata, så de systemer man logger ind på ikke skal spørge om oplysninger brokeren allerede kender. F.eks. når du logger på det offentlig via NemLogin, så tilføjes cpr-nummeret - og hvis f.eks. du har et SOSI-kort tilføjes det også til dine logindata.
  • MitID vil bl.a. kunne bruges i udlandet og udlændinge vil kunne logge på danske systemer med deres "MitID".
  • Når du logger på et system sker det med et unikt login, som ikke bliver brugt andre steder (som med NemID), dvs. at det ikke længere er muligt at sammenkøre data, medmindre du selv indtaster dit cpr-nummer
  • ...

MitID ikke giver mig nye muligheder og tilmed ikke altid virker - Nøj hvor har jeg prøvet mange gange, at godkendelser i MitID ikke registeres i programmet, der forespørger godkendelsen - ...

Det er vel ikke MitID's fejl at andre systemer ikke er implementeret ordentligt. Det bliver (forhåbentlig) rettet, så det bliver mere flydende.

Min rejse ind i MitID var en katastrofe! Jeg var låst ude af min netbank, fordi MitID antog, at min mobil var rootede, fordi OnePlus mobiler har en åben bootloader (og selv hvis den var rootede, så må sikkerheden ikke ligge i, at min mobile ikke er kompromitterede og igen har root adgang til den, uanset om det er mig eller andre, der har root).

Der er mange telefoner derude, så MitID skal også sikre sig at de alle er sikre nok. En rooted telefon kan aldrig betegnes som sikker - og det handler ikke om bootloaderen er åben eller ej, men om der er adgang til data på telefonen fra andre apps. Hvis det ikke kan garanteres, så kan der heller ikke garanteres at dine data ikke bliver hacket - uanset om (kun) du er har root adgang eller ej.

  • Forestil jer en, men begrænsede IT kompetencer skulle igennem den mølle...

MitID support bør helt klart blive bedre til at understøtte folk uden IT-baggrund.

21. november kl. 14:04
Hver fjerde dansker stempler MitID som 'dårlig'

Digitaliseringsforstyrelsen burde tvinges til at læse hver og en...

Trustpilot fortælle om et produkt er populært eller ej. Ud over det kan du ikke bruge deres stjerner til noget som helst! Det er så misvisende som det kan være. Bliver et produkt først upopulært, så er det det man kan se på Trustpilot og intet andet.

21. november kl. 13:49
Hver fjerde dansker stempler MitID som 'dårlig'

Sammenlignet med Nem-id er Mit-id BØWLET at bruge. Ikke mindst når man skal veksle mellem bank side og Mit-id på samme phone. Det går i fisk, så man tvinges til at haver 2 phones i gang.

Lær at bruge muligheden for at skifte mellem apps på mobilen. Der er overhovedet ingen krav om at have 2 mobiler, for det kan klares meget nemt med en simpel bevægelse, som faktisk gør den daglige brug af mobilen nemmere - eller anskaf en gratis kodeviser.

Ingen skal i øvrigt fortælle mig, at et smartphone baseret system er mere sikkert end et papkort, der ligger i MIN skuffe.

Det er netop mere sikkert på mange parametre. Det kan bl.a. ikke kopieres - og risikoen for at din mobil bliver hacket er meget lille - det er ret besværligt.

21. november kl. 13:47
Hver fjerde dansker stempler MitID som 'dårlig'

Jeg er ikke nok inde i det sikkerhedsmæssige aspekt til at jeg kan udtale mig om sikkerheden i NemID kontra MitID, men helt basalt gør MitID det den skal for mig.

Der er ingen tvivl om at sikkerheden grundlæggende er højere i MitID, end i NemID, som man f.eks. umiddelbart har udstedt til mennesker, man ikke altid helt var sikre på var dem de gav sig ud for at være! (Derfor at så mange har skulle forbi Borgerservice i stedet for bare at kunne opgradere sig selv med deres NemID!) Dog er jeg lidt spændt på om vi ovre børnesygdommene, som har givet nedbrud tidligere.

Det kunne være interessant at høreom årsagen til at så relativt mange synes den er dårlig, egentlig er at de synes processen med at skifte var dårlig, mere end det er funktionaliteten der er dårlig?

Mange forstår slet ikke hvad de skal gøre i det materiale, som der er skrevet, bl.a. fordi LIX-tallet er for højt og teknisk. Desuden har der ikke været nok forklaring på, hvorfor f.eks. notifikationer ved login er blevet fjernet og mange kender slet ikke deres mobil godt nok, til f.eks. at kunne skifte imellem apps, men må hele tiden tilbage til "forsiden" og finde den app de ønsker at bruge, hvilket helt klart gør det mere besværligt.

21. november kl. 11:48
Hver fjerde dansker stempler MitID som 'dårlig'

Der er mange ting, der er gået galt i implementeringen af MitID! Grundlæggende er systemet teknisk set fint nok. Mange af tankerne er gode og mange af de valg der er taget har været ok - men der er også mange steder hvor det er gået grueligt galt - og resultatet ser vi bl.a. i den manglende opbakning!

  • Der er ikke lavet en ordentlig undersøgelse om danskerne var rede til at tage MitID til sig. Det viser sig at mange slet ikke kan finde ud af det, da de for eksempel slet ikke er vant til at huske brugernavn og kodeord, men bare skriver det på en seddel, som de har i deres pung - sammen med deres nøgle-kort/-viser!
  • Mange er ikke vant til at bruge komplekse systemet, som engang imellem kan hikke lidt, så de tror de er smidt af for evigt!
  • LIX-tallet på meget at materialet er alt for højt og teknisk
  • Mange danskere ved slet ikke hvordan en URL skal læses, men tror f.eks. bare der står postnord et eller andet sted, at det er en PostNord url!
  • Folk kan ikke skille f.eks. ikke mitid.dk fra mit.dk - de forstår ikke forskellen og bliver forvirret.
  • Mange ved ikke at der findes en (gratis) kodeviser, dvs. at de faktisk ikke behøver en (moderne) smartphone for at bruge MitID
  • Mange forstår ikke sikkerheden og har f.eks. ikke to enheder (smartphone og kodeviser, så de selv kan koble en ny enhed på, hvis en af de eksisterende, som smartphonen) går i stykker (og de måske ikke har et gyldigt pas - når det virker)
  • ...
21. november kl. 11:42
Regex-værktøj gør søg og erstat til en leg

Regex er et fantastisk stærkt værktøj - men det er ikke løsning for alle problemer - det er bl.a. ikke særlig hurtigt i forhold til simpel tekstprocessering - men bruges det rigtigt, kan det gøre mange opgaver meget nemmere.

17. november kl. 10:56
Jernbanernes beredskabsplaner granskes, efter cyberangreb lammede togtrafik

Hvorfor er "Den Digitale Ryggsæk" i det hele taget nødvendig ? Denne funktionslitet burde være integreret i togets førerkabine ...

Jeg tænker, at det er fordi at alt der er integreret med toget kræver godkendelse fra myndighederne, dvs. at det ikke bare er en simpel opgradering, hvis der f.eks. opdages en fejl.

16. november kl. 11:56
16 dages ventetid: Forvirrede borgere invaderer borgerservice efter NemID-lukning

Gad vide om "særligt digitalt udsatte borgere" refererer til borgere "uden pas, et der er udløbet". Eller det bare en slå fejl, min anke er problemet med et gyldigt pas der nu er kravet. Sker der et uheld med et personligt MitId, dermed et besøg hos Borgerservice.

Særligt digitalt udsatte borgere er folk der, som navnet siger, borgere der ikke har den store digitale erfaring og som derfor nemt kommer til at gøre noget galt, hvilket gør at deres MitID login blokeres. Det er ikke korrekt at pas eller Borgerservice er de eneste løsninger. Skaf f.eks. en digital nummerviser (den er gratis) og den fungere lige så godt som app'en - måske endda bedre for de, der ikke er vant til apps.

15. november kl. 10:38
Statsrevisorer vil have kortlagt alle myndigheders it-sikkerhed efter kritiske afsløringer: »En meget alvorlig sag«

Pengene og personale skal findes, da det bliver endnu dyrere at lade være!

8. november kl. 10:33
MitID-Brokere patcher alvorligt sikkerhedshul: Kræver markante ændringer

Det er netop ikke det samme (11) udgaver der skal implementeres hos brokerne. De har hver deres måde at kommunikere med deres brugere - og den del (ligesom hele resten af systemet) skal implementeres, så det netop passer til dem - på hver deres måde, dvs. at der bliver lavet (11) implementeringer, men de er vidt forskellige.

25. oktober kl. 10:18
»Eklatant brøler« i MitID: Alle kunne logge på med usikre CPR-numre

Jeg forstår ikke, at vi har ET digitalt ID... Vi brude have EN protokol (gerne en der allerede findes) som alle kan implementere. Myndighederne skal så certificere virksomheden, procedurerne og implementeringen.

Vi har ikke ET digitalt ID, som er eksponeret ud ad til, det er brokerne, der snakker med det samme digitale ID - det bliver de nødt til, da brugerne, afhængig af hvilket system de logger på kan komme ind via flere forskellige brokere. Brokerne bruger EN protokol til at snakke med det digitale ID og det er en standard. Hver broker kan så udvikle det API, som de ønsker at udstille til brugerne. Myndighederne certificere brokerne, men det vil kræve uanede resourcer, hvis myndighederne skulle certificere implementeringerne.

24. oktober kl. 13:44
»Eklatant brøler« i MitID: Alle kunne logge på med usikre CPR-numre

Hvis det ikke er banken men fx MinSundhed eller e-boks, så kommer jeg direkte på. dvs som forventet kender MitID mit CPR nummer, men fortæller det ikke til banken.
Banken og lign. bruger sin egen broker (url: [bank].mitid.dk), som ikke har adgang til cpr-nr, men som kan spørge om det UUID der logger ind matcher med det CPR-nummer brugeren indtaster, mens det offentlige bruger digitalstyrelsens broker (url: nemlog-in.mitid.dk), som pr. default har adgang til cpr-numre.

24. oktober kl. 13:38