Laust Christensen

For 50 mio Rejsekort-prototype, tak!

Hvad skulle der til for at lokke dig ud på cykel/ind i den offentlige transport (under antagelse af, at du ikke allerede transportere dig sådan)? Apropos produktivitetsfald, så er det vist desværre ikke så godt et argumenter i disse inflations- og overforbrugstider (og ale de afledte problemer).

9. september kl. 06:52
For 50 mio Rejsekort-prototype, tak!

"illegitime" var et dårligt ordvalg fra min side. hvad jeg refererede til var, at i 2013 var cirka 30% af bilture under 5 km og cirka 50% under 10 km (i følge en rapport fra DTU. Jeg gætter på, at de procenter kun er gået op i mellemtiden, da folk nu cykler mindre). Jeg gætter på, at mange af de ture i virkeligheden kunne erstattes af andre langt mere pladseffektive transportformer, men at folk er tilbøjelige til at vælge det nemmeste - bilen ude i indkørslen - også selvom de bare skal 1km ned til bageren. Og når bilen er ens løsning på alle transportbehov og vi har cirka 2,5 millioner af dem, så bliver der trængsel på vejen - og bilisterne forlanger flere veje for "løse" problemet.

7. september kl. 10:35
For 50 mio Rejsekort-prototype, tak!

Hvor tit afleverer du dine børn til spejder i bymidten (af e.g. Købehavn)? Foretrækker du at køre helt ind i midten af Århus (eller anden storby i dit nabolag) for at købe ind? Hvis folk med "illegitime" transportbehov begyndt at droppe bilen til midten af byen (eller andre steder), tror du så, at der ville blive mere eller mindre plads til folk med legitime transportbehov? Og tror du, at en del af de "legitime" transportbehov måske godt kunne omstilles til andre transportformer (især hvis disse understøttes i langt højere grad end nu, hvor der lefles for bilejere) i betragtning af, at 50% af bilture er under 10 km (Link)

7. september kl. 08:05
Tre fejl sendte hele Statens It i gulvet: »Det er ikke hverdagskost«

"Det er lidt ligesom, at vi ikke har testmotorveje i Danmark". Det var godt nok heldigt, at han ikke skrev "testjernbaner" - for det har vi.

8. juni kl. 08:10
Amatørernes dag

... har du nogen troværdige kilder til at understøtte dine påstande?

2. marts kl. 09:16
Interessante beslutninger er fundamentale for spil

Det er den klassiske definition, som ser spil som varianter af stratgegispil, hvilket man næppe kan undre sig over, når man ser, at den oprindelige afsender er Sid Meier. Men så vil jeg spørge, hvilke interessante valg er der i et rytmespil som Guitar Hero eller Just Dance? Eller et spil som SingStar? Og argumentet er tyvstjålet fra Jesper Juuls kritik af denne definition af spil - og han brugte spillet Vib-Ribbon som eksempel.https://www.jesperjuul.net/text/justwhatisit.html

14. februar kl. 08:51
Opråb til it-nørderne: Smid tennissokkerne - og tal, så vi kan forstå det!

Hej Tine Bramsen

Prøv at tage til danseundervisning i latindanse, du ved de der sensuelle danse med masser af kropskontakt og føring af kvinderne. Min erfaring siger mig, at hvis du håber på at møde Patrick Swayze, så bliver du slemt skuffet, da der er en overvægt af de IT-nørder, som du har travlt med at beskrive gennem anekdoter og fordomme. Jeg har set blege og buttede ingenører føre smukke kvinder henover dansegulvet, så man ikke var i tvivl om, at han ville blive slæbt med hjem, hvis hun fik lov bagefter. Det er selvfølgelig bare min oplevelse, men hvorfor er dine anekdoter et bedre bevis end mine anekdoter? Kan du komme med noget mere konkret end dine fordomme og hvad du måtte have hørt fra dine veninder? Og har du overvejet om det i virkeligheden drejer sig om monomane folk? Sæt dig ved siden af en træningstosse (jeg er en af dem) og du vil løbe skrigende væk, hvis udtryk som AMRAP, EMOTM, ROM, 1RM osv. ikke siger dig noget Eller må man gerne kaste om sig med kryptisk snak, hvis tøjet matcher og biceps svulmer? ;)

2. august 2013 kl. 10:44
Computerspil og selvmord

Georg Strøm, siden du lader til at interessere dig for computerspils indflydelse på samfundet - og for undersøgelser af samme, så vil jeg anbefale denne bog: Grand Theft Childhood http://www.grandtheftchildhood.com/Fokus er især på om voldelige computerspil afføder voldelig adfærd (om der er transferens af overfladiske værdier i spillene), men andre mener berøres også, så vidt jeg husker.

2. august 2013 kl. 09:20
Computerspil og selvmord

Aagaard, vil det sige, at hvis jeg sprøjter botox ind i dit ansigt (evt. over et stykke tid), så bliver du dårligere til at forstå egne og andres følelser/sindsstemninger?

Anyway, så er her et lidt mindre partisk indspark i debatten, fra nogen som både beskæftiger sig med spil OG ikke mener, at spil bare skal forsvares med hovedet under armen. De er nok prædisponerede til at være positive overfor spil, men de er ikke ukritiske (og bliver ikke skingre at høre på): http://www.penny-arcade.com/patv/episode/game-compulsion-part-3

2. august 2013 kl. 09:15