Reni Friis

Rss
Personligt feed med nye kommentarer i tråde, du overvåger:
https://www.version2.dk/mit/0/kommentarer?token=HPnHcLYhJ8jCXC_UoTnfzqY2R9xpwMBmKONAZAek0jk

Kommentarer

Kommentar til Pas på, når du definerer og bruger KPI’er…

Re: Jeg er ikke selv slave af KPI'er, men..

Jeg er egentlig mest fortaler for, at det er medarbejderne selv, der definerer hvordan det bedst giver mening, at definere performance og KPI mål for deres eget arbejde :)
Kommentar til Pas på, når du definerer og bruger KPI’er…

Re: Jeg er ikke selv slave af KPI'er, men..

Hej Jesper Jeg kan kun være enig i det du skriver. For mig er det en vigtig pointe, at man ikke behøver spille sig det stærke virkemiddel, som KPI'ere reelt er, af hænde, fordi nogen ikke forstår at definere dem rigtigt. Så de fremmer den rette adfærd. Så er det DET problem der skal...
Kommentar til Pas på, når du definerer og bruger KPI’er…

Re: Mål og formål

Rigtig fede input ift din erfaring! Det gælder om, at lave KPI'er der sigter hen imod det man GERNE vil have. Fx kundetilfredshed. Det er et stærkt motiverende middel, så man skal sikre sig, at det peger den rigtige vej :)
Kommentar til Pas på, når du definerer og bruger KPI’er…

Re: Jeg er ikke selv slave af KPI'er, men..

Hej du Jeg har præcist samme oplevelser som du har. Udfordringen er, at det at måle på ting giver synlighed, og det HAR en effekt på folks adfærd. Uanset om man formelt set bliver belønnet eller straffet pga målingerne... Så, når nu det, at måle HAR en effekt på folks adfærd, så er det bare end...
Kommentar til Der er for lidt fokus på at undgå fejl !

Re: Forskellige perspektiver

Jeg må erkende at jeg ikke har nok indsigt til at respondere på den der med kode-automatisering :) I mit indlæg står der dog - ud over det der med at holde ting op imod den "1 time salgbart arbejde", som jeg skriver - at der stadig er brug for flere af de ting, der ligger udenom. Gode...
Kommentar til Der er for lidt fokus på at undgå fejl !

Re: Profit!!

Jeg er både enig og uenig. Der kan være en kæmpe effekt af at skifte en direktion ud - og det er der også flere steder, der efter min mening kunne trænge til.... Men jeg har sjældent aldrig set et skifte på højt ledelsesniveau resultere i ret mange ændringer i den måde medarbejderne reelt udfører...
Kommentar til Der er for lidt fokus på at undgå fejl !

Re: Produktivitet

Hej Jeg er enig i forhold til at undgå at finde løsningen i øget kontrol. Derimod mener jeg, som jeg også skriver i bloggen, at man skal finde kilden til fejlene og bruge energien på at fjerne den. Kilden kan fx være, at man - ikke taler godt nok sammen på tværs af afdelinger, når man laver int...
Kommentar til Et uklart begreb om kunden giver masser af spild

Re: Ikke så svært

jaaa Alex - jeg forsøger faktisk at snige en lille Lean vinkel ind her :)
Kommentar til Et uklart begreb om kunden giver masser af spild

Re: Den der betaler kender ikke nødvendigvis hele opgaven

Helt enig Stanley. Det er ikke nemt. Value for money for et produkt må jo være det, som den der ultimativt modtager det, synes er VALUE. Og det kan S** være lidt svært at få øje på den røde tråd af værdien igennem en hel værdikæde med distributører, forhandlere osv :)
Kommentar til Et uklart begreb om kunden giver masser af spild

Re: Kundebegrebet er mere komplekst

Hej Anders Jeg er helt enig med dig i, at det er ret svært at identificere hvem kunden er. Man kan sige... det kommer måske an på hvad man skal bruge definitionen til. Hvis man skal arbejde med aftaleindgåelse osv, så er det NØDVENDIGT med en adskillelse i bruger og kunde (som ITIL foreskriver ...
Kommentar til Et uklart begreb om kunden giver masser af spild

Re: Interne service-organer

Hej Martin Både ja og nej ift præmissen... det I leverer til modtagerne internt bør stadig være noget der - på den ene måde eller den anden - bringer jeres organisation i stand til at levere mere værdi til jeres kunder. Så omend din konkrete leverance ikke er møntet på en kunde som modtager, så ...
Kommentar til Processer duer alligevel ikke...

Re: Processer duer alligevel ikke...

Hej Pelle Jeg er for så vidt enig med dig - til et vist niveau. Kan godt følge dig i, at de ikke behøver blande sig i hvordan i detaljerne. Det ville jo være en form for slaveri egentlig. Men at interessere sig for at folk noterer sig checklister for ikke at lave samme fejl igen og igen, at tin...
Kommentar til Tæl selv efter om dine processer spiller!

Re: Det hedder service

Hej Jeg er helt enig med dig i, at man skal kikke internt for at finde forbedringer. Min pointe ift det, er dog at målestokken man holder ting op imod, bør være funderet i, hvad kunden synes er værdiskabende ift det produkt de køber og betaler hos en organisation. Reni
Kommentar til Tæl selv efter om dine processer spiller!

Re: Det hedder service

Hej Jeg er helt enig med dig i, at man skal kikke internt for at finde forbedringer. Min pointe ift det, er dog at målestokken man holder ting op imod, bør være funderet i, hvad kunden synes er værdiskabende ift det produkt de køber og betaler hos en organisation. Reni
Kommentar til Tæl selv efter om dine processer spiller!

Service - JA. Fejl - NEJ

Er enig med Adam i, at der skal være plads til service, og det skal vi, der leder efter spild i processer og rundt omkring ikke fjerne. Den type henvendelser jeg taler om, når jeg skriver om "failure demand" er dog næppe den slags henvendelser som en kunde vil opfatte som service. At de...
Kommentar til Uden Lean får man ikke nok ud af ITIL

Gid det var så vel...

Hej 109836 Jeg er enig med dig i, at man ikke bare bør snuppe ITIL ned fra hylden, og så kører det bare... jeg synes også det er logik, at man bør fortsætte med at forbedre "fittet" af processerne med behovet osv... og gid det var så vel, at alle gjorde det!!! Jeg oplever næsten altid...
Kommentar til Uden Lean får man ikke nok ud af ITIL

Jep!

Hej Casper Jep - det gør det. OPEX står jo bare for Operational Excellence (i sig selv et acronym, som man kan elske eller hade), og indenfor it-verden giver det ikke mening at kikke på ITIL i den forbindelse. Herunder også "deres" ramme for løbende forbedringer = CSI, og SPOC som måden...
Kommentar til Uden Lean får man ikke nok ud af ITIL

Kompliceret - men muligt at regne ud

Der er mere eller mindre videnskabelige og matematiske tilgange til det emne... Min personlige erfaring er, at 3-5 opgaver ad gangen er godt. Har man en grænse på 3, så kræver det en del af ledelsen ift beslutninger, brugere ift at vende tilbage osv, for at medarbejderen ikke sidder stille for me...
Kommentar til Er topledelsen effektive, når de tænker effektivitet?

Tak og så noget om automatisering...

Tak for de fine ord - jeg agter klart at blogge videre i denne retning, så bare læs med ! Ift automatisering, så ser jeg alt for ofte, at man automatiserer "revl og krat" uden hensyntagen til om den måde man gør ting på hænger sammen, er effektiv, gør folk glade, løser problemet/leverer...