Aino Vonge Corry

Præsentationer med €#"?%(! demoer....

Det var en uhyggelig historie... Godt, den endte godt! Og cola-historien er universel, godt du vidste og huskede det :-)

17. november 2013 kl. 11:44
Præsentationer med €#"?%(! demoer....

En ekstra brugerkonto til præsentationer, den vil jeg skrive på min liste til talerne, tak!

15. november 2013 kl. 23:20
Præsentationer med €#"?%(! demoer....

Hvis det er det mest pinlige du næsten har lavet i en præsentation har du været heldig :-) (husker stadig da en taler åbnede sin browser og dermed startede et hardcore pornoshow, og det værste var at han gik i panik og gik fuldstændig i stå i flere sekunder, før han fik det fjernet. Men altså folk var vågne til resten af præsentationen)

Og det er en god pointe at man skal tjekke alt hardware, også det helt nye. Desværre...

15. november 2013 kl. 23:19
Programmet for GOTO er på plads

Jeg ved ikke om det er ligeså slemt at publicere en blogpost og så have 30 timers rejse uden at have mulighed for at svare på kommentarer som det er at committe kode der ikke virker og så tage på weekend, men sådan er det i hvert fald for det her indlæg nu. Så hvis jeg ikke svarer er det ikke fordi jeg (nødvendigvis) er dybt fornærmet, men derimod lovligt forhindret.

17. januar 2013 kl. 19:58
Programmet for GOTO er på plads

Det ser egentlig lidt underligt ud at jeg henviser til "kattehyrdeanalogien" som jeg gør, men det er fordi den oprindelige overskrift var "kattehyrde og konferenceprogrammer" :-) Men jeg gav ham der offentliggjorde den ret til at ændre overskriften.

17. januar 2013 kl. 19:55
Programmet for GOTO er på plads

Jeg har sjovt nok aldrig hørt om Georges Saab; det plejer at være Joe Darcy, Alex Buckley eller Brian Goetz der repræsenterer Java når det kommer til udvikling.

Ja, Georges er også ny i "folden", vi havde inviteret Brian Goetz, som tidligere har været med. Men han kunne ikke og Georges var et udemærket frisk pust.

17. januar 2013 kl. 19:54
Læring via skam og street-cred

Det sagt findes der ikke et fag så kedeligt, at en tilstrækkelig dygtig og engageret lærer ikke kan gøre det spændende. Det modsatte gælder for dårlige og uengagerede lærere.

Det er rigtigt, og det med engagementet er en udfordring særlig for de lærere jeg underviser, fordi de ikke altid selv kan vælge hvad de skal undervise i. Det sker sikkert også andre steder. Mit korte råd er: "fake it till you make it". Ligesom med de studerende kan der ske det at man kommer til at være interesseret i noget man underviser i, fordi man kommer dybere ned i emnet, men man skal jo bruge noget tid på det. Og det her med dårlige undervisere kræver vist et helt nyt blogindlæg :-)

16. januar 2013 kl. 17:12
Læring via skam og street-cred

Man skal vælge sit studie fordi man interesserer sig for emnet. Om det så er algoritme konstruktion på datalogi studiet eller antropologi med speciale i vest afrikanske stammers sex vaner i 70'erne.</p>
<p>Hvis man gør det fordi man er bange for alternativet, hvor meget har man så lige ud af sit studie?

Hmmmm, jeg er ikke helt enig. Man kan godt være havnet på den rette hylde, selvom der er en del af pensum på studiet der ikke interesserer een så meget. F.eks. er datalogi et temmelig omfangsrigt studie med mange forskellige obligatoriske kurser, hvoraf man ikke kommer til at arbejde med alle efter studiet. Så hvis der er et eller to fag, der ikke fanger ens umiddelbare interesse må man jo finde motivationen i helheden af studiet.

Og til det her med alternativet til at tage en uddannelse. Det var mere rettet mod de udenlandske studerende. Jeg hører fra de udenlandske ph.d. studerende at det i deres land er meget vigtigt at tage en uddannelse der kan give brød på bordet, for ellers får man det simpelthen ikke. Jeg synes egentlig i deres situation at det er et udemærket valg at tage en uddannelse der kan gøre det for en, også selvom man gør det fordi alternativet er værre. Men når alt det er sagt er det naturligvis optimalt at tage en uddannelse, hvor man er motiveret fra starten og helt til slut fordi emnet/emnerne interesserer en. Ingen tvivl om det! Og tak for ideen til videreuddannelse i vestafrikanske stammers sexvaner i 70'erne, det lyder spændende :-)

16. januar 2013 kl. 13:36
Læring via skam og street-cred

re: risiko ved pointtavle: Ja, det er en god ide hvis folk ved hvor de er i forståelse af kursusindholdet, ikke så meget relativt til de andre studerende, men relativt til læringsmålene. På den måde er det godt med evaluering i løbet af kurset, ligesom eksaminerne er løbende evalueringer i hele studiet. Og hvis man, selvom man kan se, at man er langt fra det forventede, stadig ikke kan ændre på det, så er jeg helt enig i at det er et vink med en vognstang om at man bør skifte studie og finde noget man bedre kan blive god til. Jeg var studievejleder på matematik/datalogi i halvfemserne og det var noget jeg ret ofte snakkede med de studerende om. Men det er ikke så simpelt at vurdere for nogle studerende brillierer i nogle fag og klarer sig dårligt i andre. Nogle studerende tager tid om at blive "varmet op" i studiet.

re: arbejdspladsen: igen er jeg enig, for nogle er det de laver deres hobby og der går mange fritimer ind i at forbedre sig, hele tiden. I en grad, tror jeg, så mange andre fagområder ikke kan forholde sig til det. Men selv dem, der ikke har det som hobby bør få motivation til at forbedre sig. Og hvad gør man ved det på arbejdspladser? Det samme? Pointsystemer i form af lønsystemer, forfremmelser, vinduespladser? Offentlige fremhævelser? At ens overordnede kan lide en?

15. januar 2013 kl. 15:05
Læring via skam og street-cred

Det er meget mere motiverende, hvis man kan se en direkte sammenhæng mellem ydelse og nydelse. Det er derfor jeg ind imellem kan synes at det er mere taknemmeligt at undervise i industrien i stedet for på universitetet. Og derfor det er så utrolig svært for os mennesker at lave de rygøvelser hver dag og spise mindre fed mad :-)

14. januar 2013 kl. 17:47
Læring via skam og street-cred

Jeg havde den præcis samme oplevelse! Og nu ærgrer jeg mig ofte over at jeg ikke fik gang i min indre motivation lidt tidligere, så ville jeg have lært så meget mere...... Hvis bare jeg havde vidst dengang, hvad jeg ved nu... Heldigvis for mine børn kan jeg bare fortælle dem det altsammen! Nå nej, sådan virker det vist ikke :-)

14. januar 2013 kl. 17:45
Læring via skam og street-cred

Ja, det er rigtigt, det kan være enormt demotiverende.. Det gælder for alle de her "tricks" at de kan overdrives til det latterlige eller direkte skadelige.

14. januar 2013 kl. 17:43
Retrospectives – you're doing it completely wrong – del 3/3

Det er helt klart gammel vin på nye flasker, hvilket jeg også slog på tromme for i første del af indlægget. Nu har det så, som så meget andet med den agile verdens terminologiglæde, fået et nyt navn. Sjovt nok er der bred enighed i facilitatorverdenen om at "retrospectives" er et dårligt navn, men nu hænger det ligesom ved... Nye forslag er f.eks. futurespectives, lessons learned, etc.

24. oktober 2012 kl. 12:12
Hører computere hjemme til forelæsninger?

Supergodt indlæg, Michael! Jeg er enig i at det største problem er, at undervisningen ikke er stimulerende generelt set. Eller rettere, at den i mange tilfælde ikke er og at en forventning om at den nok ikke er, dermed er bygget op gennem mange år.

Men jeg vil stadig give Michael ret i, at man kan og i mange tilfælde bør, bede de studerende om at pakke deres laptop væk. Jeg har siddet som observatør på mange andres forelæsninger (peer supervision) og har set, hvad de studerende bruger deres laptop til. Der er naturligis enkelte der, som nogle har nævnt, tager noter eller slår detaljer op. Men langt de fleste tjekker Facebook, spiller eller læser nyheder, og de forstyrrer ikke kun dem selv men også en ganske bred vinkel af studerende bag dem.

Principielt har jeg forståelse for at de studerende af mange grunde ikke altid kan være opmærksomme på undervisningen, men jeg håber naturligvis at jeg, og andre, giver dem de bedste forudsætninger for at få noget fagligt ud af det. Jeg kan konkludere at det indbefatter at fjerne deres laptops. Indtil nu har jeg dog ikke forlangt af de studerende at de skulle pakke dem væk, men opfordret til at de tager hensyn til de andre i lokalet og henvist til at andre også bliver forstyrrede af deres aktiviteter på en spændende farverig skærm.

Når jeg underviser i undervisning siger jeg til underviserne at deres forelæsning er deres arbejdsområde, og at de skal tænke på deres eget arbejdsmiljø og stille krav til de studerendes opførsel til forelæsningerne, hvis de mener det er nødvendigt. Det er kun rimeligt. Også i den anden retning, naturligvis!

Jeg har også hørt folk sige at ungdommen nutildags forstår at multitaske. Det tror jeg ikke på. Ikke kun fordi jeg er en gammel trist brokkerøv, men fordi jeg selv har børn, blandt andet en teenager, og det ser ikke ud somom de er stort bedre til at multitaske end jeg er. At få noget ud af en forelæsning er jo ikke som at røre i en gryde eller at snakke i telefon med sin mor.

24. oktober 2012 kl. 08:47
Retrospectives og indianere – begyndelsen del 1/3

Klaus, tak for dit input! Jeg er især glad for at se diversiteten af hvad I er kommet frem til, lige fra automatisering af buildmiljø til kageordning :-)

29. august 2012 kl. 11:59
Retrospectives og indianere – begyndelsen del 1/3

Therese, jeg er enig i at man kan bruge ideen uden at være religiøs omkring den. I virkeligheden er det "bare" et pattern, et navn til en god erfaring, som man kan benytte sig af i den setting der passer en. Hvis man er en større gruppe end I er, så er det nok en god ide med lidt mere ceremoni, dog. For det kan godt blive lidt "fladt", hvis man skruer ned for stilladset og man ender med at gøre, hvad man plejer.

29. august 2012 kl. 11:58