Mogens Ritsholm

Rss
Personligt feed med nye kommentarer i tråde, du overvåger:
https://www.version2.dk/mit/0/kommentarer?token=HPnHcLYhJ8jCXC_UoTnfzqY2R9xpwMBmKONAZAek0jk

Kommentarer

Kommentar til Logningsbekendtgørelsen: Hvordan ser teledata ud idag?

Re: Mastedata

Jeg henviste til GDPR art. 13+14 og ikke til logningsbekendtgørelsen. Men som Jesper siger er den sektorspecifikke regulering, at lokaliseringsdata (det du kalder mastedata) og trafikdata skal slettes eller anonymiseres med mindre der er en valid hjemmel til at opbevare dem som f.eks. logning...
Kommentar til Logningsbekendtgørelsen: Hvordan ser teledata ud idag?

Re: 0 kr

Man kan ikke gemme ikke-debiterbare personoplysninger med henvisning til regnskabsbekendtgørelsen. Det er en skrøne. Det er logningsreglerne, der kræver "gratis" opkaldsdata for telefoni gemt i 1 år.
Kommentar til Logningsbekendtgørelsen: Hvordan ser teledata ud idag?

Re: Hvad har det med logningsbekendtgørelsen at gøre?

I min optik er GDPR temmelig ligegyldigt i denne sag, efter som brugen af trafikdata og lokaliseringsdata er reguleret af et direktiv udmøntet i dansk lovgivning. Alle personhenførbare oplysninger skal slettes eller annonymiseres efter disse regler, medmindre det kræves gemt efter lognings- eller...
Kommentar til Logningsbekendtgørelsen: Hvordan ser teledata ud idag?

Re: Hvad har det med logningsbekendtgørelsen at gøre?

Du kryber uden om spørgsmålet, som først og fremmest er, om det skal gemmes 1 år efter logningsbekendtgørelsen. Og hvad er i så fald den nærmere forklaring. En overgang var forklaringen, at SMS kunne sendes via IP. Og derfor måtte man logge al aktivitet på IP for at finde et sted, hvor SMS er ove...
Kommentar til Logningsbekendtgørelsen: Hvordan ser teledata ud idag?

Hvad har det med logningsbekendtgørelsen at gøre?

Du nævner data-ping. Hvad er det, og hvor i log.bek. er kravet om at gemme det? Måske mener du de updates, som nettet initierer efter lang tids inaktivitet. De skal bare sikre at mobilen stadig er tændt i det senest registrede area (dækker store områder). Det skal ikke logges efter bekendtgørelse...
Kommentar til Fejl i coronapasset: Kun de to seneste vaccinationer vises

Re: Vil man gerne være en excelskubber?

Præcis, og altid! Uden denne dialog har begge parter fejlet. vi har allesammen et ansvar for at ressourcer ikke spildes. Sundhedsdatastyrelsen har naturligvis også et ansvar, og de burde have røde ører. Men det gør ikke andre involverede -herunder IT-leverandører og deres systemprogrammører -...
Kommentar til Fejl i coronapasset: Kun de to seneste vaccinationer vises

Re: Det må være en simpel og åbenlys fejl

Ahh, givet dit tweet tænker jeg at det er naturligt at antage at din reference til hvem der har ansvaret for at rettet fejlen (og ansvaret for at det ikke sker hurtigere) er en ren refleksreaktion. Det er altid den, der leverer "varen" til politikere og offentlighed, der har ansvaret...
Kommentar til Fejl i coronapasset: Kun de to seneste vaccinationer vises

Re: Det må være en simpel og åbenlys fejl

Har du en reference for dette? Jeg kan kun se at Sundhedsdatastyrelsen oplyser at man forventer at fejlen vil blive rettet i løbet af en uge. Blot at Lisbeth Nielsen i en replik til mig på twitter siger "Rettelsen er ude i slutningen af næste uge." .
Kommentar til Fejl i coronapasset: Kun de to seneste vaccinationer vises

Det må være en simpel og åbenlys fejl

Coronapas i EU-version skal bruges ved indrejse i andre lande, så deres myndigheder kan få dokumentation for, at indrejsende er korrekt vaccineret. For pfizer indebærer det 2 stik med passende mellemrum og der skal være gået 14 dage efter andet stik. Så vidt jeg husker, må der ikke være mere end...

Re: Pizzalevering

Teledata er ikke skabt som et overvågningsværktøj og derfor kan man ikke ukritisk bruge teledata til andre formål end det formål som de data er skabt til. Meget enig i den betragtning. "Det er, som det er" siger jeg i mit indlæg. Dine tanker om GPS mv til forbedring af teledata...

Telelogning er ikke en tjeneste. Hallo, forstået?

Telelognings grundlag er alene, at bestemte oplysninger, der genereres eller behandles ved trafik fra/til kunden, skal opbevares i et år i stedet for straks at smides væk. Og de skal gemmes, som de er. De oplysninger, der skal gemmes i stedet for at slettes, er udpeget i logningsbekendtgørelsen....
Kommentar til Efter barsk kritik: Danske Bank sletter kontroversiel nummerliste

Re: Identification, Authentication, Authorization

men erstattes med DNIC Sikke jeg sludrer. Det er jo TCC (telephone country code) i E.164. DNIC er tilsvarende data networc identification code i x.121 nummerplanen for datanet (bruges ikke rigtigt mere mig bekendt). Beklager
Kommentar til Efter barsk kritik: Danske Bank sletter kontroversiel nummerliste

Re: Identification, Authentication, Authorization

I virkeligheden er tefonisystemet i orden. Det er kundens operatør, der har ansvar for at virderegive korrekt A-nummer, og hvis A-nummeret er usikkert, skal det ikke videregives via SS7, men erstattes med DNIC. Sådan fungerede det i mange år, og der var i perioder lande, hvorfra vi i Danmark ikk...
Kommentar til Efter barsk kritik: Danske Bank sletter kontroversiel nummerliste

Re: Det modsatte problem

Jeg kender flere ældre der ikke tager opkald uden vist nummer, og som denne artikel viser er det totalt misforstået Ja men så er der kun tilbage slet ikke at tage telefonen.
Kommentar til Sikkerhedseksperter: Danske Bank hjælper spoofing-svindlere

Re: Markedsfejl + inkompetence => ulykker OT B-pålægning

jeg var A. ja, ja og nej. Kun analog, jeg har ikke prøvet længere eksperimenter på digital Det er B's central, der skal registrere en pålægning sende dut signal mod A og initiere nedkobling efter ca 60 sekunder eller så. Dit scenarie kan kun lade sig gøre, hvis B's central ikke registrerer p...
Kommentar til Sikkerhedseksperter: Danske Bank hjælper spoofing-svindlere

Re: bekæmpelse af svindel med it/tele kræver aktiv lovgivning.

Noget af det er formentlig lagt ud til en kommission: https://www.version2.dk/artikel/regeringen-undersoeger-loven-gearet-avan... Men tiden går og klokken slår. Så vidt jeg forstår skal dette udvalg alene se på muligheder for at kompensere kunders tab, når de er franarret deres nemid - og sl...
Kommentar til Sikkerhedseksperter: Danske Bank hjælper spoofing-svindlere

bekæmpelse af svindel med it/tele kræver aktiv lovgivning.

Som mine tidligere eksempler forhåbentlig viser, kræver bekæmpelse af svindel via tele og IT hurtig handling. Specielt når det foregår via identitetstyveri af telefonnumre, personnumre og nemid. I vort antikverede system har man stadig det generelle udgangspunkt, at identitetstyveri kun er ulov...
Kommentar til Sikkerhedseksperter: Danske Bank hjælper spoofing-svindlere

Re: Markedsfejl + inkompetence => ulykker

Jeg kan huske at der var noget med at i USA signalerede man ikke ved ugyldigt B-nummer, men forbandt til en talemaskine der sagde ' The number you have dialled can not be reached' Den specielle sag med USA kender jeg ikke. Men det var generelt et tema, at man betalte samtaletid for at høre på...
Kommentar til Sikkerhedseksperter: Danske Bank hjælper spoofing-svindlere

Re: Markedsfejl + inkompetence => ulykker

Tiden var ubegrænset på min fastnettelefon. Det har jeg svært ved at tro. Jeg husker ikke helt tidsperioden. Men den var vel ca. 60 sekunder på en analog central, når pålægning hos B var registreret. Derefter ville B modtage en klartone, hvis knoglen løftes igen og A vil gå i gløder, hvis der...
Kommentar til Sikkerhedseksperter: Danske Bank hjælper spoofing-svindlere

Rigspolitiets afgørelse vedrørende min klage over spoofing

Som omtalt blev jeg gennem nogle uger primo 2020 ringet op fra tidlig morgen til sen aften af folk, der mente, at jeg havde forsøgt at ringe til dem. Det er faktisk ret irriterende, at nogen på den måde misbruger ens identitet. Og det kan måske udløse represallier, hvis kald med mit nummer bruge...