Henning Wangerin

Velkommen til det nye Version2

Hej Henning, RSS-feedet får kommentarer får du frem i bunden af den mail du får, når du tilmelder dig at følge debatten. Du kan derefter framelde dig mail-updates.

Jeg har markert blandt andet denne artikkel i "følg" tingen lige over kommentarerne, men har modtaget noget som helt på mail.

Så der er noget der ikke virker et eller andet sted.

Mit gamle kommentar-rss-link ver bare en "Side ikke fundet | PRO" som min rss-reader selvfølgelig ikke lige kan læse.

24. marts kl. 18:21
Velkommen til det nye Version2

Hvor har I gjort af RSS-feedet med kommentar?

Jeg læser udelukkende kommentarer via rss-feedet, og hvis det ikke kan bruges mere er det ensbetydende med et farvel til debatten fra min side.

Og nej. Jeg er ikke på nogen måde intereseret i at få en mail mail hver gang der er nogen som skriver en kommentar til en artikel som jeg følger.

RSS har en funktion, email har en anden.

/Henning

23. marts kl. 17:12
MitID - et spørgsmål om tillid

Er det nu heller ikke muligt at markere at man vil følge en eventuel debat på en artikel, hvor der endnu ikke er debat-indlæg?

/Henning

23. marts kl. 16:55
Velkommen til det nye Version2

Hej Jens, de bør være her: https://www.version2.dk/rssVi sætter desuden link ind til rss-feeds i menuen under "mere".

Hvor har I sendt rss-feedet på kommentarerne til de artikler jeg følger?

Den synes jeg ikke jeg kan find, og mit gamle feed sir ikke ud til at fungere.

21. marts kl. 17:49
Danskerne ved, at de bliver sporet på nettet - og er ikke bekymrede

Alternativet til sporing og målrettede reklamer er betalingsmure. Se blot på fx <a href="https://www.guloggratis.dk">https://www.guloggratis.dk</a&gt;.

Og? De vil gerne tjene penge på at "sælge" annoncer. Så er der tre muligheder:

  1. De tager penge fra den der vil sælge noget gammelt skrammel.
  2. De tager penge fra den der vil kigge på gammelt skrammel.
  3. De sælge reklamer på siten som IKKE tracker brugerne.

De to første vil nok hæve kvaliteten af ting til salg på siden.

Så ja, Googles algoritmer må gerne vide, at jeg har besøgt Version2 og det, der er værre.

Nej tak.

Diverse trackingsites bliver derimod blokeret her hos mig. Både med add-blockers og dns-blackholing.

Og mødes jeg af et tracking-helvede som på fx bt.dk, holder jeg mig helt væk.

/Henning

15. marts kl. 21:25
Clearview AI: Ukraine bruger nu vores ansigtsgenkendelse i krigen

Mon ikke der er embargo på.

Måske, men hvad med de xxxx maaskiner de fik det installeret på for et par månder siden?

Eller de installations-pakker de har liggende? Mon ikke de lige kan installeres på lidt flere maskiner?

Når først software har forladt sælgeren kan det vre lidt svært at styre hvad der sker med det. Specielt hvis det ikke kører som SaaS på udviklerens egen serverpark.

/Henning

14. marts kl. 16:44
Analyse: Regeringen udvider masseovervågning trods EU-forbud

Det er da en forskel, som er til at få øje på … medmindre at det, som de prøver at sige, er, at vi skal holde godt øje med vedvarende energi?

Tja det er nok en god ide at holde øje med dem, så det ikke går som med tyskernes gas-lagre.

De blev solgt til russerne, og blev ikke fyldt på sidste sommer, så presset på ledningerne fra rusland er ekstra pressede lige nu.

/Henning

14. marts kl. 07:00
ICANN nægter at slette russiske domæner: Vil udhule tilliden til internettet

Men der er kun 13 IP adresser! <a href="https://securitytrails.com/blog/dns-root-servers#:~:text=now%20%2D%20it…;.

Ja.

Helt ligesom googles DNS har 8.8.8.8 selvom der også er et hav af dem fordelt rundt omkring.

Eller Cloudfrares ditto på 1.1.1.1

At du får fat i den nærmeste klarer routing-tabellerne.

/Henning

11. marts kl. 07:19
ICANN nægter at slette russiske domæner: Vil udhule tilliden til internettet

Der burde vel også være nogle i Rusland og Kina

Der er masser:

Ifølge https://root-servers.org/ får jeg det til 24 i Kina, ( + 6 i Hong Kong), og 18 i Rusland ud af 1255 lokationer ialt.

10. marts kl. 17:28
GDPR vs moderne hjemmesider

Fonte skal da ligge på ens egen sever

Enig. Men ufatteligt mange henter dem fra googles server. MAO google kan kigge med.

Google Analytics findes der alternativer til som man selv kan hoste bla Piwik

Nemlig. Og der er mange alternativer ( selvfølgelig af svingende kvalitet )

Stripe er så vit jeg ved et betaling system og dem er der rigtig mange af

Ja. Bruger det selv i et par sammenhænge. Bare ikke sådan som Stripe gerne vil have.

De anbefaler nemlig at ALLE sider henter Stripe javascript library, "så de bedre kan risiko-vurdere brugerne".

Alle de steder jeg har kørende, samler data sammen enten lokalt eller via serveren, som sender først brugeren til Stripe når der rent faktisk skal betales, og klipper bruger-Stripe forbindelsen igen når den er gennemført.

/Henning

9. marts kl. 17:40
GDPR vs moderne hjemmesider

Jeg har sågar set sites der helt havde misforstået den - og bare skrev "vi bruger cookies - klik OK"..

Jeg har sågar set en der var endnu bedre: "vi bruger cookies - klik OK" efterfølgende bliver der sat en "cookie-ansver=1" .

Det var alt. Intet andet. Alt content blev hentet fra samme host. uden yderligere cookies.

/Henning

8. marts kl. 17:49
GDPR vs moderne hjemmesider

Er der nogen, der har en definition på "nødvendige" cookies?

Kig på Klavs' link. Den er go ;-)

For hvis man nu er en virksomhed, hvis business-case hviler på indsamling af personoplysninger (profilering), så kan man måske med en vis ret hævde, at cookies til indsamling af disse er"nødvendige" for hjemmesidens funktion?

Ja hvis du går ind på facebooks hjemmeside må man forvente at facebook holder øje med hvad du laver der.

Men når jeg går ind på en anden hjemmeside som henter en eller anden dims hos facebook, og derfor sætter en cookie hos facebook, er det en helt anden ting.

Det er af den grund at på mine maskiner KAN man ikke tilgå facebooks services. Der routes til 127.0.0.1 i stede for.

( og derudover helt generelt kører 99% af tiden i incognito-mode, så mine spor ikke bliver pokkers lange, hvis de skulle blive samle sammen )

/Henning

8. marts kl. 17:39
Rusland blokerer for Facebook: »Millioner af almindelige russere vil være afskåret fra pålidelig information«

Facebook og pålidelig information i samme sætning?

Jo bevares, der findes også pålidelig information på FB, men godt nok også meget lxxx og fakenews.

Og på den anden side var det vel 100% forventeligt at FB blev blokeret i Rusland.

/Henning

7. marts kl. 14:08
Analyse: Rusland har forberedt sig på destruktive angreb mod Vesten i årevis

Opsagde mit berlingske abonnement i går. Jeg har nul-tolerance over for den slags.

Og huskede selvfølglig at fortælle dem at det var derfor at du opsagde abo'et. Eller er der jo ikke den store chance for at de ændrer det. Så er du bare blevet et nummer i statistikken af midlertidige abonenter.

Om de så gør noget ved det er så en helt anden sag.

/Henning

28. februar kl. 16:55
Analyse: Rusland har forberedt sig på destruktive angreb mod Vesten i årevis

På dr.dk og vist også tv2, kan man ikke se de indlejrede tekster fra FB, twitter og hvad har vi, hvis man har frabedt sig cookies-sporing.

Selvfølgelig kan man ikke det, fordi de henter en widget fra FB m.fl. og den kan stter automatisk en tredieparts cookie, så hvis man ikke vil har det må man undvære indholdet.

Havde de nu copy-pastet indholdet, og linket til teksten på FB m.fl. kunne vi andre også læse med, men det må de sikkert ikke for FB m.fl.

/Henning

28. februar kl. 16:52
Twitter-bommert: Suspenderer brugere, der rapporterer om russiske tropper

Det er ikke korrekt.

Jo. Det er kun staten som kan

En papiravis kan vælge at bringe et læserbrev, eller lade være. Det er et medie og er underlagt presseloven og står til ansvar for hvad der bliver bragt. Debattører har ikke et krav på at deres indlæg bliver videregivet.

Det har du heller ikke på Twitter, eller rettere de kan fjerne dit indlæg efterfølgende hvis det ikke følger deres retningslinier.

Twitter er en platform og står ikke til ansvar for hvad der bliver skrevet. Hvis en platform mener at noget er ulovligt, så kan de vælge at anmelde det til myndighederne, og eventuelt spærre for det nogle dage,

I det sekund de kigger med og vurdere dine inlæg bliver de med-ansvarlige. Ligesom avisen.

Hvis de videresendte data uden at kigge på dem ( ligesom postvæsnet ) ville de i princippet ikke være ansvarlige.

men at slette det vil så være censur. Platformen indtager statens rolle som censør (hedder det det?), og det kan den ikke.

Det er stadigvæk kune staten som kan indføre censur. En udgiver kan forhindre dine holdninger, men det er ikke censur.

Helt ligesom V2 af og til fjerner indlæg her i debatten, hvis ikke du overholder reglerne for at poste her på sitet. Det er heller ikke censur.

Du har til enhver tid mulighed for at poste dine holdninger på en anden website. Hvis ikke der er andre der vil, kan du bruge din egen.

Hvis staten fjerner dine indlæg kan vi begynde at tale om censur.

/Henning

24. februar kl. 23:42
Twitter-bommert: Suspenderer brugere, der rapporterer om russiske tropper

"Twitter-bommert" sikke dog et ordvalg. Noget der er så groft som censur, kalder Version2 bare for "bommert". Det må betyde at Version2 er for censur, når sådan et overgreb på brugerne bare slås hen med et "ups".

NU er det pr definision kun myndigheder/stater som kan lave censur.

Godt nok er Twitter store og har indflydelse på data-flowet, men en stat er de nu ikke, så det KAN ikke være censur.

Men det er jo ikke sådan når man har nogle AI-filter til at lukke ting ned. Så VIL der jo af og til komme nogle falske positive.

/Henning

24. februar kl. 21:43
Regeringen forbyder sporing af borgere på digitale selvbetjeningsløsninger

Såfremt man accepterer ikke-nødvendige cookies på Borger.dk trackes der brugstatistik via siteanalyze.js, som hentes fra siteimproveanalytics.com

Så skal vi bare ha folk til at klikke nej tak til cookies.

og/eller bruge incognito så der kommer en masse stumper data som ikke hænger sammen. ( Betinget af at man ikke logger ind alle mulige steder i samme session )

/Henning

24. februar kl. 18:34
Moderne biler overvåger din kørsel: FDM kræver klar lovgivning

Hvis politiet stopper en bilist som har kørt vildt, men ikke har fanget dem med en fartmåler, så vil loggen afgøre sagen.</p>
<p>Det er klart at disse data er ens egne, indtil en dommerkendelse tvinger adgang for en myndighed.

Så snart data har forladt bilen, er de delt. Punktum.

Så snart data ligger på en enhed som er koblet op til en leverandør eller anden ekstern entitet er der delt. Punktum.

Hvis de skrives på en memory-dims i bilen som IKKE har forbindelse til noget som helst, kan jeg måske overveje at tillade det.

Idag er det 100% let og muligt at levere forbrugsdata på moderne køretøjer, og alle fabrikanter bør tvinges til at indrapportere dette. Og EU har muskler til at se det ske.

Det er ikke 100% let, fordi det kommer ualmindeligt meget an på dit kørselsmønster hvor langt du bør kunne køre på literen.

Så hellere gøre det let. Ingen afgift på selve bilen. Udelukkende afgift på brændstoffet. Så er det op til mig selv at køre økonomisk for at spare penge.

/Henning

24. februar kl. 17:07
Moderne biler overvåger din kørsel: FDM kræver klar lovgivning

miljøzoner får dem væk

Nej. Så holder jeg mig bare væk, og lader nogle andre få mine penge.Jeg kan sagtens undvære at kommer ind i stor-byerne.

Jeg frafælge allerede nu i stor stil butikker hvor jeg skal betale for at parkere. I min optik er der ikke den store forskel.

tilgang til orginale reservedele får dem væk (hvis det er veteranbiler)

Det kommer nu nok til at gå længe inden det bliver et problem. At prisen på stumper så vil stige efterhånden som lagrene blive mindre, er så en helt anden sag.

Og ellers kan man jo måbe på at der stadigvæk vil være nogen der lave uoriginale dele.

/Henning

24. februar kl. 16:59