Michael Deichmann

Datatilsynet advarer cloud-kunder: »Det er vigtigt, at man har en exitstrategi«

30 dages exittid er da fuldstændig urealistisk for bare en middelstor virksomhed! Det er jo ikke tegnefilmsfirmaer!

24. juni kl. 10:56
Førerløse S-tog til Helsingør: Automatisering kan aflive regionaltog på Kystbanen (MobilityTech)

Det der er behov for er et Regio-S tog - et tog af lidt højere standard end S-togene, men med flere døre end de kommende IC5 for hurtigere passagerudveksling. Muligvis også en anden gearing så tophastigheden måske kun er 120 eller 160 km/t men accelerationen bedre. Det kunne højst sandsynligt løses med en let modificeret variant af de kommende IC5 så DSB reelt ikke introducerer en ny togmodel, men blot en variant. Disse tog kunne så køre i et lukket system imellem Helsingør og Roskilde og ingen ombygninger ville være nødvendige. Samme togtype kunne måske også benyttes i nogle togsystemer omkring Århus.

22. juni kl. 07:42
Digitaliseringsstyrelsen prøver for hårdt...

Jeg havde lyst til at skrive LOL, men det er tragikomisk!

2. maj kl. 11:56
Sociale medier koger: »MitID er en katastrofal brugeroplevelse«

Jeg ville gerne være på MitID tidligt så jeg eventuelt kunne hjælpe min mor på 91 med skiftet. Så så snart jeg opdagede muligheden i min Netbank (Danske Bank) satte jeg i værk, og det husker jeg som helt uproblematisk. Eneste irriterende ting nu er at diverse logonApps, der understøtter både NemID og MitID ikke husker at jeg sidst brugte MitID men viser NemID som førstevalg. NemID virker jo stadigt, men jeg har jo ikke skiftet for at jeg hver gang skal klikke på MitID fanen for at bruge den nye løsning. Jeg undrede mig også lidt over at jeg ikke skulle give password på PC'en når jeg bruger MitID, men den del tager appen på telefonen sig af idet man skal logge på evt. med biometri HVER gang man skal interagere. Der er ikke noget med at huske at man loggede på sidst. Det virker OK på mig.

13. april kl. 16:56
Professor: Formålet med MitID er ikke kommunikeret klart nok 

Da jeg forventede at skulle hjælpe bl.a min gamle mor hoppede jeg på vognen så snart min bank gav mig muligheden. Efter at have installeret kørekorts app og sundhedskort på telefonen opfattede jeg ikke installationen og overgangen til MitID som specielt bøvlet. De enkelte trin gav også mening - for mig. Mit største irritationsmoment er, at de forskellige logonløsninger, der nu tilbyder både nemiD og MitID ikke husker hvad jeg brugte sidst så jeg hver gang skal skifte til MitID hvis jeg vil bruge det nye. end ikke Digitalstyrelsens egen nem-login husker det.

30. marts kl. 12:28
Velkommen til det nye Version2

Min umiddelbare reaktion, hvor jeg læser det på en laptop, er, at det minder mig om de tidlige år på www. Primitivt og uskønt. Men man kan vel lære at holde af det?

24. marts kl. 10:10
Udbudsklage spænder ben for ny udvidelse af ANPG-overvågningen

Spændende om de nye anlæg så understøtter historiske nummerplader. Rart hvis en stjålen veteranbil på en trailer på vej mod Østeuropa vil blive spottet af en forbipasserende politibil med ANPG eller de stationære anlæg.

24. februar kl. 08:59
DASK diagrammer, eksempler

En nu forlængst afdød kollega fra S-huset havde lånt noget dokumentation af DASK (eller var det BESK?) som han viste os i Kaffestuen i S-Huset. Han havde et ærinde og efterlod mapperne omme bag desken mens han var væk - muligvis i sin taske. Da han efter en tid kom tilbage var de væk! Han var selvfølgelig knust - også fordi det ikke var skide smart at komme tilbage på instituttet og fortælle at han havde mistet dem. Gud ved hvor det materiale er blevet af, for tyven har jo helt sikkert godt vidst hvad det var. Man kan grue for at hvis han er død at familien ikke har vidst hvad det var og bare har smidt det i Forbrændingen da de tømte boligen efter bedstefar.....

21. februar kl. 11:08
Efter årelang ventetid: Nye ejendomsvurderinger ramt af datafejl

Det er et kæmpe problem at de offentlige registre er fyldt med crapdata. Dataene er skabt af ukritisk indtastning af data i tdernes morgen hvor de pågældende data ikke havde indflydelse på den daværende funktion. Nu muliggør de meget kraftigere computere til en meget lavere pris en masse nye automatiseringsmuligheder - i teorien. Imidlertid lever datakvaliteten ikke op til forventningerne. Det digitale motorregister er et glimrende andet eksempel, hvor en masse af forvaltningen af motorbeskatningen kunne gøres nemmere eller bedre, hvis bare data i DMR var valide eller i det hele taget til stede. I sin tid (Centralregisteret for Motorkøretøjer) anmeldtes køretøjer til syn og registrering via en håndskrevet formular. Har var der frit slag for hvad folk kaldte deres bilmodeller hvilket betyder for eksempel at VW 113, VW 1200, Bobbel, Beetle, Folkevogn alle er betegnelser for samme udgave af en Volkswagen 113. Oplysninger om udstyr og ændringer er stærkt afhængig af hvornår de blev udført og så videre. Motorstyrelsen er nu igang med et større oprydningsarbejde, men det er et sisofysarbejde fordi mange data ikke findes og nogen endda slettet. Og de tekniske data er slet ikke Motorstyrelsen ansvar men en anden styrelse (Færdselsstyrelsen). Jeg er sikker på at det bare er et eksempel som jeg nu kender til. Der er helt sikkert andre alle vegne. Se foreksempel på CPR. Fordi jeg er født FØR det blev oprettet og min fødsel og dåb er behørigt registreret i henholdsvis Søborggård sogns (fødsel) og Sankt Jakobs sogns (dåb) kirkebøger står de to datoer anført som "usikre" i CPR. Også den adresse jeg fraflyttede kort efter CPR registeret står som usikker! Og det helt gale er at der ikke er nogen proces og mulighed for at få det rettet!

15. februar kl. 11:39
Der er laaaaang tid til søndag

Den kvindelige lærer på Kemisk Grundkursus B i bygning 302 i foråret 1974 (mener jeg) havde købt sig sådan en HP35 og det var jo ret fascinerende hvad sådan en kunne. Og dyr var den - 3500 kr for HP35 og lidt senere 4500 kr for den lidt senere HP45, der kunne lidt mere. Ifølge Danmarks statistik svarer det til hhv ca. 19.000 og godt 22.000 idag. Pæn pris for sådan en lille sag! Det er muligt at det var laboratoriet der havde investeret - de priser lyser lige høje nok for en lektor.

8. februar kl. 11:49
Tak Peter!

Jeg tilslutter mig hyldestkoret - ikke en stor kunde men dog en kunde og jeg blev også ked af at læse det - men Peter bliver vel også ældre og det er klogt at sikre arvesølvet mens man selv kan bestemme retningen lidt. Jeg har ingen mening om One.Com andet end de er store og super rationelle så service er sikkert meget lig med selfservice. Vi får se. (Og tak til PHK for at give os et sted at udtrykke vores skuffelse (?))

2. februar kl. 13:17
Certifikat-brøler hos MitID gav usikker forbindelse: »Det må siges at være røde ører« (DigiTech)

Det er en udfordring for ALLE der ejer eller administrerer certifikater. Der er som udgangspunkt ingen hjælpemidler der hjælper en stakkels certifikatadministrator - det vil sige de store (som bevares Digitaliseringsstyrelsen eller deres leverandører) kan muligvis købe noget overvågningsudstyr som (også) kan holde øje med dette, men de mindre har næppe råd. Det er en manuel proces der uanset hvad vil medføre den her slags smuttere. Og hver gang kan alle kloge-Ågerne pege fingre men ingen finder og udvikler en permanent løsning. Alle andre driftsfejl med lignende effekt findes der alle mulige automatiseringsløsninger til.

2. februar kl. 09:30
Dataetisk Råd: Vi blev ikke hørt om »stærkt bekymrende« kunstig intelligens hos Skat

Det fordrer, sådan som det er skruet sammen idag, at politikerne, Folketinget, regeringen inddrager Dataetisk Råd. Der er åbenbart ikke et lovfæstet krav at de skal høres i alle relevante sager. Det er dog mærkeligt de ikke er på ministerierne høringslister så de automatisk for lovforlag mm tilsendt, men de kan jo også proaktivt holde øje med Høringsprotalen.

27. december 2021 kl. 12:18
Trods krav om skift: Det nye MitID kan ikke bruges til at bestille corona-test

Der er masser af steder hvor du kun kan bruge NemID. Selv den bank jeg fik MitID er ikke skiftet over endnu. Det virker lidt som om det kun er Digitalstyrelsens egen Nem-Login der tilbyder MitID som en option. Men det kommer vel efterhånden alle steder.

7. december 2021 kl. 10:35
Bankerne starter MitID-nedtællingen: NemID skal udskiftes inden 30 dage

Jeg fik min MitiD tidligt ved at bede banken om det (ville gerne kunne rådgive min mor på 90 når hendes tur kom) og det var piece of cake at få den nye MitID og jeg bruger den da også på den offentlige logon portal hvor den kan tilvælges. Men banken (Danske Bank) har stadig kun NemID logon mulighed....

1. december 2021 kl. 12:06
Rigspolitiet har brugt 73 millioner kroner på at håndtere teledata-skandalen

...var det ikke en tjeneste teleselskaberne udbød i 1980'erne med sådan nogen skærmtelefonerne?

12. november 2021 kl. 17:35
Digital post er nede i fire dage ved leverandørskifte: »Det er altid ubelejligt«

Jeg er IKKE imponeret. Jeg har siden 1995 i mit professionelle liv haft en nebengeschæft med at være arkitekt og projektdeltager når min daværende arbejdsgiver skulle flytte kundernes IT infrastruktur ind i arbejdsgiverens datacenter. Jeg har før årtusindskiftet flyttet 2 mainframesystemer fra Københavns omegn til det sydlige England fra sidst på lørdag eftermiddag ved forretningernes lukketid til søndag aften kl. 22 (vi var 1 sekund over da systemet var oppe - damn it! :-) ). Dataflytning kunne dengang ikke ske over nettet, så det var kopiering til bånd, transport midt om natten til Kastrup, charterfly til Southhampton og ud til datacenteret. Her blev det hele så kopieret til disk igen. Det kunne gøres på lidt over 30 timer Siden er der sket meget på netværkssiden og idag kan man på et par uger få dedikerede fiberforbindelser imellem datacentre i Storkøbenhavn og også imellem de større bycentre i andet. Jeg ved ikke hvilken platform e-boks kører på, men mainframesystemer kan idag flyttes med den nedetid der er fra man lukker systemet ned det ene sted og til man lukker det op det nye sted. Her taler vi om en nedetid på en times tid. Og på midrange/Intelplatformen kan man med VMWare flytte hele svineriet mens det kører. Så hvad det er NetCompany skal bruge 4 døgn til i 2021 er mig en total gåde! Men hvad ved de om drift? Er det ikke et softwarehus? Flytter de det hele med sækkevogne og flyttebiler?

26. oktober 2021 kl. 15:36
Sluk for pokker!

Morten, vi har jo været i samme organisation en gang, og der havde vi faktisk fast en årlig "shutdown" time om efteråret ved overgang til normaltid. Det var oprindeligt kun mainframesystemerne der blev lukket ned, men det var fordi der var usikkerhed om hvordan databasesystemer ville håndtere at tiden blev skruet tilbage ). Så man lukkede dem ned til kl. 03:00 DST og ventede så til kl. blev 03:00 igen hvor man så startede op. Selv et luftfartsselskab kunne leve med det, da de bare skrev alle boarding passene ud i forvejen og delte dem ud som folk mødte op. I den time tog vi også kniven til NESA for at se at UPSen og dieselgeneratorerne virkede. Og der galt det jo også midrangeserberne der kunne risikere at ryge ned hvis UPSen svigtede, så de kunder havde valget at lukke ned kontrolleret. Det fremgik at standard servicevinduerne. På et tidspunkt var der nogle sælgere og ledere der ikke forstod at sælge dette netop som et kvalitetstiltag, så det stoppede.

*) Da mainframe OS fik 2 timere - en HW timer og en OS timer og hvor man angav et offset imellem de to, der kunne ændres i drift, var der ikke teknisk behov for at lukke ned, men i flere år gjorde vi det alligevel netop på grund af de fordele der var ved det.

5. oktober 2021 kl. 19:52