Michael Deichmann

Hver fjerde dansker stempler MitID som 'dårlig'

Anden version af MitID Jeg må have en afviende udgave af MitID, for jeg instalerede den bare på telefonen og den har virket lige siden helt lige ud ad landevejen. Jeg hjalp også min gamle mor på 91 og hun bruger den også dagligt uden problemer. Mit eneste irritationsmoment var, at Nemlogin (den offentlige logonfunktion) i laaaang tid åbnede på Nem-ID siden, så man selv skulle skifte side. Den burde huske fragang til gang hvad man brugte sidst. Nu viser den MitID som det første.

21. november kl. 19:15
Ingen fyringer med Weshare-lukning: Udviklere skal fokusere på integration af Vipps

Hvornår får vi så den svenske pendant ind i folden?

11. november kl. 11:02
Eksperter revser MitID: »Det fungerer ikke«

Det er altid spændende at læse alle de her skrækhistorier. Jeg installerede MitID lige så snart min bank gav mig muligheden, og da den erhvervskonto min forening benytter åbnede for MitID nød jeg at jeg nu kunne bruge min private MitID og ikke skulle holde styr på et større antal NemID afhængig af de roller jeg havde i forskellige sammen. Datamodellen er tydeligvis ændret i forhold til NemID. Og bortset fra driftsproblemer hos Nets har det bare kørt. Jeg har også installeret det for min mor på 91½ og hun har heller ikke problemer med det. Det spiller bare.

29. september kl. 11:52
Organisation kan ikke udelukke strømafbrydelser og nedlukning i danske datacentre

Hvordan vurderer man at strømforbruget vil vokse OP TIL EN FAKTOR 6 på 8 år?

Elbiler

15. september kl. 13:01
Organisation kan ikke udelukke strømafbrydelser og nedlukning i danske datacentre

Åh ja, nu kører der vist ikke så meget på de datacentre jeg havde i tankerne (Kyndryl, BEC, SDC osv) og der er nok ikke politisk vilje til at godkende at slukke for de store techgiganters nye datacentre der lige er landet i landet. (I de gamle datacentre kan man sikkert med fordel lve en wall to wall gennemgang og slukke for udstyr der ikke bliver brugt - spørg ikke hvorfor jeg ved det er en god ide :-) ).

14. september kl. 11:50
Organisation kan ikke udelukke strømafbrydelser og nedlukning i danske datacentre

Man slukker ikke bare for et datacenter. For det første er der jo batteridrevet UPS, der dækker "hullet" indtil dieselgeneratorerne er oppe i omdrejninger. Databaser er bestemt ikke begejstrede for at blive slukket uvarslet, så det kan tage timer at de får "hæftet ende". Når det hele skal startes op igen skal det ske i bestemte rækkefølger, så det kan igen tage timer. I den tid kan centrale infrastrukturkomponenter være utilgængelige (rejsekortet, MitID, diverse banker for eksempel).

14. september kl. 11:21
Mens vi venter på MitID

Gentog øvelsen for min mor på 91. Og hun bruger det uden problemer. og både min Samsung og hendes iPhone er ikke sidste nye model - langtfra

2. august kl. 23:26
Mens vi venter på MitID

Føler mig udenfor.... Jeg indstallerede selv MitID da min bank gav mig muligheden - kørte lige efter bogen og jeg har ikke set mig tilbage. Sikke meget bøvl jeg er gået glip af!

2. august kl. 11:27
Digital rådgiver efterspørger open source: »Vi opdrager vores børn til at være afhængige af Google«

Det er jo ikke anderledes end generationer er opdraget med at man kun kan leve ved at køre Microsoft og Apple hhv. Nu har nogen så fravalgt dette til fordel for Google. Same shit.

20. juli kl. 11:03
Datatilsynet advarer cloud-kunder: »Det er vigtigt, at man har en exitstrategi«

30 dages exittid er da fuldstændig urealistisk for bare en middelstor virksomhed! Det er jo ikke tegnefilmsfirmaer!

24. juni kl. 10:56
Førerløse S-tog til Helsingør: Automatisering kan aflive regionaltog på Kystbanen (MobilityTech)

Det der er behov for er et Regio-S tog - et tog af lidt højere standard end S-togene, men med flere døre end de kommende IC5 for hurtigere passagerudveksling. Muligvis også en anden gearing så tophastigheden måske kun er 120 eller 160 km/t men accelerationen bedre. Det kunne højst sandsynligt løses med en let modificeret variant af de kommende IC5 så DSB reelt ikke introducerer en ny togmodel, men blot en variant. Disse tog kunne så køre i et lukket system imellem Helsingør og Roskilde og ingen ombygninger ville være nødvendige. Samme togtype kunne måske også benyttes i nogle togsystemer omkring Århus.

22. juni kl. 07:42
Digitaliseringsstyrelsen prøver for hårdt...

Jeg havde lyst til at skrive LOL, men det er tragikomisk!

2. maj kl. 11:56
Sociale medier koger: »MitID er en katastrofal brugeroplevelse«

Jeg ville gerne være på MitID tidligt så jeg eventuelt kunne hjælpe min mor på 91 med skiftet. Så så snart jeg opdagede muligheden i min Netbank (Danske Bank) satte jeg i værk, og det husker jeg som helt uproblematisk. Eneste irriterende ting nu er at diverse logonApps, der understøtter både NemID og MitID ikke husker at jeg sidst brugte MitID men viser NemID som førstevalg. NemID virker jo stadigt, men jeg har jo ikke skiftet for at jeg hver gang skal klikke på MitID fanen for at bruge den nye løsning. Jeg undrede mig også lidt over at jeg ikke skulle give password på PC'en når jeg bruger MitID, men den del tager appen på telefonen sig af idet man skal logge på evt. med biometri HVER gang man skal interagere. Der er ikke noget med at huske at man loggede på sidst. Det virker OK på mig.

13. april kl. 16:56
Professor: Formålet med MitID er ikke kommunikeret klart nok 

Da jeg forventede at skulle hjælpe bl.a min gamle mor hoppede jeg på vognen så snart min bank gav mig muligheden. Efter at have installeret kørekorts app og sundhedskort på telefonen opfattede jeg ikke installationen og overgangen til MitID som specielt bøvlet. De enkelte trin gav også mening - for mig. Mit største irritationsmoment er, at de forskellige logonløsninger, der nu tilbyder både nemiD og MitID ikke husker hvad jeg brugte sidst så jeg hver gang skal skifte til MitID hvis jeg vil bruge det nye. end ikke Digitalstyrelsens egen nem-login husker det.

30. marts kl. 12:28
Velkommen til det nye Version2

Min umiddelbare reaktion, hvor jeg læser det på en laptop, er, at det minder mig om de tidlige år på www. Primitivt og uskønt. Men man kan vel lære at holde af det?

24. marts kl. 10:10
Udbudsklage spænder ben for ny udvidelse af ANPG-overvågningen

Spændende om de nye anlæg så understøtter historiske nummerplader. Rart hvis en stjålen veteranbil på en trailer på vej mod Østeuropa vil blive spottet af en forbipasserende politibil med ANPG eller de stationære anlæg.

24. februar kl. 08:59
DASK diagrammer, eksempler

En nu forlængst afdød kollega fra S-huset havde lånt noget dokumentation af DASK (eller var det BESK?) som han viste os i Kaffestuen i S-Huset. Han havde et ærinde og efterlod mapperne omme bag desken mens han var væk - muligvis i sin taske. Da han efter en tid kom tilbage var de væk! Han var selvfølgelig knust - også fordi det ikke var skide smart at komme tilbage på instituttet og fortælle at han havde mistet dem. Gud ved hvor det materiale er blevet af, for tyven har jo helt sikkert godt vidst hvad det var. Man kan grue for at hvis han er død at familien ikke har vidst hvad det var og bare har smidt det i Forbrændingen da de tømte boligen efter bedstefar.....

21. februar kl. 11:08
Efter årelang ventetid: Nye ejendomsvurderinger ramt af datafejl

Det er et kæmpe problem at de offentlige registre er fyldt med crapdata. Dataene er skabt af ukritisk indtastning af data i tdernes morgen hvor de pågældende data ikke havde indflydelse på den daværende funktion. Nu muliggør de meget kraftigere computere til en meget lavere pris en masse nye automatiseringsmuligheder - i teorien. Imidlertid lever datakvaliteten ikke op til forventningerne. Det digitale motorregister er et glimrende andet eksempel, hvor en masse af forvaltningen af motorbeskatningen kunne gøres nemmere eller bedre, hvis bare data i DMR var valide eller i det hele taget til stede. I sin tid (Centralregisteret for Motorkøretøjer) anmeldtes køretøjer til syn og registrering via en håndskrevet formular. Har var der frit slag for hvad folk kaldte deres bilmodeller hvilket betyder for eksempel at VW 113, VW 1200, Bobbel, Beetle, Folkevogn alle er betegnelser for samme udgave af en Volkswagen 113. Oplysninger om udstyr og ændringer er stærkt afhængig af hvornår de blev udført og så videre. Motorstyrelsen er nu igang med et større oprydningsarbejde, men det er et sisofysarbejde fordi mange data ikke findes og nogen endda slettet. Og de tekniske data er slet ikke Motorstyrelsen ansvar men en anden styrelse (Færdselsstyrelsen). Jeg er sikker på at det bare er et eksempel som jeg nu kender til. Der er helt sikkert andre alle vegne. Se foreksempel på CPR. Fordi jeg er født FØR det blev oprettet og min fødsel og dåb er behørigt registreret i henholdsvis Søborggård sogns (fødsel) og Sankt Jakobs sogns (dåb) kirkebøger står de to datoer anført som "usikre" i CPR. Også den adresse jeg fraflyttede kort efter CPR registeret står som usikker! Og det helt gale er at der ikke er nogen proces og mulighed for at få det rettet!

15. februar kl. 11:39
Der er laaaaang tid til søndag

Den kvindelige lærer på Kemisk Grundkursus B i bygning 302 i foråret 1974 (mener jeg) havde købt sig sådan en HP35 og det var jo ret fascinerende hvad sådan en kunne. Og dyr var den - 3500 kr for HP35 og lidt senere 4500 kr for den lidt senere HP45, der kunne lidt mere. Ifølge Danmarks statistik svarer det til hhv ca. 19.000 og godt 22.000 idag. Pæn pris for sådan en lille sag! Det er muligt at det var laboratoriet der havde investeret - de priser lyser lige høje nok for en lektor.

8. februar kl. 11:49
Tak Peter!

Jeg tilslutter mig hyldestkoret - ikke en stor kunde men dog en kunde og jeg blev også ked af at læse det - men Peter bliver vel også ældre og det er klogt at sikre arvesølvet mens man selv kan bestemme retningen lidt. Jeg har ingen mening om One.Com andet end de er store og super rationelle så service er sikkert meget lig med selfservice. Vi får se. (Og tak til PHK for at give os et sted at udtrykke vores skuffelse (?))

2. februar kl. 13:17