Slettet bruger

Telefoncentral søges

Jeg har lige ryddet op i min gamle samling EDB (ja, det hedder det) udstyr. Det blev afleveret på genbrugstationen her i Slagelse.

Jeg ved at du, Poul-Henning bor i Slagelse. Prøv at besøge genbrugstationen og se om der er noget af det tilbage der har interesse.

Der er stadig lidt udstyr tilbage i skabet her:

Et NEC 16-bit AT SCSI Host adapter

Et par REALmagic Hollywood Plus DVD/MPEG-2 Playback Card, inkl Manualen.

Cheers

18. oktober kl. 14:15
Vi skal ikke have e-valg i Danmark – papirvalg er den bedste løsning

Med e-valg vil systemet være opkoblet i et netværk, og derved udsat for russiske hackerer, som det var i USA da (den russiskvenlige) Trump blev valgt. Ved det seneste præsidentvalg gik USA over til at bruge stemmesedler. Og Trump tabte.

Hmm!

16. oktober kl. 21:57
Kvalitetsjournalistik koster penge - også på Version2

Ja, det var så det. Tak for denne gang v2.dk

konto slettet

13. september kl. 12:09
Ny krypto-mining-proces kan »få enorm betydning for den globale energikrise«

Det er dyrt at lave god journalistik.. Hvad betaler Version 2 så DR for artiklen ?

12. september kl. 15:49
For 50 mio Rejsekort-prototype, tak!

Vi har allerede en prototype - den virker desværre ikke særlig godt.

Der er egentlig ikke så meget galt med rejsekortet som der er med hele takstsystemet bag, og dermed premissen for driften. Det er her man bør starte processen. Så kan der gå nogle år med at få trafikselskaberne til at acceptere en ny model for deres inbyrdes afregning, og så er der sikkert kommet en endnu bedre teknologisk løsning på den praktiske implementation af selve rejsekortet.

2. september kl. 12:45
Opdaterings-koks i Aula: Forældre kunne ikke bruge biometrisk login

Kan slet ikke logge ind, ford "højt sikringsniveau kræves" - og hverken nem- eller mit-id giver nogen form for respons. Offentlig it er amatøragtigt uden skyggen af bundgrænse. Luk lortet, og inddrag udviklerens egenkapital.

30. august kl. 20:57
Alle 7-Eleven butikker genåbnet efter ransomwareangreb

Jeg ved ikke med sikkerhed om det var "Ransomware", men min bærbar ville pludselig ikke starte normalt. Der kom en "hjemmeside" som angivelig skulle stamme fra "BitLocker" og jeg skulle indtaste en tal - som jeg ikke anede hvad var.

Flere dage senere tænkte jeg, at jeg ville prøve at lave en "Recovery Disk".

Begge bærbare er af samme mærke og var født med Windows 10. Så jeg lavede en Recovery disk på et USB drev på den (ældre) computer der stadig virkede og som brugte stadig Windows 10. Den kan ikke køre 11.

Det tog lang tid, men når disken var oprettet, bootede jeg fra Recovery disken på den nyere "låste" computer.

Og det virkede!

Jeg fik geninstalleret Windows 10 og har nu (igen) opdateret den nyere computer til Windows 11.

Jeg skriver fra den her ;-)

Et godt råd:

Når du anskaffer en computer, så køb et USB drev og opret en Recovery Disk som noget af det første.

For en sikkerheds skyld.

Cheers

13. august kl. 14:26
Hvordan hjælper vi flere folk til at bruge Linux?

Jeg undrede mig over dette indlæg. Det er ca 12 år gammel, men dukker alligevel nu op på Version2.

Nå, til sagen.

Jeg har lige installeret Linux (18.4) på min ældre Lenovo bærbar (Type 20J1) fra 2017.

Jeg brugte Rufus:

https://rufus.ie/en/

Det gik fint. Anbefalet.

Cheers

10. august kl. 13:03
Millioner af danskere bruger stadig kun e-Boks trods udbuds-nederlag til Netcompany

"E-Boks har 4,5 millioner brugere, . . . "

Nu har de bare 4,499.999 brugere.

Jeg var faktisk ikke klar over at den eksisterede.

Tak for oplysningen.

14. juni kl. 15:48
Kritik af regeringens digitaliseringsstrategi: »Jeg kan nærmest ikke finde et ord om mere brugerinvolvering«

Nogen gange virker det som om at årtiers debat om Usability og UX ikke er trængt ind til statens udviklingsstrategier. At involvere brugeren - og at arbejde med extreme user cases burde stå på side et i manualen.

Statens løsninger skal kunne bruges af alle.

9. juni kl. 19:16
Kære MF'er...

Bravo!

16. maj kl. 13:55
MitID-stormløb på danske banker: Får op til 50.000 support-opkald om ugen

Er det nu brugerne som er "it-inkompetente"? Næh. Der er tale om systemer, der udvikles uden hensyn til User Experience.

29. april kl. 08:54
Folkeskolens it-fag svæver i uvished

På samme grundlag som en IT-mand kan udtale sig om hvad en lærer forstår.

21. april kl. 12:45
Professor forsvarer milliarddyr udvikling af ejendomsvurderingssystemet

Kære Michael,

Tak for dine kommentarer.

Jeg har nu lagt flere relatederede artikler på.

Normalt lægger vi et sted mellem 3-5 på hver artikel, men når du nu så specifikt efterlyser det, har jeg lagt en del flere på.

Jeg er glad for, at du med interesse har læst artiklen.

Hav en go' dag.

Vh Steffen

6. december 2021 kl. 15:21
Digital post er nede i fire dage ved leverandørskifte: »Det er altid ubelejligt«

Ja, det er det glade vanvid. Svarer til at vi alle skulle sætte flere postkasser op ved vejen - én til hver leverandør af omdeling. Det er en ommer!

27. oktober 2021 kl. 17:18
Digital post er nede i fire dage ved leverandørskifte: »Det er altid ubelejligt«

Mon den nye postkasse så kan håndtere at der ikke sendes mail/sms om post man har læst to timer forinden. nu modtager jeg oftest først en mail, og derefter en sms - med timers mellemrum.

27. oktober 2021 kl. 10:59
Flere partier gør digitalisering i fængslerne til krav: »Elektroniske journaler bør være en selvfølge«

Kære Søren,

Tak for dit spørgsmål.

Da landets fængsler hører under Kriminalforsorgen, er de ikke underlagt regionerne, der almindeligvis driver sundhedsvæsenet. Derfor er de ikke koblet op på regionernes EPJ-løsning.

En anden udfordring er spørgsmålet om, hvorvidt de indsattes sundhedsdata så at sige bliver "brændemærket", hvis det fremgår, at man er blevet undersøgt af en fængselslæge. Det skal der findes en teknisk løsning på.

Hav en god dag. Vh Steffen Journalist på Version2.

21. oktober 2021 kl. 10:23
Rejsekort skal moderniseres: Ny direktør vil bruge erfaringer fra leverandørslagsmål

Systemet er designet i slutningen af halvfemserne... Udfra datidens teknologiske muligheder.

Den største hurdle for et ordentligt og velfungernede rejsekoert - og ordentlig og velfungernede offentlig transport i det hele taget er takststrukturen, og det faktum at de enkelte trafikselskaber allesammen gerne vil have et lidt større stykke af kagen end de andre.

17. oktober 2021 kl. 12:39
Vi klager til Erhvervsstyrelsen

Er også begyndt at modtage advarslerne.

Med venlig hilsen Daniel

15. oktober 2021 kl. 20:42
Kære Rejsekort(et)...

Jeg har efter en periode med omkørsel konstateret at ca 50% af rejserne på mine to børns rejsekort, som de bruger til og fra skole i nabodistriktet, er registret forkert. Fejlene er virkelig spændende, som f.eks. at have stået på ca 2km fra bopælen, i retning væk fra skolen.

Alle rettelser er meldt ind, og lovet korrigeret, med orange, på rejseoversigten inden 30 dage. Det skal åbenbart hånd-hulles, indend et kan indlæses i deres datamat.

Jeg har ved samme lejlighed fortalt rejsekort A/S at fremditidige fejl udløser en kontrolafgift på kr 750.- Det vil de sjovt nok ikke godtage, men den sag er vi så bare ikke færdige med endnu.

18. september 2021 kl. 15:59