Rasmus Wihlborg Jelsgaard

Terrorpakke: Nye it-systemer til politiet og FE skal kunne knække kryptering

Med mindre der foreligger en minority report, der viser noget andet selvfølgelig...

Jeg ønsker ikke at være en del af et samfund, hvor man kan dømmes for en forbrydelse, man ikke har begået. Det håber jeg virkelig heller ikke du gør, men det er det indtryk jeg sidder med efter at have læst dine indlæg.

Ved at indføre gennemgribende overvågning frygter jeg, at vi i færd med at begå en forbrydelse mod vores retssikkerhed, der i alvorlighedsgrad langt overstiger tabene af de enkelte menneskeliv. Jeg ved godt, det kan lyde kynisk, men lige her er der tale om principper, der er så vigtige, at de må og skal forsvares for enhver pris.

Det kan være, jeg misforstår din udlægning, så må du endelig rette mig!

Mvh Rasmus

19. februar 2015 kl. 18:44
Anonymous hacker jihadist-side

Henrik, det er ikke en forbrydelse at tænke eller beskrive mulige ulovlige handlinger. Det håber jeg heller aldrig det bliver.

12. januar 2015 kl. 18:26
Hovedløse hævnere: Tekniske problemer plager nyt Assassin's Creed-spil

Når man udgav et spil "I gamle dage"

Pps. Jeg er glad for at jeg ikke er spiludvikler, når man tager kompleksiteten og størrelsen af moderne spilverdener i betragtning.

Lige præcis. Helt tilbage i de gamle dage var spillene nemlige ofte et produkt af én mands arbejde. Det kan slet ikke sammenlignes med nutidens spil-projekter, der i budget og antal involverede mennesker bedre kan sammenlignes med en Hollywood-produktion. Det er mange år siden omsætningen indenfor computerspilsbranchen blev sammenlignelig med den svimlende ditto indenfor filmenes.

Det interessante er derfor, hvorfor spilfirmaerne vælger at bruge deres kunder som beta-testere, som du rigtig påpeger. Jeg tror, der er to hovedårsager:

  1. Spil som softwareprojekt -og produkt har en kompleksitet, der nok næppe findes i mange andre typer software. Tilføjer man online-aspektet med alle de ekstra problemstillinger, det medfører, bliver test-indsatsen, der skal til for at sikre, at man fanger alle (vigtige) fejl, nærmest uoverstigelig.
  2. Spilproducenterne har haft held til at få kunderne lullet ind i en overbevisning om, at det er en god ide at forudbestille spillene. Dette på trods af de mange eksempler på halvbagte produkter, der er langet over disken i det sidste årti. Man skal ikke have det store kommercielle kørekort for at indse, at producenternes incitament for at øge testindsatsen dermed er stort set ikke-eksisterende. Når kunderne villigt betaler for et produkt af ukendt kvalitet, ja så skulle man da være et skarn, hvis man ville udhule egen profit ved at bruge flere penge på noget så usexet som test.

Den eneste vej ud af suppedassen jeg kan se, er at køberne skal give deres mening til kende med pengepungen. Lad være med at forudbestille. Lad være med at købe DLC, der patch'er spillet op til, det burde have været, da man købte det osv.

Eller måske endnu bedre - støt indie-spilfirmaerne. Min erfaring har været, at her har man en helt anden holdning til sine kunder. Man sætter en ære i at levere et godt produkt. Skulle der være alvorlige fejl bliver de faktisk rettet - og hurtigt. Det er en helt anden oplevelse som kunde.

Er der andre, der kan komme på endnu bedre ideer?

16. november 2014 kl. 11:04
Datatilsynet undersøger kommuners tilsyn med personoplysninger

Det er meget muligt, men han har nu i den pointe i den forstand at det nuværende setup er meget tungt administrativt. Synes egentlig det ville være fair nok at lægge ansvaret for at kende til lovgivningen omkring håndtering af personfølsomme oplysninger over til leverandørens og så droppe kravet om at underskrive samme aftale pr. kunde for hver eneste person, der kan tænkes at komme i nærheden af noget følsomt. Det er simpelthen for stupidt som det er nu.

3. november 2014 kl. 07:08
Jeg døber dig, Harddisk1 i Stuepc2. Yeah, right.

...hedder epo. Herpå ligger de virtuelle servere contador, riis, armstrong m.fl.

1. oktober 2014 kl. 18:28
Norge dropper valg via internettet: Ikke hemmeligt nok

Men mens i er mere bekymrede over det tekniske aspekt, er jeg mere bekymret over at idioter og folk uden kendskab til økonomi/politik osv. har stemmeret - samt at de idioter man nu engang kan stemme på ikke er kvalificeret til jobbet.

Ja, hvis bare vi kunne samles om én stærk mand med de rigtige ideer og en letforståelig plan for fremtiden. Nå, nej, den model har været afprøvet i Tyskland i 40erne.

Du kan ikke i din argumentation for dit løsningsforslag med VoteCoints bare se bort fra kravet om anonymitet - ellers digitaliserer du jo ikke valghandlingen, men ændrer den.

Det er to forskellige diskussioner, du blander sammen.

26. juni 2014 kl. 12:06
Norge dropper valg via internettet: Ikke hemmeligt nok

Men mens i er mere bekymrede over det tekniske aspekt, er jeg mere bekymret over at idioter og folk uden kendskab til økonomi/politik osv. har stemmeret - samt at de idioter man nu engang kan stemme på ikke er kvalificeret til jobbet.

Ja, hvis bare vi kunne samles om én stærk mand med de rigtige ideer og en letforståelig plan for fremtiden. Nå, nej, den model har været afprøvet i Tyskland i 40erne.

Du kan ikke i din argumentation for dit løsningsforslag med VoteCoints bare se bort fra kravet om anonymitet - ellers digitaliserer du jo ikke valghandlingen, men ændrer den.

Det er to forskellige diskussioner, du blander sammen.

26. juni 2014 kl. 12:06
Sådan afmonteres 5 myter om cloud

Peter: Jeg tror ikke der er nogen på v2, der har et problem med at man skriver om et produkt man er professionelt engageret i. Den generelle modtagelse af den type indlæg plejer at bero på om man har et interessant perspektiv eller ny viden at dele ud af. Jeg synes måske også tonen ovenfor er lige skarp nok, men må indrømme at det hele mest af alt minder om det materiale, (jeg forestiller mig) der bliver delt ud til junior-sælgerne hos Verizon... Og det er en skam for emnet er egentlig super relevant og jeg kunne godt tænke mig at høre mere. Og meget gerne fra en, der arbejder med Cloud løsninger til daglig. I stedet for mere brok, er der så ikke nogle teknikere der har lyst til at fortælle om deres erfaringer fra det virkelige liv med de problemstillinger som indlægget berører?

30. august 2013 kl. 20:22
It-konsulent knalder norsk politiker for nøgenhack i Apples iCloud

Ergo: Kvinden må indse at det ikke er en personlig hetz mod hende, men at hun nok skulle tjekke sin iPhones iCloud-indstillinger. Hvis hendes telefon er sat til sync med iCloud må hun se sig sur på Apple i stedet for Høyre-politikkeren.

Jeg forstår ikke helt dit argument. Som jeg læser dit indlæg, argumenterer du for, at offeret i sagen skal rette vreden mod producenten af et IT-produkt fordi en 3. part har udnyttet det til at gøre noget, der uomtvisteligt er ulovligt? Det har jeg svært ved at følge. Det er måske mig, der overser noget?

29. juli 2013 kl. 13:04
Atea har lunkne forventninger til Windows 8

De tal der virkelig kunne sige noget om markedsandelene er der jo ingen der vil ud med.

Det tror jeg til dels du har ret i. Det er noget nemmere med smartphones og tablets, hvor det er mere reelt at tælle solgte enheder.

Min pointe var egentlig mere, at kampen om operativsystemet som produkt, måske mere er en kamp om forretningsmæssig positionering - for Microsoft i hvert fald.

Som jeg ser det, har Microsoft mistet en del af sin betydning og dominans som OS leverandør af forskellige årsager:

  1. Operativsystemet i sig selv bliver mindre relevant efterhånden som flere opgaver løses i en browser. Det er omvendt en af grundene til Googles succes, idet de forstår at levere online services, der understøtter de opgaver som man som privatforbruger har brug for på en (for det meste) simpel og letforståelig måde. Google Apps er et eksempel. Artiklen her: http://blog.seattlepi.com/microsoft/2011/07/21/office-drives-microsoft-to-record-q4-annual-revenue/ viser, at det i dag er erhvervslivets brug af Office, der giver øget vækst for Microsoft i kontrast til en faldende indtjening på salg af Office til private. Den tendens tror jeg vil fortsætte, idet mange almindelige mennesker sagtens kan bruge f.eks. Google Docs til deres behov for tekstbehandling.

  2. Apple og Samsung har en stor markedsandel indenfor smartphones sammen med en håndfuld betydende spillere, se f.eks. http://bgr.com/2012/10/26/smartphone-market-share-q3-samsung-apple/Her er det svært for Microsoft for alvor at være med, hvis de skal levere apps og services til privateforbrugerne. De mangler et produkt, der kan differentiere dem fra konkurrenterne for at vinde momentum i kampen om forbrugerens gunst - jeg har svært ved at få øje på det i hvert fald?

  3. På smartphones og tablets er selve operativsystemet ikke så fremtrædende som på desktoppen, det er sværere at markedsføre det som produkt overfor privat forbrugere, der som jeg skrev i det første indlæg typisk ikke har fokus på de samme problemstillinger som erhvervskunderne.

Af disse grunde tror jeg Microsofts strategi fremadrettet er at fokusere på erhvervslivet og produkter, der er stærke, hvor Apple er svage - f.eks. administration af mobile enheder, samt områder, hvor Google mig bekendt endnu ikke har et verdensklasse produkt. Det kunne f.eks. være:

  1. Software til Business Intelligence, administration og finans (jeg tænker her på deres opkøb af diverse softwareleverandører indenfor dette område)

  2. En software-stak, der giver erhvervskunderne, det de har brug for i en infrastruktur der skal støtte op om pkt. 1, mit bud er at det bl.a. er derfor de opkøbte anti-malware virksomheder for at kunne tilbyde Security Essentials som en del af deres løsning.

  3. Et OS, der opfører sig og føles ens på tværs af mobile enheder og desktop, og som er nemt for IT afdelingen at administere, igen for at gøre det attraktivt for erhvervslivet.

Der kan være helt andre grunde, men jeg synes man aner en rød tråd i deres opkøb og fokusområder.

30. oktober 2012 kl. 20:19
Atea har lunkne forventninger til Windows 8

...interessant om Windows 8 slår igennem. Personligt tror jeg, det afgørende punkt bliver om Microsoft kan demonstrere, at de kan løse de udfordringer som større krav til mobility giver virksomhedernes IT-organisation i deres arbejde med sikkerhed og forvaltning af data. Det er en god pointe, at der er masser af områder, som tablets og mobile enheder nok ikke kan erstatte lige med det samme, eller hvor andre behov end tilgængelighed er vigtigere, f.eks. sikkerhed og mulighed for styring af hvem der har adgang til hvad. Jeg tror mest på en blanding i det næste stykke tid, hvor den generelle tendens helt sikkert vil være i retning af tilgængelighed og mobilitet. Hvis Microsoft kan levere varen i form af enterprise værktøjer til at lette administrationen af alle de nye muligheder, så tror jeg de på erhvervsmarkedet vil slå Apple af pinden eller i hvert fald kan holde fast i deres andel. Privatmarkedet mener jeg er en anden sag, her er der nok mange, der stadig vil gå efter lækkerhedsfaktoren i Apples produkter fremfor aspekter som sikkerhed og administration, som nok ikke er ligeså sexede i de fleste menneskers øjne (kryptografer undtaget naturligvis). Vi får se. Banen er kridtet op til en interessant duel mellem Microsoft, Google og Apple på flere områder, hvor operativsystemet i sig selv måske i virkeligheden er det mindst interessante forstået på den måde, at det lige nu ser ud til at handle om, hvem der kan tilbyde apps på en måde, der passer ind i erhvervslivets behov. Her mener jeg Microsoft står stærkt allerede med deres position indenfor software til finans bl.a. Måske de kan overraske med produkter, der giver en helt ny tilgang til den type af opgaver? Google og Apple har godt fat i privatmarkedet, ingen tvivl om det. Det kunne være være grunden til at Microsoft selv i deres lancering af Windows 8 slår på tromme for, at de har en god løsning på erhvervslivets behov ifbm. stigende ibrugtagning af mobile enheder?

30. oktober 2012 kl. 19:32
Microsoft advarer mod Java

Er det ikke relativt indlysende at en platform med en stor udbredelse er attraktiv som mål for angreb? Jeg forstår ikke helt, hvad der skal hidse mig op. Jeg må tilstå jeg ikke har læst artiklen, der refereres, men jeg fik heller ikke lyst til det efter at have læst artiklen. Nå, nok om det.

Jeg synes egentlig Jacob Nordfalk åbner en langt mere interessant diskussion. Er der nogen, der har et bud på, hvilket sprog, der bliver en reel udfordrer til Java som general purpose sprog med gode (rigtig gode) 3. parts libraries? Jeg synes Oracles seneste tiltag lugter af at Java på den lange bane bliver droppet som primærvælg både som undervisningssprog og som open source darling, hvis der kommer en bare nogenlunde seriøs konkurrent.

Det kunne i princippet være C#, det står jo frit for at lave sin egen implementering. Det er stykke tid siden jeg har fulgt Mono, kunne det være et seriøst bud på sigt? Eller skal kongens efterfølger komme andetsteds fra? :)

2. august 2012 kl. 21:30
Netgroup efter kæmpe-nedbrud: Kunderne vidste godt, der ikke var fuld redundans

ikke at læse kontrakten med en leverandør man indgår en kritisk driftsaftale med, som det gør at afvise kundernes kritik, som jo faktisk er det Netgroup er ude i her. Jeg synes det er slapt at komme med en udmelding, hvor man i bund og grund ikke påtager sig ansvaret for ulykkerne. Rimeligt eller ej, den hænger man altså på som direktør. På den anden side er det også klogt at læse betingelserne igennem, før man placerer vigtige systemer hos en leverandør. Det er selvfølgelig nemt at sige, når ulykken er sket, men jeg synes jf. ovenstående uddrag af betingelserne, egentlig at det er rimelig klart formuleret, hvad man kan forvente, når skaden en sket: ingenting, på nær måske nogle procenter skåret af næste regning.

Det er en dårlig ide at forventningsafstemme med tilbagevirkende kraft og det virker lidt som om det er det, direktøren er i færd med her.

Tag ansvaret på jer, find ud af hvad der er sket og arbejd på at sikre, det ikke sker igen. Det er det, man forventer af en seriøs leverandør, ikke forklaringer om, hvorfor man som kunde egentlig har misforstået alt muligt.

16. maj 2012 kl. 18:56
Slut med cowboy-hosting? Nyt e-mærke på vej til hostingfirmaer

Måske har du ret.

En afgørende forskel kunne være, at hosting - hvis vi altså taler om de lidt dyrere services - primært er en service for virksomheder. Dette står i kontrast til e-mærkets primære målgruppe som er private forbrugere. Jeg kunne bedre forestille mig, at professionelle indkøbere kunne finde på at bruge tid på at sætte sig ind, hvilke standarder en potentiel leverandør lever op til end gennemsnitsdanskeren, der skal købe et par bukser i en online biks. Hvorom alting er, vil jeg sige, at det altid er positivt, når man i en branche er kritisk overfor sit eget arbejde og forsøger at hæve niveauet. Det er jo netop professionalisme. Jeg glæder mig til at se, hvad der kommer ud af det.

15. maj 2012 kl. 20:20
Natlig opdatering smadrer NemID-certifikat - Danske Bank skifter til nød-login

At tænke sig at en område direktør står og fortæller sine kunder at man da bare tager et billede af sit PapID kort viser jo hvor lidt sådan en (Pardon my french) tåbe, har sat sig ind i tingene.

Er du overrasket over det? Min egen erfaring er, at ledere ikke nødvendigvis sætter sig godt ind i teknikken. Det er vel heller ikke altid deres opgave. Jeg er nu enig i, at det er rimeligt friskt at stå og opfordre til brud på betingelserne for anvendelse af NemID. Der må sidde nogle store cojones på den mand :)

Men, jeg kan til gengæld høre, at benævnte områdedirektør har sat sig godt ind i den situation som brugerne af NemID befinder sig i. Nemlig, at man har idriftsat et system, der er så klodset og uigennemtænkt at det første, der sker er at innovative mennesker straks finder på workarounds, der får brugen til at være tålelig. Det sker vist næsten altid i den slags situationer og er vel nærmest en lovmæssighed indenfor udvikling af IT-løsninger.

Hvor mange incidents af samme kaliber, der mon skal til før NemID endelig får sparket? Det er det gode spørgsmål.

Mit gæt er, at det sker, når det bliver et forretningsproblem for bankerne. Lidt øffen blandt slutbrugerne over at det er besværligt er formodentlig ikke nok til at give dem rynkede bryn. Hylen og skrigen fra den - trods alt bedrevidende (i den positive forstand) - danske tenikerhorde her på v2 er nok desværre heller ikke nok. Eklatante dumheder, som den, vi var vidner til i dag kunne godt give anledning til eftertanke og en overvejelse af om det er den rigtige leverandør og løsning, man har valgt. Til sidst kan det endda komme så vidt, at man i ledelsen spørger nogen med teknisk indsigt. Og herefter kan det være, der sker noget.

21. marts 2012 kl. 19:52
Så oldnordisk er politiets it-miljø: Nostalgisk gensyn med 1980’erne

Jeg synes faktisk at sørgeligt er en underdrivelse af rang. Det nager mig at man sætter folk til at passe et kritisk vigtigt arbejde, men ikke tager deres behov for arbejdsredskaber seriøst. Ikke dermed sagt at IT systemer er svaret på alle politiets problemer, men det kan ikke passe at vi ikke er kommet videre end et system, hvor vi sætter strøm til nogle dokumenter. Det er ikke tilfredsstillende.

Det er svært som udenforstående at vide, hvad der mest presserende, men det må være muligt at lave et mindre projekt, hvor formålet er at understøtte en eller flere af de vigtigste arbejdsopgaver på en måde, hvor man udnytter moderne teknologi. Det kunne være fedt at lave et projekt, hvor folk frit kan byde ind med ideer ud fra en relativt afgrænset problembeskrivelse og se, hvad vi kan finde på. Er det ikke noget, man kunne sætte gang i version2 regi?

Jeg er egentlig ligeglad med, hvem der løber med en evt. ordre i sidste ende, både betjent og borger er jo klart bedst tjent med at vi gør hvad vi kan, for at de træffer de rigtige beslutninger på det bedst mulige grundlag. Og det kunne jo være at der kom nogle helt nye ideer på banen, der var billigere end det man umiddelbart forestiller sig et nyt, kæmpestort, og helt færdigt system kunne koste. Måske kan det også leveres i løbet af 2013 så :)

9. februar 2012 kl. 19:37
Browser-extensions er dårligt kodet

...er formodentlig ikke væsentligt forskellig fra alt andet kode, der bliver skrevet. Jeg ved det ikke, men ville meget gerne se noget forskning og/eller statistik, der kan underbygge/afvise påstanden?

Udvikling og test af browser extensions er en anden snak. Det er interessant, hvis der mange fejl i dem ifht. andet software, hvad jeg dog også gerne vil se dokumenteret, før vi hidser os op og hudfletter de stakkels extension udviklere. Hvis det er tilfældet, kunne et forsigtigt bud være, at det er svært at integrationsteste kode, der skal køre i et heterogent miljø med et stort antal slutbrugere.

Jeg kunne også forestille mig at det kunne være svært at lave automatiserede tests af den type af software. Er der ikke nogen, der arbejder indenfor området som udvikler, der kan kaste lidt mere lys over det? Hvordan griber man det an og hvordan er omkostningerne ifht. andre typer af software, hvor man måske selv har mere kontrol over de systemer, man skal integrere med?

9. januar 2012 kl. 18:13
Dansk mangelvare: Kreative udviklere

Det mest iøjnefaldende ved denne debat - som er spændende - er efter min mening, at det er så få, der snakker om overgangen fra startup til at være en mere moden virksomhed. Med moden forstår jeg, at man når en fase med et etableret produkt, der er i drift mange steder og hvor man har kunder, der er dybt afhængige af produktet som en del af deres forretning. Der er ingen tvivl om at alle videnstunge virksomheder ønsker ansatte, der kommer med gode ideer. Det siger sig selv. Jeg synes ofte de rigtig gode resultater opstår, når virksomheden evner at høste frugterne af både type A og B og alle de andre typer mennesker, der arbejder i en virksomhed. Sidder man 4 mand i en kælder og udvikler software, er det givetvis rigtig dejligt, hvis alle evner at tænke nye måder at kombinere teknologi på for at lave virkelig gode produkter. Har virksomheden 50 eller 100 ansatte, er det væsentligt at ledelsen forstår at udnytte den dynamik, der opstår, når man har en gruppe af medarbejdere, der skal løse forskellige opgaver. Vedvarende kundetilfredshed opnås ikke nødvendigvis udelukkende af evnen til konstant at lave nye, fantastiske features, men i ligeså høj grad evnen til at sikre stabil drift af det eksisterende produkt og det at tage de problemer, der opstår i den daglige drift seriøst.

I stedet for at fokusere på den enkelte udviklers evne til at tænke udenfor kendte rammer og teknologier, bør man fokusere på at udnytte de forskellige talenter, de ansatte har til at servicere kunderne bedst muligt. Måske har én af de ansatte et stærkt afslutter-gen. Det vil måske være den helt rigtige at sætte i spidsen for leverancen af releases. Skidt med om han eller hun er den, der får de mest geniale indfald og næsten kan gå på vandet. Det handler (også) om at få nye releases færdige og til kunderne, hvor de skaber værdi.

En anden ansat er måske stærk som ide-generator, men ikke nogen god afslutter. Super - træk på ham til at generere ideer, der måske bliver til produkter eller nye features. Jeg mener ikke nødvendigvis det er et problem, at man ikke selv kan realisere det hele, hvis man oprigtigt engageret i projektet og har de kommunikationsevner, der skal til for at visualisere ideen for de andre, der skal bidrage til projektet.

Et hurtigt blik på Tradeshifts stillingopslag gav mig en fornemmelse af, at man er meget skarp på hvilke skills man ønsker og på hvilket niveau, men der er ikke mange ord om, hvilken type person, man forestiller sig skal bestride jobbet - højst et par standardbemærkninger om at man skal kunne vidensdele osv. Den sang, tror jeg alle udviklere hører ved festlige lejligheder og det er vel i dag et krav for overhovedet at arbejde i branchen?

Jeg tror et job bliver interessant for mange, hvis man kan se, hvordan man kan bruge sine personlige egenskaber, for så kan man allerede visualisere arbejdssituationen for sig, når man kan se, hvordan man kan gøre en forskel i organisationen. Og det tænder givetvis rigtig mange af type B, hvis vi nødvendigvis skal rubriciere på den måde. Måske er det Tradeshift, der skal tænke ud af boksen i forhold til ledelse og ansættelse? Er man ledelsesmæssigt på det høje niveau, man forventer fagligt af sine fremtidige ansatte?

18. december 2011 kl. 18:58
Ubuntu 11.04 får Version2-tæsk: »Vista-udgaven af Ubuntu!«

Jeg synes der er en underliggende debat, der kunne være mere interessant end om der er fejl i Ubuntu 11.04. Som IT-professionel tror jeg de fleste vil medgive, at der er bugs i software, der bliver brugt af et anseeligt antal mennesker og med en vis kompleksitet.

Spørgsmålet er så, hvordan man som IT-professionel forholder sig til den situation. Hvis softwaren er vigtig nok, vil de fleste nok vælge at teste at en ny version vil fungere med den ønskede konfiguration efter en opgradering.

Hvis det man opgraderer er et operativsystem, er det nødvendigt at teste at de applikationer man skal bruge på det, også vil fungere efter en opgradering i det miljø, man vil opgradere. Jeg har egentlig svært ved at se, hvordan opgradering af en privat maskine i al væsentlighed adskiller sig fra en server i et produktionsmiljø, så længe det er vigtigt for en eller flere brugere at tingene fungerer?

Hvis det ikke er vigtigt at maskinen fungerer, kan man jo prøve at opgradere og se hvad der sker. Hvis det ikke fungerer, kan man trække på skuldrene og glæde sig over, man ikke mistet noget vigtigt.

Som Mikkel Høgh skriver, kan man selvfølgelig vælge at skyde skylden på release managers, eller hvem der ellers står først for. Jeg skal ikke gøre mig klog på, om Canonicals release managers er dygtige nok eller ej. Men jeg synes ikke det handler om at man skal påtage sig et leverandør-ansvar, jeg synes det handler om at man skal håndtere test af nye releases, nå ja, professionelt?

4. maj 2011 kl. 19:38