Sune Buhl

Standardkodeord hos Region H: 'vip123' - brugere blev anbefalet ikke at skifte det

Hvis man yderligere skulle forbedre brugervenligheden (men ikke sikkerheden ;-) ) kunne man indføre Single Sign On (SSO), så brugere der er logget på et Windows domæne ikke behøver at logge ind.

Single Sign On findes allerede i Region H. Men dækker ikke alle systemer, f.eks. vip-portalen.

I forhold til tidligere bemærkning om budgetter, så er færre, nemmere og hurtigere login som jeg husker det, en stor del af besparelsen i SP.

18. oktober 2017 kl. 12:45
Brugernavne og kodeord flød rundt i åbent dokumentsystem hos Region Hovedstaden

@Anne-Marie Krogsbøll

Jeg synes egentlig jeg i mit tidligere svar medgav at en kontrol før udgivelse var en god ide, så jeg vil ikke kommentere mere på den del. Og jeg synes så absolut at denne sag har udgjort / udgør en sikkerhedsrisiko.

De 1000 redaktører er nok ganske retvisende (men jeg har ikke præcis viden herom). Husk på at vi i Region H. er mere end 40.000 ansatte. På Herlev og Gentofte hospital alene 7.000 eller deromkring. Der er typisk redaktører helt ned i afsnitsniveau (under-afdeling) og typisk flere. Der er mange instrukser og arbejdsgange. Udover nye, så er det jo også opdateringer af eksisterende, så der er meget arbejde forbundet hermed.

Og så tror jeg at jeg stopper med indlæg nu - vil ikke ud i en længere diskussion :-)

16. oktober 2017 kl. 14:15
Brugernavne og kodeord flød rundt i åbent dokumentsystem hos Region Hovedstaden

Nu er der jo ret mange hospitaler, afdelinger og ansatte i region hovedstaden. Instrukser / vejledninger skrives lokalt, så derfor er der behov for et stort antal redaktører.

Men derimod ikke sagt, at en praksis med en eller flere centrale godkendere eller et automatisk system der kontrollere instrukser / ændringer for loginoplysninger ikke ville have været en god ide.

I min afdeling har vi dog altid været obs på at systemet er åbent og derfor undgået følsomt indhold af enhver karakter. Men som sagt, så er region hovedstaden en stor maskine.

16. oktober 2017 kl. 13:33
Sundhedsplatformen dumpet som EPJ-løsning i milliardstort udbud fra Region Syd

Der findes et interface ved navn HL7. Det bruges allerede i Region Hovedstaden til at sende data mellem Sundhedsplatformen (EPIC) og de systemer der stadig kører separat . F.eks. systemer der skal bruges, da de er bundet til specifikt medikoteknisk udstyr.

16. august 2017 kl. 11:16
Microsoft 365 er den nye pakkeløsning Microsoft vil sælge til virksomheder

Office 365 er eftersigende på vej til at blive den nye standard i Region Hovedstaden . Mon ikke de har lavet en fuld aftale, altså denne "Microsoft 365" aftale efter problemerne med end-of-life support på XP for nogle år siden.

12. juli 2017 kl. 13:36
Halvdelen af danske unge streamer film og tv ulovligt

Jeg har gang i præcis samme projekt. Der bliver rippet et par DVDer hver aften, så Plex serveren udvider sig løbende.

Super godt koncept. Og for DVD kan de faktisk komprimeres til en rimelig fordeling mellem kvalitet og datamængde.

23. november 2016 kl. 07:23
Vicedirektør på Riget om go live for Sundhedsplatformen: »Alt gik efter planen«

Der er tale om meget store datamængder i et system der aldrig står stille. Mange ting kan (og er) heldigvis blevet konverteret automastisk, men der er begrænsninger i hvor meget der kan overføres indenfor et kort lukkevindue.

Sundhedsplatformen afløser desuden rigtig mange forskellige systemer, nogle med rigtig mange år på bagen - og igen, ingen af disse har kunne ligge stille mens man har lavet datakonvertering og migrering.

Godt starten gik så godt. Så håber vi at Region H. i de næste måneder, kan bringe SP op på det niveau der ønskes.

5. november 2016 kl. 19:40
Læger om Danmarks største sundheds-it-projekt: Det lægger Herlev Hospital ned

I mit daglige arbejde har jeg fulgt projektet tæt. Det er et kæmpe projekt, der kompliceres af at det skal erstatte virkelig mange eksisterende løsninger på tværs af hospitaler og regioner.

Og grundet erhvervet er det svært, at trække stikket og give sig god tid.

I forhold til go-live drosles der ned i det omfang det er muligt. Og så er der selvfølgelig uddannet en masse superbrugere - også fra regionens andre hospitaler. De skal koncentrere sig 100 % om at yde support det første stykke tid.

Jeg krydser fingre og håber på en opstart uden alvorlige problemer.

I forhold til lægernes arbejdsbyrde, er den største omstilling at de selv skal skrive journalen tidstro direkte hos patienten. Det gøres via nogle smarttexter som er bygget på forhånd, eller bygges af brugeren selv. Den udfylder alt og undervejs vælges så bestemte nøgleord for den specifikke patient. Det er en kæmpe omstilling, men fordelen for alle (både ansatte og patienter) er, at journalnotater er tilgængelige straks. I dag kan der være en forsinkelse på 1-2 dage, hvilket selvfølgelig er en risiko.

16. maj 2016 kl. 16:01
Nu vil TDC sælge 1.000 megabit/s til private kunder

Ja trist med fiber og så får man "kun" 50/10 :-(

Du kan vel frit skifte til en anden fiberudbyder?

Bor man i det rigtige område, kan f.eks. Gigabit.dk leverer en gigabit forbindelse for 349,-

http://gigabit.dk/#!/internet

28. august 2015 kl. 14:42
Apple vil bygge kæmpe datacenter i Viborg

Det var da en super godt nyhed. Fedt, at så stort et anlægsprojekt finder vej til Danmark.

Og ja, en undskyldning fra flere såkaldte "eksperter" til Brian Mikkelsen må være på sin plads. Jeg må sige, at jeg efterhånden også er træt af altid at læse den ene negative kommentar efter den anden.

Der er altid dem i Version 2's fora, der lige ved lidt bedre og altid skal give udtryk for det. For visse personer har det ført til, at jeg ikke kan tage noget vedkommende kommer med seriøst.

23. februar 2015 kl. 11:03
Netgroup efter kæmpe-nedbrud: Kunderne vidste godt, der ikke var fuld redundans

Hej Peter - helt sikkert skal tingene hænge sammen. Det jeg bare siger er, at jeg synes ikke at det her er det rette forum for jer der er påvirket at tage diskussionen.

Anyway, skal ikke starte en ny diskussion i diskussionen :-) - det var bare et indspark. God weekend trods alt.

18. maj 2012 kl. 09:24
Netgroup efter kæmpe-nedbrud: Kunderne vidste godt, der ikke var fuld redundans

Jeg kan helt sikkert godt forstå, at det er udtur for dem der har mistet data pga. nedbruddet, men som jeg forstår det er det et fåtal - fordi folk selv har sørget for den nødvendige backup. Altså må det jo have været rimelig klart, at det var nødvendigt.

Men når det er sagt, så synes jeg også folk går hårdt til cloud.dk / netgroup i kommentarerne, hvilket måske ikke er helt fair. Det er de færreste firmaer der sagsbehandler i et kommentarfelt. Nu kender jeg ikke tallene, men cloudløsningen må være en meget lille del af Netgroups forretning. Og uheld kan jo ske. Som flere nævner, så har Amazons løsning haft et lignende nedbrud og det er da kun et par år siden at IBM her i DK havde et stort nedbrud i deres Enterprise løsning, der jo er af en helt anden kaliber end hvad der tilbydes på de billige cloud løsninger (hvorfor vel også er grunden til, at netgroup primært sælger Enterprise løsninger).

Alt i alt, så synes jeg bare vi skal sætte tingene lidt i perspektiv og lade Netgroup finde en løsning med de kunder der har været berørt, samt måske give dem en chance for at kommentere yderligere når de har dannet sig det fulde overblik over sagen.

18. maj 2012 kl. 08:35