Web 3.0 giver os personlige agenter

Web 3.0 vil ikke kun give adgang til statiske dokumenter, der indsamler brugbar information, men også til services, der tilbyder brugbar funktionalitet.

Kombinationen af Web Services og Semantic Web er en væsentlig bestandel i Web 3.0 og sker under begrebene OWL-S og WSDL-S.

Denne kombination bevæger os i retning af personlige software-agenter. En agent er stykker af software, der arbejder delvist autonomt og proaktivt på en persons vegne.

En personlig agent vil modtage opgaver fra en person og søge information fra internet-kilder, kommunikere med andre agenter og sammenligne information omkring brugerens behov og krav, udvælge valgmuligheder og give svaret tilbage til brugeren. For eksempel vil en af disse specialiserede agenter vide, hvordan man bestiller en taxa. En anden agent vil udføre den ønskede opgave og sende resultatet tilbage til ens egen agent, som vil informere en om resultatet.   Et netværk af gensidigt påvirkende agenter vil have behov for at beskrive deres formål og evner ud fra etablerede vokabularer for at finde service- og informations-ressourcer.

Agenter vil ikke nødvendigvis foretage "beslutninger", men vil i de fleste tilfælde samle og organisere information og præsentere *relevante *valgmuligheder for brugeren.


Softwareagenter vil indeholde forskellige niveauer af 'intelligent' opførsel fra at være simpelt reaktive til at være tilpassende og lærende.

Disse agenter vil lære, hvad brugeren foretrækker og ikke foretrækker, de vil beskytte brugeren fra ikke-relevant information, og han vil kun blive belemret med information af reel værdi for ham.

I stedet for det nuværende allestedsnærværende pull-paradigme, som kræver, at brugerne aktivt finder information og eksekverer programmer, vil vi arbejde os hen mod at delegere disse opgaver til autonome softwareagenter.

På Web 3.0 vil Semantic Web-delen gøre web-indhold forståeligt for maskiner og derved tillade agenter og applikationer at tilgå et bredt spekter af heterogene ressourcer, integrere indholdet og producere output med forøget værdi til brugerne

Eksempel

Scene 1: Ole med mobiltelefon i web 2.0

Anzing, en lille sydtysk by en fredag aften kl. 22.13. Ole Jacobsen er ved at være utålmodig, der har ikke kørt en ledig taxa forbi i 20 minutter. Han fumler lidt ved sin mobiltelefon og tænker: 'Bare jeg kendte nummeret til nummeroplysningen, så jeg kunne få telefonnummeret til et taxaselskab. Hvad skal jeg egentlig med et telefonnummer' Mit tyske vil næppe være godt nok til, at jeg kan forklare, hvor jeg er'. Han kigger sig omkring:* 'Hvor er jeg i det hele taget' Anders havde vist ret! Det er en længere tur at gå tilbage til hotellet fra restauranten'. Ole trækker på skuldrene ' han må bare fortsætte med at gå. 'Hold op, nu begynder det også at regne*?, konstaterer han.

Scene 2: Ole med mobiltelefon og Taxa SMS Service i web 3.0

Anzing, en lille sydtysk by en fredag aften kl. 22.07. 'Anders havde vist ret! Det er en længere tur at gå tilbage til hotellet fra restauranten ' jeg må hellere få fat på en taxa'. *Ole Jacobsen sender en SMS til nummer 0121 GET TAXI, og efter fem minutter kommer taxaen. Da han sidder og kigger ud, opdager han, at det er begyndt at regne: 'Det er nu smart med Taxa SMS Service. Uden den var jeg blevet gennemblødt?*, tænker han og glider dybere ned i sædet.

Scene 1 illustrerer den situation, mange har prøvet, når man skal have en taxa i en by, man ikke kender.

Scene 2 illustrerer en Web 3.0-situation, hvor en personlig agent kan sikre en bedre kundeoplevelse, fordi alle systemer er integreret med det formål at give en friktionsløs opfyldelse af Oles behov: Ligegyldigt hvor Ole er, vil en SMS til 0121 (hans personlige agent) starte en Web Service, der indeholder hans telefonnummer, præcise placering, tidspunktet for beskeden og den opgave, han ønsker udført (GET TAXI).

Denne information sendes til Web Services hos relevante taxaselskaber, der er tilmeldt denne ordning. Web Servicen hos de taxaselskaber, der ønsker at byde på turen, vil svare tilbage, og Ole's personlige agent vil vælge den mest passende. Den bekræfter turen til taxaselskabets Web Service, der sender en besked til chaufførens konsol.

Hvis Ole Jacobsen eller hans virksomhed har en konto, behøver han heller ikke betale chaufføren. Ole's personlige agent identificerede dette ved at kontakte en banks Web Service og videregav informationen til taxaselskabets Web Service og derved til chaufførens konsol.

admin adminusers billede

Kommentarer (9)

Anonym (ikke efterprøvet)

Denne stiliserede opstilling er næsten 10 gammel f.eks. var jeg selv involveret i noget lignende allerede i forbindelse med roadmapping op til EU FP6 forskningsprogrammet i 2001.

Problemet er at det er en diktomi som ikke spænder rummet ud.

Din "personlige agent" behøver ikke være en invasiv agent som "kender dig" - tværtimod ville præcis den samme service fungerer BEDRE hvis det blot var en taxa agent som fik besked på at skaffe en taxa til punkt x til y virtuelle identitet (som selvfølgelig er skabt til formålet) inkl de formålsspecifikke data som man ønsker at agenten skal tilpasse sig til.

Det generer ikke persondata og er næsten umuligt at angribe fordi du ikke kan lave identitetstyveri på en identitet som ikke genbruges.

Man kan overføre præcis den information som man ønsker agenten skal agerer efter og dermed tvinge den til at tilpasse sig situationen istedet for at at lave secondquessing på din bekostning.

Problemet er at mobiltelefonen og SMS ikke er indrettt til at lave sikre transaktioner - de er indrettet til at gatekeeperne tager kontrol over kunden. Det må man enten rette op på eller kompensere for.

Problemet er - hvis man ikke engang på visionsskabelsen forestiller sig bæredygtige modeller så lander man i det samme morads som den destruktive miljødiskussion i 70erne som 30 år senere efterlader os med et system i dyb krise.

Prøv nu at tænke KUNDE og bæredygtgighed først.
Det andet er noget teknology-push pladder som vi har alt for meget af. Det er interessen som prøver at styre retningen i stedet for visionen som dirigerer teknologiudviklingen og -tilpasningen.

Tag nu lidt ansvar - vi kan ikke leve af den slags

Henrik Hvid Jensen

En væsentlig faktor som er ændret i forhold til tidligere it-visioner, er internettets udbredelse som et allestedsnærværende og billigt forbindelsesled.

Det medfører, at data og fnktionaltiet bliver designet med fokus på, at det skal integreres, med andre services og data som er ukendte på designtidspunktet.

Samtidig muliggør internettet, at der er økonomi i den lange hale, fordi målrettet funktionalitet let og økonomis kan distribueres til mindre og geografisk spredte målgrupper

Anonym (ikke efterprøvet)

Henrik

Korrekt - og i samme periode har vi set sikkerhedsrisici og it-kriminaliteten eksplodere, interessen i at kontrollere mennesker ditto som den primære faktor til kriminaltiten og samtidig observeret en masse mennesker som lever af it nærmest elimninere overvejelse om skkerhed og tiltags holdbarhed.

Kriminel, kommerciel, planøkonomisk og på et tidspunkt formentligt også politisk misbrug er ikke længere blot en mulighed - det er en til vished grænsende sandsynlighed.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer