VW skandalen - efter forargelsen

Nyheden om at VW blev taget på fersk gerning i at snyde bevidst med EPA’s test af Dieselbiler ved hjælp af software, gav forståeligt nok anledning til stor forargelse og har ført til fyringer på højt niveau i koncernen.

Det er kendt at forureningen med NOx koster liv, så koncernen har valgt at sætte bundlinie over menneskeliv og lovgivning.

To spørgsmål trænger sig på: Kunne man lave et system, hvor snyd ville være mindre fristende? Hvorfor blev svindlen først kendt ved at forskere lavede målinger af den reelle forurening, og viste at den lå op til 35 gange højere end testene?

Det er almindeligt kendt at man “får det man måler”. Det vil sige at når et lærende system bliver målt, vil det bevæge sig i retning af at optimere målingen. Hvis det man måler, også er det man vil have, er det jo fint. Måler man derimod en eller flere afledte variabler, som man antager er korreleret med det man vil opnå, får man nogen gange en overraskelse.

Det har været en af hovedankerne mod standardiserede prøver i folkeskolen, og uigennemtænkte målinger af kvalitet og produktivitet i f.eks softwareudvikling.

Et par eksempler:

SKAT korrelerede succes af EFI med idriftssættelse af samme, og deraf følgende udbetaling af store bonusser til ledelsen. Hvad man havde overset var, at når incitamentet var så stort, ville det være muligt at idriftsætte et system, som faktisk ikke fungerede.

En udviklingschef i et stort internationalt firma fortalte mig for nogle år siden, at man havde indført agile metoder. Ledelsen havde store forventninger til en større produktivitet og for at øge incitamentet besluttede man at måle produktiviteten i storypoints/team/sprint og knytte størrelsen af den årlige bonus til væksten i produktivitet. Storypoints er et internt, relativt mål for en opgaves størrelse/kompleksitet som et agilt team anvender til at forudsige hvor meget arbejde de kan nå i en given periode. Mon ikke udviklerne fik bonus det år?

Så hvis skandalen nu fører til, at man måler det man rent faktisk vil påvirke: Nemlig forureningen med NOx under kørsel, vil det bestemt være et stort skridt fremad.

Det andet spørgsmål er mere bekymrende. Der har siddet nogle softwareingeniører og udviklet det software, som har muliggjort svindlen. De er i et vist omfang medansvarlige i menneskers død som følge af den forurening bilerne har udledt. Alligevel er det ikke en samvitighedstynget whistleblower, der er gået til aviserne eller myndighederne. Hvordan kan det være?

Er det sket skridt for skridt, så man egentlig ikke kunne se, at man gjorde noget galt? Har man undskyldt sig med at myndighederne egentlig godt vidste hvad der foregik, så det var deres ansvar? Har det kun været et lille samvittighedsløst team der har kendt til svindlen, eller har kulturen generelt været så rådden at alle har vidst det og alligevel været ligeglade?

De spørgsmål kommer desværre nok til at være ubesvarede, med mindre en modig ingeniør står frem og fortæller hvordan det virkelig foregik i VW’s udviklingsafdeling.

Kommentarer (12)
Claus Juul

Hvis der bare måles på NOx, så får du bare nogle motor designere der laver biler der kun fokusere på at udlede mindst muligt NOx, men så får du sikkert en motor der ikke er helt så "god" som de andres, og så sælger producents biler ikke helt så godt længere, hvilket så igen føre til fyring af medarbejdere.

Der skal tages nogle kompleks valg, VW har valgt at hoppe over hækken hvor den er lavest, men det er også der hvor det er ulovligt.

Frithiof Jensen

Alligevel er det ikke en samvitighedstynget whistleblower, der er gået til aviserne eller myndighederne. Hvordan kan det være?

For det förste så ved alle at en whistleblower aldrig kommer til at arbejde igen! Huslejen og Regningerne forsvinder ikke bare fordi man gör det rigtige. De färreste kan i längden leve af at holde foredrag. Så, det er et kämpe offer at smide sin karriere väk over nogle principper. De fleste i det dilemma välger at finde et andet arbejde.

For det andet, så ser "techier" generelt ofte ikke de store perspektiver eller langsigtede konsekvenser i ting som de arbejder med og måske endda er eksperterne i. Man ser ofte at evnen til lösningen af konkrete problemer på kreativ og kompetent vis tydeligt overstiger forståelsen af helheden - "nörderne" er rigtigt gode til at placere brikkerne i puslespillet, men, de er slet ikke gode til at gätte hvad billedet viser.

En ingeniör med lidt kynisme og strategisk forståelse kunne jo have spekuleret i at köbe rigeligt med PUT-optioner på Wolkswagen via en nummer-konto i en Belgisk bank, for derefter at stikke WW til myndighederne - men - sådan tänker de slet ikke.

Jeg tror simpelthen ikke det rigtigt er faldet nogen ind at de gör noget forkert eller at man nemt kunne "game" det og samtidigt undslippe "whistleblower-forbandelsen". De har bare fokuseret 100% på at löse Opgaven: At få bilerne igennem emissionstesten.

Christoffer Kelm Kjeldgaard

Kunne man lave et system, hvor snyd ville være mindre fristende? Hvorfor blev svindlen først kendt ved at forskere lavede målinger af den reelle forurening, og viste at den lå op til 35 gange højere end testene?

Vi er på vej mod en bilindustri, der i fremtiden vil levere OTA-opdateringer, og det skal vi være opmærksom på i vores lovgivningsapparat. I fremtiden vil det ikke længere være retvisende og miljøgodkende eksempelvis en bilmodel X til at forbruge Y-liter / km, eller udlede antal Z-partikler når den nyeste softwareopdatering fra fabrikken forbedrer, eller forværrer disse tal.

Den eneste måde at undgå snyd på er at kræve selvstændige miljømålere påsat på hver enkelt bil.

Jeg tror ikke der i fremtiden kan opsættes testsystemer, der retvisende kan tage højde for at systemet i højere grad bliver dynamisk, hvor ændringer kan ske, og sker løbende.

I stedet skulle vi opfordre gennem lovgivning til at bilproducenter arbejder videre på deres motorstyring, selv efter bilen er solgt.

Bent Jensen Blogger

Man kan jo vælge at være anonym whistleblower. Selvfølgelig er der alligevel en risiko for at blive afsløret, men er der mange der kender "hemmeligheden" er det også sværere at afsløre, hvem der har lækket oplysningerne.

Jeg tror på, at de involverede ikke har set perspektivet, som du skriver og måske også at det har været en glidebane, hvor de enkelte skridt har været så små, at det i sig selv ikke ville give anledning til den store overvelse, men først når man ser på summen er det tydeligt at man er langt på den anden side af både moral og lovgivning.

Torben Mogensen Blogger

Det vil ikke overraske mig spor, hvis misæren skyldes, at en chef ville få et bonus, hvis motoren passerede dem amerikanske test inden en bestemt dato.

Men det er ikke noget nyt at snyde med målinger. Det er kendt allerede fra 1970'erne eller tidligere, at leverandører af compilere fik compilerne til at genkende standardbenchmarks og generere kode, der spyttede svaret ud med det samme uden at lave beregningerne. Det medførte, at man indførte varierende input til benchmarks, så man ikke kunne svare uden rent faktisk at gennemføre beregningerne. Compilerproducenterne lavede dernæst særlige optimeringer for præcis den slags løkkestruktur, der fandtes i benchmarks. Sidenhen er man gået bort fra små kunstige benchmarks og bruger "rigtige" programmer til formålet. Hvis compileren kan optimere disse, er det nok til gavn for et større antal rigtige programmer, så det er fint nok.

Sagen om VW-motoren er lidt hen af det samme: En computer i motoren har genkendt "benchmarks" (laboratoriemålinger) og optimeret kørslen efter minimalt NO2 i stedet for motorkraft osv. Løsningen er derfor oplagt: Lav målingerne under forhold, der ligner almindelig kørsel, og over en tilpas lang periode, så motoren ikke bare vælger at køre NO2-optimalt de første 500km og derefter skruer op for udslippet.

Lars Lundin

"Der har siddet nogle softwareingeniører og udviklet det software, som har muliggjort svindlen."

Selve "snyde-koden" er formenlig utroligt simpel.

I en ærlig-implementering vil man have flere test-modes, inkl. een der minimerer NOx. Man vil også have kode, der detekterer om der sidder et kabel i diagnose-porten.

Så det der skal til for at gøre en ærlig kode til en snyde-kode kan være meget lidt.

I open-source kode, som f.eks. Linux, er der jo det kendte eksempel på en åbenbart ganske kreativ programmør, der prøver at introducere en bagdør med en enkel, temmeligt uskyldigt udseende "programmeringsfejl", https://lwn.net/Articles/57135/. Forsøget blev hurtigt opdaget, fordi det blev introduceret på en ret klodset måde, som nok ikke er relevant hos VW

VW-koden er jo ikke åben, og derfor bliver den næppe set af ret mange, og derfor har "snyde-programmør(grupp)en" måske ikke gjort sig så umage. Men hvis de ville, så burde de kunne få deres "snyd" til at ligne noget sjusket programmering. Og det skulle ikke overraske mig om det kunne klares af een dygtig medarbejder - samt afhængigt af deres kvalitetskontrol, muligvis nogen testere, der måtte spises af med et: "Koden er OK, gå tilbage til jeres tastatur".

Esben Nielsen

Embedsmændene i Danmark skal jo først sige fra, når noget er "klart ulovligt". Hvis de kun finder det "ulovligt", skal de kun protestere op ad til, men udføre ordren alligevel.

Som softwareudvikler kan det tilsvarende være svært at sige, at fremgangsmåden er så klart ulovlig, at man har pligt til at sige fra, eller kun protestere højlydt og så ellers gøre, hvad man har fået besked på.

Historien internt kunne jo også være, at "de andre" snyder, så derfor kan vi ligeså godt også - ligesom med doping i cykelsporten.

Benny Lyne Amorsen

For det förste så ved alle at en whistleblower aldrig kommer til at arbejde igen! Huslejen og Regningerne forsvinder ikke bare fordi man gör det rigtige. De färreste kan i längden leve af at holde foredrag.


Alle der overvejer at blive whistleblower kan Google laborant Dorte Jensen. Og så lige overveje én gang til om det som betyder mest er mennesker man ikke kender eller ens egen familie.

I et retssamfund vil en whistleblower som bliver fyret naturligvis få en rimelig erstatning og virksomheden idømt en bøde. Sådan er Danmark ikke. Indtil det bliver ændret så bliver det i al fald ikke fra Danmark at den slags afsløringer kommer.

Og det ér faktisk et spørgsmål om liv eller død, selvom man ikke kan sætte navn på dem som blev slået ihjel.

Frithiof Jensen

Det ekstra fine ved egenkontrollen i Danmark er åbenbart at myndighederne på eget initiativ fungerer som gratis "bagstopper" og spin-kontrol for fuskerne!?

En forblöffende mangel på principper og värdier; jeg mener: I de såkaldte korrupte lande prostituerer man sig i det mindste for noget. I Danmark gör "vi" det Gratis!

.... d.v.s. betalt ved beskatning af lönmodtagere - alle andre slipper jo for tiden.

Rasmus Kaae

Jeg er fuldstændig enig og har faktisk argumenteret for det samme uafhængigt af dit indlæg (sjovt også med en relation til måling på 'produktivitet').

Det er skandale for bilindustrien. Det er en skandale for testcentrebe. Og samtidig siger nørden i mig at det er en succes: det er da sejt at en så simpel enhed som de tidlige motorcomputere var kunne programmeres til at genkende testsituationen.

Mantraet holder: du får hvad du måler.

Log ind eller Opret konto for at kommentere