ken mathiasen bloghoved blog

Volkswagens spec. creep er et kulturproblem

VW Volkswagens problem er ikke grådighed - problemet bunder i, at vi lever en globaliseret verden

Det europæiske marked har i mange år accepteret, at bilproducenternes gråzone-specificering ikke gælder i den virkelige verden. Det hænger sammen med vores EU-system og tankegang bag CE-mærkningen. Det er ikke et reelt problem, fordi vi har vænnet os til det.

Volkswagens problem opstår fordi vi lever i en global verden med forskellige tilgange til regelsættene - forskellige kulturer.

Illustration: Alexandra from München

Ved en UL godkendelse i USA (USA’s største testlaboratorium, Underwriters Laboratories, red.) skal et produkt og den tilhørende dokumentation indsendes, hvorefter UL gennemgår det og godkender det - det er særdeles bureaukratisk. Virksomheden bliver efterfølgende auditeret af UL.

Ved en CE mærkning i Europa er producenten ansvarlig for, at produktet er ordentlig testet og dokumenteret. Når producenten (eller importøren af et produkt) synes tingene er i orden, udarbejder denne en CE overensstemmelseserklæring.

Hverken produkt eller dokument bliver kontrolleret at myndighederne (jeg er med på at motorkøretøjer ikke CE mærkes - ovennævnte er medtaget som eksempel på en forskellighed i institutionernes holdning).

Så er vi i gang.

I sin tid arbejdede jeg hos Danfoss med flowmålere. Vi kalibrerede samtlige flowmålere i produktionen for at sikre de overholdt specifikationerne. En flowmåler blev kalibreret i tre punkter. Lavt flow, nominelt og max flow. Ud fra en almindelig statistisk betragtning var det accepteret, at der ved den efterfølgende kontrolmåling, var et enkelt målepunkt, der lå lidt uden for spec.

Det var tilbage i 1995, så jeg husker ikke detaljerne (det var nok normalfordeling med én standardafvigelse). Alle producerede flowmålere kunne holde deres fine unøjagtighed under alle specificerede forhold (høj/lav temperatur, høj/lav forsyningsspænding, osv).

Så begyndte jeg hos Eurotherm Controls (syd for London). Her producerede vi temperaturmålere. Også her var moralen høj og man snød ikke på vægtskålen. Dog anvendte man referencebetingelser under kalibreringen i produktionen (nominel netspænding, nominel omgivelsestemperatur osv), men tingene var grundlæggende i orden.

Illustration: Pixabay - Gerd Altmann from Freiburg, Deutschland

Hos Eurotherm Controls havde vi et hul vores produkt-portefølje. Tanken var at indkøbe et produkt som kunne sælges under vores egen label. Vi afsøgte markedet og fandt en potentiel samarbejdspartner fra Italien. De havde et flot produkt, hvis specifikationer matchede vores.
Men det blev ikke til noget. Vores test viste, at produktet ikke kunne leve op til deres egne specifikationer. Efter en tung snak med alle dokumenterne på bordet (også deres) viste det sig, at deres prototype under reference betingelser kunne overholde specifikationerne - det kunne de serieproducerede apparater ikke.

Illustration: Pixabay - Gerd Altmann from Freiburg, Deutschland

Alle produkter var CE-mærkede. Alle virksomheder var ISO9001 godkendte. Kunderne vidste ingenting. Det var fortolkningen af regelsættene og virksomhedens holdning til direktiver, forordninger og ikke mindst egne spec. der var forskellige. Som jeg oplevede den gang, var der en kulturforskel mellem Nordeuropa og Sydeuropa.

Jeg fortæller historien fordi det får mig til at tænke over vores Europæiske tilgang. Volkswagen-sagen blev startet i USA - jeg tror ikke det er tilfældigt. Man stoler tilsyneladende ikke så meget på producenterne der ovre, som vi gør i Europa.

Cross cultural business behavioral.

Vores system fungerer fint og kunderne på hjemmemarkedet, er tilfredse.
Men specifikationerne er presset helt i bund. Lægfolk (mig selv i denne forbindelse) har jo længe vidst at oplysningerne omkring benzinforbrug er for optimistiske. Lad mig tage udgangspunkt i familiens bil nummer to, en Citroen C1. Jeg kan ikke få den til at køre mere end 20 km/l - der står 23 km/l i specifikationerne. Det er en gammel sag at denne parameter måles på et rullefelt (uden luftmodstand), men det lever vi med.

Et andet eksempel er bilens hastighedsmåler. Det er et myndighedskrav at et speedometers unøjagtighed er 0% til +6% af aktuel hastighed. C1’eren viser +4 %. Det kan man konstatere ved at sammenligne bilens visning med GPS-navigationsystemets visning.

Med andre ord er der indbygget en systematisk målefejl i systemet, der gør, at bilisten reelt kører langsommere. Konsekvensen er færre dødsfald (et vigtigt politisk nøgletal), samtidig med at bilisten tror, at hun kører længere på literen.
I EU har vi i mange år stolet på hæderlige og stolte ingeniører og programmører. Det er 20 år siden EMC direktivet kom (elektronik CE mærket) og det fungerer fint i dag. Men selv den bedste ræv, kan blive sulten når den går og vogter gæs. Det lader til at hele kulturen langsomt har ændret sig over tid, og at det nu i en hæderlig organisation som Volkswagen er accepteret, at man fifler med produktet for at kunne overholde en myndighedstest. Det er ikke godt.

Det er dog ikke et problem i EU - for kunderne ved det. Og myndighederne har i bedste Lord Nelson stil, holdt kikkerten for det blinde øje.
Volkswagens problem opstår, fordi man leverer det samme produkt til forskellige markeder - forskellige kulturene (det myndighedskontrollerende USA og det egenkontrollerende EU).

Vi så det samme da den amerikansk udviklede iPhone oprindelig blev sendt ind på det Europæiske marked. To kulturer - et produkt. Det var svært/bøvlet at sende en SMS med den første iPhone. Det Blackberry tekstende USA, brugte ikke SMS og den første introduktion af iPhone i EU, floppede.
Det italienske temperaturmålefirma havde ingen problemer på deres hjemmemarked. Kunderne kendte produktet og var tilfredse. Det var først da produktet skulle ind i en nordeuropæisk kultur, deres specifikationsmetode blev et problem.

Illustration: Pixabay - Markus Sch. from Deutschland

Volkswagen har fået en pinlig sag på halsen - de kan nok ikke gøre meget ved (andet end at få ændret deres specifikationer). Kunder skal nok komme igen - de har jo været glade for produktet i årevis.
Det spændene er, hvor mange andre stolte virksomheder er også har fiflet. Er min fryser virkelig en A+ fryser - hvad med min solfanger; holder energikonsulentens fine budget. Overholder min el-måler specifikationerne og hvad med mit teleforbrug. Lyser min Jen&Fix pære 665 Lumen? Er det virkelig ikke en reklamationssag når en iPhone-skærm går i stykker fordi man taber telefonen ud af lommen (en almindelig brugsituation) - og hvordan ”on-site” tester man i øvrigt en vindmølle.

Kommentarer (20)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Martin Bøgelund

VW Volkswagens problem er ikke grådighed - problemet bunder i, at vi lever en globaliseret verden

Du er helt gal på den, Ken.

Én ting er en måleunøjagtighed, herunder hvor meget styr der er over den slags i prototypen kontra de serieproducerede.

At man går en ekstra mil ved at udvikle og installere software, der decideret skal forhindre at man kan kontrollere hvad en VW forurener, er en ganske anden sag. Det er uhæderligt, og - ja, bunder i decideret grådighed.

Kulturforskellen kan så måske komme ind, hvor det sjuskede og lemfældige Europa har hvilet lidt for tungt på tysk ordentligheds laurbær. Her har USA'nerne så bare taget et ekstra skridt, muligvis på foranledning af USA's bilindustris reverse engineering af VW's teknologiske vidundere, som kunne køre det dobbelte med den halve forurening, eller hvad der nu var på programmet.

Og så har man altså opdaget urent trav, simpelthen ved at kigge ordentligt efter. Men det kan - som sagt - lige så vel være en presset konkurrencestuation, der har fået USA's bilindustri til at skære en VW midt over for at se hvordan de evt. kunne replikere det seriøse VW's fine forureningstal, for herefter at hviske noget i øret på USA's kontrolmyndighed - og så er det den rene og skære globale konkurrence vi kan takke for at fuskeriet blev afsløret, og ikke "kulturforskelle".

  • 8
  • 1
Claus Bobjerg Juul

Jeg læser ikke at Ken er uenig i at det er uhæderligt.

Han siger bare at, i EU er vi vant til at stole på hinanden og at i USA føres der kontrol for at kunne have tillid til rigtigheden og derfor blev VW taget med bukserne nede i USA og ikke i EU.

Og ja det er at snyde på vægtskålen, og jeg håber personligt at denne sag også føre til at oplyste forbrugstal blive standardiseret, således at det ikke må ske med slukket air-con (hvis der er en sådan), med tape på revner og sprækker, forhøjet dæktryk, uden vindmodstand osv.

  • 4
  • 0
Casper Hansen

"Vores system fungerer fint og kunderne på hjemmemarkedet, er tilfredse"

Hvad baserer du dog det på?

Her mener jeg at din argumentation falder helt fra hinanden - for nej, jeg vil påstå at vores system tydeligvis ikke fungerer fint jf WV fiaskoen!

  • 5
  • 1
John Christiansen

Tak til Ken for en super god artikel,vil dog påstå at kommentarerne som jeg ser viser at dem der kommenterer ikke har forstået vanskeligheden i kalibrering eller selv arbejder med det som jeg f.eks også gør eller sender ting til kalibrering hos fabrikanten.De krav der stilles i mange tilfælde er som udgangspunkt urealiske labetoriekrav som ikke kan opfyldes i virkeligheden.Vil en almindelig bilist køre sin bil til kontrol hver uge for at opfylde nogle labotorietal og samtidig betale f.eks 500 kr for denne test jeg snakker ikke kun om folkevogn det vil gælde alle bilproducenter og forbrugerne kommer til at betale.Kravene er urealistiske og ikke nødvendige i mange tilfælde.Dette gælder flowmålere,kompressere,måleinstrumenter og tusindvis af andre ting.Det det gælder om er at opstille nogle realistiske værdier for unødige høje krav koster mange penge uden jeg vil komme ind på hvad "unødige"krav er.

  • 5
  • 4
Bent Jensen

Så man må dræbe mennesker med luftforurening, og fifle med test resultater bare det ikke kan måles eller opdages.

John Christiansen, det er jo netop det de andre påpeger, vi får ikke det vi betaler for, men bedrages.

  • Hvis du køber mange dyre LED pære, og de enten bruger 30% mere strøm, eller levere 30% mindre lys.

  • Når du isolere dit hus og skifter vinduer, og døre ud med lav energi, og du ikke spare det lovedet.

  • Når du ikke køre så lang som du blev lovet.

  • Når dit nye fryser, TV, PC-er eller køleskab bruger mere end det lovet

Så er du snydt og det er ikke et "kalibrerings" problem .
Samt din investering kan ikke betale sig hjem, ved den formodet besparelse du regnet med ved at købe nyt.

Hvis man som i USA kunne sagsøge producenter, butikker så de skulle betale den manglende besparelse, samt en knækkelig bøde, så skulle du se hvor gode man pludselig blev til at kalibre og opgive korrekte tal

PS. Sælger A++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ Mærker til alt, der kan på klister alt, selv om de slet ikke høre under denne ordning.

  • 5
  • 0
Henrik Madsen

Jeg forstår godt hvorfor man i gamle dage måske tog det mekaniske speedometer og med vilje lod det vise lidt for lidt.

Men nu om dage burde det være muligt at vise den reelle hastighed, måske fratrukket en km/t eller 2 for at kompensere for større og mindre hjul etc.

I min bil er der en "skjult" service menu, når jeg aktiverer den så kan jeg se hvilken hastighed bilen mener den kører med.

Den hastighed der står der passer 100% med det min GPS skriver, så bilen er IKKE i tvivl om hvad hastighed den reelt set kører, der er bare med vilje lagt nogle procents fejlvisning ind.

Jeg bliver dermed, med vilje vildledt af instrumenterne i min bil selvom det jo ikke er nødvendigt.

  • 3
  • 0
Ken Mathiasen

Grådighed. Som du nævner Martin, så vil de amerikanske producenter undersøge VW for at lære hvordan de gør - er det grådighed?
Jeg kender ikke diskussionerne på direktørgangene - jeg kunne snarere tænke mig at det er faren for at miste markedsandele der har drevet dem. Men vi er enige om at der er uhæderligt.

  • 0
  • 0
Ken Mathiasen

Bilsalget er stigende. Hvis det var faldende kunne det være fordi kunderne ikke var tilfredse. Når det er stigende må det være fordi kunderne har brug for produktet og er villige til at betale prisen. Gør det dem til tilfredse kunder - well - OK Casper, det er en tilsnigelse.
Mit indtryk er, at vi i forhold til produktsikkerhed og høje produktstandard er er langt bedre kørende end det russiske, kinesiske og sydamerikanske markeder. På den lange bane kommer markedet efter de producenter der ikke opfører sig ordentlig - på den korte bane mener jeg vi skal stramme myndighedskontrollen (det vil også virke langsigtet).
Jeg har leveret elektriske apparater til USA og det er et rigtig træls og bureaukratisk system og det tager lang tid, så det er ikke i den retning jeg ønsker vi skal gå. Vores myndigheder skal bare være bedre til selv at finde dårlige produkter.

  • 0
  • 0
Ken Mathiasen

TAXA chauffører i KBH havde for 5-10 år siden et fif med at sætte mindre hjul på bilen, så taxo-meteret viste for meget og kunden skulle betale mere for turen (det var grådighed :-) Det var ulovligt for systemet var afregningsgodkendt.

Men spændende Henrik. Jo bedre information/data man som programmør har at arbejde, og jo mere korrekt, jo bedre. Så - ja selvfølgelig har de den korrekte hastighedsinformation i systemet. Dit eksempel viser at det er et bevidst valg fra producentens side.
Det er ikke ulovligt at de ændrer speedometerets visning - men jeg bryder mig ikke om det. Det er ikke i orden - slet ikke når de har den sande hastighed tilgængelig.

  • 2
  • 0
Henrik Madsen

Dit eksempel viser at det er et bevidst valg fra producentens side.

Der er ingen tvivl om at det er bevidst.

Når jeg kører 130 på motorvejen ifølge den "hemmelige" service menu og min GPS, så står speedometret på omkring de 138. (Speedometret er digitalt, det får hastigheden fra samme CAN-BUS som service menuen så processoren på speedometret får de rette data, men vælger at vise forkert.).

Hvis speedometret står på 130 så kører jeg reelt set 123 km/t.

Jeg har nemlig checket efter fordi jeg gerne vil køre det der står på skiltet, så jeg ved sådan rimeligvis hvad mit speedometer skal stå på for at jeg kører det der står på skiltet.

For nemheds skyld kører jeg så 140 på speedometret på motorvejen fordi det er nemmere at ramme et heltal. (På 130 strækninge såklart).

Ergo kører jeg faktisk nok en 2-3 km/t hurtigere end jeg ville hvis speedometret viste det reelle tal fordi jeg så ville sigte efter de 130.

Bruger også nærmest religiøst min fartpilot, 90% af alle de fartbøder som fotovognene udskriver er for ubevidste små forseelser og den situation kommer man ikke i hvor fartpiloten får lov at holde farten.

Uden fartpilot kan man godt i et uopmærksomt øjeblik (Her taler jeg om at man har opmærksomheden rettet mod trafikken fremfor at sidde og glo på speedometret hele tiden for ikke at køre for stærkt) ende med at køre 10 km/t for stærkt og nu om dage hvor fotovognene er indstillet til at blitze nidkært tæt på fartgrænserne så kan man sagtens få en bøde og den mindste er jo 1000 Kr.

  • 3
  • 0
Henrik Eriksen

"Uden fartpilot kan man godt i et uopmærksomt øjeblik (Her taler jeg om at man har opmærksomheden rettet mod trafikken fremfor at sidde og glo på speedometret hele tiden for ikke at køre for stærkt) ende med at køre 10 km/t for stærkt og nu om dage hvor fotovognene er indstillet til at blitze nidkært tæt på fartgrænserne..."

Tak for denne sætning.
Det er åbenbart umuligt for menigmand at forstå hvor trættende det er at skulle holde bilen på en konstant hastighed under hele turen.
Alle tror at man 'bare' kan køre efter hastighedsgrænsen, og gør man det ikke er man naturligvis fartgal, og fortjener alle de bøder der kan komme!
Jeg vil holde på, at jeg selv køre mere usikkert i dag, hvor jeg stort set konstant sidder med det ene øje på min GPS - specielt i de dér 30 km-zoner, hvor der netop er børn eller andet på vejen, som kræver ekstra opmærksomhed (Ja, 3 km/t er jo 10% - Værsgo'!)

Og nej, jeg har ikke råd til en fartpilot.

Med hensyn til speedometerets usikkerhed og med at vise for meget, så er jeg sikker på at producenten gør det for at speedometeret ikke skal komme til at vise for lidt.
Det kunne hurtigt blive dyrt hvis bilister i massevis kunne godtgøre, at de havde fået bøder for at køre for stærkt fordi speedometeret vist for lav fart - og ville have erstatning.

  • 1
  • 0
Bjarne Nielsen

Med hensyn til speedometerets usikkerhed og med at vise for meget, så er jeg sikker på at producenten gør det for at speedometeret ikke skal komme til at vise for lidt.

Lad mig citere fra UNECE reg. 39:

5.3 The speed indicated shall not be less than the true speed of the vehicle. At the test speeds specified in paragraph 5.2.5. above, there shall be the following relationship between the speed displayed (V1 ) and the true speed (V2).

0 <= (V1 - V2) <= 0.1 V2 + 4 km/h

  • 3
  • 0
Palle Due Larsen
  • 1
  • 0
Henrik Madsen

Nu er Version2 jo et nørdesite, så jeg vil lige påpege, at 138 også er et heltal ;-)

Point taken.

Det jeg mener er, mit speedometer har en fed streg for hver 10 km/t og det er nemmere at den står lige ud for en streg end lige under.

Kan godt være det er fordi jeg har en eller anden 3-4 bogstavers diagnose, men kan altså bedst med at den står ved en streg. :)

  • 3
  • 0
Henrik Madsen

Tak for denne sætning.
Det er åbenbart umuligt for menigmand at forstå hvor trættende det er at skulle holde bilen på en konstant hastighed under hele turen.
Alle tror at man 'bare' kan køre efter hastighedsgrænsen, og gør man det ikke er man naturligvis fartgal, og fortjener alle de bøder der kan komme!
Jeg vil holde på, at jeg selv køre mere usikkert i dag, hvor jeg stort set konstant sidder med det ene øje på min GPS - specielt i de dér 30 km-zoner, hvor der netop er børn eller andet på vejen, som kræver ekstra opmærksomhed (Ja, 3 km/t er jo 10% - Værsgo'!)

Det er også min påstand at det er mindre farligt at køre 5-10 km/t for hurtigt hvis man sidder og glor ud af vinduet, end at køre de 5-10 km/t langsommere men så hele tiden sidde og glo på speedometret.

Det er jo også lidt paradoksalt at man siger "farten dræber" og samtidigt også siger "uopmærksomhed i trafikken dræber".

Det paradoksale er at man så sætter fotovogne op med sygt stramt indstillede hastighedsgrænser som tvinger folk til, enten at overtræde den ene eller anden af de ovenstående sætninger.

Uden fartpilot er det umuligt at holde en fast fart uden at sidde og glo på speedometret hele tiden.

Og nej, jeg har ikke råd til en fartpilot.

I min første bil var der ikke fartpilot, ej heller i den anden. Dog eftermonterede jeg en fartpilot i bil nummer 2, stærkt inspireret af en ferietur til Spanien hvor jeg sad samtlige 2500 km (Hver vej) med foden på speederen.

Fra den dag jeg fik den installeret i bil nummer 2 sværgede jeg at jeg aldrig skulle have en bil uden.

Hvis du tog min bil og bad mig om at ofre ALLE komfort relaterede ting på nær én så ville det blive min fartpilot jeg ville beholde.

Elruder, eljusterbare sidespejle, varme i sæder, varme i rat, fuldautomatisk klima anlæg, komfortblink, etc. etc, ville blive ofret lang tid før fartpiloten :)

  • 3
  • 0
Bent Jensen

Hvis du tog min bil og bad mig om at ofre ALLE komfort relaterede ting på nær én så ville det blive min fartpilot jeg ville beholde.

Har selv en, men bruger den nu ikke ret tit. Mest når man køre med campingvogn eller anhænger, så man ikke plusenligt ligger på 90-100 med den anden trafik. Når man har glemt hænger.

Hvis den selv kunne ligge i "kølvandet" på den foran kørende, og bremse ned hvis han gjorde, så ville jeg sige. Uundværligt.

Men vil nu heller have.

ES* Et eller andet, udskridning.
Airback - Sele opstrammer
Aircondition
GODE justerbar sæde.
Automat Gear
Varme i sæde.
God lyd fra Radio, med BT, Håndfri, MP3 ...
Varme i spejle

Og andre småting, især på sikkerhedsiden, hvor man sikkert var villig til at vælge fra, for at få noget andet gejll, det eneste sted den danske bil afgift har været fornuftigt.
Hvor producenten spare afgift ved at øge sikkerheden.

Men vi er alle forskellige, vil du have et rimeligt sæde før alt det andet, du har aldrig prøvet et dårligt kan jeg høre :-)

Men hvis vi tager alt sikkerheds tingene ud, og kun vælger på komfort, så tror jeg det vil blive
AUTOMAT GEAR, jeg aldrig vil have en bil uden.

Andre med uundværlige ting ?

PS: Tråden er så gammel, vi godt kan gå off Trop.

  • 0
  • 0
Henrik Madsen

Ja ESP/ESC & Airbag er sikkerheds-ting og ikke komfort.

Aircondition. Har 2 biler, en med fuldautomatisk klimaanlæg og en som ikke har aircon overhovedet. Må indrømme at det er nice, men kan sagtens undvære det.

Ordentlige sæder er der vel i alle nyere biler.

Automatgear. Jeg har kørt med manuelt gear i mere end 20 år og har det fint med det, har prøvet biler med automatgear for en del år siden men syntes i hvert fald dengang at det gjorde bilen sløvere og så læste jeg også engang at automatgearkasser betyder større brændstofforbrug, dels pga. tab i kassen og dels fordi de vejer en del mere. (Som sagt en del år siden så kan være det er bedre nu).

Varme i sæde..Det er vel nærmest standard i alle biler nu om dage. Selv i min lille 1.0 økofræser model er der varme i sæder og rat.

Vi skal helt tilbage til da jeg havde en Opel Kadett for at finde en bil jeg har ejet som ikke havde sædevarme.

Radio med god lyd....Igen, du kan jo ikke købe en nyere bil med decideret dårlig lyd.

I gamle dage med Blaupunkt radio og kuglehøjtaler kan vi snakke om dårlig lyd, men nu om dage er den fabriksmonterede radio jo udmærket og selv i min lille økofræser er der højtalere i døren foran (både bas og diskant enhed) og også en fuldtone enhed bagi.

Varme i spejle...Har begge mine biler også, men kan sagtens undvære det, når jeg alligevel skraber forruden så tager det ikke mange mS at lige tage dem også.

Alt i alt findes der meget komfort og det er sgu alt sammen rart på sin måde og jeg ville nødigt undvære noget af det, men som sagt....Blev jeg tvunget til kun én komfort feature så var det fartpiloten, den har sparet mig for mange dumme-bøder fordi farten lige sniger sig op.

På nye biler er der ofte "adaptiv fartpilot" så du indstiller den på en hastighed og så sørger den for at holde den hastighed, mens den også sørger for at holde afstand til forankørende.

Nyere biler kan også forhindre eller mindske skaderne hvis du overser en anden bilist og glemmer at bremse.

I min verden burde alle lastbiler indenfor en 5 årig periode være udstyret med dette system, startende med alle nye lastbiler der sælges fra NU af.

Hvis bare lastbilen når at bremse sig selv ned til 40 km/t i stedet for at ramme en stang biler med 90, så er der reddet mange menneskeliv og kan den nå at bremse helt så er det bare endnu bedre.

Den slags sikkerhedsudstyr, burde være totalt fritaget.....Men omvendt, man burde også nedsætte afgiften for biler generelt for bare det at vi får skiftet alle de gamle biler uden ESP/ESC ud til biler der har det, så er vi nået langt.

Mener at have læst et sted at man estimerer at halvdelen af alle de solo ulykker der sker, kunne være undgået med ESP/ESC. (Ulykkerne hvor man kommer ud i rabatten og overstyrer og så kører HELT galt).

  • 0
  • 0
Bent Jensen

Så du mener, du ikke vil undvære fartpilot, og alle de andre ting.
Tror nu hvis du fik en model uden anden end fart pilot, så vil du hurtigt savne nogen af de andre
"komfort" ting, og gerne vil bytte.
Men nu har det jo ikke været en varm sommer, eller kold vinter :-)

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere