jens andersen bloghoved

Vil kampen mellem Apple og Samsung betyde noget for mobil BI?

Umiddelbart skulle man tro at svaret ville være nej. Men måske kan det alligevel på sigt betyde at du som virksomhed skal omlægge din strategi for mobil brug af business intelligence.

Lad mig dog først problematisere begrebet mobil BI. Det at vise en rapport på et andet device end en pc’ens skærm kan nok næppe karakteriseres som mobil BI. Jo, det gør selvfølgelig tilgængeligheden nemmere og det berettiger indkøb af ét styks gadget. Det betyder at såfremt din rapport eller dashboard kan vises i HTML5 kan de fleste devices også vise dem.

Men mobil BI er mere end det. Det er også funktionalitet og/eller en brugeroplevelse, som du ikke har på din pc eller laptop.

Først og fremmest stiller mobil BI store krav til performance. Den oplevelse man er vant til fra sin pc, hvor rapporter og dashboards ofte er måske 15-30 sekunder om at opdatere, dur ikke på en mobil enhed. Her forventes gerne svartider på under 1 sekund. Hvorfor det – jo mobil BI er tiltænkt til de ikke IT professionelle brugere, som er vant til hvorledes apps fungerer og vil forvente det samme af mobile BI. Det stiller krav til performance på dit back-end system, hurtig datatransport og hurtige apps. Det er ikke just noget enterprise systemer er kendt for.

For det andet forventes det, at den mobile BI app også kan håndtere off-line situationer. Der er f.eks. ikke meget spøg ved en mobil app, som ikke kan anvendes i et fly. Desuden er det praktisk hvis app’en ligner andre apps, som passer til den pågældende device, så look and feel er det samme. Man vil desuden forvente en tæt integration med mulighederne i det konkret device. F.eks. bør den rapport, som sælgeren skal bruge hos en kunde kende ens aktuelle lokation, så han kan blive opdateret med relevant viden, mens han alligevel holder på parkeringspladsen udenfor, fordi han er kommet de obligatoriske 10 minutter for tidligt. Når data er lagret lokalt på dit device, så bliver sikkerheden pludseligt også en vigtig faktor, idet det er som regel essentielle virksomhedsdata som ikke må havne i de forkerte hænder.

Så mobil BI er ikke bare at flytte en rapport til et device. Når de enkelte devices nu bliver mere forskellige i design og funktionalitet stiller det store krav til din virksomhed at styre udbredelsen af mobil BI. En anden trend i tiden er desuden ”bring your own device”, som gør det næsten uforudsigelig hvilket device som vil være forbundet til dit BI system. Så ja kampen betyder noget for din mobil BI strategi.

Har du tænkt over løsningen?

Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Kevin Harritsø

Først og fremmest stiller mobil BI store krav til performance. Den oplevelse man er vant til fra sin pc, hvor rapporter og dashboards ofte er måske 15-30 sekunder om at opdatere, dur ikke på en mobil enhed. Her forventes gerne svartider på under 1 sekund. Hvorfor det – jo mobil BI er tiltænkt til de ikke IT professionelle brugere, som er vant til hvorledes apps fungerer og vil forvente det samme af mobile BI. Det stiller krav til performance på dit back-end system, hurtig datatransport og hurtige apps. Det er ikke just noget enterprise systemer er kendt for.

Er forventningen vitterlig ikke værre end 15 sekunder på PC-platformen? Vores bugtrackingsystem, der er web-baseret, kan nogen gange være lidt sløvt med svartider på 1.5-3 sekunder. Det bliver de fleste udvikler meget irriterede over.

Det er iøvrigt en interessant problemstilling du opstiller. Fx vil de <1 sekunders svartider på requests til et given backendsystem stille store krav til den mobile netværksinfrastruktur, hvor 3G ofte giver latency der kan måles i hundreder af millisekunder - blot for at nævne et eksempel.

Log ind eller Opret konto for at kommentere