Henrik Fladkjær bloghoved

Vil du hjælpe mig med at skrive en bog?

Kære læser

Dette er en invitation til at deltage i et crowdsourcing projekt. Mit navn er Henrik Fladkjær og jeg er lektor i økonomistyring og it ved Aalborg universitet. Pt. er jeg studienævnsformand med ansvaret for ca. 1.200 HA og cand. merc. studerende.

Erhvervsøkonomers it viden

Noget der naturligt altid har ligget mig meget på sinde er de studerendes uddannelse og muligheder for at udvikle sig fagligt og ikke mindst personligt. En ting der har undret mig meget igennem mange år er, at mine erhvervsøkonomistuderende desværre ved relativt lidt om it. Der er nogen, der er meget dygtige, men der er desværre også mange, der har en begrænset viden om it.

Når jeg skal undervise studerende, jeg ikke har mødt før, starter jeg gerne med at spørge til deres it viden. Det er ikke en særlig videnskabelig analyse, men jeg spørger dem om, hvor mange, der anvender Facebook. Her ryger næsten alle hænder i vejret. Når jeg spørger til Twitter, Instagram, snapchat osv. er der fortsat næsten 100 % der markerer.

Det er selvfølgelig udmærket. Det er vigtigt, at de studerende bliver fortrolige med disse mangfoldige medier. I hvert fald, hvis de bruger dem til noget relevant og ikke bare til at sende mere eller mindre bevidstløse opdateringer. De studerende er heller ikke bange for at handle på nettet og Google bliver næsten brugt til al søgning.

Der hvor jeg synes det bliver interessant, set fra et fagligt synspunkt er, at når jeg spørger de studerende om, hvem der systematisk anvender regneark i deres opgaveløsninger, eller hvem der anvender en relationel database eller et Business intelligence værktøj for slet ikke at tale om et ERP system. Så er der ikke mange hænder at se.

I en undersøgelse i 2012 viste det sig, at der var et kompetencegab på 24 % i forhold til hvad virksomhederne efterspurgte og hvilke kompetencer de studerende havde tilegnet sig. Dette kompetencegab er jo ikke de studerendes skyld. Jeg vil gerne påpege, at jeg dag ud og dag ind har kontakt til mange forskellige studerende og et overordnet kendetegn ved dem alle sammen (næsten) er, at de er dygtige, arbejdsomme, ambitiøse, viden begærlige, gode til at samarbejde med andre, glade og mange andre positive ting. Det er ikke derfor de ikke har den store viden om it.

Det er fordi vi på de erhvervsøkonomiske studier anvender for lidt tid på relevant it både i undervisning og vejledning. Når vi endelig underviser dem i it, så er det gerne ved hjælp af amerikanske lærerbøger. Det synes jeg ikke er godt nok og det vil jeg gerne gøre noget ved. Derfor inviterer jeg til deltagelse i et crowdsourcing projekt.

Crowdsourcing-udvikling af en lærebog som e-bog

Kort fortalt så vil jeg udvikle en lærebog, der kan anvendes på HA uddannelsen i et omfang der svarer til 5-10 ECTS (ECTS = European Credit Transfer System - et helt semester udgør 30 ECTS). Jeg vil gerne lære de studerende nogle grundlæggende ting inden for it. Jeg vil gerne relatere undervisningen til små og mellemstore virksomheder og jeg vil gerne inkludere nogle gode cases.

Hvordan forestiller jeg mig så, at crowdsourcing projektet skal foregå? For det første tager jeg ansvaret for at bogen har det indhold, den skal have, men jeg vil rigtig gerne høre jeres mening om den struktur jeg forestiller mig og det indhold der løbende udvikles. Dernæst vil jeg gerne invitere nogle af jer med til at udvikle eksempelvis et kapitel i bogen eller en del af et kapitel.

Nogle af jer, vil jeg håbe, vil være mine gode cases, som jeg forventer, bliver en meget vigtig del af projektet. Derudover er jeg helt sikker på, at der vil være mange forskellige meninger om it. Herunder også meninger, der ikke umiddelbart kan implementeres i et konkret kapitel i bogen, men det er min store ambition, alligevel at få disse mangfoldige meninger og holdninger med. Jeg er eksempelvis sikker på, at der kommer en del med i bogen om den relationelle database. Her forventer jeg, at jeg i mine eksempler vil anvende MySQL, fordi det er nu engang det jeg arbejder med.

Men det kunne jo være, at der er mange, der er helt uenig min opfattelse, men i stedet for at bekrige hinanden, vil det blive muligt at lave horisontale kapitler. Det kan være, at der er nogen der mener, at eksemplerne i kapitlet om relationelle databaser burde baseres på PostgreSQL, Microsoft SQL Server, Oracle eller en anden relationel database. Lad os få de kapitler skrevet.

Det kan også være, at der er nogen der mener, at den vertikale struktur ikke er omfattende nok og der er nogle emner, der mangler at blive behandlet. Så lad os få de kapitler skrevet. Jeg vil gerne påtage mig at strukturere en e-bog med udvidelser både i dybden og bredden.

Hvem bliver rig?

Jeg forestiller mig at bogen, som bliver en e-bog, skal være færdig i slutningen af 2015, så den kan anvendes i foråret 2016. Jeg mener ikke at bogen skal være gratis, men jeg mener heller ikke, at den skal koste mere end mellem 150 og 200 kr.

Eftersom dette er tænkt som et crowdsourcing projekt er der forhåbentlig mange, der vil deltage, men så kan det heller ikke være således, at jeg alene skal kunne tjene på bogen.

Jeg forestiller mig pt. følgende løsning i forhold til fordeling af eventuelle indtægter fra salg af 1. version af bogen:

Niveau 1: Omfatter alle der på én eller anden måde har bidraget til bogen med kommentarer eller lignende. De vil alle få deres navn nævnt i bogen.

Niveau 2: Omfatter alle de, der har bidraget til at skrive større eller mindre dele af bogen eller udvidelser til bogen. Alle vil blive nævnt i bogen og alle vil modtage et trykt eksemplar af bogen.

Niveau 3: Omfatter de der har medvirket med centrale cases i bogen. De vil modtage et trykt eksemplar af bogen og én dags gratis rådgivning inden for it og økonomistyring af mig.

Inden for niveau 1 – 3 vil nogle af indtægterne fra bogen blive anvendt til at få fremstillet trykte eksemplarer af bogen og der kan også i et begrænset omfang blive tale om dækning af nogle rejseaktiviteter. De midler der eventuelt er til overs, vil blive givet til et godgørende formål. Som alt andet kan denne model også diskuteres og stilles spørgsmål til og det håber jeg at I vil gøre.

Jeg har mange andre indledende ting på bedding, men jeg synes, at dette, som en opstart, er rigeligt og jeg ser frem til at høre, om der er nogen, der synes om ideen og muligheden for at deltage i et crowdsourcing projekt sammen med mig og andre.

Kommentarer (36)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Ditlev Petersen

Jeg er programmør/udvikler, og der kan man ikke bare skrive The Book. Den ville blive grueligt stor og aldrig færdig. Men en ting, der i hvert fald bør nævnes, er, at hvis man ikke behersker teorien, så kan nok så megen it ikke hjælpe en ret langt. Hvis man ikke kender til statistik, så kan man ikke bare fylde "data" i et regneark og regne med at få andet en en pinlig overskrift på TV2 ud af det. Der har været en del historier, hvor der slet ikke var belæg for konklusionerne. Jeg kan også huske en bruger, der bad om en forklaring på at "nogle procenter" lagt sammen gav mere end 100? Jo, ser du ...

Skal de folk lære et minimum om programmering? Der udkom en dansk bog om programmering i Pascal engang i 80'erne. Den var gul, husker jeg, og ganske nem at gå til. Nu er programmering mere omfattende end et par timer i Pascal.

Skal de forstå eller kunne planlægge en systemarkitektur?

Er det noget med projektledelse?

IT er jo rimeligt omfangsrigt, og der er mange ting, som en programmør vil opfatte som almen dannelse.

  • 3
  • 0
Markus Wüstenberg

Først og fremmest vil jeg sige at det lyder som en god idé! :) At studerende fra andre fagområder end datalogi m.m. får mere viden om informationsteknologi på den ene eller anden måde kan ikke være skidt, når det nu er så allestedsnærværende i vores samfund.

Jeg har et par kommentarer/spørgsmål som du måske kan svare på:

1) Du siger at bogen ikke skal være gratis, men giver ikke rigtig et argument for hvorfor. Kunne du uddybe den holdning? Især i forbindelse med crowdsourcing synes jeg frit indhold under fx en Creative Commons-licens giver rigtig god mening, og endnu mere når det gælder undervisningsmateriel. Tag fx hvad der bliver gjort med Khan Academy m.fl., hvor materialet bliver stillet frit til rådighed for enhver. Eller Wikipedia, for den sags skyld. Jeg formoder du netop ikke gør det for at blive rig. Mit incitament for at bidrage til et projekt som dette ryger kraftigt i vejret, hvis jeg ved at materialet bliver stillet frit til rådighed for enhver, og omvendt når jeg ved det ikke gør.

2) Hvad er der galt med alle de amerikanske lærebøger, som du udtrykker det? Jeg har ikke helt forstået hvilket behov det er der ikke bliver opfyldt, kan du kommentere det?

3) Har du tænkt over mediet? Hvorfor en trykt bog, og ikke en samling videoer, et interaktivt website, eller andet?

Det var hvad jeg lige umiddelbart kom i tanke om. Jeg ser frem til dine svar.

  • 4
  • 0
Knud Jensen

Er målgruppen der er tale om her, folk skal kunne programmere, eller bare benytte programmer?

Og hvor mange undervisningsdage forventer du afsat til dette emne?

Et enkelt værktøj jeg vil anbefale til SQL er phpmyadmin. Det kan enten installeres lokalt, eller køre gennem en browser. Og der er en del webhoteller hvor det følger med i pakken.
Så slipper man for at spilde en dag eller to med at installere programmer på de studerendes computere. Og ved at køre det over internettet, giver man dem også gode muligheder for at arbejde sammen om en database.

  • 1
  • 0
Rasmus Bergholdt

For at imødekomme bidrag fra mange aktører og lette redaktør rollen, ville det måske være praktisk at benytte github.com eller gitbook.io platformen.

Angående pris, så er der flere som lader den elektroniske udgave være gratis men kræver betaling for den trykte.

  • 0
  • 0
Henrik Fladkjær

Hej Ditlev, Jeg tror ikke det er muligt at skrive The Book. Der er alt for meget tryk på udviklingen inden for alle områder af it. Det der er skrevet i dag er forældet i morgen. Jeg er helt enig med dig i, at de skal lære noget teori og det skal ikke være inden for alle mulige og umulige områder. Jeg er sikker på, at der vil være en bærende del i bogen, der har relation til databaser og SQL. Datamodellering synes jeg også er vigtigt, fordi jeg synes det er en god måde at formidle en erhvervsøkonomisk teori på og dermed også skabe en tydelig sammenhæng mellem erhvervsøkonomisk teori og modeller på den ene side og teori om relationelle databaser på den anden side. Projektledelse - Ja. Programmering - her hælder jeg mest til at anvende et Rapid Application Development tool, der hedder Wavemaker. Det har jeg selv haft megen fornøjelse af. Indlæringskurven i programmering forekommer mig at være meget stejl og jeg tror jeg mister de studerendes interesse. Hvis jeg der imod relativt hurtigt kan give dem et værktøj til prototyping tror jeg, at de nemmere ser muligheden for at gå i dialog med én som dig, der kan programmere og sikre applikationens konsistens inden for alle områder - ikke mindst sikkerhed.

  • 0
  • 0
Torben Mogensen Blogger

Er din tanke, at bogen skal skrives på dansk og målrettes danske HA studerende, med f.eks. dansk IT-jura osv., eller er den rettet mod et bredere internationalt publikum, så den skal skrives på engelsk? Og hvis den skal skrives på dansk, bruger den så danske eller engelske fagtermer? Uanset, så bør sprogbrugen være konsekvent.

  • 1
  • 0
Henrik Fladkjær

Hej Markus, Tak for opbakningen. Jeg har haft store overvejelser om prisen på bogen. Som du kan se forventer jeg ikke at tjene på bogen, men jeg har lagt op til at der nogle omkostninger i forbindelse med specielt trykning af bogen for, at de der deltager kan få et eksemplar til hylden. Trykning af en bog og distribution kan løbe op i nærheden af 100 kr. Hvis jeg skal have trykt 100 stk, ja så er det 10.000. Det skal ses i forhold til, hvor mange studerende er køber bogen eller hvor mange der "låner" et eksemplar. Jeg vil ikke lægge mig 100% fast på det endnu. Jeg vil love, at bliver der tale om at bogen skal koste et beløb vil jeg efterfølgende fremlægge et regnskab for, hvad pengene er anvendt til.
Der er i princippet ikke noget galt med amerikanske lærebøger udover, at de typisk retter sig mod store amerikanske multinationale virksomheder,hvor jeg er meget mere interesseret i små og mellemstore virksomheder og de problemstillinger der knytter sig hertil. I forhold til mediet, så bliver det en e-bog og der bliver også udviklet film der understøtter eksemplerne i bogen. Podcast er muligt - jeg er åben for flere muligheder.

  • 1
  • 0
Henrik Fladkjær

Hej Knud, Der bliver primært tale om studerende der kan benytte programmer, som jeg skrev i en anden kommentar er læringskurven stejl og de timer jeg har til rådighed kan hurtigt få ben at går på. Nu falder du sikkert ned af stolen, men på en HA uddannelse svarer 5 ECTS (1/6 del af et semester) til ca. 14 dobbelttimer + øvelser. Samlet forventet timeforbrug for de studerende inkl. selvstudie svarer ca. til 135 timer i alt. Herudover skal de udarbejde et projekt, hvor de skal bringe både erhvervsøkonomien og it i anvendelse. Jeg vil bestemt se på dit forslag til software. Du rammer lige hovedet på sømmet. Det er en stor tidsmæssig risiko, når der skal installeres software på de studerendes computere.

  • 0
  • 0
Karsten Dehler

Hej Henrik. Super godt initiativ, og et område, som VIRKELIG er overset i dag. Vi har i Danmark den fejlopfattelse, at vi er verdens førende IT-nation, hvilket ikke kunne være længere fra sandheden. Vi halter LANGT efter de lande, som vi normalt sammenligner os med, og også USA - selv om deres IT-udstyr m.m. faktisk ikke er så nyt som gennemsnittet i DK.
I Danmark er det bare blevet en "sovepude" at alle jo er dygtige til at anvende "IT" som en generel term - uden hensyntagen til, hvilke systemer og IT-værktøjer, medarbejderen så i øvrigt anvender sit daglige arbejde.
Vi har 10 års erfaringer med at kompetenceafdække og -dokumentere IT-udnyttelse i danske og udenlandske virksomheder, for netop at erstatte "mavefornemmelsen" med konkret viden. Dels for medarbejderen selv, men også for organisationen, så anvendelsen kan tænkes ind i strategien og gøres målbar. Vi gennemfører målrettede og individualiserede træningsseancer ude i virksomhederne på alle niveauer fra "produktionsmedarbejderen", som skal til at anvende computeren for første gang i sit arbejde, til SuperBruger organisationer, som skal have sparring omkring "seneste versions" nyheder, og hvordan de bedst effektiviserer det daglige arbejde.
Vi underviser typisk i Microsoft produkter, Tablets, SmartPhones m.v. og du kan evt. læse mere på http://www.dsr-as.dk/it/case-stories
Hvis det har interesse, så vil jeg foreslå et møde, hvor du kan se nogle af de undervisningsmaterialer, som vi selv har udviklet til vores kunder, og vi kan tale om brugbarheden i forhold til konkrete kapitler og case-stories til bogen, som jeg synes er en super idé. Du er velkommen til at kontakte mig på min mail: KD@DSR-as.dk eller via mobilen: 30761255.
Glæder mig til at høre fra dig, og rigtig god weekend til jer alle her inde :-) Mange venlige hilsner Karsten Dehler

  • 0
  • 0
Jerrik Walløe

Hej Henrik
Spændende projekt. Der er et stort behov - også for forståelsen af datamodellering, visualisering af data i et BI værktøj og konsistente data og rapportering. I al beskedenhed noget jeg ved lidt om. Har det interesse vil jeg gerne bidrage. Mail jerrik@walloe.dk
Venlig hilsen Jerrik Walløe

  • 0
  • 0
Michael Fray

Hej Henrik,

Jeg bidrager gerne med indsigt og viden om digitalisering og automatisering af processer og arbejdsgange. Min vinkel er Enterprise Content Management (ECM). ECM har mange vinkler, men den vigtigste for mig er, at ECM handler om at have en strategi for hvordan digitale dokumenter og informationer skaber forretningsmæssig værdi. Fx ved at (del)automatisere arbejdsgange, bygge bro mellem forskellige forretningsapplikationer og altid give adgang til relevant viden og dokumentation - hvor som helst, når som helst og fra hvilken som helst platform / device. Digitalisering er afgørende vigtig for "Mobility" og automatisering af processer. Jeg udgav i slutningen af 2008 den første danske bog om ECM, og holder jævnligt indlæg om emnet på konferencer.
Bog: http://www.saxo.com/dk/ecm-enterprise-content-management_michael-fray_ha...

Det er min opfattelse at MANGE endnu ikke har forstået dette emne helt endnu, og der er selvfølgelig løbet meget vand i åen siden 2008. Så det er bestemt et emne jeg meget gerne deler viden om!

Du nævner også Business Intelligence. Her vil det være oplagt også at se nærmere på Big Data og på hvordan der kan skabes indsigt og nye muligheder ved forretningsmæssig analyse. I den forbindelse er det også vigtigt at komme ind på NoSQL-databaser og teknologier, som er meget populært fx i forbindelse med Big Data.

Mvh Michael Fray, michael.fray@konicaminolta.dk

  • 0
  • 0
Ali( John) Mohammad

Hej Henrik

I am actually not too good on writing danish yet and therefore i will write in English
It is very interesting topic. I have some suggestions on what should be included in this book.

1) I think you should include a chapter or sup-chapter talking about the Role of Information Technology in Small and Medium Sized Enterprises.
Such chapter will help the student to understand how the rapid growth of technological innovations and the fusion of information technology has dramatically changed the way companies compete. Many business enterprises are implementing the information technology for the purpose of gaining competitive advantage in their industry. In its different manifestations, IT processes data and gathers information.

2) I think bachelor student need to know the basics of ERP system to know how the business is really working.
Students have to learn the basics of Enterprise resource planning (ERP) systems and understand how the system link all areas of business like HR, Finance, Supply Chain, Sales etc using common database. Student should also have an idea about the ERP packages in the market such as SAP, ORACLE, SIEBEL. maybe you can write them all the important basics.( If you like I can send you an email about what types of basics you can include in your book). Maybe it will be good idea to start with Conceptual Model of ERP.

3) As my experience as teacher I can say that most of students like a practical cases, therefore your theories has to be strongly supported by practical cases from different industry. There are many interesting cases in field of ERP( I can provide you with some cases ) .
will you write your book be in Danish ?

Mvh
John

  • 1
  • 0
Daniel Udsen

Jeg er bare en sølle tekniker alt for langt nede i hierarkiet til at vide hvad der spiller oppe i de høje lag af integreret synergi effektive brobygnings rammesystemer med integreret integration, men det er også værd at huske at i sidste ende er det stadigvæk er produceret af lavestbydende i et eller andet lavtlønsland især hvis det kommer fra en af de store betroede mastodonter.

Der er en marketing jargon inden for alt hvad der hedder entreprise it hvor man taler en masse i plus gode ord og et nysprog der ikke har en præcis definition i praksis og ikke ret meget om hvad der i sidste ende bliver sat op, og hvor man først nævner alle de begrænsninger og catch22 situationer et system giver når det er for sent at bakke ud af projektet. Og det er i den grad behov for cand.merc kandidater der kan spotte den slags og sørge for at man ikke lader det perfekte system koste det brugbare og funktionelle system livet.

Det er vigtigere at tage fat i skræk eksemplerne som det regneark der kostede 2millarder pund for JPMorgan end det er at kigge i glansbilleder om hvad man i teorien kan med ERP og BI. Alle de systemer der er 3år bagud med sikkerhedsopdateringer og pivåbne for hackere, eller har haft en disk et mirror ude af drift de sidste 3 måneder og bare venter på den sidste står af. Eller alle de systemer der er perfekte når de bogføres men hvor halvdelen af alle data entries er forældede, forkerte, eller mangelfulde, og halvdelen mangler fordi ting blev konverteret fra et gammelt system via et api ingen forstod pga manglefuld dokumentation.

Relationelle databaser er gode at forstå, det samme er værktøjer som GNU R eller iPython, men det er også vigtigt man ved præcist hvor meget rod der ligger imellem den demo skærm der vises ved salgs opstilling og det systemer der ender i drift. Halloween kapitlet må altså heller ikke ingnoreres.

  • 4
  • 0
Ivan Skytte Jørgensen

Når jeg tager økonomi-hatten på, så vil jeg foreslå følgende kapitler:

== Softwarelicenser og fælder.
Gennemgang af de mest udbredte licenser.
Fælder (konkrete eksempler):
* Økonomisystem licenseret til 50MB (~25.000 posteringer). Når man når grænsen så kan man enten bruger et par uger på at skifte økonomisystem uden at kunne bogføre, eller betale en (dyr) licensudvidelse.
* Oracles per-mulig-cpu licens. Hvis man f.eks. kører Oracle Enterprise RDBMS skal man betale X kroner per mulig CPU. Det gør det uattraktivt at virtualisere 2-cpu databaseserveren ind i f.eks. vSphere cluster, fordi Oracl vil mene at du skal betale for samtlige 40 mulige CPUer. Avs...
* Ved indkøb får indkøberen forhandlet sig frem til en klækkelig rabat. Men vedligehold/support er baseret på grundpriserne uden rabat.

== Værdiansættelse og afskrivning af software

== Stangvarer, tilpasset software, skræddersyet software, konsulenter og freelancere.

== ERP, BSS, B2B, og andre spændende forkortelser.

== At smide gode penger efter dårlige, ROI-beregninger.

== Outsourcing, insourcing og cloud-løsninger
Eksempelberegninger på:
* hvornår det kan betale sig at få andre til at drifte et system
* hvornår det kan betale sig at drifte et system selv.
* hvornår det er billigere at ansætte en edb-blæksprutte-programmør end betale konsulenter.
* hvornår det kan betale sig at bruge end stangvare i skyen, og hvornår det ikke kan betale sig.

  • 0
  • 0
Mikael Velschow-Rasmussen

Jeg var egentlig lidt fyr og flamme, da jeg lige så denne først via newsfeed på LinkedIN.

Men efter jeg har læst mig gennnem kommentarerne synes jeg det bli'r mere og mere diffust, hvad det egentlig er Henrik vil og vil opnå !

En lærebog i IT ....
har vi ikke det problem, at det ca. er det samme som at sige en lærebog i Humaniora ?

Jeg har tidligere i min karriere undervist ca. 5 år i Computer netværk.
Vil dette indgå i 'scopet' ? (Jeg ville jo nok mene at netværk er en del af IT :-)

Jeg har desværre mere og mere oplevet den holdning, at folk synes netværk bør være noget a'la strøm, lys, vand, varme, etc. (altså en facility) - Folk tror simpelthen, at netværk er sådan noget man kan tænde og slukke for lis'som lyskontakten på væggen.

Kompleksiteten i netværk og infrastruktur er simpelthen noget vi bare gemmer og glemmer.
Når folk fx. i dag siger IT infrastruktur mener de sjovt nok ikke noget som helst der har med logisk og fysisk infrastruktur at gøre, men mere noget med samspil mellem forskellige systemer; typisk Microsoft applikationer og diverse ERP, BI, CRM, DB's, etc.

Vi har desværre været så gode til netværk, at folk har fået en opfattelse af, at det bare er noget der på mirakuløs vis transporterer mine data fra min smartphone til en eller anden server eller anden enhed.

Men hvis Henrik gerne vil ha' noget om fx. IP netværk og basal infrastruktur og historie, står jeg gerne klar.

  • 3
  • 0
Bo Klausen

Det er ganske væsentligt at få afgrænset bogens indhold, som Ditlev og Knud er inden på. Brug evt Zachmans model som inspiration til hvad bogen skal omhandle (og lige så vigtigt: ikke omhandle):

http://pubs.opengroup.org/architecture/togaf8-doc/arch/chap39.html

men også IEEE-1471-2000 for at identificere:

  1. Stakeholders (de studerende?, deres lærere?)
  2. Concerns (grundlæggende forståelse for et velafgrænset område af 'IT', adgang til at afprøve deres forståelse, bestå kurset; og som lærer få oversigt over elevers fremskridt, blokeringer, målinger),
  3. osv

Jeg forslår en initiel indsats omkring afgrænsningen, det vil gøre det efterfølgende arbejde meget mere fokuseret og effektivt.

  • 0
  • 0
Henrik Fladkjær

Hej Michael, Tak for din kommentar. Jeg må sige, at jeg er én af de mange. Om det bliver centralt i bogen kan jeg ikke på stående fod vurdere, men uanset, hvad jeg mener og synes kan det jo udfra den struktur jeg forestiller mig tilføjes som et add-on. Business Intelligence er helt sikkert med i kerne af bogen. Vh Henrik

  • 0
  • 0
Henrik Fladkjær

Hej Daniel, Super input :) Jeg kan sagtens følge din frustration. Jeg har også haft studerende, der har haft en gæsteforelæsning, hvor et it firma har haft de blankpolerede plancher med, der viser, hvordan de kan trække data ud af alle mulige systemer og efterfølgende præsentere dem i fejende flotte dashboards. Når de studerende så selv skal ud og prøve det så rammer de virkelig panden imod muren. Du har allerede givet flere gode eksempler. Jeg plejer at sige til mine cand. merc. studerende at de skal passe meget på deres faglighed ellers risikerer de på få måneder at blive socialiseret af et mere eller mindre hensigtsmæssigt ERP system. Et Halloween kapitel lyder som en spændende idé. Vh Henrik

  • 0
  • 0
Henrik Fladkjær

Hej Torben, Tak for kommentaren. Jeg er ikke sikker på at jeg er helt enig med dig når jeg ser det i den kontekst, at jeg gerne vil bidrage til, at erhvervsøkonomer bliver bedre til at kommunikere med it specialister. I min opfattelse er eksempelvis en datamodel et fortrineligt værktøj, når jeg vil præsentere en erhvervsøkonomisk model for it specialister. Jeg får aldrig uddannet erhvervsøkonomer, der kan leve op til en programmørs niveau. Jeg bruger henholdsvis 3 og 5 år på at uddanne erhvervsøkonomer (HA og cand. merc.), som forhåbentlig i samarbejde med en it specialist kan anvende erhvervsøkonomiske metoder til at implementere en beslutningsmodel på bedste måde set i forhold til de data virksomheden har den viden den har og de ressourcer den har. Vh Henrik

  • 0
  • 0
Torben Mogensen Blogger

den kontekst, at jeg gerne vil bidrage til, at erhvervsøkonomer bliver bedre til at kommunikere med it specialister. I min opfattelse er eksempelvis en datamodel et fortrineligt værktøj, når jeg vil præsentere en erhvervsøkonomisk model for it specialister.

At lave en hensigtsmæssig datamodel er ikke principielt anderledes end programmering (selv om abstraktionsniveauet er højere), så grundlæggende programmering kan også hjælpe med at opstille datamodeller.

  • 0
  • 0
Jørn Askaa

hejsa
Jeg vil da foreslå et emne om revisionsspor og sporing af ændringer i data over tid.
Med økonomibrillerne på er det vigtigt at kunne forstå og stille krav til systemers mulighed for bitemporal historik, dvs at kunne dokumentere hvilken sandhed der var gældende på et givent tidspunkt.

Change management og versionsstyring af programmer kunne også være brugbart.
Giv et pip hvis du vil have det uddybet.
Mvh Jørn

  • 0
  • 0
Henrik Fladkjær

Computer Netværk (eller mere korrekt datakommunikation)
Jeg var egentlig lidt fyr og flamme, da jeg lige så denne først via newsfeed på LinkedIN.

Hej Michael, Tak for din kommentar, Jeg har tænkt en del over sin kommentar. For det første er jeg ikke ude på, at skrive bogen om it. Det er et alt alt for ambitiøst projekt for mig og sikkert også for mange andre. Det der er vigtigt for mig er, at jeg har en meget veldefineret målgruppe som er HA studerende, som har brug for at vide noget om, hvilken it der kan/skal anvendes i mindre og mellemstore virksomheder. Udover at de skal have kendskab til bredden i den relevante it set med små og mellemstore virksomheders øjne, så er min ambition også, at de studerende skal arbejde med det. det skal ikke kun være "textbook it".

I forhold til dit eget tilbud om IP netværk og basal infrastruktur og historie, så jo tak jeg tror gerne, at jeg vil have noget med herom. I næste uge vil jeg lægge første version af min struktur ud til debat og så vil jeg prøve at integrere din viden heri. Det er ikke noget jeg ved meget om og jeg tror du til en vis grad har ret, når du indikerer at jer der ved noget herom I "har sejret jer ihjel". De fleste mennesker forventer, at sådan noget bare virker og det gør det jo også for de fleste. Jeg har lige afholdt en eksamen via videokonference for HD'er der var i Grønland, mens jeg var i Aalborg. Det imponerer mig lidt hver gang, at jeg kan side "face to face" med mennesker i hele verden.

  • 0
  • 0
Sune Vuorela

Hej

Jeg kan måske godt lokkes til at levere et par intense sider om et par forskellige vinkler på Fri Software.

Derudover en smule om objektorienteret udvikling fra en praktiker (som synes at den OOA/D-undervisning han fik i tidernes morgen var defekt)

Og måske lidt om opmærksomhed på Lock-In set fra en køber-side (Der de fleste af os ender)

Det kunne måske passe godt i en bog under CC-BY-SA eller lignende.

/Sune

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere