Helle Rootzén bloghoved blog

Er vi klar til et nyt læringskoncept?

Vores verden ændres radikalt i disse år. Det er ikke mange år siden, at telefonsamtaler kun fandt sted, når man var i nærheden af hjemmets telefon eller en af de sjældne telefonbokse, og post var noget, der kun kom en gang om dagen.

Den transformation, der finder sted, betyder to ting i relation til læring. Dels får - eller måske snarere har - vi brug for at lære hele livet og vi får desuden brug for at lære mere effektivt, end vi har gjort før. Og dels giver den nye teknologi os mulighed for at lære på helt nye måder. Hvis man lige tænker over det sidste et øjeblik, så har læring i rigtig mange år gået ud på at en (klog) lærer fortæller de (knapt så kloge) elever, hvordan noget hænger sammen.

Som med andre teknologier, der pludselig vælter frem alle steder, har læringsteknologier længe ligget og ulmet - og nu kommer de så til syne uanset, hvor vi kigger hen.

Alle taler om VR og man fik på et tidspunkt gratis VR-briller, hvis man købte et magasin (i hvert fald i Frankrig).

AI er ved at blive tydelig i vores telefon og SIRI spørger med høj stemme, hvordan hun kan hjælpe os - både i tide og i utide. Det er ikke alle disse teknologier, som vi umiddelbart tænker på som læringsteknologier, men læringsteknologier er vel blot teknologier, der bruges til at fremme læring.

Så det er bare om at være kreativ.

Vi har brug for fokus på alle de mulige nye læringsteknologier, der ser dagens lys i disse år, og fokus på selv at udvikle nogle nye, der dækker vores behov - det vil sige passer til den danske måde at lære på eller måske snarere de danske traditioner som f.eks. gruppearbejde, forståelse og opdyrkelse af den kritiske sans.

Det skal være sjovt at lære. Når vi glemmer tid og sted og måske endda er i flow lærer vi, uden at vi lægger mærke til det. Når vi lærer på sjove måder, tror jeg også, at vi bedre husker, hvad vi har lært og fremfor alt tænker vi på det som en positiv oplevelse og får lyst til at lære igen.

Hvis læring både skal være sjov og effektiv, hvordan får vi så samlet op på det hele? - hvordan kan vi se hvad der er godt og skidt? - og hvordan får vi udnyttet teknologierne fuldt ud og får læringsteknologierne tænkt ind i den danske pædagogiske/didaktiske tradition?

En måde - blandt mange andre - er at forske i læringsteknologi. Og netop derfor åbner vi på DTU et nyt center - Center for Digital Learning Technology (learnT) - d. 18. november. I centeret er vi eksperter i den teknologiske vinkel, men det er selvfølgelig ikke hele historien, så vi samarbejder med mange andre miljøer, for at vi sammen kan skabe et helt nyt læringskoncept.

Vi tror nemlig, at det er det, vi har brug for, for at skabe fremtidens samfund på den bedst mulige måde.

Kommentarer (4)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Claus Bobjerg Juul

Det kan være jeg er på dybt vand her, men hvordan kan det være at Danmark er så u-ambitiøse, når det kommer til at planlægge og tilrettelægge undervisningen så det kan understøttes af it. som et eksempel: jeg har små børn i folkeskolen, de får kopisider af det ene og glemmer siderne i skolen, hvorfor ikke gøre undervisningens materialet digitalt, således at det kan tilgås over alt? Hvorfor inddrages it ikke mere tværgående i alle fag?

  • 0
  • 1
#2 Kim Christiansen

Hvorfor papir stadig foretrækkes?

Lad os se på hvor mange ting der kan gå galt, hvis man bruger papir udgaven:

  1. Bogen/arket er væk eller glemt - Løses ved at tage et par kopier.

Lad os se på hvor mange ting der kan gå galt, hvis man bruger online udgaven:

  1. Netværket virker ikke eller er ustabilt - Intet læreren kan gøre ved det.
  2. Uni-login systemet er ustabilt eller virker ikke - Intet læreren kan gøre ved det.
  3. Bogens hjemmeside eller system er ustabilt eller virker ikke - Intet læreren kan gøre ved det.
  4. Elevens computer eller tablet virker ikke - Skal have fat i IT-vejleder eller support, en længere process.
  5. Elevens computer eller tablet kan ikke åbne siden eller materialet - Skal have fat i IT-vejleder eller support, en længere process.
  6. Elevens computer er glemt eller har ingen batteri - Intet at gøre ved det.

Ja... Hvad vil du foretrække? Jeg ved godt, at når man sidder som IT-kyndig og læser sådan noget, så tænker man, hold nu op... Det kan ikke være så svært. Men prøv du at fortælle det til den lærer, der står foran 30 førsteklasseelever.

Derfor er papirudgaven stadig overlegen i forhold til digital udgaven.

  • 1
  • 0
#3 Klavs Klavsen

Jeg har også undrer mig, og efter at have snakket med mange lærer, så kan jeg konstatere at det sker fordi der IKKE udstikkes nogle generelle retningslinier af skolens ledelse vedr. den slags - og skolernes ledere har vist ikke (på mine børns skole ihvertfald) helt fået indarbejdet det faktum at de kan sætte retningen meget mere end de kunne før.

Jeg oplever at nogle klassers lærer, bruger google classroom (eller hvad det lige hedder - det er selvf. ikke lige mine børns lærerer ;) - og laver simpelthen videoer der forklarer børnene det de skal lære - og så kan de sidde derhjemme og se lektierne online og videon der forklarer dem det de skal vide for at løse dem.

Jeg havde jo naivt håbet at andre lærer, så om ikke andet ville følge sådan et eksempel, og måske endda se idéen i at genbruge de videoer den lærer laver.. men nej.

Hver lærer er sin egen ø (som det altid har været) - og hvordan de gør tingene varierer derfor vildt meget fra lærer til lærer - på samme skole.

Man kunne jo tænke sig at skolens ledelse kunne få de bedste IT kyndige lærerer, til at udarbejde undervisningsvejledninger, procedurer osv. - som de andre lærer så nemt kunne anvende, til at gøre deres arbejde nemmere og alle elevernes oplevelse mere ensartet.. men ikke endnu ihvertfald :(

  • 0
  • 1
#4 Gert Madsen

Hver lærer er sin egen ø (som det altid har været)

Ja, og der gør IT det faktisk meget værre. På samme tid møder eleven krav om MS Word, Powerpoint, Google docs + diverse løse værktøjer, som Geogebra, Prezi oa. Du skulle bare vide, hvor meget man ønsker sig tilbage til papir og blyant, når man skal forsøge at samle motivationen op hos et barn, der har brugt en time på at mislykkes med at tegne en trekant i et eller andet sk... værktøj.

Så målet om at øge elevernes læring lader ikke til at være i højsædet, når man anvender IT i skolen. Det vil være alle tiders, hvis LearnT kan hjælpe på det.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere