Vågn op: Du hedder ikke Steve og du er ikke chef for Apple.

Betænkeligt ofte bliver Steve Jobs og Apple til foretrukne rollemodeller for danske virksomheder og deres ledere. Det er ikke begrænset til underskoven af Startups, selv om fænomenet ser ud til at være særligt udbredt her.

Det er forståeligt at man kan være fascineret og imponeret af Silicon Valley, og det kan styrke ego'et at fortælle sig selv og hinanden, at man går i Steves fodspor. Men måske er det netop det der gør, at ens virksomhed aldrig bliver bare en lille succes.

Ligesom pizzamanden nede på hjørnet, sandsynligvis ikke begynder at lave bedre pizzaer eller få flere kunder, ved at have Noma og Rene Redzepi som sine rollemodeller.

Det er fint at blive inspireret og Steve Jobs og Apple kan bestemt, som så mange andre virksomheder, give inspiration og gode idéer til egen virksomhed. Det er den blinde kopiering eller forsøget derpå, som sker uden nogen dybere overvejelse, der er farlig.

Det kan være at ledelsen er så glade for deres nye iPhones, at de har besluttet, at nu skal firmaets produkter fungere som apps på IOS. Det kan være, at barren for brugervenlighed pludselig bliver sat så højt, at nu skal selv et barn kunne finde ud af noget, som hidtil har været forbeholdt specialister, med henvisning til at børn i vuggestuen nu kan betjene en iPad. Eller at virksomhedens ledere begynder at komme med udtalelser som: "vi laver ikke det kunden beder om, vi vil lave det, de slet ikke ved at de har behov for" - med reference til det Steves berømte udtalelse ‘I skate to where the puck is going to be, not where it has been' (som i øvrigt stammer fra ishockeyspilleren Wayne Gretzsky).

Og når sandheden skal frem, må jeg også gribe i egen barm og indrømme at jeg adskillige gang har brugt Apple og Steve Jobs som eksempler, for at understrege en pointe.

Det er inspirerende, at Steve Jobs krævede at produkterne skulle være af kompromisløs høj kvalitet både indeni og udenpå. Alligevel ved jeg, at jeg ikke kan slippe afsted med at kopiere den holding. I den verden jeg, og de fleste andre praktikere begår os i, må man indgå kvalitetmæssige kompromiser hver dag.

Det er også inspirerende og tankevækkende, at Apple har sat nye standarder for brugervenlighed og lavet en radikal forenkling af brugergrænsefladen. Det betyder dog ikke, at jeg vil anbefale, at man til ethvert projekt ansætter en hær af designere og UX specialister. Apple kan, som næsten ingen anden virksomhed, producere produkter, som de stort set selv bestemmer prisen på. Ved at investere massivt i design og kvalitet, har virksomheden skabt en niche, hvor de kan tage mere end konkurrenterne for tilsvarende produkter, og alligevel få kunderne til at stå i kø for at købe. Der er højst plads til en af den type virksomhed i en branche og i mange brancher er der ikke plads til nogen overhovedet.

Det går helt galt når ledere tror, at de kan og bør kopiere Steve Jobs måde at "motivere" medarbejdere på. Han fik folk til at gøre ting de ikke troede var muligt, ved bevidst at manipulere med mennesker og med sandheden. Derved kunne han skabe sit "realitetsfordrejende felt". Steve Jobs var på mange måder et rigtig dumt svin, og han slap afsted med det, fordi han havde karisma og vision i overmål, som kompenserede for de uheldige egenskaber. Prøver en mindre karismatisk og visionær person at efterligne den adfærd, er der næsten kun Dumt Svin delen tilbage - og den skaber man ikke store successer med.

Kopier derimod rollemodeller som er tættere på jeres virkelighed. Så vil resultatet ofte blive langt bedre og mere langtidsholdbart. De fleste af os har oplevet ledere, som kunne få det bedste frem i os. Det var måske en tidligere chef, eller en lærer, en spejderfører, din far eller mor. Hvordan motiverede han eller hun dig? Hvad var det, der fik dig og dine kolleger til at være kreative og arbejde hårdt?

Her er det muligt at trænge igennem til virkeligheden, helt uden mytens forstyrrende elementer, og der er langt større chance for, at det vil være noget der virker, da det jo ihvertfald har virket for dig.

Og for virksomheden: I stedet for at kigge langt væk og op til de største og mest succesfulde, så kig istedet efter en virksomhed i samme eller lignende branche som jeres, der gør det rigtig godt. Hvorfor er medarbejderne gladere for at være der, end hos jer? Hvad siger kunderne om dem og hvorfor er de tilfredse? Kan I komme tæt på sådan en, vil det være en guldgrube af informationer, som er umiddelbart omsættelige i handling.

Sådan bliver pizzaerne nede på hjørnet lidt bedre og vi lader lader Noma være Noma i fred og ro.

Kommentarer (14)
Christian Bruun

Og for øvrigt havde Jobs en stor portion viden om design - han vidste hvad han talte om. Ej heller forstår jeg at biografien "Steve Jobs" af Isaacson er blevet inspirationskilde for så mange, for Jobs beskrives ikke specielt pænt. Måske har ledelserne glemt at læse den del om Jobs, at han afskydede at bestyrelserne blandede sig for meget i virksomheden?

Mit forbillede er forresten Tom West! Han vidste hvad han snakkede om...

Alex R. Tomkiewicz

Jeg har netop læst "The Innovation Secrets of Steve Jobs" og fandt at den er rigtig god. Som altid er meningerne delte om alt hvad der vedrører Apple og Steve Jobs :-)

http://www.amazon.com/Innovation-Secrets-Steve-Jobs/dp/1743105908

Man skal blot huske at der ikke er nogen "secrets" indenfor innovation. Alle metoder er kendte (næsten). Og man kan selvfølgelig ikke bruge alle Apples metoder til sine egne projekter - man skal tilpasse, forme og tænke sig om. Der er derimod en indlæringskurve og en indbygget modstand mod forandring i innovation som også skal overvindes. Udover at Steve Jobs havde kæmpe talenter så mener jeg at hans egentlige "secret" var at han kunne eksekvere sine planer fra strategi og helt ned i detaljer. Dét er den svære del. Og så tror jeg næppe at Steve Jobs var et dumt svin. Han var bare målrettet, fokuseret og krævede et højt niveau af sine folk. Jeg synes Apple og Jobs historien er temmelig fantastisk. Men jeg er også en af dem som er konverteret til "æbletroen" :-)

Joe Sørensen

Når man forsøger at efterligne forrestningsmodellen hos Apple, så er der en detalje man lige skal huske på: Imens Apple havde mange "succesfulde" produklanceringer i 80'erne og 90'erne, så tjente ingen af disse produkter deres investering hjem. De havde Apple II produktlinjen, som var en kæmpe CashCow, og som betalte hele showet.

Så skal du efterligne Apple, så se og få lavet det produkt som alle vil have.

Da Apple opfandt iPod, fandtes der masser af MP3 afspillere til billige penge. Og de fleste af dem havde USB support. De var dog alle billige af se på. IPods var større og tungere end den gennemsnitlige MP3 afspiller og havde samtidig ikke USB support, så det var ikke ligefrem ret at lægge musik på den. Til gengæld havde den et fedt design, som var gennemført i både hardware og grafisk interface. Derfor kunne den slå alle andre MP3 afspillere.

Det var lige det design folk ville have. Og Apple havde en ny CashCow.

Alex R. Tomkiewicz

"Hans Reality Distortion Field har øjensynligt virket ganske effektivt på dig :-)"

Det tror jeg faktisk det har :-)

Men jeg har også et eget Reality Check Field som siger at jeg er mere produktiv på Apple teknologi. F.eks. vågner min MacBook fra sleep og er klar til brug på 5 sekunder… noget min PC er adskillige minutter om. Det er ret cool i mange tilfælde f.eks. små ændringer, små opdateringer, check en PDF fil, check en mail, skriv en note, check noget på Nettet etc.

Morten Hansen

Speaking of, jeg kender også nogle der har en gammel Macintosh som er 20 minutter om at starte.. Så kan vi da konkludere at Mac-baserede produkter er noget juks ikke?
Lidt selvransagelse kunne der måske godt være behov for når man ukritisk fremstiller sådan en udtalelse... Moderne PC'er med Windows starter uden tvivl ligeså hurtigt op, hvis ikke hurtigere, også fra kold start.

Steen Eugen Poulsen

Hans livs holding var jo en der høre hjemme i det mest forfærdelige scifi fortællinger, hvor der ikke er plads til nogen form for alternativ tankegang.

Det har tilsyneladende skabt en forfærdelig god inntjening for et firma, men er det virkelig den fremtid vi vil leve i?

I en alternativ verden, kunne denne man ligeså godt havde været en af verdens værste diktatorer, der dræbte alle der var afvigende fra hans vision. Heldigvis endte han op i en verden hvor, hvor det ikke var mugeligt og vi fik en meget milderer version, der skabte noget godt design, men også en uhyggelig lukket verden hvor der ikke er plads til afvigelser.

Strømlignet design er sådan nogenlunde fantastisk, men strømlignet tankegang, hvor der ikke er plads til visse bøger og lignende er skræmmende, når det jo helt klart er firmaets mål at låse alle fast inden for deres lukkede have.

Henrik Bøgh

"Det tror jeg faktisk det har :-)"

Har du læst Insanely Simple af Ken Segall?
Selv om den ikke fokuseret på Jobs, men på Apples udviklingstanker generelt, så viser den (naturligvis) også Jobs' "fingeraftryk" på udviklingsprocessen og produkterne. Og det er ikke verdens mest sympatiske Jobs den viser...

Log ind eller Opret konto for at kommentere