Unified communication og organisatorisk geografi

Fusioneringen af kommunens IT-afdeling med kommunens borgerserviceafdeling, som jeg beskrev i min forrige blog, giver en række spændende udfordringer. En af disse er, at de to afdelinger bor på to forskellige geografiske lokationer.

For en klassisk tilgang til fusioner vil denne udfordring føre til overvejelser, om enhederne kan flytte sammen på samme lokation, fordi dette antages at fremme samarbejds- og ledelsesrelationerne. Og fordi det antages at være en grundlæggende betingelse for, at der overhovedet kan fremvokse en fælles kultur i den nye enhed.

Af flere grunde er en sammenflytning imidlertid udelukket, og vi må derfor overveje andre muligheder for at skabe sammenhænge i den nye sammenbragte enhed.

Her byder den moderne teknologi sig til i form af teknologier som f.eks. unified communication med dens muligheder for presence, chat, telefoni og møder via webcams m.v.
Spørgsmålet er så, i hvilken udstrækning brugen af sådanne teknologier kan kompensere for den geografiske distance og skabe en fælles, sammenhængende og fremfor alt samarbejdende enhed?

Spørgsmålet maner både til tvivl og til begejstring hos os - under alle omstændigheder vil vi give det en chance i den kommende tid.

Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Morten Fordsmand

at chat og div. møde funktioner med forskellige muligheder for at vise fælles præsnetationer er meget godt når man ikke sidder sammen.

Problemet er bare at det IKKE kan erstatte det faglige fællesskab "ved kaffemaskinen". Fordi man er fortsat mere parat til umiddelbar erfarings- og ide- udveksling IRL.

Ligeledes kan det godt virke lidt komisk hvis næsten alle medarbejderne i et kontorlandskab sidder med headsets på for at deltage i det samme telefonmøde.

og med 2 km, så burde man altså ses i ny og næ.

Carsten Sonne

Fra erfaring med outsourcing projekter, er det for mig klart, at samvær ved fysisk tilstedeværelse ikke kan erstattes af virtuelt samvær.

Det at have en ansigt til ansigt snak, giver en helt anden type relation. Små ting som kropssprog, toneleje og stemning, er utrolig svært at opfatte på en skærm; Selv med videokonferencer af høj teknisk kvalitet. For vores kommunikation og opfattelse af andre, er de små ting altafgørende. Det er i overvejende grad dem, som giver os "en fornemmelse" af situationen og dem vi snakker med.

Omvendt, såfremt en god relation allerede er til stede, virker det væsentlig nemmere at have en god kommunikation via f.eks. videokonferencer. Specielt til rent praktiske formål. Men til at bygge menneskelige relationer, der er en fysisk tilstedeværende påkrævet.

Andreas Bach Aaen

Jeg arbejder i Århus. Jeg har kollegaer der bor i Hadsund og Assens. De har rigtig mange hjemmearbejsdage. Vi bruger Skype rigtig meget til møder og 2-mandskommunikation. Vekslen mellem tekst-chat og telefon-snak er god. Video bruger vi sjældent.
Jeg har også arbejdet sammen med kollega i USA i over et halvt år. For nogle få uger siden så jeg ham for første gang ansigt til ansigt. Det var ret underligt.
Det eneste tidspunkt hvor det for alvor er smart at være samlet i samme kontor, det er ved de større projektplanlægningsmøder ved projektopstart.
Og jo det er ikke ualmindeligt at se 3 mand i samme lokale der snakker i headsæt og er til samme møde. Ofte med sammen med nogle der arbejder hjemmefra eller en kundelokation i udlandet.
Ledelsesmæssigt kræver det noget andet end hvis man sidder fysisk samlet. Chefen skal sørge også at være "til stede" for dem der ikke er fysisk på kontoret. Det kræver også en god forståelse for hvilken type information, der skal formidles skriftligt, via telefon eller bør vente til næste ansigt til ansigt mulighed.
Havde vi i stedet til dagligt alle siddet i det nymoderne storrumskontor, så havde vi givetvis været mindre effektive, da der vil blive mindre plads til uforstyret fordybelse.

Log ind eller Opret konto for at kommentere