Undskyld, sagde du V*I*A*G*R*A?

Berlingske Business refererede i dagens avis Microsoft for at have planer om at bruge Skype til annoncerings-formål. Interessant, når man tænker på, at Microsoft i forvejen er i besiddelse af tale-til-tekst-genkendelsessoftware.

Kan vi så forvente reklamer baseret på indholdet af telefonsamtalerne? Links til privathospitaler, når man brokker sig over hold i ryggen, eller bilforhandlere, når man ringer for at fortælle, at der endnu engang var kaos på Kystbanen.

Og det må da være en relativt smal sag - uanset sprog - at afkode tonefaldet og smide en Interflora-reklame op, hvis der lader til at være brug for at reparere på forholdet bagefter.

Og så kan det jo være, at der snart er nogen, der opfinder en online personlig shopping-agent, så vi ikke engang behøver at besvære os med at klikke på links'ene mere...'

Kommentarer (14)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jesper Lund Stocholm Blogger

Kan vi så forvente reklamer baseret på indholdet af telefonsamtalerne? Links til privathospitaler, når man brokker sig over hold i ryggen, eller bilforhandlere, når man ringer for at fortælle, at der endnu engang var kaos på Kystbanen.

Og det må da være en relativt smal sag - uanset sprog - at afkode tonefaldet og smide en Interflora-reklame op, hvis der lader til at være brug for at reparere på forholdet bagefter

Det kunne da være fedt?

Jeg så i øvrigt Microsofts teknologi præsenteret i Seattle sidst i februar, hvor de brugte den til "simultanoversættelse" af alle talerne. Det virkede sindssygt overbevisende - også på tværs af dialekter af engelsk.

  • 0
  • 0
Lars Lundin

hvad fedt er det med reklamer?

Rigtigt anvendt skaber reklamer kontakt mellem køber og sælger. Det må være en fordel ikke kun for den individuelle handel, men også for markedet som helhed.

De reklamer, som Google bringer sammen med søgeresulater, finder jeg ofte nyttige.

Næsten alt andet (i min browser, postkasse, radio, TV) blokerer/ignorerer jeg.

  • 0
  • 0
Jesper Lund Stocholm Blogger

Hej Mads,

i hovedet?

Er du i dårligt humør i dag?

Anyways - når jeg i dag bruger et reklamefinansieret site, så vil jeg da langt hellere præsenteres for reklamer, der er vedrørende og relevante end nogle, der slet ingen relevans har for mig.

At der er udfordringer i dette ifht privatliv, transparens, identitetsprofilering etc er åbenlyst, men teknisk set er det da fedt, hvis man kan gøre eksisterende produkter bedre og relevante for brugerne.

  • 0
  • 0
Frank Thomsen

Det er jo til at blive dårlig over. Lige så snart Microsoft gør noget, bliver det tolket som et mindre dommedagsscenarie, med alverdens ubehageligheder til følge. Har du tænkt over hvad der ville ske, hvis det var Apple der havde købt Skype? Oracle? IBM? Facebook?

Næh, MICROSOFT har købt Skype, og det var cirka det værste, der kunne ske... i nogles øjne. Straks males Fanden på væggen, og det store onde imperium vil give sig til at aflytte vores samtaler. Det minder mig om den gang, hvor Echelon var meget i medierne...

Mere lødig kritik, tak!

  • 0
  • 0
Jesper Poulsen

Har du tænkt over hvad der ville ske, hvis det var Apple der havde købt Skype? Oracle? IBM? Facebook?

Udover at IBM næppe ville kunne bruge produktet til en helt masse, så ville det nok være det sted hvor det ville have det bedst, rent publicity-mæssigt. IBM holder sig meget neutrale mht. deres forretningsområder.

Oracle ville have kvalt det. Man skulle faktisk tro at Oracle bare var en kapitalfond - opførslen bærer meget præg deraf.

  • 0
  • 0
Anne-Sofie Nielsen

Har du tænkt over hvad der ville ske, hvis det var Apple der havde købt Skype? Oracle? IBM? Facebook?

Det er ikke ligegyldigt, om det er den ene eller den anden virksomhed, der har købt Skype, fordi der er stor forskel på, hvilke synergieffekter, de vil kunne opnå.

Som det fremgår af mit blogindlæg, syntes jeg netop, at det at det var Microsoft, der havde købt Skype gav nogle interessante muligheder i kraft af deres tale-til-tekstgenkendelsessoftware. Er det et "dommedagscenarie"? Dommedag er da vist blevet devalueret en del, så...

  • 0
  • 0
Jesper Poulsen

Som det fremgår af mit blogindlæg, syntes jeg netop, at det at det var Microsoft, der havde købt Skype gav nogle interessante muligheder i kraft af deres tale-til-tekstgenkendelsessoftware. Er det et "dommedagscenarie"?

Det er det i min verden.

  • 0
  • 0
Jesper Poulsen

når jeg i dag bruger et reklamefinansieret site, så vil jeg da langt hellere præsenteres for reklamer, der er vedrørende og relevante end nogle, der slet ingen relevans har for mig.

Jeg vil hellere betale for at bruge et site end at blive bombarderet med rekvalmer - uanset hvordan de bliver serveret.

Det er ikke altid muligt at betale for at bruge, men det er altid muligt at fjerne rekvalmerne.

  • 0
  • 0
Brian Simonsen

Hvis enhver form for reklame financiering af Internet sites forsvandt i morgen ville det sku' nok ikke være den store katastrofe på længere sigt.
99% af B***S****** på Internettet ville forsvinde med et trylleslag og gøre det meget nemmere at finde relevant information.

ovenikøbet ville det sikkert afføde en masse spændende p2p projekter hvis der ikke længere var financiering til de ultra-riges monster-datacentre.

Med andre ord; en tilbagevenden til et Internet som det bør være ;-)

  • 0
  • 0
Nicolai Klausen

Rigtigt anvendt skaber reklamer kontakt mellem køber og sælger. Det må være en fordel ikke kun for den individuelle handel, men også for markedet som helhed.

Korrekt, det kan skabe en kontakt mellem køber også sælger som har et genside ønske i at møde hinanden, fordi køber leder efter et produkt som sælger gerne vil sælge. MEN, for der er et men, og det er et ganske vigtigt men, som mange glemmer. Formålet med reklamer er ikke kun at et set af køber og sælger som søger hinanden møder hinanden, det er i endnu højere grad at manipulere køber til tro, at sælger har et produkt som køber ikke kan undvære, uanset om køber kan eller ikke kan undvære produktet. Korrekt manipolerede, vil køber forblive i den opfattelse af køber ikke kan undvære produktet også efter køb, således at køber fortsætter med at købe sælgers produkter. Jo mere information sælger kan indsamle om køber jo letter er det at manipulere køber. Er information ovenikøbet indsamlet i en situation, hvor køber har paraderne nede og derfor ikke tænker over, at sælger indsamler informationer, jo større værdi har disse informationer.

Prøv at forstille jer, at et par snakker sammen, der et lidt knas i forholdet og det finder sælger ud af, via en samtale i fx skype. Forholdet er ikke dybkrise, men der er dog nogle ting som knirker. Sælger bombadere efter samtalen, begge parter med reklamer for dating sider - de er i en svække tilstand og en af dem lader sig manipulere til at oprette en profil på dating siderne og forholdet ryger i vasken. Manipoleringen lykkes, fordi sælger har oparbejdet et indgående kendskab til køber og ved lige hvilke knapper der skal trykkes på, for at skubbe køber ud over skranten, så salget kommer i hus. Efterfølgende følger køber sig ikke manipolerede, da køber jo kom ind i et nyt forhold. Desværre blev børnene skilsmissebørn...

Situationen kan også værre den omvendte, at forholdet virkeligt er så langt ude, at de bør gå fra hinanden både for deres egen skyld og for børnes. Men denne gang er sælger par terapeut, som grundet deres svære situation kan sælge rigtigt mange timer, men alle i familien for det værre og værre, men sælger ved lige hvilke knapper der skal trykkes på, så de bliver ved med at købe flere timer. Køber indsamler konstant ny viden om dem, ikke bare i deres timer hos terapeuten, men også fra alle samtaler de har via fx skype med venner og øvrig familie. Når det så efter 10 år alligevel bliver til en skilsmisse, er de stadig glade for at have bruget penge, for så havde de jo i det mindste prøvet (selvom det var dømt til at fejle lige fra starten).

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere