Martin Ernst bloghoved

Ulven kommer - eller er Amazon her egentlig ikke allerede?

Illustration: Anita F.

Alle skriver, at Amazon kommer, og får det til at lyde farefuldt, som når ulven kommer. Børsens nye chefredaktør, Bjarne Corydon, byder dog Amazon velkommen. Det er ikke ligefrem samme velkomst Amazon får af den amerikanske centraladministration – læs Trump – som i den grad er gået i krig mod Amazon, da han ikke happy! Angiveligt pga. US Mail taber per forsendelse sendt fra Amazon.

Betyder dette tab per forsendelse en indirekte statsstøtte til en person, som over en enkelt nat blev verdens rigeste mand? Eller holder Amazon faktisk hånden under US Mail? Måske når nogle er for store, er det et forsøg på at stække deres vinger? Uanset hvad, så har det påvirket FANG aktierne og herunder Amazons aktiekurs.

Amazon?

Jeg forsøger at forholde mig til dette fænomen, som over en pæn årrække (20 år) ikke længere kun er køb af bøger, men køb af alt online og har bredt sig til bl.a. hosting (AWS – Amazon Webservice) og Prime (Netflix om igen). Efter at jeg satte mig den ambition at skrive en blog om Amazon, må jeg indrømme, at en blog ikke kan indeholde alle aspekter omkring dette ”fænomen”.

Den vinkel jeg vil lægge ned over denne blog har nøgleordet ”bessermachen” overfor kunderne. Dette nøgleord kan man også finde i deres vision: ”Our vision is to be earth’s most customer centric company; to build a place where people can come to find and discover anything they might want to buy online”. Dvs. et fokus på kunden – og deres platform og forretningsmodel drejer sig kun om det.

De har haft succes med at få noget til at virke inden for et vertikalt område (f.eks. salg af bøger) og ekspandere horisontalt (alt muligt andet), så de kan favne alt og tager det med over i AWS og Prime. Vel at mærke, hvor de forsat har en sund forretning og en god aktie på børsen (indtil Trump forsøger at skyde dem ned). Det er beundringsværdigt.

Dybest set er det en fantastisk historie, da det på mange måder er indbegrebet af den amerikanske drøm – en mand starter noget i en garage, som nu har overgået selveste Oracle eller Microsoft, hvilke er synonymer for den selvsamme drøm.

Hvad er det vi skal være bange for?

Teknik? Måske. Amazon har en kæmpemuskel her til at skabe state-of-the-art e-commerce platform (22,6 mia. $ på R&D. At man får skabt en vision, og eksekverer på den vision, så den i den grad rydder bordet – det er imponerende. I sidste ende handler det om kundernes gunst.

Skal vi være bange for, at Amazon kommer? Amazon er her jo allerede, men hvis de kommer med er et fysisk lager, skal vi så være bange for det? Måske. Det giver dem mulighed for at servicere danske produkter og danske kunder i højere grad end tidligere. Og dermed endnu flere markedsandele og endnu mere ”magt”.

Lad os dvæle ved problematikken, som allerede har ramt vores virksomheder. Eksemplet er musikforretningen Aage (jeg er så gammel, at jeg ikke anerkender, at de nu hedder 4sound og har gjort det i nogle år). Det har i mange år været stedet, hvor musikere købte deres nye udstyr som guitarforstærkere, trommer m.m. Jeg har selv som musiker (tillader jeg at kalde mig selv) bakket bilen op til Aages butik i Landemærket (København) og med et stort smil hældt et mini-lydstudie eller andet godt ind bagagerummet.

Nu sidder Thomann hårdt på dette marked for musikudstyr. De har haft så meget succes med dette, at deres hovedkvarter er blevet meget imponerende. Bare se billederne på Google Earth. Dvs. går man på nettet, er det ikke Aage, der er den første, man støder på (ved godt, de hedder 4sound, så det er det, man skal kikke efter). Her kommer Amazon og Thomann før Aage (som ikke en gang er på første side), når man søger på Google for køb af f.eks. et digitalklaver.

Det er ikke kun Aage, som er presset. Specialbutikkerne - f.eks. blæserinstrumentspecialisten Gottfried i Kronprinssegade – kan også mærke Thomann og Amazons ånde i nakken. Heldigvis har Gottfried et stort udvalg af high-end instrumenter, en unik viden, en historie der går over 200 år tilbage, et værksted og en service, hvor man f.eks. kan låne saxofoner og tilbehør, inden man køber det. Denne service slår både Thomann og Amazon med flere længder (de har simpelthen ikke denne service) – og noget som bliver meget svært at tilbyde med en ren online service.

Men hvis Amazon får et lager og køber butikker (som Toys R´us), så begynder online firmaet at blive off-line, og så tipper det. Måske forfiner Amazon igen en vertikal med denne succes og kopierer dette koncept (med kunden i centrum) ud til andre vertikaler. Måske ikke for Gottfrieds tilfælde, da Amazon ikke får et værksted for blæserinstrumenter, men de vil tage en bid af salget af low-end instrumenter og tilbehør.

Hvad kan vi gøre ved det?

Mit postulat er, at Amazon er her allerede med det, de er gode til. Måske får de et lager, men det betyder vel alene, at de kan shippe hurtigere, end de gør i dag, og måske vil danske produkter blive promoveret på denne platform? Betyder det så noget? Mit postulat (igen) vil være at leveringstiden måske er sekundær, så længe man har sparet en 1000 kr.-seddel.

Andre vil sige, at den hurtige levering afgør, hvem får ordren? Lageret betyder sikkert meget for Amazons interne business case, da de her kommer til at spare nogle penge på deres logistikbudget, plus at de får et større kundegrundlag til en platformen, som i forvejen eksisterer. Denne kostreduktion eller øget omsætning vil nok ikke komme kunderne til gode – men ryge direkte ned på Amazons bundlinje.

Det de konkurrerende virksomheder kan gøre, er at fokusere specielt på den fysiske service – som Amazon ikke kan give online – og den skal styrkes endnu mere. Dvs. de fysiske butikker bliver nøglen. Det skal være en oplevelse at komme ind i butikken. Jeg har tidligere været inde på Gottfried og deres unikke viden om blæserinstrumenter. Det kan de styre ved at bundte et køb af et instrument med en servicepakke (just som bilforhandlerne gør det). Det kunne være justering af instrumentet efter 3 mdr., 1. år, 2. år, coaching i instrumentet, forsikring, finansiering etc. Her til skal man se på megatrends indenfor retail, hvor offline og online smelter sammen med nye købsmønstre. Det er ”bessermachen” off-line.

Og det sidste vi kan gøre – vi kan i vores valg købe lokalt. For nogle år siden var der en kampagne som hed ”Køb dansk”. Måske skulle vi gøre det samme igen – alle sammen? På den måde fodrer vi ikke den amerikanske prærieulv, som allerede er helt inde i vores stue, men fodrer den granddanois, som vi har liggende i en kurv i den selv samme stue. Det er vores ansvar som forbruger om det er ulven eller granddanoisen, vi skal fodre og dermed få til at overleve. Fair nok granddanoisen skal bare lige lære at spidse blyanten, så den bliver lige så fræk som amerikanske prærieulv.

Kommentarer (11)
Peter Christiansen

Tak for et godt indlæg Martin,

Og det sidste vi kan gøre – vi kan i vores valg købe lokalt

Det er en smuk tanke, men løbet er kørt. Først var det de små købmandsbutikker ude på landet, så blev det bagere og slagtere i de små lokalsamfund der måtte lukke fordi folk ikke køber lokalt.

Nu kommer Amazon og næste kapitel bliver at de store butikker og kæder må lukke ned, når man kan få "same day" levering fra amazon, hvis de altså bliver lige så vilde som de er i USA.

Løbet er kørt for mange år siden mht. den romantiske "Køb lokalt" tankegang, alle taler om det men ingen gør det.

Martin J. Ernst Blogger

Løbet er kørt for mange år siden mht. den romantiske "Køb lokalt" tankegang, alle taler om det men ingen gør det.

Tak Peter, for de pæne ord.

Jeg havde selv tænkt den vinkel i bloggen, så den kom omkring en sammenligning af de små lokale købmandsbutikker med de kæmpe centre, som ligger omkring storbyerne.

Ja, det er også en romantisk tilgang til det. Men vi bliver som forbruger nød til at tage et ansvar over for det dyr man fodrer. Amazon er meget dygtige! Men hvis vi ikke giver vores egne en omsætning, så kan de heller ikke tage kampen op. Og du har sikkert ret; det er nok forsent. Jeg håber på at vi sammen med andre kan skabe et alternativ til Amazon, ved at lære fra dem og gøre have en ambition om at gøre det nednu bedre. For vi bliver nød til at erkende, at verden ændre sig. Dvs. vi kan ikke slå Amazon ned (måske Trump eller EU kan via regulering) for der kommer bare andre, som gør det samme. Vi bliver nød til at tage kampen op på flere fronter, som jeg også kommer ind på i bloggen. Amazon er god til mange ting, men ikke god til nicher, hvor personlig service gør en forskel.

Jesper Jepsen

Problemet med at købe lokalt er at ofte kan man så ikke få tingene eller de koster uforholdsvis meget mere. Et par eksempler fra min verden, en rundsavsklinge produceret i Italien er ca 30% (uden moms) dyre i DK end købt via i Italien igennem Amazon, her taler vi om prisen fra Italien med fragt kontra prisen i et byggemarked i DK. Et andet eksempel er et par sikkerheds skov støvler købt online fra Tyskland da den danske forhandler af mærket ikke ville tage dem hjem, der mistede den danske forhandler så 2500kr i omsætning + det løse( og en kunde..)
Så den med at handle lokalt den holder ikke i nutidens verden når vi er forbi fødevare og standard vare som sælges i store mængder.

Martin J. Ernst Blogger

Hej Jesper
Jeg ved godt, at det er en romantisk og en fædrelandskærlig tankegang. Jeg ved også godt, at vores granddanoise lige nu ikke har de samme evner som ulven. Langt fra ...
Men vi bliver nød til at træne granddanois’en, det gør vi blandt andet ved at give den energi - ved at fodre den. Det kan være at den ikke kommer til at skulle slå ulven på alle decipliner (f.eks. størst udvalg), men vi skal i hvertfald kunne slå dem på nogle, som gør vi har en berettigelse. Og så gør det ikke noget, hvis vi lurer ulvens tricks. For det kommer til at gå den vej ... og vi skal bare ikke se der ske for øjnene af os at vores granddanoise dør ...
Martin

Gert G. Larsen

Hvorfor skulle vi købe lokalt, i vores globale samfund?
Er det ikke at holde krampagtigt fast i fortiden?

Det er ikke sikkert at Amazon er perfekt eller rare eller den gode fremtid, men det er heller ikke fremtiden at tro vi får lokalbrugsen tilbage.

Lad os favne fremtiden og alt hvad den bringer med sig af spændende muligheder, i stedet for at forsøge at holde fast i fortiden, og alligevel se den smuldre mellem fingrene på os.
Kan vi i sidste ende opnå en mellemting, f.eks. at jeg kan hente pakker lokalt, hos min lokale hyggelige pakkecenter betjent af et par droner og nogle studentermedhjælpere fra lokalområdet. Så er det da glimrende.

Jesper Frimann

Jeg tror, man hopper for hurtigt til 'en årsag'/'En Løsning'/'The Root Cause' her i diskussionen.
Der er jo flere elementer i det her. Bare for at nævne nogen.

Som Jesper Jepsen nævner.
1) De høje danske lønninger set i forhold til udlandet. (Her mener jeg ikke den købekraft vi har).
2) Den manglende konkurrence og udvalget af varer i Danmark, hvor der f.eks. på mange markeder er meget få spillere.
3) Danmark er et lille marked.

Og så mine egne..

4) Vores generelle selfedhed i Danmark og manglende innovation.
5) Vores nærmest planøkonomiske måde at køre samfundet på.

Det betyder så ikke at alt er lost.

For som Martin Skriver (fortolker lige lidt her), så køber mennesker stadig ting der betyder noget for dem af mennesker. Den butik jeg køber mine hverdagsvarer i, er den lokale fakta.. hvorfor ? Fordi personalet er skide søde og den ligger praktisk. (og så er den ikke dyr).

Og så har vi måske allerede set det der måske kommer efter amazon. Her mener jeg f.eks. sådan noget som Vivino, som jo så at sige er en platform oven på lokale/ikke lokale små/større vinhandlere. Og der er flere andre lignende 'kæder'

Men tingene ændrer sig.. og ikke altid til det bedre.. men heller ikke altid til noget der er dårligere.

// Jesper

Gert Madsen

Hvorfor skulle vi købe lokalt, i vores globale samfund?


Fordi det en gang i mellem er praktisk. Hvis jeg skal købe et par sko, så prøver jeg gerne en 4-7 forskellige par, og så vælger dem, som passer bedst. Eller går igen, hvis ingen passer.
Det kan man selvfølgeligt også over nettet, men så bliver det for bøvlet.
Så lever jeg fint med at det koster 100 kroner ekstra.
Jeg tror faktisk at nærigheden sætter ind her.
Dansken er ikke klar til at den bekvemmelighed rent faktisk koster penge.

kenneth krabat

Amazon er summen. Ikke detaljen. Salget. Ikke loyaliteten.

Der er SÅ mange specialistbutikker, som er væk. Og dermed årtiers, måske århundreders specialistviden. Det kommer ikke bare tilbage, når Amazon har fysiske butikker nok til at tækkes den enkelte kunde fra for summen/de fleste.

Man kan nok kun støtte sine egne - f.eks. Gottfried eller Aage - med bevidstheden om, at man støtter ikke bare fremtidens mennesker, men også sin egen fremtid. Præcis som når man gir til flygtninge og hjemløse og syge og hungersramte. Det er en bevidsthedsERKENDELSE, som har været selvfølgelig før, og som Amazon har bevæget sig for hurtigt til at folk kunne flytte sig fra "sådan har det altid været" til "det står for at blive tabt".

Men smart: Vi sælger alt. Til alle (læs = de fleste). "Service" = "mængde". Det er reelt som at lave mad eller gør-det-selv efter opskrift = Ingen selvstændighed og præcision i afleveringen. Kun "cirka". "Har vi det ikke? Du kan da bare købe xxx i stedet. Det har 560.000 gjort".

Udmarvning af den menneskelige erfaring. Som jo er vores eneste regulære arv.

Skal man tage det helt ud i dørtrækket: Når 3D-printere kan gengive alt efter digital opskrift, bliver alle vore erfaringer alene sociale = politiske. Vores æstetik bliver produkt af digital kontrol og digitale smuttere, der falder overraskende godt ud. Vi kommer endnu længere på afstand af den fysiske verden, herunder betydningen af fysisk interaktion med materien. F.eks. den lydmæssigt æstetiske (følelsesmæssige) korrektion af en klap på en sax i et klapforløb frem for den målbart korrekte frekvens reproduceret i hver enkelt klap for sig.

Henrik Biering Blogger

Denne post er slået op om Amazon, men kommer både i selve posten og kommentarerne hurtigt over på Googles præference for Amazon.

Prøv f.eks. at søge på "The death of competition" inklusiv quotes (Titlen på én af de første bøger, der forudså noget i retning af den udvikling vi ser) på henholdsvis Google.dk og Findx.dk

Google har tydeligvis primært præference for Amazon og Saxo som mulige købssteder, selv om man ikke nævner køb i søgningen.

Findx finder i mit tilfælde (med incognito browsing) først en side målrettet enterprise architects, som omtaler bogen og som nummer 4 "Jydsk Antikvariat", der har en brugt udgave af bogen på lager.

Helt grelt bliver det, hvis man nu tilføjer "Jydsk" - først uden quotes - til søgningen for at se om Google overhovedet har registreret Jydsk Antikvariats salgsside for bogen. Google vælger nu at ignorere "jydsk" og søge på "jysk" i stedet. Prioriterer nu Saxo, selvom Saxo ikke har bogen på lager, men kan skaffe den via netop "Jydsk Antikvariat". (Saxo har netop nu slettet referencen til Jydsk Antikvariat, men den fremgår stadig af Googles søgecache). Det tredie og sidste søgeresultat er nu budstedet.dk = "Jydsk Antikvariat", men hov!! Google vil kun vise mig en oversigtsside og ikke selve siden for bogen.

Helt galt går det, hvis jeg insisterer på at søge på "Jydsk" og ikke "Jysk" ved at sætte separate quotes omkring det ekstra søgeord: Nu forsvinder "Jydsk Antikvariat" helt fra søgningen.

Ved at give op og lade Google søge på "jysk" i stedet for "Jydsk" finder Google nu igen oversigtssiden for Jydsk antikvariat, men udelukkende fordi de har en anden bog, hvis titel indeholder ordet "Jysk"

Nu kan det jo godt være at Jydsk Antikvariat ikke har brugt lige så mange stakater på SEO som Amazon og Saxo. Men Google HAR faktisk indexeret siden, hvilket man kan konstatere ved at søge specifikt på domænenavnet (budstedet.dk). Så man kan jo især undre sig over at det ligefrem er blevet et udelukkelseskriterium at medtage en del af en virksomheds brand-navn i en søgning. Og over at Google prioriterer et søgeresultat til en webshop, der ikke har bogen (og intet billede af den), men indirekte kan skaffe den, frem for (d)en butik, der rent faktisk har bogen på lager og har et fint billede af omslaget.

Er Googles AI for organisk søgning løbet fra udviklerne og fundet inspiration i Googles Adwords regnskab? Eller kan nogen fra Google eller andre mon komme op med en anden forklaring?

Brian Schildt

Hej Henrik,
Nu er jeg jo fra Findx, så jeg er selvfølgligt biased, men jeg er glad for at høre at vi lige netop her synes at have det "rigtige", eller mest relevante resultat med link direkte til bogen.

"The death of competition" - er jo et ganske udemærket eksempel på hvad hvad SEO, eller skulle vi rettere kalde det GEO (Google Engine Optimization) gør ved resultaterne, men også på hvad det er for en filter-bobbel man befinder sig i når man bruger Google.

PS: Denne tråd er nu et top ti resultat på Google for "Jydsk the death of competition" - der kan Findx crawler ikke følge med, endnu.

Log ind eller Opret konto for at kommentere