carsten hansen bloghoved

Udflagning eller naturlig udvikling?

Det er nærmest umuligt at åbne sin avis uden at drukne i artikler om, hvordan manglen på arbejdskraft inden for softwareudvikling er dræbende for væksten. KMD fortæller, at de inden længe har 200 udviklere i Polen udover deres operations i Indien. NNIT regner med at halvdelen af deres medarbejdere sidder i udlandet inden for de nærmeste år. Og på IT-Brancheforeningens årsmøde kunne Bestseller indvie i, at de har flyttet deres udviklingsafdeling fra Brande til Amsterdam.

Hvorfor kigger vi væk fra Danmark?

Hvad er det lige der sker her? Har vi som samfund forsømt at uddanne de rette kompetencer? Er vi sakket bagud vidensmæssigt? Er forholdene for erhvervslivet i Danmark for dårlige? Er det blevet for dyrt at drive udvikling i Danmark? Eller er det bare en naturlig konsekvens af en globaliseret verden, hvor løsningen af en opgave finder derhen, hvor det er mest rentabelt? Svaret er jo nok en kombination af mange af disse forhold, men der er ingen tvivl om, at det er en udvikling som alle bliver nødt til at forholde sig til.

Vi skal tænke internationalt

På uddannelsessiden bliver vi nødt til at tænke globaliseringen og et tværkulturelt integreret samarbejde ind, så de kandidater vi uddanner er rustet til at agere i den virkelighed, de vil blive udsat for. På struktursiden bliver vi nødt til at adressere det faktum, at omkostningsniveauet i Danmark gør det svært at bevare konkurrencekraften. Som konsekvens søger opgaver andre steder hen, og vi må derfor internationalisere os, som eksempelvis både KMD og NNIT har gjort.

Sourcing som supplement – ikke som løsning

Ved siden af dette er der en hel industri af sourcingvirksomheder, der på forskellig vis tilbyder softwareudvikling eller de manglende softwarekompetencer til danske virksomheder. Men selvom det giver et godt supplement og en løsning på en del af manglen på udviklingsressourcer, er det heller ikke en universalløsning på alle vores problemer. Vi bliver derfor nødt til at kigge på de andre problemstillinger også. Ved at tilføre et integreret dedikeret team til din egen udviklingsafdeling imødekommer du manglen på kompetencer og styrker din konkurrencekraft, men hvis dit problem snarere er, at du er midt i en internationalisering, som det er tilfældet med Bestseller, så er løsningen måske, at du flytter din udviklingsafdeling derhen, hvor dit marked er.

Kommentarer (8)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Frithiof Andreas Jensen

Der bör kandidaterne måske overveje om det er investeringen og besväret värd overhovedet at uddanne sig inden for fag som kan blive "globaliseret" helt väk eller som undergraves af billig importeret arbejdskraft?

I en markedsökonomi så er det desvärre sådan at hvis man vil have at noget er tilgängeligt, så må man også betale for det.

Så, når arbejdsgiverne ikke vil betale for uddannede kandidater og hele tiden erklärer i alle medier at de meget hellere vil have billigere folk, helst til 3 skåle ris om dagen, jamen, så bliver det naturligvis sådan!

Budskabet "höres", så vidt jeg kan se, tydeligt og "markedet" indretter sig tilsyneladende efter det. Folk finder andre lösninger. Så er det jo bare synd hvis den nuvärende tilstand - med permanent lavväkst til dels fordi ingen har råd/jobsikkerhed/optimisme til at köbe 1'ste verdens produkter längere - ikke lige var det man ville opnå alligevel.

  • 1
  • 0
Troels Henriksen

På uddannelsessiden bliver vi nødt til at tænke globaliseringen og et tværkulturelt integreret samarbejde ind, så de kandidater vi uddanner er rustet til at agere i den virkelighed, de vil blive udsat for. På struktursiden bliver vi nødt til at adressere det faktum, at omkostningsniveauet i Danmark gør det svært at bevare konkurrencekraften. Som konsekvens søger opgaver andre steder hen, og vi må derfor internationalisere os, som eksempelvis både KMD og NNIT har gjort.

Måske forstår jeg bare ikke forretningssnak, men dette er et helt vakuøst afsnit for mig. Hvad er vi nødt til at tænke ind i uddannelserne? Den sidste sætning i dette afsnit er en gentagelse af en observation omkring populariteten af outsourcing, ikke et svar på hvad uddannelserne bør gøre. Den åbenlyse konklusion for mig ville da nærmest være at nedlægge uddannelserne, siden de åbenbart ikke producerer konkurrencedygtige nyuddannede, men er det virkelig hvad du mener?

  • 2
  • 0
Flemming Hakon Laursen

Nu har jeg så selv været i møllen og fået mig uddannet hele 2 gange indenfor IT området.

Der sker så bare nada i det område jeg bor i og har taget min uddannelse, hvorfor gør virksomhederne ikke noget i at få folk uddannet. Hørte også om den her polemik dengang jeg læste til Informatik Assistent, dengang sagde en at, en virksomhed havde ventet hele 5 år på at få en med nogle specielle kompetancer !!!.

Hvorfor sammensætter virksomhederne ikke nogle uddannelse forløb med nogle der lige mangler de sidste kompetancer, istedet for at spilde flere år på at få en medarbejder, når de ligeså godt kunne finde en der havde 85% af kompetancerne.

Ansæt personen til en lavere løn da de jo ikke har alle kompetancerne endnu, men udvikler sit kendskab igennem den tid de ekstra kompetancer bliver tillært. Virksomhederne får båe en billigere arbejdskraft og en medarbejder der kender arbejdsgangene flere år end hvis de skulle vente 5 år på personen.

Det hele drejer sig om at virksomhederne ikke har gidet at finde ud af hvilke kompetancer de har brug for for derefter at få uddannelses instutionerne til at tilbyde de rette uddannelser og enkeltfags kurser.

Har hørt hele smøren de sidste 22 år. Med venlig hilsen

  • 0
  • 0
Povl H. Pedersen

Der er vel mange grunde til at man outsourcer udvikling. En vigtig grund er, at man tror at det er billigere, hvilket det ikke altid er. Og fordi man ikke tænker på at koden skal vedligeholdes, og cheferne ikke kan forholde sig til abstrakte ting som kodekvalitet.

At blive udvikler er ikke bare et skillset man kan lære. Det er en anden måde at tænke på, og ofte er det problemløsningsevner som man ikke lige lærer.

Nu har jeg mødt mange i IT branchen gennem de sidste 20+ år. Og for at besætte stillingerne, så er der kommet rigtigt mange til, som ikke er "rigtige" IT folk i min optik. Tag en udvikler som intet ved om TCP/IP, SSL, certifikater etc, og som straks der er et problem smider bolden videre. Han kalder et API, og hvis det ikke virker må det være en andens skyld, og han kan næsten ikke hjælpe med at fejlsøge.

Han er et resultat af den virkelighed han lever i. Han måles alene på at kunne kode op imod et API. Han kender ikke andet. Det er nøjagtigt som inderne. Så det er industrien selv der i effektivitetens har formet medarbejderne i retning af at blive programmører i stedet for udviklere, og belønner folk for at være som inderne, og ikke for at være unika der har en masse andet at byde på når det går galt. Man værdsætter heller ikke længere i samme grad medarbejderen der kan rette i den gamle kode. Så får man bare lavet noget nyt når det nu er billigt.

Konsulentbranchen har også for mange middelmådige personer, som har problemer når text-book eksemplerne fejler, eller man vil have noget ekstra. Folkene er der ikke. Problemløsningsevnerne er ikke til stedet ved store dele af medarbejderne i branchen, og det lærer man ikke på et kursus. Og sålænge danskerne ikke er bedre end en gennemsnitsperson andetsteds fra, så fejler vi.

For mig at se, så er problemet vel mindre uddannelserne, fremfor at få de rigtigt tænkende folk ind i IT branchen. Men folk med de rette evner ser problemerne i IT branchen, og søger nok ikke primært ind der, medmindre det er i startups for at forsøge at blive millionærer.

Middelmådigheden kan man købe hvor som helst i verden. De få rigtigt dygtige er svære at få fat i, uanset om man så sender opgaverne til Indien, USA eller et helt andet sted. Og de store udviklingshuse skal nok holde dem væk fra små danske kunder, og bruge dem til de særlige opgaver.

  • 2
  • 0
Jesper Louis Andersen

Vi er i flyvende hast igang med at redefinere begreberne "Virksomhed" og "Arbejde". Det er afstedkommet af den naturlige udvikling, hvor vores verden bliver stadig mere globaliseret samtidig med at IT spiller en hastigt voksende rolle i vores samfund. Der foregår en meget hurtigt udligning mellem forskellige dele af verden, både i Vesteuropa, Østeuropa, Latinamerika, Mellemøsten og Asien.

Virksomhederne bliver redefineret af at IT er en nødvendighed. Og af at store dele af de værktøjer der skal bruges nu findes i en (FOSS) Open Source form og derfor ikke indgår på samme måde i udgifter som de gjorde tidligere. Dertil skal tilføjes, at Danmark var og er et Microsoft-land på mange måder, så mange af vores systemer står og falder med Microsofts storhed og magt. Vi er nu under en transformation til Apple-land, men det medbringer ikke nødvendigvis noget nyt med sig.

Mange virksomheder vil ikke kunne klare sig i denne verden, billig arbejdskraft eller ej. De elimineres simpelthen af nyere virksomheder der forstår sig på den moderne teknologi og dens udnyttelse. Den arketypiske Mærsk-koncern eksisterer bare ikke i den moderne verden. Prototyping konvergerer mod nul, så vi er nu der hvor 3 mand med en god ide og programmeringsevner kan overtage 30000 jobs på verdensplan, uden problemer. Store dele af driften udfases til stordrift hos enten Amazon, Google eller Microsoft, og tendensen er at lagene ovenpå nu også kan købes i byen. Det er langt billigere end at ansætte folk til vedligehold i længden.

Udfordringen er at arbejdskraft, i den traditionelle forstand, er under angreb. Vi er på vej væk fra en model hvor arbejderen laver det samme arbejde hele sit liv, ikke har nogetsomhelst rutinearbejde, og hvor meget af arbejdet er på kontraktuel basis når der er behov for det. Som mennesker behøver vi ikke arbejde mere for at sikre vores overlevelse, så vi kan fokusere andetsteds på andre ting end at score kassen. Jo mere fritid nørderne får, jo mere FOSS laver de, og jo flere stillinger dræber de. Og klassisk betalt arbejde handler for de fleste nørder om at afskaffe stillinger, på den ene eller anden måde.

Efterhånden som vores arbejde ikke er så nødvendigt mere, så bliver vores indstilling til arbejde også mere ideologisk. En stor del af de nuværende stillinger handler om "Big Data", hvilket bedst kan beskrives som ukritisk overvågning af brugerne af et system. Det er måske ikke den ideologi de fleste går ind for, på sigt. Og efterhånden som arbejde redefineres så skal arbejdet give mening for den enkelte person. Hvilket i endnu højere grad driver rutinearbejdet ud af arbejdsmarkedet.

Globaliseringen indvirker på dette, hvad enten man er for det eller ej, rent politisk. I dag er det muligt at hyre den bedste person til arbejdet indenfor IT, hvorend i verden vedkommende skulle bo. Det kommer til at drive den udvikling der har været undervejs i de sidste 30 år: Der var ideen om at hver gang der tjenes $1 i "udviklingslandene", så tjenes der $10 i den vestlige verden. Men den holder ikke mere, bortset fra Afrika. Så den billige outsourcing er arbitrage der vil forsvinde stille og roligt.

Det danske problem er at næsten hele den etablerede magt ikke forstår sig en daddel på IT-teknologi og derfor ikke kan se ovenstående udvikling komme. Derfor er vi nu sakket agterud og vi er i færd med at placere os som et U-land i forhold til de lande vi normalt sammenligner os med. Det er ikke fordi vi ikke har prøvet at råbe vagt i gevær mange gange. Men sådan forholder det sig desværre. Gennem systematisk outsourcing har vi netop ukritisk fjernet kompetencer, der skulle have været til stede lokalt. Og fordi man gennem de sidste 25 år end ikke har tænkt systemfornyelse i det offentlige er det gået helt galt.

Ak ja.

  • 0
  • 1
Carsten Hansen

Ind imellem kan det være en sand fornøjelse at læse folks kommentarer og betragtninger på indlæg - der åbnes altid for andre vinkler på et emne, end man selv har forestillet sig - og det er netop i denne forskellighed at muligheden for udvikling findes.

@Frithiof Jensen/ Jesper Louis Andersen / Troels Heriksen: I udgangspunktet syntes jeg at du stiller et meget reelt spørgsmål: Kan det betale sig at tage en IT-uddannelse, hvis hele industrien er ved at globalisere sig væk. Dette hænger i min optik meget godt sammen med Jesper Louis Andersen's betragtning omkring en kamikaze lignende outsourcing der har drænet os for kompetencer i DK. Men selvom jeg kan forstå at man kan stille spørgsmålet eller formulere betragtningen, må jeg sige at jeg er uenig i dets præmis - Det kan altid betale sig at uddanne sig, og der er i den grad brug for IT kompetencer i Danmark også. Der var engang hvor man alene kunne klare sig med at besidde nogle tekniske kompetencer, men det er ikke sandheden i dag, nu skal man også kunne kommunikere med kunder i Tyskland, sine kollegaer på den anden side af jorden, med sin amerikanske chef og sine kunders kunder i Uganda som er de eneste som oplever et ganske pudsig fejlsituation. Disse ændrede krav stiller naturligvis også ændrede krav til den uddannelse der skal tilbydes. Og dette gælder naturligvis både på uddannelsesinstitutionerne som internt i virksomhederne. Når vi taler om outsourcing alene ud fra en præmis om at det er noget der alene gøres af middelmådige medarbejdere og for 3 skåle ris, så er det at vi ikke fatter en dadel om hvad der sker i vores industri og taber et fag på gulvet. Som en kollega indenfor industrien på et tidspunkt udtalte: ”If you only pay peanuts you are going to get Monkeys”.

@Flemming Hakon Laursen: Du har helt ret i at en del af problemet ligger hos virksomhederne, der sagtens kunne agere anderledes. I min optik er hovedmålet med indlæggene at benytte en problemstilling for at få bedre rammevilkår for industrien som sådan, hvilket vel er ganske fornuftigt.

@Povl H. Pedersen: Du har helt ret i at det ikke altid er billigere at outsource og at en del virksomheder kaster sig over outsourcing uden at have vurderet, hvad det er de vil opnå samt hvilke omkostninger der er forbundet med at opnå disse mål. Det er egentlig meget banalt, hver gang du sætter dig et mål bør du overveje hvad du får ud af at nå målet samt hvilken indsats og de dermed forbundne omkostninger der kræves og så alene prøve at realisere målet, hvis belønningen overstiger omkostningen. Din betragtning omkring de store udviklingshuse i Indien og hvor lille og ukendt selv APM eller Novo er i den kontekst, er meget reel og bestemt noget der bør indgå i vurderingen af om, hvor og hvordan man som virksomhed vil benytte outsourcing.

  • 0
  • 0
Peter Lundsby

Hej Carsten, Jeg ville næsten tro, at vi læser nogenlunde de samme aviser, men det er meget forskelligt hvad vi lægger mærke til.

I den forgange uge har jeg bemærket at Uber åbenbart vil åbne en udviklingsafdeling i Danmark, Google har en i forvejen og Microsoft regner med at ansatte 100 it-folk inden for den nærmeste fremtid.

Det er alle store amerikanske virksomheder, der selv kan bestemme hvor i verden de vil lægge deres udviklingsafdelinger, og til trods for at vi er ubetinget blandt den dyreste arbejdskraft, vælger det alligevel at lægge deres udviklingsopgaver i Danmark.

Der er ingen tvivl om at Danske virksomheder også vælger at outsource, men kan jeg på ingen måde se som skræmmende. I dag i København kan man jo ikke svinge en død kat, uden at ramme en virksomhed, der søger kompetente danske it-folk.

Det er lidt udansk, men faktisk bør vi spørge os selv hvorfor vi er så gode, det er nøglen til at forstå hvordan vi bliver endnu bedre. Hvorfor er det at amerikanske teknologi giganter, som mange it-folk ville drømme om at arbejde for, vælger at lægge udviklingsafdelinger i Danmark, på trods af at det fås mange gange billigere i andre lande.

Jeg har svært ved selv at pege på magien, om det er noget i opvæksten der er specielt dansk eller om det er vores uddannelsessystem. Men et eller andet må jeg gøre at vi bliver valgt til trods tårnhøje lønninger og lave arbejdstider.

Det er skægt at læse tråden, for man er naturligt inklineret til at acceptere præmissen, og som en anden skriver, så bør man overveje om det overhovedet er værd at tage en it-uddannelse, når nu erhvervet bliver udsat for globalisering.

Men kigger man sig lidt om i den danske it-branche i f.eks. for udviklere i København, så går en gennemsnits datamatikker med et par års erfaring for 45K pr. måned, ny uddannede dataloger går for cirka det samme, mens erfarne it-folk med kandidat grader sagtens kan gå for 60-100K som fastansatte, og dobbelt op hvis det er på konsulent basis. Ikke nok med at lønningerne er super høje samtidigt så er kampen om folk så hård, at virksomhederne er super glade for bare at få lov at ansætte folk. Jeg har ikke slået arbejdsløsheden indenfor it op. Men personligt kender jeg ikke nogle udviklere der mangler noget at lave, faktisk ville jeg være ret sikker på at hvis man ellers holder sig ajour teknologisk, så er det en relativt smal sag at få et job i dag.

Så jo det er en super god ide, at tage en it-uddannelse, det er masser af jobs, spændende muligheder og en chance for at gøre Danmark til endnu bedre end vi allerede er.

  • 1
  • 0
Carsten Hansen

Hej Peter,

Jeg tror såmænd ikke, at vi læser aviserne forskelligt, omend der er en tendens til, at man søger bekræftelser: Er man gravid ser man tusinde barnevogne på gaderne, vil man købe en Audi ser man dem pludselig overalt. Jeg er helt enig med dig: der er intet skræmmende i at nogle v irksomheder vælger at outsource. På samme måde er jeg helt enig i at det altid kan betale sig at tage en uddannelse og som jeg har skrevet i en kommentar til et af de andre indlæg, som er opgivende overfor om det kan betale sig at uddanne sig, så er IKT-branchen stadig et godt erhverv.

Der hvor det kan blive et problem er hvis vi ikke giver virksomheder nogle rammevilkår, som gør at de er konkurrencedygtige, så risikerer vi at graden af outsourcing bliver så stor, at det er dræbende for vores evne til at bevare og udvikle et højt kompetenceniveau. På samme måde er det problematisk, hvis ikke vi i planlægningen og udviklingen af vores uddannelser sørger for at følge med tiden og give folk den ballast de har brug for, så kan ma i IKT branchen ikke få folk lokalt og så tvinges man over i at flytte opgaver andre steder hen.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere