Udacity, Khan Academy og Coursera - fremtiden for efteruddannelse?

Fremtiden for efter-uddannelse? Et bud kunne være de mange online undervisnings portaler såsom Udacity, Khan Academy og Coursera.

Da jeg studerede havde jeg mange kvaler i forhold til at blive færdig, fordi det betød enden på gratis undervisning (og min deltagelse i et godt studiemiljø). Studiemiljøet er jeg alligevel blevet for gammel til at kunne følge og mine overvejelser omkring manglen på gratis undervisning kunne jeg have sparet mig. De nævnte portaler leverer mere end nok interessant materiale til at jeg kan stille min tørst efter universitetsuddannelse i mange år. Jeg følger i øjeblikket kurset i Machine Learning på Coursera med stor fornøjelse.

Af andre interessante kurser for it-folk på Coursera kan nævnes: Statistics One (Princeton), Software Engineering for SaaS (Berkeley), Internet History, Technology, and Security (University of Michigan), Algorithms, Part I (Princeton), Gamification (University of Pennsylvania), Cryptography (Stanford), Neural Networks for Machine Learning (University of Toronto), Functional Programming Principles in Scala (ecole Polytechique federale de Lausanne), Scientific Computing (University of Washington) og mange, mange flere.

Det forgår i korte træk på denne måde: Man ser en undervisningsvideo (ca. 10 minutter lang), evt. stopper videoen undervejs og stiller et multiple-choice-spørgsmål. Når man har set alle videoer for en uge, kan man gå ind og tage en test med review-spørgsmål. Hvis det er relevant for kurset er der også programmeringsøvelser.

Kan online undervisning så erstatte en almindelig universitetsuddannelse? For nogle, måske... men en universitetsuddannelse er mere end undervisning:
- verificering af læring og papir på uddannelsen
- et stærkt professionelt netværk af ligesindede
- et stærkt socialt netværk
...

Coursera eksperimenterer med at verificere de studerendes læring og uddele undervisningsbeviser med blandt andet peer-graded opgaver og lignende tiltag, men de er afhængige af at de studerende følger en "honor code" og ikke snyder med opgaver og online eksamener f.eks. ved at lade en anden tage eksamenerne for dem.

Det bliver spændende om der også bliver fulgt op på at skabe et professionelt netværk og et socialt netværk i dette regi.

Tror du at online undervisning helt eller delvist kan komme til at erstatte traditionel universitetsundervisning? Er der andre fordele ved en traditionel universitetsuddannelse, som online undervisning ikke kan bidrage med?

Kommentarer (7)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Sune Kloppenborg Jeppesen

Selvfølgelig kan online undervisning i nogen grad erstatte den traditionell universitetsuddannelse. Spørgsmålet er nok mere hvor meget.

Tilbage for 10 år siden da jeg sidst gik på uni, var det ihvertfald meget begrænset hvad der var af interaktion de studerende imellem og underviseren. Jeg husker stadig det sidste semester på min bachelor hvor jeg havde 2 x 33 timer. Resten var selvstudie og individuel opgave skrivning. Det var på nogle studier sparetider og havde karakter af pølsefabrik. Det kunne lige så vel have foregået på nettet.

Jeg har for nyligt gennemført mit første MOOC kursus (SAAS) på Coursera og der fungerede forelæsninger og opgaver ganske glimrende. Der var desværre ingen lokal studie gruppe så man sad stadig meget alene med materialet. Men på den anden side var der gode muligheder for at søge hjælp og interaktion i forummet og man fik hurtigt feedback på de ugentlige opgaver. Det var også et stort plus at man selv kunne planlægge hvornår man ville gå til forelæsning.

Forelæsnings formen havde Coursera ikke rigtig nytænkt. Udacity har derimod nytænkt forelæsnings formen og optaget alle deres kurser helt forfra, med meget korte videoer og små multiple choice opgaver. Deres Intro to Statistics har jeg også prøvet og det fungerede ikke helt så godt for mig. I starten var det rigtig rart med de korte forelæsninger og en god forelæser, men i længden blev jeg træt af formen. Jeg nåede aldrig rigtig ud af browseren for at lave opgaver. Måske var det også manglende deadlines der gjorde at jeg hurtigt mistede motivationen.

Jeg tror klart at der kan komme gode resultater ud af forsøg med at gentænke hele undervisningsformen og tilpasse den til netmediet og for mange giver det mulighed for en god teknisk uddannelse steder i verden hvor man normalt ikke har adgang til det.

Det er ihvertfald sikkert at jeg ikke har taget mit sidste online universitets kursus.

  • 2
  • 0
#2 Therese Hansen

Jeg har endnu ikke prøvet Udacity, men det lyder interessant at de har gentænkt formen på undervisningen til platformen.

Den lokale studiegruppe kan man jo få ved at tage et kursus sammen med et par kolleger eller den lokale brugergruppe, men det er en klar mangel at det ikke er tænkt ind i platformene.

Jeg tror klart at der kan komme gode resultater ud af forsøg med at gentænke hele undervisningsformen og tilpasse den til netmediet og for mange giver det mulighed for en god teknisk uddannelse steder i verden hvor man normalt ikke har adgang til det.

Det eneste problem jeg ser med udbredelse af undervisningen er sproget. Jeg kender en thailandsk it-universitetsstuderende, som gerne vil tage online kurser, men ikke er stærk nok i engelsk endnu...

  • 1
  • 0
#3 Morten Jagd Christensen

Jeg har lige gennemført to kurser på Coursera (Machine Learning og Cryptography) og for for mig er der ingen tvivl om at det fungerer og at jeg sagtens kan forestille mig at disse kurser, eller andre med et lignende indhold, kan erstatte mere traditionel undervisning.

Et væstentlig punkt er den entusiasme og energi som disse forelæsere udstråler i relation til deres favoritemner. Den kan være meget afgørende for om man som studerende fatter interesse nok til at gennemføre kurset. Den har jeg desværre alt for sjældent oplevet hos de forelæsere jeg har haft. Nu har man pludselig adgang til et større 'marked' for undervisere end dem man lige kan finde i København og omegn.

Hvorvidt det er vigtigt at gentænke alle aspekter i undervisningsformen er jeg mere i tvivl om. For mig var det tilstrækkeligt fleksibelt og interessant samt fagligt givende til at jeg gav den en skalle. Det var godt nok til mig, og er sikkert meget individuelt. Muligheden for at se og gense de forskellige lektioner på tidspunkter der passer ind i arbejds og familieliv var for mig essentielt.

Under alle omstændigheder er jeg hooked og er p.t. i gang med yderligere et kursus og har tilmeldt mig fire andre som starter henover efteråret. Der er klart en risiko for at gabe over for meget :-)

  • 2
  • 0
#5 Nicolai Buch-Andersen

Jeg kunne godt forestille mig, at fremtidens universitetsuddannelse kom til at bestå af en kombination af traditionelle forelæsninger og videoforelæsninger. Ligesom ikke alle universiteter skriver deres egne lærebøger, så laver de måske ikke alle deres egne forelæsninger (til alle fag), men køber dem på det globale marked.

F.eks. kunne standardkurser som Calculus købes blandt de bedste i verden, mens universitet koncentrerede sig om at stille lokaler, mentor-ordninger, studiegrupper osv. til rådighed. Og de lokale undervisere kunne få mere tid til forskning, vejledning af de studerende og forelæsninger inden for emner, som de rent faktisk brænder for.

Jeg kunne også forestille mig, at videoforelæsninger kunne være en hjælp til de mindre danske universiteter, der kan tilbyde de studerende adgang til mere eksotiske studiområder ved at inddrage videoforelæsninger på områder, hvor egne fagkompentencer måske er mindre skarpe.

Bare fordi det er en videoforelæsning, så behøver det ikke nødvendigvis at være et selvstudie. Universiteterne kan sagtens finde en rolle at spille i fremtidens undervisning.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere