Ubuntu - nu også på telefonen^H^H... tablet

For lidt over en måned siden kom Canonical med deres Ubuntu til mobil-telefoner og ikke overraskende har Mark Shuttleworth for et par timer siden annonceret Ubuntu for tablets.

Illustration: Privatfoto

Grunden til min lidt kryptiske titel på dette blog-indlæg er "Ubuntu for tablets" ligner deres forrige annoncering til forveksling.
Selve UI-delen virker super lækker - nyd videoen nedenfor, men jeg er meget skuffet over at Ubuntu ikke har en hardware-fabrikant med allerede nu.

Det virker på mig hult, at annoncere en flot software-stack, men ingen plan for at kunder kan købe faktiske devices. Jeg regner med at
man nogenlunde nemt kan installere Ubuntu på en Nexus 7, men det bliver så forbehold os "geeks" og kommer ikke ud til masserne.

Mit råd til Canonical er klart at få lavet alliancer med ASUS, Acer, Sony eller en af de mange kinesiske tablet fabrikanter og få lavet
reelle salgskanaler, og rigtige produkter.

Jeg er lidt bekymret her. Sidste år var der meget fokus på et mindre KDE-baseret tablet project - produktnavn Vivaldi.
Der har været masser af problemer, som nok er nært koblet til at det er horribelt at være en lille spiller på hardware-markedet. Læs projekt-lederens blogindlæg om dette. Det er Android, som driver tablet-markedet - ud over giganten iPad. Er der plads til andre spillere?

Hvordan kan Canonical få succes her? Tror I på dette projekt?

/pto

Kommentarer (18)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#3 Folmer Fredslund

Synes mest han lyder lidt mavesur, måske fordi spark/vivaldi ikke har kunnet leve op til forventningerne?

Ifølge zdnet (http://www.zdnet.com/canonical-reveals-ubuntu-tablet-plans-7000011508/) er der kontakt til en hardware producent, og Mark Shuttleworth har udtalt et par gange at hardware vil være klar i starten af 2014. Så får vi se om det også kommer til at passe.

  • 0
  • 0
#4 Martin Bøgelund

Hvordan kan Canonical få succes her? Tror I på dette projekt?

Jeg tror faktisk Canonical kan få success.

Dog må man se på hvad success er i denne kontekst. Hvis Ubuntu får en større markedsandel på mobil+tablet end på desktoppen, er det jo også en (relativ) succes.

Desuden er Canonicals forretningsmodel en del anderledes end Googles, Apples og Microsofts, og deres omkostningsstruktur er givetvis også anderledes. Canonical kan således godt have forretningsmæssig success med kun 0,5% af mobl/tablet-markedet, mens eksempelvis Microsoft kan være en fiasko med alt under 10%.

Desuden er der chancen for at f.eks. Samsung udgiver Ubuntu-telefoner, simpelhen fordi de vil have en spredt portefølje af mobil-OS'er - de ønsker ikke at blive for afhængige af Google/Android.

Mobil-opkomlinge har også muligheden for relativt nemt at lægge Ubuntu på en telefon uden bindinger til de dominerende firmaer, så også her er der chance for at Ubuntu spændes for en vogn der kan have en vis success.

Alt i alt ser jeg mobil-Ubuntu som noget Canonical kan skyde afsted med relativt lave omkostninger og begrænset risiko, men med gode muligheder for en markant udvidelse af deres eksisterende forretning.

Så når man tænker lidt over det er mobil-Ubuntu et oplagt træk fra Canonicals side.

  • 8
  • 0
#7 Torben Mogensen Blogger

Hvis man med eksternt tastatur også kan bruge den som en "almindelig" Ubuntu laptop, vil jeg helt klart overveje en sådan, når min nuværende Thinkpad skal pensioneres. Det kræver selvfølgelig, at der kommer en version med fornuftig hardware: Quad-core eller bedre, god skærmopløsning og god plads på SSD'en.

  • 0
  • 0
#8 Carsten Olsen

Hvis Ubuntu (phone) skal kunne kører på et device. Er spørgsmålet først og fremmest hvilken firmware(bios)/hardware kan Ubuntu kører på ?

Et svar på dette spørgsmål kunne blive: Android firmware/hardware.

Så mangler vi bare at en hardwarefabrikant - springer ud af skabet. Der er ingen tvivl om at Cannonical har fat i mindst en fabrikant, men at denne vil vente til han har en telefon klar (der faktisk vil blive en gevinst for kunderne) inden han fortæller nogen noget.

Det kan faktisk godt gå hen og blive sådan så du kan vælge OS til din telefon e.v.t. skifte OS på din telefon efter køb. (På en simpel måde så "fru Jensen" osse er istand til det)

  • 0
  • 0
#9 Torben Mogensen Blogger

En tablet uden telefonfunktionalitet er enklere at lave end en WiFi-tablet, da telefoni kræver overholdelse af skrappe standardkrav. WiFi har Ubuntu-folkene allerede en del erfaring med, så det kan ligefrem ske, at en tablet kommer på markedet inden en telefon.

  • 1
  • 0
#11 Klaus Elmquist Nielsen

Apple iPad er kendt som en meget righoldig platform for realtids applikationer til musikalsk udfoldende. Med det resultat at musik applikationer stort set kun laves hertil.

Sammenlign med Android: Jeg så en nyhed fra dette års NAMM show hvor nogle udviklere stolt fortalte hvordan de fik responstiden for en audio applikation ned på 20 millisekunder! Wow siger jeg bare. Særligt når man sammenligner med hvad en desktop Linux samt Mac PC/tablet kan præstere.

Som jeg har forstået det er en del af årsagen til den dårlige realtids ydelse på Android den måde applikationer afvikles på. De køres i en Java virtuel maskine og det har som jeg har forstået det en omkostning i form af responstid. Desuden er det vist ikke helt enkelt at flytte eksisterende C/C++ applikationer over på Android af samme årsag.

Og det er lige netop her Ubuntu tablet kommer ind i billedet! For dels er der mulighed for at applikationerne har bedre responstid fordi de kører som normale applikationer under en Linux kerne. Og dels kunne det meget vel være lettere at flytte C/C++ applikationer over på Ubuntu end det er på Android. Måske man tilmed kan anvende toolkits som Qt således at også den grafiske brugergrænseflade kan deles mellem flere platforme?

Godt nok er computer markedet ved at starte forfra på performance kurven - sammenlign ydelsen på en bærbar PC med ydelsen på en tablet computer til samme pris - men der burde være håb for at det bliver andet end kun iPad der bliver en vægtig spiller i fremtidens for kreative musik applikationer.

Bare ærgeligt at Ubuntu skal bruge så meget tid på at få løbet tablet platformen i gang. De burde skynde sig!

  • 0
  • 0
#14 Klaus Elmquist Nielsen

Med Ministro kan Qt c++ applicationer flyttes til Android. Jeg går iøvrigt ud fra at de fleste højtydende 3d spil til Android er udviklet i c eller c++. http://qt-project.org/wiki/How_to_Create_and_Run_Qt_Application_for_Android

Tak for referencen! Der findes sikkert fine løsninger for at lave grafik på skærmen. Men hvad med MIDI og audio data I/O? Mit indtryk er at disse data skal kommunikeres gennem et Java lag for at kunne køre som en Android applikation. Læg hertil at I/O loop tider på 1-2ms siges at være vanskelige at opnå på Android. Og hvor jeg dog hader det er sådan!

  • 1
  • 0
#15 Christian P. Broe Petersen

Enig i alt det med musik. Jeg har endnu tilgode at se et program der bare kan lave et simpelt loop uden at hakke i det på Android. Det er vildt træls, for jeg gider ikke IOS med alle restriktionerne. Men jeg forstår så ikke at man ikke kan gøre det bedre på Android. Brugeroplevelsen er SÅ vigtig, og et lydprogram hvor lyden kommer 1 sek efter at man har trykket, det dur bare ikke.

  • 0
  • 0
#17 Klaus Elmquist Nielsen

[...] for jeg gider ikke IOS med alle restriktionerne.

Heller ikke her. Apples regler for applikationer og handel med disse er sidst jeg studerede dem kun venlige over for Apple selv.

Når man ser på hvad der sker på markedet lige nu er Apple iPad stedet hvor de spændende musikapplikationer findes. Netop derfor ville det være perfekt om man kunne skrive applikationer i C/C++ og Qt til både Apple iPad og Ubuntu tablet.

Men jeg forstår så ikke at man ikke kan gøre det bedre på Android. Brugeroplevelsen er SÅ vigtig, og et lydprogram hvor lyden kommer 1 sek efter at man har trykket, det dur bare ikke.

Fuldstændig enig der! Det handler udelukkende om real time I/O som jeg har forstået det. Og det har google ikke givet plads til med deres JVM baserede platform mens Apple har støttet det meget længe på deres platform.

Det er som ikke så svært at lave: Operativsystemet skal støtte real time I/O og api'et for udviklerne skal ikke forsinke løjerne!

Forslag til fremtiden: Google må støtte real time I/O - gerne uden om JVM - og vi andre må håbe på at Ubuntu tablet bliver et godt system. Om ikke andet kunne det jo være at Android tablet brugere fik mulighed for dualboot til Ubuntu tablet. Og at Ubuntu tablet vil være bedre til at støtte real time I/O. Egenlig lidt komisk når man tænker på at det er samme operativsystem kerne de begge anvender.

Der er ingen tvivl om at "krigen" mellem de forskellige tablet platforme også udkæmpes i kommentarsektionerne på diverse netmedier. Jeg så et sted hvor nogen udtalte at Google dybest set er et reklamebureau og derfor ikke interesserer sig for real time I/O til musikapplikationer. Ret godt plantet!

  • 0
  • 0
#18 Lars Tørnes Hansen

@Klaus Elmquist Nielsen

Det handler udelukkende om real time I/O som jeg har forstået det. Og det har google ikke givet plads til med deres JVM baserede platform mens Apple har støttet det meget længe på deres platform.

Så vidt jeg ved foregår afspilning i sin egen tråd, og i native code: http://developer.android.com/reference/android/media/MediaPlayer.html og/eller http://developer.android.com/reference/android/media/AudioManager.html samt http://developer.android.com/guide/topics/media/mediaplayer.html og http://developer.android.com/training/managing-audio/index.html

En tidsforsinkelse kan opnås hvis enten mikroprocessoren er langsom/overbebyrdet med arbejde (som det ofte er tilfældet med oversolgte bilige mobiler), eller at det der skal afspilles ikke er læst ind i RAM i forvejen. En både-og kombination gør naturligvis det hele meget værre.

Spil benytter sig derfor gerne af den teknik at de indlæser den lyd de kommer til at bruge ind i RAM, således at når programmer kører play for lyden, så sker det straks, og endda også i en anden tråd.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere