Torben Mogensen header

Truth in advertising

I min barndom havde amerikanske tegneseriehæfter ofte reklamer for produkter eller træningsudstyr, der på ingen tid kunne gøre splejse til muskelbundter, f.eks. følgende klassiker:

I disse dage læser jeg mere internettegneserier end hæfter -- jeg kan anbefale blandt andet følgende, som har hver deres vidt forskellige kvaliteter:

På nettegneseriernes sider optræder der også reklamer, som ofte er den primære financiering af indholdet. Og nogle af de reklamer handler selvfølgelig også om at lave sofakartofler om til supermænd, og de er ofte ret morsomme i deres overdrevne løfter. Men jeg morede mig specielt over denne af en helt anden grund:

Oversat til dansk betyder overskriften "Lær, hvordan du kan blive flået på 4 uger", og lidt længere nede: "Ved af følge disse to regler, blev jeg flået som aldrig før".

Det lyder for en gangs skyld forfriskende ærligt af en reklame. Men selv om jeg i denne juletid gerne vil tro det bedste om mine medmennesker, er der desværre nok tale om en stavefejl. Der skulle nok have stået "ribbed" i stedet for "ripped", så overskriften kan oversættes til noget i retning af "Lær, hvordan du kan få vaskebræt på fire uger".

Dét tror jeg til gengæld ikke på. Der er som regel en grund til, at man ikke viser ansigterne i den slags før-og-efter billeder. :-)

Kommentarer (9)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Thomas Ammitzbøll-Bach

I Gilleleje Havn hang engang et skilt med følgende tekst:

FRISKE RØDSPÆTTER! Vi gør kunderne opmærksomme på, at vi flår dem.

Herligt! (Om det var frivilligt eller ufrivilligt morsomt vides ikke, men det gør det nu heller ikke mindre sjovt)

Thomas

  • 0
  • 0
Torben Mogensen Blogger

Det er en almindelig "bodybuilder" term for at få "synlige" muskler.

Ja, det vidste jeg så ikke. Men selv om det ikke er en decideret fejl, er dobbeltbetydningen alligevel ret sjov -- lidt ligesom Thomas' rødspætteskilt.

  • 0
  • 0
Klavs Klavsen

Det afhænger måske lidt af førbilledet. Førbilledet her ser ud til at han har muskler i forvejen.

Nu er jeg tidligere (ikke-professionel) bodybuilder, og at være "ripped" er jo at være "markeret" - dvs. tabe det fedt der ligger udenpå musklerne(såfremt man allerede har dem) - og altså ikke at blive stærkere, eller få større muskler.

Typisk bliver bodybuildere (der træner til shows etc.) jævnt umarkerede/tykke, da det er nemmere at opbygge muskelvæv hvis du har lokalt fedt musklerne kan forbrænde af for at vokse, og så taber de det fedt op til konkurrencerne, så de bliver markeret.

  • 0
  • 0
Jan Keller Catalan

Jeg har også set disse reklamer, men finder at det værste ved dem er, at de linker til sider, som er opbygget som en personlig blog.

I teksten er det skrevet som personlige erfaringer med "Update: Jeg har fundet en promotion-kode, som giver rabat i dette eller hint firmas tilbud".

Der står i bunden, at det er en reklame, men er absolut ikke tydeligt - og vel heller ikke hensigten, at det skal være det.

  • 0
  • 0
Klaus Elmquist Nielsen

Jeg har også set disse reklamer, men finder at det værste ved dem er, at de linker til sider, som er opbygget som en personlig blog.

Lidt ligesom alle de debatdeltagere, der giver sig ud for at være privatpersoner, men som i virkeligheden arbejder med at tale et firmas sag. Lur mig om der ikke ligger et helt forretningsområde bag dette koncept!

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere