Tjener for to herrer

På en eller anden måde har folk svært ved at holde rede på hvad der er målet og hvad der er midlerne når det drejer sig om IT og computere.

Dokumentformater og OOXML slagsmålet er et godt eksempel, hvad er det egentlig der er målet ?

  • At kunne udveksle dokumenter på kryds og tværs uden "computerproblemer" ?

  • At kunne gemme dokumenter for eftertiden ?

  • At spare penge ved at undgå licenser ?

  • At spare penge ved at undgå unødvendige software skift ?

  • At stække en flere gange dømt monopolist yderligere ?

  • At yderligere befæste en nærmest monopolistisk markedsandel ?

Svaret er naturligvis "alle de ovenstående" afhængig af hvem man spørger.

På samme vis kan vi ikke få et klart billede af hvad EPJ systemerne skal gøre: Skal de redde liv eller skal de spare penge og personale i sundhedsvæsnet.

Der er en hylende morsom kommedie der hedder "Tjener for to herrer" der til fulde udstiller problemerne i ikke at have en klart valgt første prioritet og folketinget leverer en fantastisk præstation som Truffaldino.

Nu læsser en ugleset minoritet af landets gymnasielærere yderligere på læsset, ved at påpege at den altid skrantende datalære i gymnasiet er ved at afgå ved døden.

Løsningn bliver helt sikkert endnu en lappeløsning, der blot giver den stakkels Truffaldino endnu et fad at balancere med, alt imens kaos stiger og stiger omkring hans forvirrede person.

Hvis man kigger på befolkningsstatistikken, så står det lysende klart, at uanset hvordan vi skærer pølsen og underviser ungdommen, så er der ikke nok til at føde både sundhedsvæsnets appetit på varme hænder, IT branchens sult efter kreative hjerne og teknisk afdelings behov for personale til vedligehold af den overmåde store infrastruktur vi har fået bygget op.

At håbe på samme held som Goldino lader Truffaldino blive til del er ikke alene tåbeligt, det er også uansvarligt.

Istedet for at "styrke IT undervisningen i ungdomsuddannelserne" som en eller anden minister helt sikkert vil plapre ud om i de kommende dage, så burde man erstatte den med et fag hvor ungerne lærer at det oftest er bedre med et simpelt system der ikke kræver for meget vedligehold, end et perfekt system der ikke kræver andet.

De får brug for det hvis de vil have nogen fritid.

phk

Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Klavs Klavsen

at opnå "design simplicity" som wikipedia siger, mener jeg ikke er lig med en simpel(læs:dårlig) løsning.

En god KISS løsning, er IMHO en elegant løsning der ikke forsøger at "løse alt i et", men deler problemet op i logiske underdele - bl.a. set ved hvordan f.ex. mange linux GUI programmer virker - de er KUN en GUI - og kalder så til andre programmer, der løser de enkelte problemstillinger (og kun dem).

Her kan elementer såsom SOAP også fungere som "andre programmer" der så kan kaldes på, til løsning af enkelte opgaver.

En god måde at lave KISS orienterede løsninger er IMHO bare det at sikre sig at problemet er tilstrækkelig nedbrudt, til at hver enkel del er umiddelbart overskuelig og adskilt.

  • 0
  • 0
Peter B. Juul

Nu er jeg jo en bitter gammel mand fra dengang, hvor man troede, at datalære var noget med at alle skulle lære at programmere.

Det har naturligvis stadig visse væsentlige pædagogiske fordele, at folk forstår det grundlæggende i hvorfor en webbrowser virker, men det behøver ikke være på dybere plan end det vi forstå mobiltelefoner og automobiler på.

IT i skolerne bør handle om at bruge IT til at løse opgaver ude i de eksisterende fag. Jeg er ikke i tvivl om, at man bruger www, tekstbehandling og regneark - og måske endda powerpoint - ude på ungdomsuddannelserne i alle mulige fag nu. Datalære er sådan noget fra dengang man stadig skulle skrive sine ting i hånden. Lad os endelig ikke vende tilbage til den mareridtsagtige tilstand.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere