per andersen bloghoved

Til lykke med den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi!

Nej, jeg er ikke ironisk. Med dagens nye fællesoffentlige digitaliseringsstrategi for 2016-2020 har man taget et mega-skridt fremad i forhold til den tidligere strategi, der mest af alt var et projektkatalog og ikke nogen strategi.

Ja, jeg er begejstret! Sikkert i modsætning til mange teknokrater, der gerne så, at digitaliseringsstrategien handler om teknologi, teknologi-projekter, IT-standarder, enterprise arkitektur og lignende områder.

Men i dagens digitale verden er der ikke længere IT-projekter (med teknologi i centrum og set indefra-ud) – der er i stedet forretningsprojekter og organisationsprojekter (set udefra-ind), og det er svært at forestille sig sådanne projekter uden digitale elementer, uanset hvad de ellers handler om.

Illustration: Privatfoto

Vision som udgangspunkt

Der har været mange røster – incl. min egen – fremme om, at vi ikke havde brug for et projektkatalog. I stedet har vi brug for en offentlig digital samfundsvision. Der føres videre i en række grundlæggende digitaliserings-principper. Der udmønter sig i en række aktivitets- eller fokus-områder. Og det er netop, hvad den nye strategi indeholder.

Visionen er således: Offentlig digitalisering skaber værdi, vækst og effektivisering og fastholder danskernes tillid til det digitale samfund.

Det næste niveau, de konkrete projekter, skal udvikles decentralt i den offentlige sektor og ikke defineres i en overordnet digitaliseringsstrategi. Der er behov for, at man rundt omkring i den offentlige sektor har mulighed for at innovere og udvikle nye tiltag – inden for rammerne af principperne og strategierne.

Kritik fra alle sider

Alligevel får den nye fællesoffentlige strategi kritik med på vejen af de danske organisationer. Både DI Digital og IT Branchen efterlyser flere konkrete initiativer og mål. Ikke uventet, for de skal varetage branchens interesser – der er at sælge flere løsninger. Og der har man brug for konkrete beslutninger, ikke ”luftige” strategier og digitaliseringsprincipper.

Selv DANSK IT har været ude med en kritik af, at strategien ikke er konkret nok og der mangler ”strategiske greb” til, hvordan den kan lykkes. Hvad man mener med sådanne ”strategiske greb” er temmelig uklart. DANSK IT har dog også ros til overs for strategien. Det er nok mere sådan, at kritik skaber omtale, det gør ros ikke.

Så til lykke til Digitaliseringsstyrelsen og den offentlige sektor. Det er i mine øjne det vigtigste arbejde, der er udført siden Dybkjær-udvalget i 1994! Og så tager jeg chancen, at ros ikke giver overskrifter!

Kommentarer (2)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Søren Rønsberg

Du har ret i at det er nogle fine visioner om at det skal være bedre og mere sikkert for borgere og virksomheder, og mange af dem kunne jeg godt tænke mig implementeret. Som f.eks. "Samfundskritisk offentlig digital infrastruktur skal være robust og opfylde brugernes behov."

Men de bygger på et svagt fundament:
"... med NemID kan man sikkert identificere sig online. " Nej, det er måske sikkert for myndighederne, men borgeren har ingen sikkerhed for at modparten er den rigtige.
"..obligatorisk digital selvbetjening for borgere og virksomheder." Det er obligatorisk fordi det primært er nemmere for myndighederne, ikke for borgerne.

"Styr på informationssikkerhed i alle myndigheder." lyder rigtig godt, men ikke når det kombineres med at reglerne for databehandling skal lempes for at få:"Cloud computing i den offentlige sektor."

Log ind eller Opret konto for at kommentere