Ti-årig udvikler reddede vinterferien med digitalt Fire på stribe

Det startede for et par år siden med Powerpoint. Sønnike havde i en regnfuld sommerferie ved den jyske vestkyst fundet ud af, hvordan han med hyperlinks mellem dias kunne konstruere nogle sjove adventure-labyrinter med indbyggede matematik- og huskeopgaver. Ud over udfordringen med at holde styr på interne referencer gav det også lejlighed til at lege med den bærbares indbyggede mikrofon og et lydeffekt-program - og superbruger-erfaring i Paint.

På anbefaling fra et par Version2-debattører downloadede vi i sommerferien 2009 børne-programmeringssproget Phrogram, der har rødder tilbage i Kids Programming Language (KPL). Phrogram er et sprog, børn har let ved at lære, men som samtidig har en struktur, der minder om 'de rigtige' programmeringssprog.

Jeg brugte lang tid sammen med sønnike på at læse, oversætte og forstå tutorial'en. Hello World var oppe at køre efter 20 minutter. Og med indlagte 'prøv dette?-øvelser kom begreber som løkker, variable, classes, structures, methods og functions ret hurtigt på plads. Og helt efter anbefalingerne i tutorialen bliver alle kodestumper påhæftet kommentarer om, hvad der sker det pågældende sted. Jeg gætter på, at sønnikes programmer er Danmarks mest veldokumenterede.

Tegneprogram og æggeur

Da sommerhuset ikke rådede over et minutur, var et af de første programmer, sønnike selv fik bakset sammen, et nedtællings-ur baseret på, hvor lang tid computeren var om at køre en løkke x antal gange igennem. Det blev af indlysende grunde aldrig særlig nøjagtigt, men jeg skal love for, at højttalerens larm var infernalsk, når æggene var færdige.

Siden er det blandt andet blevet til at tegneprogram til hans tvillinge-lillesøstre, et program til at finde primtal ? og så en del opgaver i Project Euler, der både appellerer til hans matematik- og hans programmør-gen.

I vinterferien var vi i Italien på skiferie. Og da hotellets fire-på-stribe-spil manglede temmelig mange af de røde brikker, lå løsningen lige for: Sønnikke kastede sig over fars bærbare, og efter tre dages hemmelighedskræmmeri med Phrogram og Photoshop kunne han præsentere familien for en elektronisk udgave af det populære spil, hvor brikkerne aldrig bliver væk. Setup-filen er vedhæftet blogindlægget ? og ja, du kan roligt downloade og installere uden frygt for virus eller lignende.

Spillet fylder 394 kodelinjer, og han har selv skrevet hver en stump. Spørgsmålene er nu: Hvad er det næste, naturlige skridt efter Phrogram' Hvor gammel var du, da du skrev din første linje kode' Og kan du huske dit første program?

Hent Fire på stribe-spillet her

Kommentarer (11)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Claus Agerskov

I starten var det eksempler fra bogen og computermagasiner, som blev rettet til og tilføjet funktionalitet.

Senere fik jeg selv en ZX Spectrum, hvor et af de første selvudviklede programmer, var et fiktivt banksystem, som overbeviste en del af vejens børn om, at jeg havde adgang til banken.

Jeg tror, at filmen WarGames var inspirationen.

  • 0
  • 0
Carsten Gehling

Første program var vist nok:

10 print "Hej Carsten" 20 goto 10

  • meget stolt over at min computer kunne skrive "Hej" til mig selv på skærmen.

"Kort" efter: Hoppende bold på skærmen - jeg fulgte den medfølgende C64 næsten slavisk.

Det blev rigtig sjovt, da jeg købte bogen "Lav dine egne adventurespil i Basic". Der var jeg nok 13-14 år.

På nogenlunde samme tid blev skruetrækkeren hevet frem og låget skruet af. Der skulle sættes lysdioder på user-porten, så jeg kunne monitorere I/O derpå.

Derfra gik det slag i slag med computerstyrede lysshows og en optager/afspiller af den radiostyrede bils bevægelser (så den kunne køre samme rute igen)

Da jeg var 14-15 år kom tiden til assembler, lave demoer, cracke spil.

Commodore 64 har været en grundsten for mig og har en stor del af æren for, at jeg er, hvor jeg er i dag. :-)

  • Carsten
  • 0
  • 0
Christian E. Lysel

Mor fandt at jeg skulle have en PC, så jeg ikke havnet på "B-holdet". Hun har fortrudt det siden.

Det første program var: 10 print "Hello World" 20 goto 10

Amstrad'en er nu 26 år gammel. Den og de fleste bånd virker stadigvæk. Manuel er vidunderlig, komplet gennemgang og introduktion til BASIC fortolkeren og hardwaren.

Senere fik jeg en ROM udvidelse med udvidelser til BASIC, en assember og CPM.

I en frokost pause, cyklede jeg hjem, indtaste data i en datastruktur i BASIC, hvorefter jeg spyttede søjlediagrammer ud på min 9-punkts matrix printer.

8 lysdioder blev loddet på centronic porten og en kontakt blev monteret på ROM'en, så man kunne skifte mellem forskellige ROM'er.

Jeg fik lavet et 2D platform spil med musik og et adventure spil med bane og puzzles. Det blev også til slå Z80 programmer.

Meget tid gik på at sætte baud raten op i forbindelse med indlæsning fra bånd, så spillene kunne startes hurtigere:

http://www.youtube.com/watch?v=T5zJWizlKZQ&feature=related

"OH MUMMY" blev spillet for ca. 1 år siden.

Nu om dage emuleres Amstrad på Wii.

Lidt senere købt jeg en Amiga, med defekt seriel port. Heldigvis var der en manual med skematisk tegning over indmaden, og for 5 kr, fik jeg skiftet den logiske kreds der var gået.

En kontakt til at trække IRQ15 blev monteret, og det lykkedes mig at bryde kopi beskyttelsen på et tilfældigt spil.

Amigaen blev smidt ud for et par år siden, men en joystik port er monteret til et USB joystik, så de gamle joystik kan bruges i en Amiga emulator.

Alle dataerne fra Amigaen ligger på min harddisk og de gamle TeX dokumenter kan stadigvæk læses.

  • 0
  • 0
Lars Tørnes Hansen

Den havde en 3" diskette - ingen bånd - det var virkelig rart i forhold til bånd. http://en.wikipedia.org/wiki/Amstrad_CPC#CPC464.2C_CPC664.2C_CPC6128

En diskette med CP/M fulgte med. Logo sproget fulgte også med på en diskette.

Først kodede jeg i BASIC, og ændrede på BASIC spillene (snyd), da jeg begyndte at forstå mere af BASIC. Allerede da jeg var 15 kodede jeg i Z-80 assembler.

Da jeg var 16 var jeg i gang med først Comal80, og så Pascal (et meget bedre sprog) på skolens computere i Datalære - hed det vist nok dengang.

Elektronikken kom også til da jeg var 16, og da jeg blev 19/20 (så vidt jeg lige husker det) var jeg licenseret radioamatør, OZ5AFW.

Langt senere kom så først Java, og derefter C, C++, C#, Common LISP, og nu Ada/SPARK og ANTLRs DSL til at lave andre DSLs/programmeringssprog.

  • 0
  • 0
Michael Rasmussen

Mit første computerprogram skrev jeg i Fortran på en RC8000, da jeg var i erhvervspraktik på Regnecentralen i 1979 eller 1980.

Programmet kunne i al sin enkelhed udskrive hele tegnsættet så det frembragte geometriske figurer som 3-kanter, 4-kanter og cirkler på 130 tegns endeløse baner.

  • 0
  • 0
Lasse Lindgård

Jeg startede med Logo på en Rc702 Piccolo

Maskinen havde ikke rigtig grafik, men med noget der hed semigrafik kunne man med særlige grafiske tegnset opnå en opløsning 160x50 (i gul på brun baggrund)

Logo er stadig hyggeligt og jeg har lavet et par småting med min datter på 8 år i http://scratch.mit.edu/projects/lassel

Scratch er det bedste programmeringsværktøj jeg har fundet til absolutte begyndere. Målgruppen er vel 7-12 år, men jeg tror også at det vil være fint som en kortere intro til ældre begyndere.

http://scratch.mit.edu/

  • 0
  • 0
Jesper S. Møller

Jeg var vel ca. 9 eller 10 da jeg fik hænderne på en ABC-80 og jeg husker tydeligt øjeblikket hvor jeg forstod "FOR" konstruktionen -- det blev afgørende for at få interessante animationer og den slags op at køre på skærmen, i gloriøse 24x40 tegn og blokgrafik.

Sådan er min generation fra starten præget af de imperative sprog - suk.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere