Tal til din mail og dit sagssystem

Der kommer for tiden flere og flere anvendelser af såkaldt talegenkendelse, hvor man kan skrive en tekst ved blot at tale til computeren. Fra at have været en eksotisk ting i nogle år, er talegenkendelsesprogrammerne efterhånden så gode, at omkring 90% af en ud fra tale genereret tekst er fejlfri i forhold til det talte og således ikke umiddelbart skal efterbehandles.

Min vurdering er, at perspektiverne i talegenkendelse er store. F.eks. er medarbejdere inden for mange serviceområder - såvel i private som offentlige virksomheder - dagligt på farten med mere eller mindre slæbbare maskiner, hvor de taster oplysninger og aftaler om kunder eller klienter. Hvis de istedet bare kunne diktere oplysninger og aftaler til computeren, kan der spares mange minutters og timers arbejde. Talens hastighed er nemlig for de fleste mennesker mindst en faktor 10 hurtigere end skriften. 

Der er også et stort potentiale i de administrative dele af f.eks. offentlige virksomheder som den jeg selv er ansat i. Her foregår vel op imod 80-90% af "produktionen" i traditionel tastaturbaseret tekstbehandling. Ligger der ad åre en faktor-10 besparelse og venter her?

Kommentarer (9)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Peter Makholm

Nu har jeg ingen personlig erfaring med at lave sagsbehandling i det offentligt, men min opfattelse er at sagsbehandlingstiden ofte er langt længere end de par minutter det kan tage at skrive en A4-side.

Så jeg forudser noget meget mere konservativt end en faktor-10, med mindre man følger trenden med helt at afskaffe omtanke i den offentlige sagsbehandling.

  • 0
  • 0
Jacob Christian Munch-Andersen

Jeg kan sku da skrive lige så hurtigt som jeg kan tale, det bliver nok ikke altid den bedste tekst, men ville det blive det hvis jeg talte så hurtigt. Skriftlig formulering sætter normalt højere krav end mundtlig formulering, derfor tager det også længere tid.

  • Hmm, faktisk ikke en helt dårlig tekst i forhold til hvor hurtigt jeg skrev den. Det har måske mere noget at gøre med hvor hurtigt man tvinger sig selv til at skrive end om man taler eller taster, jeg kunne i hvert fald ikke have sparet mange sekunder sekunder ved at indtale denne tekst, det har jeg skrevet den alt for hurtigt til.
  • 0
  • 0
Christian Riis

... men det skrevne sprog har stadig mange fordele når man skal kommunikere - og ikke sidder ansigt-til-ansigt med et andet menneske.

(Da jeg skulle skifte fra Overskrift-feltet til Indlæg-feltet til denne kommentar skete det med enkelt tryk på Tab-tasten, fremfor at udtale (til mine kollegaers irritation): "Gå til indlægs-felt!")

Her er samlet en smule mere data end du angiver: http://www.codinghorror.com/blog/2010/06/whatever-happened-to-voice-reco...

  • 0
  • 0
Christian Riis

"Talens hastighed er nemlig for de fleste mennesker mindst en faktor 10 hurtigere end skriften.

Der er også et stort potentiale i de administrative dele af f.eks. offentlige virksomheder som den jeg selv er ansat i. Her foregår vel op imod 80-90% af "produktionen" i traditionel tastaturbaseret tekstbehandling. Ligger der ad åre en faktor-10 besparelse og venter her?"

For at besvare dette spørgsmål er det 1) nødvendigt med dokumentation for at det er 10 gange hurtigere at tale end at skrive til sit sagsbehandlingsystem og 2) at vide hvor stor en del af sagsbehandlingen der er rent skrive-tale arbejde i forhold til andre arbejdsopgaver (møder, vente- og liggetid, etc). Det er ikke mit umiddelbare indtryk at de sager der i det offentlige trækker i langdrag, skyldes at medarbejderne febrilsk sidder og hamrer i tastaturet dagen lang. Men måske er jeg forkert på den..?

  • 0
  • 0
Davor Oluja

Tale genkendelse lyder som en cash cow som private firmaer kan tilbyde det offentlige med lovning om en milliard besparelse, selvfølgelig til en pris.... en lille lille investering ... yeah right

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere