Sysadmin i kikkerten

Ovre på ACM's Queue Magazine er der en ny artikel; "Collaboration in System Administration".

Jeg har det lidt underligt med den, af flere årsager.

For det første er det da nusert at der endelig er nogle forskere der giver sig til at kigge på det mest udbredte og mindst ansete IT job, world wide, indtil nu har titlen aldrig figureret på nogen radar i noget omfang.

For det andet minder eksempel nummer to "Crit-Sit" mig om den totalt hjernelamme måde USA'nske topledere håndterer IT problemer på, typisk "Nobody leaves the room until that problem is fixed" eller lignende Napoleonske eller ligefrem Julianske edikter.

Men mest af alt undrer jeg mig over, at det tog dem så lang tid at finde ud af at en systemadministrator ikke er et orakel på en bjergtop der arbejder i isolation.

Det kunne jeg godt have fortalt dem hvis de havde spurgt.

...for 20 år siden.

Nuvel, det næste bliver måske ligefrem at vi anerkender at rollen som system-administrator kræver et særligt mix af evner som arkitekt, fejlfinder, programmør og ind i mellem svinger af døde kyllinger og råber af velvalgte og alfabetiserede profaniteter imod folk og især fæ, der kan eller ikke kan høre det.

Skulle det komme så langt kunne det ligefrem være vi oprettede en uddannelse i faget...

Yeah, right: "I just emailed you a patch that solves that problem"

Er der i det hele taget nogen der har talt hvor mange system-administratorer der er ansat i Danmark ?

Ellers ville det være et godt sted at starte...

phk

(Systemadministrator, 26 år and counting)

Kommentarer (11)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Marc Munk

Ganske underholdende læsning. Mange af tingene kan jeg godt genkende fra min egen tid som system administrator og drifskonsulent.

Jeg har dog kun prøvet et Crit-Sit som de kalder det på omkring en månedstid. Og så er der selvfølgelig de lange dage/nætter hvor man har skulle løse et problem inden man kunne tage hjem for at få noget søvn.

  • 0
  • 0
#2 Jan Vestergaard Larsen

Ja en rigtig god artikel som givet et godt billede af nogle af de ting vi laver som system administratorerne.

Jeg må dog sige at ikke føler at vi er det mindst ansete IT job. Men synes det kan være svært at forklare andre hvad man faktisk laver til dagligt - fordi man er så alsidig i dette job.

Men lad og da bare endelig for mere fokus på hvad vi i IT Drift (og dermed sysadm's) laver.

Stolt Systemadministrator, 8 år and counting...

  • 0
  • 0
#6 Poul Pedersen

Når vi er usynlige er det jo fordi vi udfører vores jobs perfekt.

Det er kun lige indtil bogholderen kommer ind ad døren... :-) Så skal alt endevendes for at se om der ikke kunne have været sparet et par kroner hist og her.

Sysadmin since '97

PS: Brugere skal få os til at overveje at skifte branche mindst en gang hver dag, det er en del af deres rolle i spillet. :-)

  • 0
  • 0
#10 Peter Makholm Blogger

Nej, men det er jo også netop stereotypen som artiklen kort nævner:

At the beginning of our studies, we held a stereotypical view of the system administrator as that guy (and it was always a guy) in the back room of the university computer center who knew everything and could solve all problems by himself.

  • Det er lige ud af den originale BOFH. Det er først senere at Simon kommer ud i det private og får både PFY og en aktiv chef.
  • 0
  • 0
#11 Morten Strårup

Jeg er ganske enig med de fleste herinde, det at være systemadministrator er et fedt job, hvor man kommer til at rode med utrolig mange forskellige ting.

Mht. uddannelse som systemadministrator, så vil jeg faktisk påstå at den mere eller mindre eksisterer i de tidligere Datamekaniker og Datafagtekniker-uddannelser og de nuværende IT-supporter og Datatekniker-uddannelser man kan tage på teknisk skole. Afhængig af hvilket firma man får læreplads ved så kan der selvfølgelig også ligge udvikleropgaver i det, men jeg har i de fem år det tog mig at blive datamekaniker aldrig lavet andet end systemadministrator-arbejde i praktikperioderne.

SysAdm på 14. år.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere