Strategisk og operationel governance for SharePoint - og små, gnavne, fede mænd

Governance for SharePoint lader til at være et uudtømmeligt emne, når man taler med de ansvarlige i virksomhederne og blandt leverandørerne. Alle er enige om, at det er vigtigt, men alligevel er der lige så mange holdninger om design og eksekvering af det, som der er personer ? og her kommer lidt indblik i nogle af mine holdninger og erfaringer.

Niveaumæssigt skelner jeg mellem strategisk og operationel governance.

Strategisk governance handler om alignment af forretnings- og IT-strategier, system life cycles, product life cycles, markedsafsøgning, valg af teknologi, valg af implementeringsmetodik og monitorering af eksekveringen.

Operationel governance handler om (nær-)daglig styring og fremdrift af projekt life cycle og af systemdriften. Den operationelle governance for SharePoint har tre interne nøgle-stakeholdergrupper: Systemejergruppen (typisk CIO eller kommunikationschefen, der også repræsenterer slutbrugeren), platformsejergruppen (typisk IT-chefen) og applikationsejergrupen (line-of-business repræsentanter, procesejere, workflow-ansvarlige etc). For hver af de tre stakeholdergrupper har governance en kunde- og en leverandør-version af regler, politikker, processer, roller, rettigheder, mandater og eskaleringsmekanismer.

Et af disse organer har en klart mere restriktiv rolle end resten, nemlig det organ, der håndterer applikations-deployment. Det skal på samme tid sikre, at applikationerne kommer hurtigt og sikkert ud på produktionsplatformen, og at platformen ikke bliver kompromitteret deraf. Det står mellem applikationsejerne og platformsejeren, og har dermed det værst tænkelige job af dem alle.

Det kan med rette tillade sig at bestå af nogle små, gnavne, fede mænd, der agerer som toldere og spørger efter pas og visum og har narkohunde til at snuse i kufferterne, før de lader applikationerne passere tolden. (Jeg skal skynde mig at sige, at jeg selv har siddet i netop sådan et organ).

Heldigvis har de (i den optimale verden) fået mandatet til dette fra de tre ovennævnte stakeholder-grupper, og dermed kan de hjælpe både applikationerne og platformen til en fornuftig deployment-proces. Dette sker gennem udviklingsguidelines, test-faciliteter, test-processer, request for change-blanketter og processtøtte.

Gøres det fornuftigt (dvs. med en acceptabel balance mellem rigiditet, risiko, tidsforbrug og økonomi) kan man se succesrater på deployment på helt op til 97 %, dvs. 97 % af alle applikations-deployment foretages hurtigt (lukkevindue hvert måned), fejlfrit og uden mærkbar gene for platformen.

Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere