- Log ind eller Opret konto for at kommentere
- Anmeld denne kommentar
Interessante betragtninger. Jeg synes det er en skam, hvis en organisations ledelse som udgangspunkt stiller spørgsmål til værdien og muligheden for succes med den formulerede strategi. Hvis ledelsen ryster på hånden vil det smitte af "ned i organisationen" og med stor sandsynlighed føre til, at man lander i den fjerde kategori, som fint beskrives her. Studier af (god) virksomhedsledelse viser, at når strategien fejler skyldes det ofte, bl.a. at ledelsen ikke evner at; kommunikere organisationens strategi, i beskeden grad er dedikeret til den, udvikler den men ikke i tilstrækkelig grad arbejder med at implementere den, og at ledelsen ikke sikre, at organisationen i praksis kan udhandle de pejlemærker formuleres. Derfor er det af stor betydning, at ledelsen bruger tid og har kompetencer og har ressourcer til strategisk arbejde. Disse pointer blev fx fremhævet i Nørby-udvalgets rapport om Corp Governance. De er også fremhævet i flere efterfølgende studier. Fx den udmærkede bog Strategi i vindervirksomheder af Lægaard/Vest.