bloghoved ole tange

Spritkørsel med PROSA

Jeg var 2017-11-29 til åbent hus hos Autonomous Mobility, hvor jeg fik lov at køre i selvkørende minibus.

Foto: (CC-By-SA) Ole Tange

Oplevelsen

I testområdet kører vi op til 10 km i timen. Her er autoen ret stille, og man kan uden problemer have en helt normal samtale i autoen. Den kan fint køre 25 km/t, men teststrækningen er så kort, at det når vi ikke op på.

Jeg får en af arrangørerne til at springe ud foran autoen (vi vælger ham, der har den bedste ulykkesforsikring), og autoen bremser helt som forventet. Den binger blidt af ham, og i lyspanelet prøver den at fortælle ham, at han spærrer vejen. Da han begynder at gå, kører den efter ham i samme tempo.

Foto: (CC-By-SA) Ole Tange

Jeg kan sagtens se sådanne minibusser køre fra parkeringspladsen til stationen eller til lufthavnsterminalen. I starten regner man med at have en steward ombord, så folk kan vænne sig til autoen.

AM leaser bilerne ud, så man får en full service aftale.

Lovgivning

En af barriererne for autoer er lovgivning. Den største er ryddet af vejen i Danmark. Her er autoer lovlige på offentlig vej - dog skal autoen typegodkendes, og det er typegodkendelsen, som endnu mangler for AM's minibus. De regner med, at den falder på plads i 2018.

Danmark er et af de eneste lande, der har en generel tilladelse - i andre lande er forsøgene kun med specialtilladelser og dispensationer; derfor er der en mulighed for, at Danmark kan blive et testcenter for autoer, når de skal prøvekøres i et virkeligt miljø.

Foto: (CC-By-SA) Ole Tange

Teknik

Bussen er aerodynamisk symmetrisk, har for- og baglys i begge ender, så den kan køre lige godt forlæns og baglæns. Motorerne er elmotorer og trækker på alle 4 hjul, som også alle 4 har styring. Det giver en ret lille venderadius. Batteriet holder til 8 timers drift og kan lade op med induktion: Den skal dermed ikke bruge et menneske til at sætte den i stikkontakten, men kan i princippet klare det selv.

Mange af delene af bussen kommer fra eksisterende biler, og er derfor gennemprøvet teknologi.

Bussen har digitalt kort over kørselsområdet. Bussen er altså ikke beregnet til at køre på ukendt vej, men er lavet til rutedrift. Kortet optages ved manuel kørsel. Herefter renses kortet og stoppesteder, trafiklys, vigepligter og andet sættes på manuelt. I øjeblikket kræver autoen, at trafiklyset udsender et signal - den kan med andre ord ikke genkende grønt lys med kameraet. Den del regner man med kommer med i næste version af softwaren.

Den benytter både gyro og differential GPS til locationsstyring. Long-range LIDAR'en dækker op til 60 meter, og har på den afstand en præcision på ned til 2 cm. Ud over long-range LIDAR foran og bagpå har den short-range LIDAR på alle 4 sider, så den har et fuldt billede af objekter hele vejen rundt om bilen.

I modsætning til metroen (hvor der er et styringspanel i "vindueskarmen" i hver ende), har AM's minibus hverken rat eller pedaler. Så når man manuelt skal manøvrere den uden for dens kendte områder, tilkobler man istedet sin Xbox spilcontroller (og ja, den connector sidder bag et aflåst panel).

Foto: (CC-By-SA) Ole Tange

Privatliv

Ligesom med rigtigt mange andre IT-projekter er privatliv ikke tænkt ind, og det er lidt synd.

Jeg kan sagtens se det rimelige i, at vi lige skal igang, men det ville være klædeligt, hvis man allerede nu i det mindste identificerer udfordringerne, så andre kan arbejde med at lave løsninger på disse.

Den helt banale udfordring er, hvordan man anonymt skal kunne bestille en auto og betale for den - altså svarende til at man prajer en taxa på gaden og betaler kontant. Det mere komplekse er, om LIDARs 3D-model er persondata, når den opfanger en person, der går på fortovet, eller når kameraet opfanger nummerpladen på bilen foran og bagved.

Hvis minibussen starter på halv-lukkede områder (som lufthavnens P-plads), så er privatlivsproblematikken begrænset.

Julekalender

AM laver en julekalender hvor du kan lære mere om autoer i de næste 24 dage.

Fredagsbar?

"Skulle vi ikke holde en fredagsbar, hvor vi kører spritkørsel i selvkørende biler?", spurgte min kollega, der allerede er i julefrokosthumør.

Hvad siger du? Ville du komme, hvis PROSA i foråret holder en fredagsbar med Autonomous Mobility i Lyngby?

Kommentarer (14)
Henrik Størner

"Det mere komplekse er, om LIDARs 3D-model er persondata, når den opfanger en person"

Det er vel kun persondata, hvis det er en detaljeringsgrad så man kan genkende en person efter det?

Uden at kende LIDAR teknikken i detaljer, så ville jeg ikke tro det gav mening at have så detaljeret en sensor at den laver en fuld 3D-scanning af et objekt foran. Målet er jo kun at detektere et objekt og afstanden til det.

Ole Tange Blogger

Det er vel kun persondata, hvis det er en detaljeringsgrad så man kan genkende en person efter det?

Ved et enkelt scan er det ikke sikkert, at man kan genkende personen. Men ved 100-vis af scanninger i løbet af få sekunder, så bliver detaljegraden sammenlagt noget højere. Man kan også forestille sig, at personen har nogle særpræg, som er meget tydelige - måske halter han eller har hanekam.

Jeg har ikke set scan-dataene, men det ville være rart, hvis nogen lige kikkede på dette og vurderede problemet omfang.

Med kameraerne er jeg ikke i tvivl om, at man vil kunne genkende personer: Input fra kameraerne vil næppe være brugbare hvis opløsningen er så lav, at man ikke kan genkende personer.

Povl Hansen

"Den helt banale udfordring er, hvordan man anonymt skal kunne bestille en auto og betale for den "

Det simple svar er , det kan man ikke

En Taxa har kameraer, og hvis du betaler med plastikkort, kan man jo heller ikke kalde det for en anonym Taxa tur, og hvis Taxa selskabet har GPS overvågning af bilerne, kan de også se hvor fra og til du har kørt

i en tid med Facebook, Plastik kort, og mobiltelefoner, skal måske bare indse af privatlivet, er ikke så privat som det har været

"Det mere komplekse er, om LIDARs 3D-model er persondata"

hvorfor er det kompleks ?
Den ser en forhindring, den undlader af kører ind i den, og kører viderer
Det er da først hvis der bliver indbygget et videokamerer der optager, af man kan begynde af tale om persondata

Ole Tange Blogger

"Den helt banale udfordring er, hvordan man anonymt skal kunne bestille en auto og betale for den "

Det simple svar er , det kan man ikke

Men det længere svar er, at vi faktisk har teknologier, der kan løse flere af udfordringene: Vi har teknologien til at lave digitale kontanter, der ikke er sporbare. Vi kan lave digitale certifikater, så du over for autoen kan garantere, at hvis du laver hærværk, så kan ejeren få regningen betalt via din bank - uden at vide hvem du er.

Ud over overvågningskameraet i taxaen så vil jeg mene, at man er anonym, hvis man (som skrevet i artiklen) prajer en taxa på gaden og betaler kontant.

(LIDAR-problematikken er uddybet i svaret til Henrik).

Jens Jönsson

Jeg får en af arrangørerne til at springe ud foran autoen (vi vælger ham, der har den bedste ulykkesforsikring), og autoen bremser helt som forventet. Den binger blidt af ham, og i lyspanelet prøver den at fortælle ham, at han spærrer vejen. Da han begynder at gå, kører den efter ham i samme tempo.

Dette er en af de største forhindringer i min verden, omkring selvkørende køretøjer.
For gående og cyklister lærer lynhurtigt at de ikke behøver holde tilbage. Det betyder at en tur med et selvkørende køretøj igennem en meget befærdet by, kan blive umulig, da den vil holde konstant. Folk vil ikke gide holde tilbage for den, da de ved den holder tilbage for dem...

Er der nogen gode løsninger på den problematik ?

Povl Hansen

Det betyder at en tur med et selvkørende køretøj igennem en meget befærdet by, kan blive umulig, da den vil holde konstant

Dem her ser jeg bare som de der shuttle busser der kører rund i en lufthavn mellem terminalerne, eller ud til den allerbagerste parkeringsplads

ikke som nogen der skal bruges ude i trafikken

Men hvis vi snakker om en Tesla som er lavet til af køre i trafikken, så skal den reagerer lige som alle andre bilister vil gøre det

Povl Hansen

“Men det længere svar er, at vi faktisk har teknologier, der kan løse flere af udfordringene: ”

Det var ikke en succes’s i 89, og tror heller ikke det vil være det i dag

Så længe bilen ser og reagerer, er der ikke nogen person data over det

Ole Kaas

Folk vil ikke gide holde tilbage for den, da de ved den holder tilbage for dem...

Køretøjet detekterer hvis hindringen opfattes som chikane. Alle sensordata indsamles og noget big data / AI halløjsa vurderer oplysningerne. Hvis der er en flig af sandsynlighed for en sag, modtager du straks en email med tilbud om forlig (Du er fundet via ansigtsgenkeldelse på FB osv.). Du kan nu vælge at betale straks via f.eks. mobilepay og komme videre med dit liv. Eller afvise sagen og se frem til politianmeldelse og evt. yderligere retslig efterspil. AI lærer hurtigt hvor langt man kan strække den...

Vi ser allerede lignende praksis med parkeringsafgifter og mulig download af muligvis ophavsretsbeskyttet materiale. Det skal nok blive en fed fidus.

Leif Neland

Dette er en af de største forhindringer i min verden, omkring selvkørende køretøjer.
For gående og cyklister lærer lynhurtigt at de ikke behøver holde tilbage. Det betyder at en tur med et selvkørende køretøj igennem en meget befærdet by, kan blive umulig, da den vil holde konstant. Folk vil ikke gide holde tilbage for den, da de ved den holder tilbage for dem...

§ 193. Den, der på retsstridig måde fremkalder omfattende forstyrrelse i driften af almindelige samfærdselsmidler, offentlig postbesørgelse, telegraf- eller telefonanlæg, radio- eller fjernsynsanlæg, informationssystemer eller anlæg, der tjener til almindelig forsyning med vand, gas, elektrisk strøm eller varme, straffes med bøde eller fængsel indtil 6 år.

Jens Jönsson
Log ind eller Opret konto for at kommentere