Spil skal crackes, ikke købes

Det kan åbenbart ikke længere betale sig at købe spil. Man er alligevel nødt til at vente på den crackede udgave, hvis man vil have noget der virker.

Har lige indkøbt Flatout Ultimate Carnage (bilræs-stockcar blanding) til pc og straks efter installationen bliver jeg mødt med en "Conflict with Emulation Software detected" fejl.

Gu har jeg ej noget emulation-software installeret. For det første er der tale om en helt ren XP installation, som er under en uge gammel og det eneste jeg har installeret er ORIGINALE spil.

Intet andet software er installeret, da pc'en kun bliver brugt til gaming.

Spillet mener bestemt at jeg har Daemon Tools og/eller Alcohol 120% installeret.

Nu vil det være urimeligt svært for mig at benægte at jeg har alkohol-dæmoner, men de sidder godt gemt inde i mit hoved og titter kun frem når de får færten af en sval belgisk øl. Og det har min pc under alle omstændigheder ikke nogen indblanding i.

Har sendt en analyse-fil af mit system til de "software-kvalitets-udfordrede", der har lavet dette makværk af et stykke software og venter nu på at høre fra dem igen.

Der er selvfølgelig tale om Securom, som der tit er problemer med. dette er dog første gang jeg selv er rendt ind i dem.

Men hvor er det dog pisse-irriterende at deres forsøg på at stoppe folk fra at stjæle software, skal ødelægge det for os der rent faktisk smider penge efter lortet.

Så nu kan man jo kun ærgre sig over, at dette spil ikke blev leaket og der allerede lå en no-cd crack klar, så man kunne få lov til at bruge sit lovligt indkøbte software.

Kommentarer (16)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#2 Kristian Hald

EA har på Mass Effect at du kun kan aktivere en CD-Key 3 gange før du bliver låst ude.

En bruger ramte problemet efter en uge, fordi der var problemer med at spillet ikke ville køre ordenligt, så derfor blev alle 3 aktiveringer på Mass Effect brugt.

Da han skrev på EAs forum om problemet og hvordan han kunne løse det, fik han afvide at han kunne købe en ny key.

EA, har såvidt jeg har fået afvide, implementeret det i Bioshock og forventer at implementere det i deres kommende stortitler ink. Spore.

Så er man endelig kommet så langt, at man rent faktisk skal cracke spillet for at stå bedre end en person, som ikke gør det. Og her har firmaet bag med vilje påført deres kunder begrænsningen. Ikke ved et uheld, pga software fejl.

http://consumerist.com/tag/mass-effect-DRM/?i=5016980&t=ea-allows-3-acti...

  • 0
  • 0
#3 Torben Mogensen Blogger

Spørsgmålet er, om det i det hele taget er lovligt med den slags begrænsninger, hvis ikke det står meget tydeligt uden på pakken. Det lyder lidt som den slags softwarelicenser, som lå i pakken ,og startede med "ved at åbne pakken accepterer du automatisk betingelserne i denne licens", og de blev mig bekendt erklæret ugyldige, fordi man blev bundet af nogen begrænsninger, der ikke var gjort en bekendt ved købet. Det samme bør vel gælde her.

  • 0
  • 0
#4 Kristian Hald

Nu har jeg ikke tjekket æsken, da jeg ikke har spillet. Jeg fandt ud af det, da jeg venter på Spore og hørte de ville implementere DRM i det.

Jeg er rimelig sikker på, at hvis det ikke står med store bogstaver på æsken, så ville de tabe en forbrugerstyrelsesag med et brag.

Men det jeg syntes er værst er at virksomheder implementerer sådan noget. At en bruger kun kan aktivere et spil 3 gange hindre jo ikke at der kommer en cracket version ud. Det eneste det sikre er, at hvis den lovlige brugere har brugt alle aktiveringer, at personen måske køber spillet igen for at få flere aktiveringer ud af det og at en masse andre personer vælger ikke at købe spillet.

  • 0
  • 0
#5 Søren Hansen

Det minder mig om mit lidt aldrende hifi-anlæg, der ikke kan afspille kopibeskyttede CD'er. Løsningen? Jeg smider CD'en i min computer og laver en kopi. Jeg gør intet specielt for at komme til at kopiere CD'en, og mit anlæg afspiller kopi-CD'en helt perfekt.

Kopibeskyttelse er godt nok smart..

  • 0
  • 0
#6 Torben Mogensen Blogger

Det er principielt umuligt at lave en kopibeskyttelse, der ikke også forhindrer "almindelig" brug af en musik-CD eller film-DVD, for hvis du kan afspille musikken eller filmen, kan du også spille det over til et andet medie.

Godt nok er der tiltag til at forhindre direkte afspilning af den digitale kode, så kun et analogt signal afspilles (hvilket skulle degradere kvaliteten). Men dels er dette kun effektivt, hvis konverteringen sker på selve skiven, inden den overføres til afspilleren, og dels er der ikke noget, der tyder på, at piratkopister eller deres kunder bekymrer sig voldsomt om kvalitet. Og hvis de gør, så finder de som regel en udvej -- om ikke andet scanner de biograffilmstrimlerne, hvilket typisk giver høj kvalitet og tilmed tillader dem at udgive piratfilm inden de officielle DVD-udgivelser. Det er iøvrigt en af de væsentligste årsager til, at filmbranchen udviver DVD'er tættere på filmens præmieredato end tidligere og til at de i mindre grad en før forskyder premiererne i forskellige dele af verden.

Så i den sidste ende er kopibeskyttelse blot en fordyrende mekanisme, der mindsker kvaliteten og gør afspilning mere besværligt for den ærlige kunde.

Noget lignende er tilfældet med regionskodning. Den er indført udelukkende for at filmselskaber kunne forskyde udgivelsesdatoer i forskellige regioner og lave differentierede priser på samme produkt i forskellige dele af verden. Så der er tale om en teknisk handelshindring, og al snak om beskyttelse af copyright og lignende er vrøvl. En af årsagerne til at filmselskaberne insisterede på regioner var iøvrigt de forskudte præmierer, men den begrundelse er mere eller mindre bortfaldet nu.

  • 0
  • 0
#7 Marc Andersen

[En af årsagerne til at filmselskaberne insisterede på regioner var iøvrigt de forskudte præmierer, men den begrundelse er mere eller mindre bortfaldet nu.]

Så er det jo godt at de har formået samme stunt på BluRay.

Venter spændt på de første kommercielle Regionsfire BluRay afspillere.

  • 0
  • 0
#8 Torben Mogensen Blogger

Så er det jo godt at de har formået samme stunt på BluRay

Ønsket om at differentiere priserne eksisterer stadigvæk, så det er grund nok til, at filmselskaberne vil beholde regionskodning. Hvis de teknisk set kunne slippe af sted med det, ville de sikkert helst kunne differentiere helt ned til landegrænser.

  • 0
  • 0
#9 Brian Aagesen

At skulle lave en eller anden form for crack, for at få ens spil til at køre optimalt er desværre et gammelt problem, for eksempel Diablo 2, hvor at en no-cd crack, fik spillet til at bruge mindre ressourcer og man blev fri for at spillet lagget pga. at det lige skulle kontrollere at cd'en stadig sad i maskinen, men nu har Blizzard langt om længe selv indført en no-cd crack i deres seneste patch 1.12, 8 år efter spillet blev udgivet

  • 0
  • 0
#10 Peter Mogensen

Det er principielt umuligt at lave en kopibeskyttelse, der ikke også forhindrer "almindelig" brug af en musik-CD eller film-DVD,

Ja... men prøv at forklare en politiker det. ... eller en desperat rettighedshaver, der har fået et godt tilbud fra en kvaksal^H^H^H^H^H^HSoftwarepusher, der siger han har "opfundet" den "perfekte" kopisikring.

  • 0
  • 0
#14 Deleted User

For efterhånden et stykke tid siden, købte jeg et spil, der anvendte STEAM. På pakken blev hævdet, at det kørte under Windows 98SE, men programmet virkede ikke. Da jeg klagede, var reaktionen, at fjerne windows 98 supporten. Hvilket betød, at det nu var totalt umuligt, at køre softwaren.

Problemerne så alene ud til, at være i forbindelse med "kopibeskyttelsen". Den nåede aldrig, til at kunne spille. Men da windows 98 supporten blev fjernet, blev spillet effektivt ødelagt på harddisken af steam, således at ethver forsøg på redning, f.eks. med knækkede udgaver, var totalt umuligt.

Er det acceptabelt, at man sådan kan "indrage" et program, når det ikke virker, og uden at betale erstatning? Nu kommer vi sikkert til samme historie med windows XP - og alle dem, der har XP og XP spil, kan pludseligt ikke mere spille deres ærligt købte XP spil, hvis de anvender steam. Det vil automatisk ske, når XP supporten fjernes i steam, med mindre man downloader crackede udgaver.

Det virker nærmest som om, at udviklerne forsøger at få køberne til at anvende knækkede udgaver, i et håb om, at få deres "indragede" udgaver, til at fungere igen.

Spillet, i sig selv, kunne ikke køre, uden at først tilkoble steam, så i sig selv var det ganske ubrugeligt. Det hentede endog flere data, end der lå på DVD'en, og det tog flere timer, at få det igang. Eneste resultat var en fejl. Og senere, blev det erstattet af en fejl, om at spillet nu krævede minimum windows XP. Windows 98SE supporten, var afsluttet.

Jeg tror aldrigt, at spillet har fungeret til windows 98, andet end uden på boksen. Og ellers, må det have været en tidligere udgave, end den jeg købte. Eller med en anden CPU.

Problemet er, at man åbentbart kan få "fjernet" det man har købt. Så snart, at supporten for windows 98 ikke mere understøttes, kan spillet ikke mere bruges. Udviklerne lægger data på, der ødelægger spillet på harddisken, og efter timers download, kræver et nyt OS.

På mig virker det kriminelt. Vi har end ikke indstallationsdisketter, der fungerer. For de starter med at kræve at downloade en masse, som der ikke mere er support på at downloade. Det står ikke nævnt på kassen, når det købes, at spillet kan fjernes med dages varsel, eller supporten kan fjernes, uden pengene returneres.

Hvordan vil det se ud, hvis softwarebranchens metode, blev anvendt andre steder? At man decideret "smadrer" det man har leveret, trods det er betalt. Fordi, at man har brokket sig, og forklaret, at det ikke fungerer.

Det er det som man udsættes for, når der købes originale spil.

http://steamreview.org/posts/win98supportends/

Jeg købte spillet umiddelbart før.

  • 0
  • 0
#16 Michael Nielsen

Jeg har en policy, hvis et spil ikke virker, og har problemer med divs. kopi beskyttelse issues, ryger den lukt tilbage til hvor jeg købte den, da jeg har et fejlbehæftet produkt og derfor har ret til at få en ny, eller penge tilbage, og jeg går frem og tilbage så mange gange som det tager for dem at tilbyde at give pengene retur.

Jeg har støt på det et par gange og er altid endt med at få mine penge igen.

Mit råd er at når sådan noget sker, kontakt firmaet, fortæl dem om det, og hold op med at købe fra virksomheden indtil de får deres hovedet skruet rigtigt på igen.

Men igen det er det samme med vista, du kan flyttet en købt ikke oem version op til 3 gange, hvorefter du skal købe en ny licens, så noget software til 2000-4000 dkr, virker ikke når du har skiftet din maskine, bundkort eller ander "kritiske" elementer mere end (afaik) 3 gange. Har du købt den med din PC, skal du købe en ny licens hvis du skifter noget væsentligt hardware (afaik). Problemet er alle jer der bare siger nuvel, og forsætter med at købe vare.

Vista er et sådan system jeg aldrig får på nogen af mine maskiner, før de fjerner den indbyggede begrændsning, spil med begrændset antal installationer er en anden ting jeg aldrig vil købe, jeg anser dem som fejl behæftet. Jeg kan dog tolerer nogen af de kopibeskyttelser med CD tilstedeværelse m.v.

I det store hele skyder industrien sig selv i foden ved at irritere deres betalende kunder, jeg er selv hold op med at købe og spille spil der har kopibeskyttelse, fordi som regl er disse foranstaltninger årsagen til 99% af problemerne.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere