- Log ind eller Opret konto for at kommentere
- Anmeld denne kommentar
Teorien ville foreskrive category management, en Benssaou model eller lignende. Alt afhænger af: * Kvanti * Hyppighed * Hvor forretningskritisk dit indkøb er * Hvor meget du har investeret i leverandøren (og leverandøren i dig) * Dit forhandlingspotentiale * Ligger der noget fælles udvikling * Leverandørsegmentering/kendskab til markedet (har du lyst at handle ved konkurrende leverandør) * Leverancesikkerhed/-tolerance (hvis du ikke kræver straks-levering fx) * Garanti/service (fleksibilitet fra leverandørs side)
Ja, på hardware kan der nogen gange (ofte?) være noget at hente - du skal bare altid veje det op mod, hvor meget det koster dig, selv at skulle holde dig ajour med markedet - og spørgsmålet er igen om du har kompetencen til det (eller skal betale for den hos Mutonic ;-)).
Husk iøvrigt også at se den fra den anden side - ser leverandøren dig som en værdifuld kunde - eller vil han egentlig helst være fri for dig? (Det har Dansk Supermarked brændt fingrene på flere gange bl.a.) - Kundepræferencemodellen i forhold til din leverandørsegmentering er et godt udgangspunkt.
Min pointe er nok: "It depends" - du kan ikke sætte det så sort/hvidt op i forhold til julegave vs. lav pris.