Martin Ernst bloghoved

SONOS’ uheldige business case

Illustration: Sonos

Vi var en del, der i sidste uge fik kaffen (eller hvad vi nu sad med) galt i halsen, da SONOS skrev til os, at vi havde produkter, som ikke ville blive supporteret efter maj i år. Personligt så jeg frem til en lille regning på kr. 7-8.000,- hvis mit SONOS udstyr som helhed skulle virke.

Jeg kunne forstå på mailen, at det drejede sig om SONOS udstyr solgt i en bestemt periode, der ville blive de-supporteret. Det virkede lidt mærkeligt – og jeg talte med nogle venner om det – og vreden var stor. Vi var ikke de eneste - faktisk var den meget generel.

Nuvel – der kommer megapres på og SONOS trækker deres oprindelige idé tilbage, men det blev i den grad ikke modtaget positivt at kunderne. Herunder er bare et af de mange udbrud, som SONOS modtog.

Nyeste udmelding, gør jo ingen forskel. Vi bruger jo systemet forskelligt, mine krav ville være: Altid at kunne bruge streamingtjenester. Altid at kunne bruge sin smartphone til styring. Deres undskyldning kommer ikke af omsorg, men af nød, det var ikke bare en hurtig beslutning, men de troede fejlagtigt at de kunne lave samme nummer som med cr-100, bum bum den gik ikke hva? Jeg har set jeres sande ansigt og skal aldrig støtte Sonos mere. Fremtidig løsning må være en boks der styrer et anlæg, og dermed kun boksen som kan blive besluttet forældet :0)
God shitstorm Sonos

SONOS problem er ikke ny …

Problemstillingen er på ingen måder ny – business casen holder ikke. Og denne gang var det SONOS, som fik ørerne i maskinen hos deres største og vigtigste interessentskare – nemlig kunderne.

Business casen for dette initiativ går i sin enkelt hed ud på at af have færre versioner at vedligeholde. Alle ved som bekendt, at TOC (Total Cost of Ownership) og at kompleksiteten af ens supportorganisation stiger væsentlig jo flere versioner og platforme, man skal understøtte.

Og SONOS skal drive en forretning og tænkte klogt, at de ved at de-supportere nogle produktversioner kunne reducere en række omkostninger. Og her kommer der en fagterm inden for gevinstrealisering ind i billedet – kaldet dis-benefit eller på dansk kendt som negative gevinster. Oversættelsen bryder jeg mig ikke om, men det er blevet de-facto standard. Det burde have heddet negativt udbytte.

Uanset hvad vi kalder det, så er det interessenternes holdning til, om en gevinst (eller udbytte) er positiv eller negativ. I SONOS tilfælde blev det opfattet rimelig negativt. Nogle hos SONOS har ikke påtaget sig opgaven med at undersøge forudsætningerne for business casen, inden de så gevaldigt stillede sig op og tissede i modvind. Med blot en kort analyse, burde det havde været til at forudse – specielt fordi denne problemstilling er set tidligere, og der er vist ingen i historien, der er sluppet godt fra det.

Vi kender det bl.a. fra f.eks. fra adskillelige softwarehuse, som har versioner på markedet og som starter en de-supportering af ældre versioner. Det er alle de store og små … så der er ingen grund til at nævne nogle ved navn. Men alle med ”on-site” versioner har gjort dette. De eneste, som ikke gør det, er de rene cloud-løsninger. Og det er en helt anden historie.

Udfordringen hos de softwarehuse, som hele tiden sender meddelelser om de-supportering ud, er, at kunderne bliver rimelig ’pissed’ over, at de med en eller anden frekvens skal bruge et større del af deres vedligeholdelsesbudget til blot ”at være på omgangshøjde”, så de kan få den support som sikrer, at løsningen fungerer.

Historien har vist, at bl.a. de store ERP-implementeringer (eller andre forretningskritiske applikationer) koster så meget, at der faktisk er en positiv business case med at skifte til en helt anden løsning, som har lavere TCO. Dvs. at det kan være forbundet med en risiko for at miste kunder, når sådan initiativer iværksættes. Det kan SONOS nu skrive under på.

Der findes andre 'gode eksempler'

YouSee er bare et andet eksempel på, at deres business case ikke bliver modtaget vel hos den vigtigste interessent gruppe. Generelt virker det – også fordi jeg selv er en – at YouSees kunder flygter fra dem.
Priserne stiger, man forstår ikke regningen (bl.a. har jeg en post, hvor der står ”xxx” og lægger xxx kr. på regningen. Jeg får den via BS og der er ingen breve inkluderet). Personlig har jeg oplevet, at prisen på en kort periode efter YouSee købte min oprindelige udbyder (FastTV) er fordoblet. På et eller andet tidspunkt gider man ikke mere. Men det har en eller anden hos YouSee sikkert regnet ud.

Det må næsten være en spidskompetence for forretningerne at finde den magiske grænse, hvor det kun lige gør så ondt/er så irriteret, at man ikke tager skridtet og skifter udbyder.

Moralen er …

Det her er en klassisk problemstilling indenfor det at drive en forretning. Der skal være ydelser man kan og vil betale for. Og så skal det også være en god forretning for dem, som udbyder dette.

Man forventer en god service, og den pris skal gerne være så billig som mulig. Gerne gratis (og husk, når noget er gratis, så er man selv produktet). Men der skal være nogle, som lever af at kunne give denne service. Det bliver altid en udfordring at få de ender til at mødes.

Mon ikke SONOS og YouSee finder ud af få enderne til at mødes? Hvem bliver den næste som må bukke under for presset fra de vigtigste interessenter – nemlig kunderne?

Relateret indhold

Kommentarer (62)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Martin Sørensen

Jeg synes i princippet at det er okay at de stopper med at levere opdateringer til gamle produkter på et tidspunkt. Man kan vel ikke seriøst forvente at de skal blive ved med det i al evighed (eller indtil den sidste køber har kasseret produktet)? Det er dog ikke i orden hvis man bevidst smider grus i maskineriet og 'ødelægger' de gamle produkter. At der kommer nye streaming-tjenester på markedet og formater og protokoller på eksisterende tjenester bliver ændret så produkterne på den måde langsomt mister deres funktion er dog ikke Sonos' ansvar. Det er bare 'tough luck' for køberne. Jeg forventer da heller ikke at Honda ombygger min bil til el hvis miljøhensyn gør at man ikke længere kan købe benzin (ok, kommer nok ikke til at ske foreløbigt men det er altid godt med en bilanalogi).

  • 6
  • 0
Jens Beltofte

Jeg forstår sådan set godt Sonos' argument om at give nogle af deres ældste produkter EOL-stemplet, selvom jeg nok må lade min gamle Play:5 dø, da jeg gerne vil kunne fortsætte med at gruppere alle mine Sonos enheder og spille på dem alle på en gang.

Min største hovedpine med Sonos er deres mangel på åbenhed omkring hvornår deres produkter er EOL. Hvis jeg f.eks. accepterer deres tilbud om at købe en Play:5 2. generation med 30% rabat, vil den så være EOL om 3 år? Og hvad med mine gamle Play:1 dør de næste år? Det er den største problem....

  • 4
  • 0
Claus Bobjerg Juul

Jeg synes i princippet at det er okay at de stopper med at levere opdateringer til gamle produkter på et tidspunkt.

Flyver vi lidt op i helikopteren, kunne det være fedt, hvis det var lov at når support stoppes, skal et device sættes fri, dvs. der skal åbnes for at andre kan udvikle software til enheden. Loven kunne så dække alt, fx telefoner og højtalere/hi-fi anlæg.

  • 16
  • 0
Niels Buus

Jeg har ikke selv et SONOS system præcis pga. denne problemstilling. Det forekommer mig for proprietært - dog har jeg ikke sat mig ind i detaljerne i SONOS arkitekturen.

Men jeg tænker personligt at det er uhensigtsmæssigt at have en prismodel hvor hele indtægten ligger ved hardwaresalget.

Hvis SONOS solgte sine produkter billigere og i stedet indførte en serviceordning hvor man betaler et årligt beløb for at være dækket, så bliver det ikke længere sådan følsom business case hvor man på ledelsesniveau skal beslutte hvornår produktet skal dø, så man kan spare penge og/eller sælge et nyt produkt.

Hvis der i stedet kommer en fast revenue på servicedækning på ældre produkter, så forsvinder en stor del af incitamentet til at slagte de produkter som ikke længere sælges.

  • 1
  • 3
Martin Sørensen

Flyver vi lidt op i helikopteren, kunne det være fedt, hvis det var lov at når support stoppes, skal et device sættes fri, dvs. der skal åbnes for at andre kan udvikle software til enheden. Loven kunne så dække alt, fx telefoner og højtalere/hi-fi anlæg.


Ja, nu er det ikke alt hvor det giver mening at åbne hvis en stor del af produktet er software, men ellers er jeg helt enig. Hvis hardwaren i en Sonosenhed blev åbnet op så folk selv kunne installere deres egne firmwares så tror jeg ikke der ville gå lang tid før der var nogen nogen der havde bygget et funktionelt image baseret på OS kode.
Jeg har oplevet nogle gange at producenter af egen fri vilje har åbnet deres gamle enheder når de ikke længere selv gider at supportere dem. Det giver mange plusser i min bog når de gør det og gør at jeg vender tilbage til pågældende producent næste gang jeg skal bruge noget ny hardware.
Noget lignende ses med routere hvor mange bruger DD-WRT, LEDE osv. Det er måske ikke altid producentens hensigt at man skal kunne installere disse, men det er helt klart med til at levetidsforlænge når man ikke længere er afhængig af producentens velvillighed ifht. opdateringer.

  • 5
  • 0
Henrik Størner

Phillips er i gang med samme øvelse på deres første version af Hue systemet - deres basisenhed ("bridge") bliver ikke supporteret fra 1/4, så man kan ikke længere fjernstyre sit lys over Internet.

Jeg er nu ligeglad, har aldrig brugt den feature, men det er bare endnu et eksempel på at "smarte" dimser afhænger helt af om der er nogen der vil levere software til dem.

  • 3
  • 0
Morten Vinding

Hvis SONOS solgte sine produkter billigere og i stedet indførte en serviceordning hvor man betaler et årligt beløb for at være dækket, så bliver det ikke længere sådan følsom business case hvor man på ledelsesniveau skal beslutte hvornår produktet skal dø, så man kan spare penge og/eller sælge et nyt produkt.

Lige netop!
Problemet er bare at du ikke ville kunne sælge det.

Tror stadig bedste løsning er at sælge det dyrt, og så supportere det så længe det kan lade sig gøre.
Det er et fællestræk for Sonos og Apple, og begge får jævnligt skældud for at være for dyrre, men faktum er at dem der køber det elsker deres produkter.
Bla. pga. af den lange levetid...

  • 1
  • 0
Bjarne Nielsen

Nu kan man overveje, om Sonos sælger enkeltstående dimser, eller om de sælger et system.

Lad mig komme med en analogi: Jeg har kameraer med udskiftelige objektiver. Det er ikke småpenge, som man over tid kommer til at hælde i det hul, og derfor kiggede jeg meget på, hvad "levetid" man kunne forvente. Bevares, nymodens pjat som f.eks. autofokus eller lysmåling uden nedblænden, vil ikke virke, men gamle objektiver virker i høj grad stadig, som de gjorde, da de blev købt.

Det kom til at betyde mere for mig, om jeg kunne tro på, at min investering gav mening på langt sigt, end hvad der lige var smartest eller billigst.

Og sådan tror jeg egentlig også, at mange har set Sonos - og at Sonos derved bryder den "sociale kontrakt". Sonos har undervurderet, hvor meget de havde et system, og hvor lidt de har en suite af produkter.

  • 7
  • 0
Martin Sørensen

et er bare endnu et eksempel på at "smarte" dimser afhænger helt af om der er nogen der vil levere software til dem.


Ja, har selv leget lidt med diverse 'smart' dimser her på det seneste, og et af de krav jeg har haft til det er at det skal kunne fungere 100% lokalt så det ikke er afhængig af en leverandørstyret server eller cloud-tjeneste. Jeg er nået frem til en Z-wave løsning med en Raspberry Pi som server. Udfordringen er hvis man gerne vil kunne styre noget gennem en App. Jeg gider ikke lave min egen app så enten må jeg acceptere at bruge en app som jeg ikke har helt kontrol over, eller også må jeg bruge et web-interface. Knapt så moderne måske, men ret hurtigt at sætte op og fungerer rimeligt fornuftigt.

  • 4
  • 0
Bjarne Nielsen

Det er klart, at der er dimser, som kun vil kunne være en brevvægt (eller et ret dårligt varmeapperat) uden opdateret software.

Men mange af vores "smart"-dimser har en grundfunktionalitet, og jeg tror at det er vigtigt at insistere på at et smart-køleskab uden "smart" stadig er et køleskab, at en smart-termostat uden "smart" stadig er en termostat og en smart-pære stadig er en pære uden "smart".

Og på samme måde, så bør en smart-højtaler stadig være en højtaler, selv uden smart.

Vi bør simpelthen insisterer på, at der designes et otium ind i vores dimser, som ikke partout involverer deponi. Vores planet kan ikke holde til andet.

  • 9
  • 2
Christian Nobel

Jeg er nået frem til en Z-wave løsning med en Raspberry Pi som server.

Z-wave, er det så lige en god ide - medmindre du selvfølgelig er bundet af dimserne.?

eller også må jeg bruge et web-interface. Knapt så moderne måske, men ret hurtigt at sætte op og fungerer rimeligt fornuftigt.

Øhh, hvis du laver det fornuftigt (læs HTML5) så er det da mere moderne end den håbløse app tilgang, som folk synes er åh-så-fede.

  • 4
  • 2
Mikkel Lauritsen

Og sådan tror jeg egentlig også, at mange har set Sonos - og at Sonos derved bryder den "sociale kontrakt". Sonos har undervurderet, hvor meget de havde et system, og hvor lidt de har en suite af produkter.

Et af deres problemer har netop været, at de har været for gode til at få kunderne til at opfatte det, som egentlig bare er en lille computer + evt. en forstærker og en højttaler, som et "dumt" produkt.

Der har i hvert fald været masser af kommentarer i stil med "jeg bruger stadig mine Dali-højttalere fra 1983, og de er først ved at være spillet til nu, så det er for dårligt, at Sonos stopper support på deres højttalere".

Som en kommentar ovenfor siger, så er 10 års support absolut ikke så skidt igen. MacOS Sierra, som kom i 2016, droppede support for hardware som er ældre end slut-2009, altså ca. 7 år gammelt, og som oprindelig kostede det samme som en større Sonos-installation. Mobiltelefoner er nærmest en brug-og-smid-væk-vare i dag.

Og hvad er alternativet til Sonos? "en boks der styrer et anlæg" står der i det i blogindlægget citerede Trustpilot-indlæg, men det er lysår fra at kunne levere samme funktionalitet og convenience.

  • 3
  • 1
Martin Sørensen

Z-wave, er det så lige en god ide - medmindre du selvfølgelig er bundet af dimserne.?


Z-Wave protokollen er ikke åben, men det er trods alt en ret bredt understøttet standard og det gør at du kan koble produkter fra alle producenter der bruger Z-Wave op på din egen server og snakke med dem over et fælles interface (i mit tilfælde en serielport gennem en USB Z-Wave adapter).

Et af deres problemer har netop været, at de har været for gode til at få kunderne til at opfatte det, som egentlig bare er en lille computer + evt. en forstærker og en højttaler, som et "dumt" produkt.


En af mine venner overvejede på et tidspunkt at købe en Beosound 8. Det var vel at mærke på et tidspunkt hvor Apple allerede havde lanceret en ny telefon med et andet stik. Det ville have været en temmeligt kortsigtet beslutning at købe den, velvidende at de kun ville holde indtil hans næste telefonudskiftning (hvilket vist var ½ år senere pga. en revnet skærm)..

  • 1
  • 0
Povl Hansen

Jeg håber af Sonos fortsætter med af udviklen nye funktioner, også hvis det betyder af 10 år gammel produkter ikke vil modtage opdateringer mere

Hvis man er utilfreds med det må man jo købe en god gammel dags forstækrer og nogle kabelforbundene gulvhøjtalerer, hvor man kan høre sine LP

jeg er helt tilfreds med af Sonos ti år gamle prdukter hardware mæssigt ikke mere kan klare opdateringer, og utroligt glad for af Discovery er bliver smidt ud af Yousee, for deres produkt er simpelt han ikke være af betale for.

Mange af de her Shitstorms viser bare af der er holdt i ordsproget om af Tomme Tønder bulder mest.

  • 2
  • 4
Povl Hansen

Min største hovedpine med Sonos er deres mangel på åbenhed omkring hvornår deres produkter er EOL

Det ser jeg ikke om mangel på åbenhed, men af sonos heller ikke kan forudse fremtiden.

Hvis der ikke kommer nye musikformater,
hvis streaming tjenesterne ikke ændrer noget, så kan de helt sikker køre utroligt mange år helt uden noget,
men hvis kunder vil have hires musik og streaing tjenester vil lave hård kryptering på deres musik så kan det være af hardware i højtalene ikke kan følge med, hvornår det præsis sker ved hverken du, jeg eller Sonos

  • 0
  • 4
Morten Vinding

men hvis kunder vil have hires musik og streaing tjenester vil lave hård kryptering på deres musik så kan det være af hardware i højtalene ikke kan følge med, hvornår det præsis sker ved hverken du, jeg eller Sonos

Men du kan være helt sikker på at streaming tjenesterne vil gøre hvad dé kan for stadig at supportere gamle Sonos højtalere.
For deres forretningsgrundlag er baseret på løbende betaling fra deres kunder.

Og samtidig kan man se hvor mange app's der ikke supportere mobil OS'er særligt langt tilbage, så måske er forretningsgrundlaget der alligevel ikke, og måske glemmer folk alligevel hurtig og køber den nyeste model...

  • 1
  • 0
Peter Lind

jeg er helt tilfreds med af Sonos ti år gamle prdukter hardware mæssigt ikke mere kan klare opdateringer

Men det passer jo ikke. Det har intet at gøre med at de ikke kan klare opdateringer. Hardwaren fejler ikke noget - de vil bare ikke understøtte den længere.

Det i sig selv har jeg ikke det store mod - problemet var deres første fremgangsmåde, hvor de lagde op til at fuldt funktionelt udstyr ikke længere ville kunne bruges.

  • 3
  • 0
Povl Hansen

Men det passer jo ikke. Det har intet at gøre med at de ikke kan klare opdateringer. Hardwaren fejler ikke noget - de vil bare ikke understøtte den længere.

Så du har altså noget spændende indsider viden siden du med sikkerhed kan sige af det ikke passer af "Men vi er altså nu kommet til et punkt, hvor nogle af de ældste produkter simpelthen har nået deres tekniske grænse for hukommelse og processorkraft." ?

  • 1
  • 3
Chris Bagge

Af dette kan man lære at det er nødvendigt at informere om garanteret "support tid" fra begyndelsen af. Er det det man kalder forventningsafstemning?
Folk der laver udstyr til industrien kigger meget efter hvor længe man stadigvæk kan købe de komponenter der bruges. Her er der ofte et krav om 10 år produkttid. Raspberry Pi 1 B kom ud i 2014. Her fortæller de at man kan få den oprindelige model mindst indtil 2026.

  • 4
  • 0
Henrik Stryhn

Men hvorfor alle de opdateringer? Mine Play 5 er opdateret adskillige gange i 8-10 år, men oplevelsen af dem, er stadig den samme? Dog er de blevet mere ustabile.

Sikkerhedsopdateringer? De behøver ikke have internetadgang.

Jeg har netop erstattet mit Sonos, da jeg gerne selv vil bestemme over min dagligdag og ikke jævnligt skal blive overrasket over deres “forbedringer af lytteoplevelsen” 🤥.

  • 3
  • 0
Axel Nielsen

Det mest smarte med "Smart Devices" er muligheden for at sælge noget "fluffy" ovenpå alm. hardware.
Det er noget der tæller i salgsafdelingen...

Jeg har aldrig brugt så meget tid på at "vedligeholde" elektronisk udstyr som efter introduktionen af smart devices.
Softwareopdateringer, huller i sikkerheden, inkompatibilitet, ustabilitet, forældelse osv. osv.

Det er en nødvendig del af informationssamfundet, så det kan jeg ikke undslå mig.
F.eks. kan jeg ikke fortsat benytte en telefon der er XX år gammel pga. manglende mulighed for softwareopdatering og dermed udelukkelse fra brug af bl.a. MobilePay - Noget jeg bruger som virksomhedsejer.
Jeg er også nødsaget til at være på Aula som følge af at jeg har skolesøgende børn og deltager i skolebestyrelsesarbejde, ligesom NemID efterhånden konsekvent er nødvendigt.

Når det er sagt, så mener jeg til gengæld også at festen stopper.
Hvad er det lige, i dette tilfælde Sonos, gør, der gør det til et produkt der er værd at bruge tid på?
Hvis der er tale om at man vil have noget lyd ud i huset, så klarer min gamle Beomaster 3000-2 med tilhørende højttalere det nøjagtigt lige så godt.
Jeg har "opdateret" den 3 gange og repareret den 1 gang i min tid med den - De 3 gange jeg har måttet flytte den fordi jeg selv skiftede permanent bopæl - Opdateringen bestod i afstøvning samt nye tilledninger pga. anden afstand til højttalere/antenne og så en enkelt reparation med rengøring, udskiftning af slidte komponenter og justering - Jeg har haft den i 20 år og inden jeg fik den, har den været et andet sted i næsten 30 år.

Tilsammen 50 år - halvtreds år !!!

Hvorfor ødelægge en sådan statistik ved at stoppe software ind i kabalen?

  • 6
  • 2
Povl Hansen

Raspberry Pi 1 B kom ud i 2014. Her fortæller de at man kan få den oprindelige model mindst indtil 2026.

Så Raspberry lover altså af den kan bruges indtil 2026

Så hvis den funktion du i øjeblikket bruger din 1B til, fra starten af August kræver mere CPU kraft end der er i 1 B, så vil Raspberry helt gratis senden dig en ny og 1 B med kraftigerer CPU ?

De lovede jo af du kunne bruge den indtil 2026.

Hvis varet er Nej, så er der ingen forskel på Raspberry og Sonos

  • 0
  • 6
Mikkel Lauritsen

Hvad er det lige, i dette tilfælde Sonos, gør, der gør det til et produkt der er værd at bruge tid på?
Hvis der er tale om at man vil have noget lyd ud i huset, så klarer min gamle Beomaster 3000-2 med tilhørende højttalere det nøjagtigt lige så godt.

Okay, jeg bider på...

Sonos er værd at bruge tid på, netop fordi man bruger så lidt tid på det. Det er i bogstaveligste forstand plug-and-play, når man skal have lyd i et nyt rum.

Og mht. at klare det lige så godt, så mangler din receiver i forhold til bare 1 Sonos-dåse fx streaming (fra Spotify, radiokanaler, egen server osv.), alarmer (vækkeur) og flere fjernbetjeninger, som virker i hele huset. Den er også meget mindre fleksibel mht. placering, fordi den fylder mere, kræver flere kabler (Sonos kræver kun strøm), varmer mere (så den skal have plads til køleluft) og ikke er fugtresistent som fx Play:1 er.

I forhold til et netværk med flere Sonos'er mangler du endnu mere. Du skal have 1 B&O-receiver pr. rum, og jeg kender ikke umiddelbart til en form for streaming-device, som kan kobles til receiverne og er markant billigere end Sonos'erne, samtidig med at det giver dig mulighed for at styre hele installationen med 1 fjernbetjening, dele streamingtjeneste osv.

  • 2
  • 1
Povl Hansen

Ja læse indenad er åbenbart ikke så nemt.

Men for at skære det ud i bølgepap:

RPi foundation lovede, da de introducerede 1B+ i 2014, at den vil blive produceret ind til 2026, mao. en produktlevetid på 12 år.

Læse og forstå er åbentbart heller ikke nemt.

Derfor tillader jeg mig af gætte på af svaret på mit spørgsmål er : Nej

Hvis svaret er Nej, så er der ingen forskel på Raspberry og Sonos

  • 1
  • 6
Twan Manders

Er det så overraskende at firmaer skifter ikke længere opgraderer deres grej når andet/bedre er på vej på markedet? Fx windows styresystemet, eller hvad med ios updates der gør gamle ipads ubrugelige, opdatering af tv signalet til marts så tv før 2013 ikke længere fungerer. Hvorfor alt det ståhej med SONOS?

Har ikke selv SONOS mere da det ikke leverer HIFI :-)

Brug hellere BluOS med lossless FLAC afspilning. Koster lidt mere men lyder så meget bedre.

  • 2
  • 0
Jarnis Bertelsen

Hvis svaret er Nej, så er der ingen forskel på Raspberry og Sonos


Der er masser af forskelle:
1) Rasberry er åbne om, hvor længe produktet vil være på markedet. Man må forvente at det MINDST supporteres så længe det sælges. Sonos giver ikke denne info.
2) Rasberry's produkter er ikke låst til bestemt software. Du bestemmer derfor selv ovor længe software på din Pi skal opdateres. Om nødvendigt må du lave din egen linux distro, men det er muligt. Kun Sonos kan svjv. opdatere software til deres højtalere.
3) Når en Pi model når EOL, betyder det ikke at den ikke længere kan fungere som den gjorde. Om funktionaliteten er forældet er op til brugeren, ikke producenten. Når en sonos model ikke længere opdateres, kan den ikke længere bruges sammen med andre Sonos produkter, og ej hellere som separat streaming højtaler (styret af Sonos app eller andet)
4) Rasberry giver ikke brugere penge/rabat for at destruere ellers funktionsdygtige produkter.

Jeg synes alle forbrugerprodukter burde udstyres med en eller flere "mindst holdbar til" markeringer, som minimum en garanti for sikkerhedsopdateringer, men helst også "nødvendige opdateringer for at bevare eksisterende funktionalitet". Jeg argumenterer ikke for at gamle produkter skal garanteres nye features.

Jeg ville også bifalde et lovkrav, om at nødvendig software, der indgår i et produkt, skal gøres open source det øjeblik producenten ikke længere supporterer produktet.

  • 5
  • 0
Christian Nobel

På ingen måde, du fremhæver Raspberry, jeg viser at der ikke er noget at fremhæve

Nu var det sådan set ikke mig men Chris Bagge der bragte Raspberry Pi på bane, jeg prøvede bare at skære ud i pap hvad han sagde - men det er selvfølgelig også svært at holde rede på så mange oplysninger.

Og nej du viser lige præcis intet, læs (det vil nok være for meget at forlange også at skrive og forstå) hvad Jarnis så ganske glimrende skriver ovenfor.

  • 1
  • 1
Axel Nielsen

I forhold til et netværk med flere Sonos'er mangler du endnu mere. Du skal have 1 B&O-receiver pr. rum, og jeg kender ikke umiddelbart til en form for streaming-device, som kan kobles til receiverne og er markant billigere end Sonos'erne, samtidig med at det giver dig mulighed for at styre hele installationen med 1 fjernbetjening, dele streamingtjeneste osv.

  1. Der er som standard 2 højttalerudgange på Beomaster 3000-2, jeg kunne godt finde på at købe en omskifter hvis jeg ville have lyd i flere rum, eller jo, et par 3000-2 mere er jo heller ikke umuligt, de virker stadig selvom de sælges brugt og sikkert jf. B&O er forældede...
  2. Enhver computer kan benyttes som streaming-device - Computere flyder allevegne, læg Linux på, så spiller det, køb en 1TB disk, så kan al din musik også ligge på PC'en i FLAC, nåhnej, du streamer og har ikke noget på hylden og mister "din" musik når streamingtjenesten lukker...
  3. Der er ingen fjernbetjening, så bliver den ikke væk...
  4. Jeg kommer aldrig til at benytte streaming, jeg hader at være underlagt en tjeneste jeg ikke har kontrol over eller med. Hvis Spotify stopper i morgen, hvad skal i så høre på?
  • 3
  • 0
Mikkel Lauritsen

Jeg kan godt lide at høre musik mens jeg laver mad, så der står en Play:1 på mit køkkenbord. En ting er wife acceptance factor, men jeg vil heller ikke selv synes, at det var en fed løsning, hvis den blev erstattet af en gammel receiver, et par højttalere og en bærbar PC med tilhørende kabling. Fjernbetjeningen er min mobil, så den er som regel ved hånden og bliver ikke væk.

Og selv hvis man accepterer kabelsalat, pladsspilde og ekstraforbrug af tid og penge, så har man stadig ikke samme features som det tæt integrerede Sonos-netværk.

Mht. streamingtjenester, så understøtter Sonos et utal ud over Spotify, og musikbranchen skal nok også fremover være interesseret i at komme af med sine produkter pr. streaming. Jeg kan da også godt savne håndgribeligheden i et pladecover, men streaming er bare billigere og giver mig større glæde ved det bredere musikudvalg.

  • 0
  • 2
Peter Lind

Så du har altså noget spændende indsider viden siden du med sikkerhed kan sige af det ikke passer af "Men vi er altså nu kommet til et punkt, hvor nogle af de ældste produkter simpelthen har nået deres tekniske grænse for hukommelse og processorkraft." ?

Insiderviden? Mine Sonos produkter fungerer i dag. Indtil de går i stykker ved at hardwaren giver op, så kan de blive ved med at spille - hardwaren bliver ikke dårligere eller ringere over tid, den er den samme. Den eneste grund til at mine Sonos produkter skulle holde op med at virke er at Sonos ikke vil understøtte dem længere og derfor bricker dem - det var det, de lagde op til i en eller anden grad, i deres første udmelding. Og det er hvad de decideret har gjort med deres opgraderingsprogram, hvor enheder er helt ubrugelige efter man starter udskiftningsprocessen.

  • 3
  • 0
Axel Nielsen

En ting er wife acceptance factor,

Wife Acceptance Factor???

Jeg kan da også godt savne håndgribeligheden i et pladecover, men streaming er bare billigere og giver mig større glæde ved det bredere musikudvalg.


For mit vedkommende er streaming ikke billigere - Jeg vil ikke have reklamer eller lign., så jeg ville skulle betale kr. 99,-/md., det er næsten kr. 1200,-/år.
Jeg har aldrig været i nærheden af at bruge samme beløb på at købe f.eks. plader eller CD'er - Alligevel synes jeg ikke jeg mangler noget i min samling, men den har self. også nogle år på bagen.

I øvrigt har min kone sit "eget" sæt 3000-2 inkl. pladespiller og gulvhøjttalere...
Hendes største anke er at vores Philips DVD/CD er stået af og man af en eller anden grund kun kan få afspillere i sort - Det matcher jo ikke skuret alu & palisander...
Så pt. står afspilleren på mit værskted og venter på rep., mens der spilles LP'er i stuen...

  • 2
  • 0
Mark Klitgaard

For mit vedkommende er streaming ikke billigere - Jeg vil ikke have reklamer eller lign., så jeg ville skulle betale kr. 99,-/md., det er næsten kr. 1200,-/år.

Bl.a. Spotify tilbyder en familie plan, hvor man kan få det til ned til 25 kr pr. person.

Lige i forhold til streaming vs CD'er/plader synes jeg at diskussionen brillierer ved fraværet af at når man har en streaming tjeneste, så har du også det fulde bibliotek ved fingerspidserne når sidder i toget, på kontoret osv.

  • 0
  • 2
Mikkel Lauritsen

Jeg har aldrig været i nærheden af at bruge samme beløb på at købe f.eks. plader eller CD'er - Alligevel synes jeg ikke jeg mangler noget i min samling, men den har self. også nogle år på bagen.


Nu er vi vist ved at være ret langt fra det oprindelige emne, men for mit vedkommende købte jeg i gennemsnit ca. to plader/CD'er om måneden dengang det var comme il faut. Et familieabonnement (som kan deles mellem op til 6 personer) hos Spotify er 149,- pr. måned, så det er rigeligt konkurrencedygtigt på prisen, og giver adgang til et bibliotek på over 50 millioner sange.

Men ja, der er efterhånden lidt tautologi over det. Hvis man af den ene eller anden årsag insisterer på at holde sig til sin pladesamling og kun spiller musik siddende et begrænset antal steder i huset, så har man ikke meget brug for et system, som giver meget større fleksibilitet og tilgængelighed.

  • 0
  • 1
Axel Nielsen

ige i forhold til streaming vs CD'er/plader synes jeg at diskussionen brillierer ved fraværet af at når man har en streaming tjeneste, så har du også det fulde bibliotek ved fingerspidserne når sidder i toget, på kontoret osv.

Jeg synes ikke argumentet holder - Nej, det har man ikke, med mindre man har en mobil afspiller (telefon) hvor man har lagt sin musik over på, eller man har egen server (JellyFin) som man kan streame fra.

Begge dele er muligt, begge dele stiller dig bedre ift. at have adgang til musikken uanset hvordan/hvad der sker med din streaming "samling".

Et helt andet spørgsmål er hvor stort det reelle behov er - Nogle har sikkert større behov for at slippe for den omkringværende støj end andre.
Jeg personligt ville f.eks. aldrig færdes ude, med musik i ørerne - Som man ser mange gående/cyklende/løbende gøre.

  • 2
  • 0
Axel Nielsen

Et familieabonnement (som kan deles mellem op til 6 personer) hos Spotify er 149,- pr. måned, så det er rigeligt konkurrencedygtigt på prisen, og giver adgang til et bibliotek på over 50 millioner sange.

Den musik du købte på plade/CD har du så længe du er i fysisk besiddelse af medierne og de virker samt at du kan finde en måde at dekode dem på.

Den musik du streamer med abonnement har du kun adgang til så længe den pågældende tjeneste eksisterer og du fortløbende betaler dit abonnement.

I min verden er det en meget stor forskel som mange overser eller ikke forstår den fulde betydning af.

Men ja, det er noget væk fra emnet - Og dog har det noget at gøre med den reelle værdi af f.eks. Sonos' produkter - Jeg har ikke fået ændret min værdiansættelse på baggrund af vores diskussion, snarere tværtimod.

  • 2
  • 0
Mikkel Lauritsen

Den musik du købte på plade/CD har du så længe du er i fysisk besiddelse af medierne og de virker samt at du kan finde en måde at dekode dem på.

Den musik du streamer med abonnement har du kun adgang til så længe den pågældende tjeneste eksisterer og du fortløbende betaler dit abonnement.

Ja da. Til gengæld skal du enten up front foretage en stor investering i egne medier eller vente på at du har opbygget en passende samling, hvorimod man med streaming har adgang til millioner af sange fra dag 1.

Betragt en person, som enten streamer eller bruger et beløb svarende til prisen på et abonnement på køb af egne medier. Efter 40 år har han/hun måske 500 egne plader (højt sat), eller har med streaming hele tiden haft millioner af virtuelle plader, som der er adgang til uanset hvor man befinder sig, og hvor man nemt og risikofrit kan stifte bekendtskab med ny musik.

I min verden er det en meget stor forskel som mange overser eller ikke forstår den fulde betydning af.

Jeg tror, at du undervurderer folks intelligens.

  • 0
  • 2
Povl Hansen
  • 0
  • 4
Axel Nielsen
  • 4
  • 0
Peter Lind

så du har altså ikke nogen insider viden, tænkte det nok

Du er altså bare sur over af du ikke have tænkt på af der på et tidspukt ville kommer funktioner som hardwaren i din sonos ikke kunne leve op til

Nej, jeg er sur over planned obsolence. Jeg har ingen antagelser om at gammel hardware vil understøtte alle nye features, for altid. Jeg antager til gengæld at min hardware vil blive ved med at fungere som den har gjort hidtil, indtil den fysisk går i stykker - og at jeg derfor kan blive ved med at bruge mine produkter som jeg hidtil har gjort, indtil de fysisk går i stykker.

Det har meget lidt at gøre med de stråmænd du opstiller, men jeg antager det ikke går dig synderligt på.

  • 4
  • 0
Povl Hansen

Jeg har ingen antagelser om at gammel hardware vil understøtte alle nye features


så er vi da enig så langt :)

Jeg antager til gengæld at min hardware vil blive ved med at fungere som den har gjort hidtil, indtil den fysisk går i stykker


hvornår har sonos sagt at noget om at de vil ødelægge din hardware ?

så jeg kan ikke se hvad du er sur over
Sonos ødelægger ikke din hardware, men der kan komme nogle software relatetet problemer

  • 0
  • 3
Peter Lind

Sonos ødelægger ikke din hardware, men der kan komme nogle software relatetet problemer

Min hardware ville ikke længere fungere efter updates hvor nyere enheder ville blive opdateret - fordi Sonos kræver at alle enheder er på samme version. Det er en del af det de fikser nu, ved at gøre det muligt at køre ældre hardware på separate netværk.

Og ja, jeg anser en Sonos højtaler for at være hardware, selvom der er software indlejret og den kan opgraderes. Jeg har købt et produkt, ikke en tjeneste, service eller ydelse, og indtil det produkt faktisk går i stykker bør det fungere som det hele tiden har gjort.

  • 3
  • 0
Peter Lind

Nej, nogle herinde ville meget gerne diskuterer hardware og kun hardware, så derfor diskuterer vi kun hardware

Hvis du ikke vil diskuterer hardware, så undrer det mig af du besvarer mit indlæg

Nej - det gør vi ikke. Vi diskuterede egentlig blog indlægget. Bortset fra dig - du diskuterer udelukkende stråmænd. Anyway, lad os stoppe her. Du får det sidste ord, da jeg er træt af at pointere dine stråmænd.

  • 3
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere