Snyd og fup - en 512 GB USB-stick til 400 kr

Jeg har haft en sjov snak med Mark Gjøl. Han har købt en 512 GB USB-stick til 399.95 kr hos isenkræmmeren Alstrøm. Kanon god handel - men var det nu så godt endda?

Ud fra prisen var Marks ansigtsudtryk således

Illustration: Privatfoto

Men Mark har god grund til at se således ud.

Som sagt forhandler Alstrøm bla. USB memory-sticks. Online har Alstrøm dog kun haft de mindre 128 og 256 GB versioner.

Marks 512 GB version er endda stemplet med en førpris på 799.95 og nu-pris på 399.95. Det lyder for godt til at være sandt.

Da det er mere end svært at finde andre 512 GB memory-sticks og prisen burde være meget højere, er der god grund til tvivle på produktet - men det er ikke helt nemt at gennemskue.
Mark og jeg har prøvet at formattere drevet under Windows-7 og der rapporteres fint at vi fik 507 GB. Ingen problemer der.

Skriver vi mere en 12-16 GB sker der "sjove" ting. USB-stick'en skriver lystigt (men langsomt), men kommer man f.eks. 20 GB på så kommer nogle af filerne med fejl. Dette produkt er i samme kaliber som de “fake” harddiske fra denne fantastiske historie fra sidste år. Læs den hvis du ikke kender historien. Stor underholdningsværdi :-)

Mark opdagede, at der var ugler i mosen da han formatterede memory-sticken med ReiserFS, der checker disken bedre end en Windows-7 formattering med VFAT hhv. NTFS.

Mark og jeg prøvede sammen at formattere memory-sticken med Ext-3 på en Ubuntu Linux-maskine. Der går heller ikke godt. Disken kan heller ikke mountes under Linux. Bluffet blev gennemskuet. Der er ikke 512 GB velfungerende fysisk hukommelse på enheden.

Firmaet, der laver disse billige USB-sticks er smarte. De lader controlleren fortælle, at der er 128, 256 eller i Marks tilfælde 512 GB - men skrivning og læsning ud over den fysiske hukommelse kører sandsynligvis i sløjfe på langt mindre størrelse. Da langt de fleste brugere aldrig fylder disken med mere end et par GB, så bliver det ikke gennemskuet. Skulle brugeren efter lang tid have fyldt disken mere op, så kan fejl tilskrives til at det var en billig enhed. God plan, men nej - det her er fup!.

Mark og jeg måtte selvfølgelig undersøge sagen lidt videre. USB-enheden under Linux burde i "dmesg" vise mere information om hvor den kommer fra

[   83.996285] usb 1-2: >New USB device strings: Mfr=1, Product=2, SerialNumber=3
[   83.996297] usb 1-2: >Product: Mass Storage
[   83.996310] usb 1-2: >Manufacturer: Generic
[   83.996320] usb 1-2: >SerialNumber: ABC04777
[   83.997322] scsi3 : usb-storage 1-2:1.0
[   84.998423] scsi 3:0:0:0: >Direct-Access    Generic  Flash Disk     8.00 PQ: 0 ANSI: 4
[   85.000901] sd 3:0:0:0: >Attached scsi generic sg2 type 0
[   85.004740] sd 3:0:0:0: >[sdc] 1064960000 512-byte logical blocks: (545 GB/507 GiB)

I modsætning til hvad andre USB-sticks viser af info, så er der reelt intet her, der kan identificere producenten.

Mark må tilbage med sin nye USB-stick, men det bliver nok ikke helt nemt at få den stakkels sælger til at indse problemet før han selv har gemt 100 GB billeder og læst indholdet bagefter.

Har I været udsat for tilsvarende ringe hardware?

/pto

p.s. Nyd også bagsiden af Marks indpakning fra USB-sticken - Windows 2000 - say what :)

Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Folmer Fredslund

For en del år siden (omkring 2005 vil jeg tro) havde jeg en lignende oplevelse. Købte en 2GB USB stick og fandt ud af at den øvre grænse var mindre. Heldigvis fandt jeg ud af det ved at starte med at fylde den med data jeg gerne ville flytte til en anden maskine. Det gik ikke.

Jeg tror at også forhandleren (en lille lokal butik) var blevet snydt.

  • 1
  • 0
#4 Michael Degn

For nogle år siden købte jeg en lignende model i Merlin. På pakken blev der reklameret med 4 GB, men det viste sig at der reelt kun var 1 GB.

Ligesom Allan kørte jeg H2testw og kunne derved afsløre deres fup og fidus.

  • 2
  • 0
#5 Lars Jensen

En meget udbredt svindlermetode (især på Ebay) er at undlade at nævne i annoncen, at der er tale om bit og ikke byte. Så når man tror man køber 64 GB usb.stick eller lignende til en billig penge så er det reelt en 8 GB man får.

  • 4
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere