Smartphones kan flerdoble din telefonregning

Vi læste fornylig om, hvordan det gik med telefonregningen, da man udleverede smartphones til politikerne i København. Nu tror jeg ikke, at politikerne i København er hverken værre eller bedre end alle os andre. Smartphonen fungerer jo efter det velkendte og helt gennemgående drivprincip for vores samfund, nemlig at skabe nye behov.

I en tid med pressede budgetter er smartphonen derfor vitterligt en udfordring for en hvilken som helst organisation. Det kan derfor være en god ide, at vide lidt om, hvad det er man har mellem hænderne.
I min egen afdeling har tre medarbejdere fået lov at teste smartphones i et par måneder - inden smartphone-fobien for alvor kunne tænkes at bryde løs ude i selve organisationen. De blev sluppet løs uden særlige formaninger eller retningslinjer - ud over, at anvendelsen primært skal tjene arbejdsmæssige formål, præcis som det gjaldt for deres tidligere 'normale' arbejdsmobiltelefon. 
Resultatet blev, at telefonregningen til de tre 'testere' blev henholdsvis fordoblet, firedoblet og syvdoblet i perioden!

Det peger for mig at se entydigt i retning af, at der skal følge et rimelig klart regelsæt med ud omkring anvendelsen af smartphones, hvis man vil undgå at få budgetproblemer - eller blive hængt ud i formiddagspressen for at sløse med skatteborgernes penge. 

Kommentarer (19)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Jesper Krogh

Jeg er også en af dem der har en smartphone fra min arbejdsgiver og jeg må sige at jeg har svært ved at tro de har så dårligt en aftale med telefonselskabet at den yderligere udgift ikke har tjent sig hjem alene i øget produktivitet.

En syv-dobling? Nåede de 1.000,-/md?

Jesper

  • 0
  • 0
#2 Flemming Riis

og alle bekymringer vedr traffik omkostninge er ligegyldigt.

det er vel de færreste der stempler ind for at læse en mail på en smartphone , og hvis man feks ser at x er nede tager man nok aktion istedet for at vente til dagen efter.

få lavet en ordentelig aftale og så kommer man til at vælge sig i fordele ved at have folk der er online uden for normal arbejdstid

  • 0
  • 0
#3 Mads Bendixen

Der er kun små datapakker på 50-100mb på mange erhvervsabonnementer. Afhængig af hvordan det takseres (og telefonen), kan det være det slet ikke er nok selv hvis man blot synkroniserer mails/kalender uden at åbne og læse nogen af delene. Og overforbrug er rigtig, rigtig dyrt.

  • 0
  • 0
#4 Svante Jørgensen

Der er ikke andet end dårligt valg af abonnementer at skyde skylden på. Takket være god konkurrence har vi nogle virkeligt fordelagtige abonnementsmuligheder i Danmark nogle af de billigste i verden hvis vi tager højde for købekraft.

For eksempel har onFone.dk deres "datatrappe" hvor hver påbegyndt gigabyte data koster 25 kr. Desuden koster tale 50 øre/min og SMS 15 øre. En gigabyte er faktisk ret meget på smartphone - jeg har svært ved at bruge hele min gigabyte på en måned, og jeg anser mig selv for en heavy user.

  • 0
  • 0
#5 Morten Krogh Andersen

Enig.

Ole: kan du underbygge det du skriver med nogle forbrugstal? Under formodning om at dine medarbejderes samtale-mønster er uændret, må den øgede udgift være pga. dataforbrug. Skriver du dermed at du/I ikke har undersøgt dette, og evt. fået justeret/undersøgt abonnementet før/under/efter forsøget? Jeg kan oplyse at jeg har en Android telefon (HTC Desire), og min egen uvidenskabelig cirka-analyse viser et forbrug på ca. 100MB/md, bare for datasynkronisering (jeg undlod - stort set - at surfe på den i en måned), hvilket man kan betale sig fra for højst et par hundrede kroner pr. måned.

Jeg forstår ikke problemet, med mindre det er fordi I har bundet jer til nogle dårlige abonnementer, men så kan I da i det mindste tage højde for det i jeres beregninger.

  • 0
  • 0
#6 Bjarke Sigvardt

Undskyld mig udtrykket, men det er noget sludder.

Det må være åbenlyst for enhver, at hvis du tager et sim kort fra et gammeldags abonnement og sætter i en smartphone, så burde dine dage som chef være ovre for længst.

En smartphone lever af data, dertil skal du have et dataabonnement. Jeg har selv implementeret smartphones (Android) i min organisation og fik uden de store forhandlinger abonnementer, der lyder: - 8 timers tale - Fri sms/mms - FRI DATA! (Og ja, fri, ikke noget med en øvre grænse)

og dette for 349,- kr om måneden - alt inklusive. Faktisk endte vi med at få billigere priser end vi havde på de gammeldags telefoner.

  • 0
  • 0
#7 Jesper Poulsen

Det må være åbenlyst for enhver, at hvis du tager et sim kort fra et gammeldags abonnement og sætter i en smartphone,

Du kan ikke lave en sammenligning uden at have en reference. I dette tilfælde har abonnementet sikkert været referencen.

  • 0
  • 0
#8 Bjarke Sigvardt

@Jesper,

Er det ikke også det jeg gør?

Jeg siger jo netop at abonnementet er det afgørende. Og hvis du opgraderer til smartphones skal abonnementet følge med - hvormed bloggen mister hele sin substans.

Bloggen kan kun finde relevans hvis der anvendes abonnementer uden data.

  • 0
  • 0
#9 Ole Bech

De pågældende medarbejdere gik fra Nokia E-serie mobiler med mail/kalender til iPhones. Abonnementet forblev uændret under testen. Jeg er helt med på, at der findes abonnementer, som er bedre gearet mod dataforbrug (med flatrate m.m.), men det er min pointe, at uden ledsagende retningslinjer for brugen af smartphones vil telefonregningen uanset abonnementstype stige som følge af ændret adfærd/behov.

  • 0
  • 0
#10 Bjarke Sigvardt

Det er jeg så langt fra enig med dig i.

I mit eget tilfælde havde vi så gamle abonnementer, at da vi fik dem opgraderet inkl flatrate, så endte vi ud med en billigere løsning.

Og eneste adfærdsregulering vi har måtte indføre har været at data i udlandet (roaming) ikke var tilladt.

Med et flatrate abonnement, vil jeg meget gerne se hvilken adfærd der er fordyrende i forhold til abonnementet.

  • 0
  • 0
#11 Maxx Frøstrup

Jamen lad os tage et exempel jeg sidder med her: Og vi snakker selvfølgelig gennemsnitlige tal pr. måned da en enkelt månedspris giver lille mening i en årsaftale, eller 2 års kontrakt:

Med en almindelig mobilos:

100k sekunders tale fordelt over europa, mest Danmark (25-30 timer). 200 sms/mms'er 10-20 MB datatrafik

Pris: 4-600,-

Med en smartphone:

100k sekunders tale fordelt over europa, mest Danmark (25-30 timer). 300 sms/mms'er 750 MB data (fordelt 90% danmark, 10% europa)

Pris: 499,- gennem ny leverandør, gamle leverandør mellem 6-700 efter en masse tilpasning og moslet frem og tilbage så man har tilvalg på alting som bliver brugt.

Jeg havde de 5 store i snak og der var egentlig ikke den store forskel på hvad der kom på disken rent forbrug vs. pris. Også falder den jo på hvad vi kan lide, nemlig kvaliteten.

Men en ting er helt sikkert Man skal have kigget abonnementet igennem før man gør andet end at snakke i den. For hulen jeg havde en med 10k sms'er om måneden, fri sms tænker man først. Dernæst fjern loggen... Den kostede mig 10 øre pr sms og det løber jo op.

Det samme med data abonnementer, der skal stadig tænkes over hvor man er og hvad man laver, som f.eks. når man står i canada og har sin computer til at sync'e sine "offline" mapper hver time... Kostede mig vist 75k

  • 0
  • 0
#13 Jesper S. Møller

Du opgraderer både telefon og abonnement og så har du ikke noget at sammenligne med. Du ændrer 2 parametre på samme tid.

Hvilket er hvad enhver normal person med budgetansvar ville gøre. Det er lidt som at opgradere en varevogn til en 18-hjuls lastvogn og så sammenligne dieselforbruget.

Eller udskifte lynx med Firefox på computeren...

  • 0
  • 0
#14 Deleted User

Hvilket er hvad enhver normal person med budgetansvar ville gøre. Det er lidt som at opgradere en varevogn til en 18-hjuls lastvogn og så sammenligne dieselforbruget.

Ufuldstændig sammenligning! Det er som at opgradere alle varevognene til 18-hjuls lastvogne, men at lade dem transportere samme mængde gods, og så sammenligne dieselforbruget. :)

  • 0
  • 0
#15 Ole Bech

Mit testscenarie tager udgangspunkt i en organisation, der p.t. kører med knap 2.500 mobilabonnementer, som er administreret og betalt decentralt. Jeg forventer, at medarbejdere og ledere i den kommende tid vil skifte fra "normale" mobiltelefoner til smartphones. Uden at tænke på at skifte abonnementstype. Inden en central stabsenhed som min får skovlen under de forskellige abonnements muligheder (koblet med et ændret forbrugsmønster), kan der være meget ræson i at give en melding ud bredt til organisationen om, at en overflytning af sim-kortet til en smartphone vil drive den lokale mobilregning i vejret, fordi de lykkelige brugere bl.a. vil downloade diverse apps og begynde at generere nye former for datatrafik.

  • 0
  • 0
#16 Jesper S. Møller

Ufuldstændig sammenligning! Det er som at opgradere alle varevognene til 18-hjuls lastvogne, men at lade dem transportere samme mængde gods, og så sammenligne dieselforbruget. :)

Jeg elsker implikationen af at tiden og båndbredden på smartphones altid er lige seriøst forbrugt, hvilket fik mig til at tænke på denne tweet fra @GeorgeBray:

Your mobile phone has more computing power than all of NASA in 1969. NASA launched a man to the moon. We launch a bird into pigs.

http://twitter.com/#!/GeorgeBray/status/50318850218131456

:-)

  • 0
  • 0
#17 Bjarke Sigvardt

Okay, men uden at opgradere abonnement taber vi jo hele argumentet for smartphones.

Så kan du lige så godt sammenligne dit 1999 abonnement med betalt sms med et der har fri sms og så konkludere at det er dyrt at sms'e. Det bliver man ikke professor af at konkludere.

Mit oprindelige indlæg gik på at det skriger til himlen at et abonnement uden data indbygget vil blive dyrt når du kombinerer det med telefoner der har data.

Det her handler om at finde et abonnement der passer til dit behov. Og det skal du overveje hver gang du køber en ny telefon. Smart eller ej.

  • 0
  • 0
#18 Bjarke Sigvardt

"Inden en central stabsenhed som min får skovlen under de forskellige abonnements muligheder (koblet med et ændret forbrugsmønster), kan der være meget ræson i at give en melding ud bredt til organisationen om, at en overflytning af sim-kortet til en smartphone vil drive den lokale mobilregning i vejret, fordi de lykkelige brugere bl.a. vil downloade diverse apps og begynde at generere nye former for datatrafik."

@Ole: Det virker ikke logisk for mig at udlevere smartphones til brugerne for derefter at pålægge dem begrænsninger i brugen af denne, fordi man ikke kan overskue at udskifte abonnementerne. Det må være en central del af dit projekt, at tingene passer sammen. Spørg dig selv hvad formålet med udskiftningen er?? 1. At øge effektiviteten? 2. At udskifte telefoner?

Hvis 1 - så opnår du aldrig dette ved at begrænse brugen. Hvis 2 - så vælg da andre telefoner end smartphones.

  • 0
  • 0
#19 Michael Jensen

Mit testscenarie tager udgangspunkt i en organisation, der p.t. kører med knap 2.500 mobilabonnementer

Hvis vi snakker 2500 brugere i en kommune vil jeg være bange for at største delen ikke aner forskellen på tale, sms og data og hvad det er de skal begrænse og ikke må i følge dine udmeldinger til diverse afdelinger.

Der ud over vil jeg sørge for at alt der ikke er flatrate bliver hard-capped fra udbyderens side. Inklusive f.eks at gøre det umuligt at bruge data i udlandet. Derved burde alle overraskelser undgås, så som det f.eks ovennævnte sync af data i udlandet. Du kan lave nok så mange bekendtgørelser/vejledninger men den almindelige bruger aner ikke hvad der sker i baggrunden på deres pc/telefon.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere